GEOGRAFICKÁ TOPOGRAFIE A KARTOGRAFIE. KARTOGRAFIE „Věda zabývající se konstrukcí a obsahem map zemského povrchu, jejich používáním, rozmnožování a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sedm základních nástrojů řízení jakosti. Kontrolní tabulky Vývojové diagramy Histogramy Diagramy příčin a následků Paretovy diagramy Bodové diagramy Regulační.
Advertisements

CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Archimédés. ● narozen: 287 př. n. l.; Syrakusy, Sicílie ● zemřel: 212 př. n. l.; Syrakusy, Sicílie ● byl řecký matematik, fyzik, inženýr, vynálezce a.
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Druhy map turistická mapa.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nela Šulcová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ CAJS.4.A.04_mapy Název: Mapy – 2. část Číslo operačního programu:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Využití poměru v kartografii Jak bude velké hřiště? Výlet podle mapy.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
MĚŘÍTKO MAPY, KILOMETR Autor: Mgr. Ivana Tesařová.
Název:VY_32_INOVACE_ICT_6A_8B Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Milena Vacková Ročník:6. Tematický okruh,
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Grafy Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
1 MNOHONÁSOBNÉ ODRAZY 1. Činitel vazby  12 svíticí plochy 1 s osvětlovanou plochou 2 2. Činitel vlastní vazby  11 vnitřního povrchu duté plochy 3. Mnohonásobné.
Co dnes uslyšíte? Užití fotogrammetrie Konstruktivní fotogrammetrie Vodorovný snímek Prvky vnitřní orientace vodorovného snímku Rekonstrukce snímku z dostupných.
Technologie – Měřidla používaná ve strojírenství pro měření délek a úhlů.
Věcné autority v roce 2016
Stavební výkresy CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_OK_TP_01
Senzory pro EZS.
obsah mapy a současné mapování
Měření délky pevného tělesa
K o u l e Popis tělesa Výpočet povrchu Výpočet objemu Části koule
Grafické znázornění síly
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
EU_32_sada 2_14_PV_Druhy map a jejich využití_Duch
Technologie – Měření a orýsování
Počítačová grafika Rozdělení počítačové grafiky, charakteristika jednotlivých druhů.
Poměr.
Pythagorova věta VY_42_INOVACE_04_02.
Grafy.
Grafy.
Statistické pojmy. Statistické pojmy Statistika - vědní obor zabývající se zkoumáním jevů, které mají hromadný charakter Pojem statistika slouží k.
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
Název: Trojúhelník Autor:Fyrbachová
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
SVĚTELNÝ TOK VYZAŘOVANÝ SVÍTIDLEM
Fyzikální síly.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
EU_32_sada 2_13_PV_Kartografie_Duch
Kartografie Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s orientací na Zemi, zeměpisnými souřadnicemi a používáním.
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Mapa AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_05_Z6_Skála
VYTYČOVÁNÍ HRANIC POZEMKU
Katastr nemovitostí (KNEM)
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
Informatika – Grafika.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Zobrazení polohopisu a vyhotovení lesnických map
Lesní hospodářský plán Náležitosti LHP
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Analýza vyučovacího procesu v ZŠ praktických v České republice
KARTOGRAFIE: MAPY A PLÁNY
Fenomén – Google Maps Secret Places
IDEÁLNÍ KRYSTALOVÁ MŘÍŽKA
(obsah a rozsah pojmu, klasifikace pojmů)
GEOGRAFICKÁ KARTOGRAFIE A TOPOGRAFIE
VY_32_INOVACE_06_05_zeměpisná šířka a délka
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Matematická gramotnost napříč vzděláváním
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
7. Polohové vytyčovací sítě
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
Transkript prezentace:

GEOGRAFICKÁ TOPOGRAFIE A KARTOGRAFIE

KARTOGRAFIE „Věda zabývající se konstrukcí a obsahem map zemského povrchu, jejich používáním, rozmnožování a jejich dějinami“ (Akademický slovník cizích slov, 2001) „Je vědní obor zabývající se znázorněním zemského povrchu a nebeských těles a objektů, jevů na nich a jejich vztahů ve formě kartografického díla a dále soubor činností při zpracování a využívání map.“ (ČSN Názvosloví kartografie, 1984) matematická kartografie – řeší zobrazení referenční koule nebo elipsoidu do roviny mapy

KARTOGRAFICKÁ ZOBRAZENÍ AZIMUTÁLNÍ VÁLCOVÁ KUŽELOVÁ délkojevné zkreslení plochojevné zkreslení úhlojevné zkreslení

KARTOGRAFICKÁ ZOBRAZENÍ - PODLE DRUHU ZOBRAZOVACÍ PLOCHY Azimutální – Válcová – Kuželová – Obecná zobrazení –

KARTOGRAFICKÁ ZOBRAZENÍ - PODLE ZKRESLENÍ Plochojevné zobrazení Úhlojevné zobrazení Délkojevné zobrazení Vyrovnávací zobrazení

KARTOGRAFICKÉ DÍLO výsledek kartografického znázorňování zemského povrchu, kosmických těles, kosmu, nebo jejich částí, objektů, jevů a jejich vztahů spolu s textovými a jinými (např. obrazovými) doplňky

Klasifikace kartografických děl podle zobrazované skutečnosti podle počtu rozměrů kartografického obrazu

MAPA „Je zmenšený generalizovaný konvenční obraz Země, nebeských těles, kosmu či jejich částí, převedený do roviny pomocí matematicky definovaných vztahů (kartografickým zobrazením), ukazující podle zvolených hledisek polohu, stav a vztahy přírodních, socioekonomických a technických objektů a jevů.“ (ČSN – národní definice)

Plán Plán (v kartografii) je zmenšený pravoúhlý průmět malé části zemského povrchu a s ním spojených objektů do roviny.

Atlasy vrcholy kartografických prací ucelenost, vnitřní jednota (vhodný sled map), ucelená řada

Klasifikace atlasů podle územního rozsahu – podle účelu – podle obsahu – podle stupně podrobnosti – podle provedení vazby –

Glóby Glóbus je zmenšené prostorové (většinou kulové) určitého vesmírného tělesa (nejčastěji se jedná o zemské těleso nebo o nebeskou sféru) pomocí kartografických prostředků.

DĚLENÍ MAP – podle obsahu mapy s topografickým obsahem – zobrazují přírodní a společenské jevy – Podrobné mapy – Topografické mapy – Obecně geografické mapy mapy tématické – Přírodních jevů – Společenských jevů – Ostatní tématické mapy

DĚLENÍ MAP – podle účelu Mapy pro hospodářskou výstavbu Mapy vědecké Mapy vojenské Školní mapy – školní atlasy (geografické i tématické mapy) Atlasy – uspořádané soubory map

DĚLENÍ MAP – podle měřítka číselné hranice nejsou ustáleny Mapy velkého měřítka – Mapy středního měřítka – Mapy malého měřítka –

OBSAH MAPY POLOHOPIS – VÝŠKOPIS – POPIS MAPY –

OBSAH MAPY – KARTOGRAFICKÉ VYJADŘOVACÍ PROSTŘEDKY BODOVÉ ZANČKY – geometrické obrazce, symboly, obrázky, písmena – znázorňování objektů, jejichž délku ani šířku nelze v měřítku mapy vyjádřit LINEÁRNÍ ZNAČKY – souvislé, přerušované čáry, uspořádané řady obrazců – znázorňování dlouhých objektů, jejich šířka je zanedbatelná PLOŠNÉ ZNAČKY – vymezené plochy odlišené barvou nebo rastrem

OBSAH MAPY - LEGENDA slovní vysvětlení kartografických vyjadřovacích prostředků

OBSAH MAPY - MĚŘÍTKO poměr mezi délkou na mapě a odpovídající délkou na zemském povrchu – poměr zmenšení – např. měřítko 1: => 1 cm na mapě je cm ve skutečnosti číselné vyjádření (1:50 000) grafické vyjádření

TVORBA MAPY 1.Práce astronomické určení přesné polohy základních bodů mapované oblasti (zeměpisná šířka a délka) 2.Práce geodetické trigonometrická síť v mapovaném území vytvořit soustavu trojúhelníků kamenné hranoly, měřické věže nivelační síť 1.podklad pro výškopis 3.Práce topografické práce v terénu vyhodnocování leteckých snímků 4.Práce kartografické 5.Práce reprodukční