VY_32_INOVACE_01-0 7 _DOSTALOVA Hmotnostní a objemový zlomek Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s pojmy hmotnostní zlomek a objemový zlomek látky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Molární množství, molární hmotnost a molární koncentrace
Advertisements

Hmotnostní zlomek a koncentrace roztoku
Roztok homogenní směs 2 a více látek.
Název šablony: Inovace v chemii52/CH23/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Základní chemické výpočty.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_12.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o chemických výpočtech Autor Ing. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák přečte chemické.
ROZTOKY.
Výpočet procentové koncentrace roztoku
CHEMIE ROZTOKY - CVIČENÍ.
Výpočet procentového složení sloučenin
Stejnorodé směsi (Homogenní )
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
III. SLOŽENÍ VÍCESLOŽKOVÝCH SOUSTAV
RoztokyRoztoky Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Způsoby vyjadřování složení směsí
Roztoky Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0111.
ŠablonaIII/2číslo materiálu399 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
složení roztoků, hmotnostní zlomek, procentová koncentrace
Chemické výpočty III.
VY_52_INOVACE_02/1/2_Chemie SLOŽENÍ ROZTOKŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a.
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_13.
vyjádření koncentrace a obsahu analytu ve vzorku
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_58.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_222 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Petr Křížek PředmětChemie.
okolí systém izolovaný Podle komunikace s okolím: 1.
ŠablonaIII/2číslo materiálu397 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu základních chemických výpočtů.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VZDUCH.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Chemické výpočty II.
Molární koncentrace Mgr. Jakub JaníčekVY_32_INOVACE_Ch1r0113.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Složení roztoku Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka.
Roztoky a jejich složení
Molární hmotnost, molární objem
vyjádření koncentrace a obsahu analytu ve vzorku
Výpočet hmotnostního zlomku
Výpočet procentového složení sloučenin Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Základní škola Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Složení roztoků – 8. ročník Mgr.Jitka Říhová.
Hmotnostní zlomek Mgr. Helena Roubalová
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic II Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s postupy při řešení příkladů na výpočty z chemických.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Hmotnostní zlomek kontrola úkolu. K 31/3 Kolik gramů 5% roztoku CuSO 4 můžeme připravit z 25 g CuSO 4.5H 2 O. Kolik g vody na přípravu tohoto roztoku.
Rozlišování látek podle vlastností Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Zřeďovací rovnice Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s využitím zřeďovací rovnice pro výpočet příkladů týkajících.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Molární koncentrace Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s molární koncentrace roztoku a jejím výpočtem. Obsahuje.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic I Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky se základními postupy při řešení výpočtů z chemických.
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
VY_32_INOVACE_C8-005 HMOTNOSTNÍ ZLOMEK Název školy
Základní pojmy.
Ředění a směšování roztoků pomocí směšovací rovnice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Směsi Chemie pro ZŠ 8.ročník.
EU peníze středním školám
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Látková koncentrace.
VY_32_INOVACE_16_20_Látkové množství,molární hmotnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
celková hmotnost roztoku
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.04_HMOTNOSTNÍ ZLOMEK.
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_25_FIKA
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Šablona 32 VY_32_INOVACE_04_20_Výpočty z rovnic.
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Hmotnostní a objemový zlomek Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s pojmy hmotnostní zlomek a objemový zlomek látky v roztoku a jejich výpočtem. Obsahuje výkladovou část a řešené vzorové příklady. Autor Mgr. Anna Dostálová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák dokáže definovat pojmy hmotnostní a objemový zlomek, dokáže řešit jednoduché příklady. Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Hmotnostní zlomek, objemový zlomek Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Aktivita / Výklad Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední vzdělávání Typická věková skupina 16 let / 1. ročník Datum vytvoření

Roztok homogenní směs dvou nebo více látek skládá se z rozpuštěné látky a rozpouštědla (ta látka, která je v nadbytku, většinou kapalina) možná skupenství:  plynné (např. vzduch)  kapalné (např. osolená voda)  pevné (např. slitiny)

Koncentrace roztoků udává, kolik rozpuštěné látky je v roztoku obsaženo dá se vyjádřit pomocí různých veličin

Hmotnostní zlomek značí se w, je bez jednotky číslo od nuly do jedné můžeme vynásobit stem  údaj v procentech

Hmotnostní zlomek vzorec pro výpočet:  pro hmotnost roztoku platí m sl. – hmotnost složky (rozpuštěné látky) m  – hmotnost roztoku  m  = m sl. + m H 2 O

Objemový zlomek značí se  (malé řecké písmeno „fí“), je bez jednotky číslo od nuly do jedné můžeme vynásobit stem  údaj v objemových procentech používá se u roztoků, kde je rozpuštěnou látkou kapalina, např. u alkoholu a octa

Objemový zlomek vzorec pro výpočet:  pozor, objem roztoku není roven součtu objemu rozpuštěné látky a objemu vody V sl. – objem složky (rozpuštěné látky) V  – objem roztoku 

Příklad 1 Určete procentovou koncentraci roztoku, který vznikl rozpuštěním 10 g soli v 75 ml vody.  Zapíšeme zkrácené zadání: m sl. = 10 g m H 2 O = 75 g w = ?  Dosadíme do vzorce a počítáme:  Koncentrace roztoku je 11,8 %.  Hustota vody je přibližně 1 g cm -1, proto má 75 ml vody hmotnost 75 g. Ve jmenovateli je hmotnost celého roztoku, ne pouze hmotnost vody!

Příklad 2 Kolik gramů cukru a kolik ml vody je potřeba na přípravu 30 g 15% roztoku?  Zapíšeme zkrácené zadání: m  = 30 g w = 0,15 m sl., m H 2 O = ?  Hmotnost složky spočítáme ze vzorce, hmotnost vody odečtením od hmotnosti roztoku:  Na přípravu roztoku potřebujeme 4,5 g cukru a 25,5 ml vody. Objem vody přímo spočítat neumíme, ale stačí určit její hmotnost (1 ml odpovídá 1 g). 

Příklad 3 Kolik ml 20% roztoku K 2 CO 3 musíme nechat odpařit, abychom získali 100 g uhličitanu draselného? Hustota roztoku je 1,19 g cm -3.  Zapíšeme zkrácené zadání: m sl. = 100 g w = 0,2  Dosazením do vzorce spočítáme hmotnost roztoku, tu potom pomocí hustoty přepočítáme na objem:  Musíme nechat odpařit 420 ml roztoku.  = 1,19 g cm - 3 V  = ?   

Hmotnostní zlomek pozor musíme dávat u příkladů, kde počítáme hmotnostní zlomek roztoků, které vznikly rozpouštěním hydrátů ve vodě (např. CuSO 4.5H 2 O) složkou zde není navážený hydrát, ale pouze vlastní sůl v něm obsažená (pouze CuSO 4 ) přepočet mezi hydrátem a bezvodou solí provádíme pomocí trojčlenky

Příklad 4 Určete procentovou konc. CuSO 4 v roztoku, který vznikl rozpuštěním 8 g CuSO 4.5H 2 O v 50 ml vody.  Zapíšeme zkrácené zadání: m hydrátu = 8 g m H 2 O = 50 g w = ?  Pomocí trojčlenky spočítáme, kolik bezvodého CuSO 4 odpovídá 8 g CuSO 4.5H 2 O : 8 g CuSO 4.5H 2 O …………………. 249,72 g mol -1 x g CuSO 4 ………………………… 159,62 g mol -1 Hydrát není složka!

Příklad 4  Teprve nyní lze počítat koncentraci roztoku:  Koncentrace roztoku je 8,8 %. hmotnost složky = bezvodého CuSO 4  hmotnost všeho, co bylo smícháno dohromady = CuSO 4.5H 2 O + voda

Příklad 5 Kolik ml čistého lihu je obsaženo v půl litru piva, kde je obsah ethanolu 4,5 obj.%?  Zapíšeme zkrácené zadání: V  = 0,5 l = 500 ml  = 0,045 V sl. = ?  Dosadíme do vzorce a počítáme:  Půl litr piva obsahuje 22,5 ml čistého lihu. 1 l = 1000 ml 

Použitá literatura:  MAREČEK, Aleš; HONZA, Jaroslav. Chemie pro čtyřletá gymnázia: 1. díl. Olomouc: NAKLADATELSTVÍ OLOMOUC s. r. o., 2004, ISBN  MAREČEK, Aleš; HONZA, Jaroslav. Chemie: Sbírka příkladů pro studenty středních škol. Brno: Proton, 2001, ISBN  vlastní tvorba autora Molární hmotnosti prvků:  RICHTERA, Lukáš. Periodický systém prvků. Brno: Vysoké učení technické v Brně, Fakulta chemická, 2009, ISBN