Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinné orgány – II. část – stonek Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/9 Šablona:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rostlinné orgány.
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinné orgány – I. část – vegetativní Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/8.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_22_Přírodopis 7.ročník_List Téma: List CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: prosinec 2011.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/4 Šablona: III/2 Inovace.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Stonek Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetické interakce – řešené příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /6 Šablona:
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Riskuj Botanika vypracovala Mgr. Monika Štrejbarová.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Výživa organismů Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka - kosti Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Základní škola Kpt. Jasioka, Havířov-Pr. Suchá Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: ČÁSTI ROSTLIN Autor: Mgr. Irena Tomicová Výukový materiál zpracován.
Léčivé části rostliny. Pořadové číslo projektu:III/2 – Autor:Mgr. Kamil Tabášek Období:listopad 2012 – duben 2013 Ročník:9. Tematický okruh: životní.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 2. část – semenné rostliny Číslo vzdělávacího materiálu:
1. H ISTOLOGIE – PLETIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Kvantová čísla Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/1 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Pletiva Botanika vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_Inovace_ Části rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník
Vegetativní orgány Kořen
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ORGÁNY TĚL SEMENNÝCH ROSTLIN
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Stonek Biologie 1. ročník.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Krytosemenné rostliny
VY_32_INOVACE_10_HK ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ
Mikroskopická stavba dřeva a kůry VY_32_INOVACE_28_557
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Člověk a jeho svět 4. ročník
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny Autor:
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
KOŘEN ROSTLINY - založen již v zárodku semene, při klíčení vyrůstá
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
STONEK 26. července 2013 VY_52_INOVACE_210109
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Rostliny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky, stavbou a dělením rostlin.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Rostlinná pletiva buňky stejného tvaru k plnění určité funkce
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
Člověk a jeho svět, 1 Název školy, adresa:
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Neživá příroda - vzduch
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Rozmnožování organismů
Základní škola, Hradec Králové
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Úvod Autor: Pavel Žižka
Nepohlavní - vegetativní
Krytosemenné rostliny
Transkript prezentace:

genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinné orgány – II. část – stonek Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Botanika Autor: Jakub Siegl Datum vytvoření: Garant (kontrola): Mgr. Šárka Kirchnerová Ročník: vyšší gymnázium, zejména 1. ročník čtyřletého gymnázia (kvinta) Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Téma: Rostlinné orgány Metodika/anotace: Hlavní funkcí tohoto materiálu je srozumitelně a názorně popsat význam rostlinných orgánů – jejich tvary, stavbu a funkce. Tato druhá část popisuje stavbu a funkce stonku pro rostlinu. Materiál může dobře sloužit také jako příprava a opakování k maturitě z biologie. Časový rozvrh: 40 min Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

Rostlinné orgány u rostlin cévnatých ucelené útvary tvořené souborem pletiv, které vykonávají konkrétní funkce pro rostlinu obdoba živočišných orgánů nižší pestrost oproti živočišným orgánům je dána množstvím pletiv (nízký počet typů je dán přítomností buněčné stěny) Organologie – věda zabývající se studiem orgánů

Dělení dle vzniku 1.homologické – orgány mají stejný základ ale vypadají (anatomicky i morfologicky) a fungují ve finále odlišně – př. metamorfózy stonku: ostny x šlahouny 2.analogické – mají odlišný původ ale funkcí a tvarem jsou si podobné – kořenová x oddenková hlíza

Dělení dle funkce 1.vegetativní – jejich úkolem je zprostředkovat látkovou výměnu s prostředím (příjem živin, fotosyntéza, dýchání, výdej zplodin metabolismu), nést generativní orgány a umožňovat nepohlavní (vegetativní) rozmnožování –Kořen –Stonek –List 2.generativní – podílejí se na pohlavním rozmnožování – tvoří pohlavní buňky (gamety), a umožňují rozšiřovat zárodky do prostředí –Květ –Semeno –Plod

Stonek  útvar tvořící nadzemní část rostliny (společně s listy = prýt), jehož hlavní funkce jsou: 1.vedení živin z kořene k listům a asimiláty směrem opačným, 2.držení rostlinného těla – rozložení listů na rostliny, specifická větvení odpovídající potřebám rostliny 3.držení generativních orgánů  další funkce jsou spojeny s metamorfózami stonku – viz dále  Stonek je víceméně dvojího typu – souvisí se schopností druhotného tloustnutí: A.bylinný stonek – neschopen druhotně tloustnout – byliny B.dřevnatý stonek – kambium, felogen – dřeviny

Bylinný stonek 1.Lodyha 1.Lodyha – olistěný stonek, listy vyrůstají v uzlinách (nodech) – mezi nimi jsou články (internodia), kde dochází k prodlužování. 2.Stvol 2.Stvol – neolistěný stonek bez nodů, na konci květ či květenství, listy v přízemní růžici. 3.Stéblo 3.Stéblo – dutý stonek (až na výjimky – cukrová třtina, kukuřice) s výraznými (nedutými) nody – kolénky. Může sekundárně dřevnatět (bambus). Obr. 1: nna.cz/item/lami um-album- hluchavka-bila Obr. 2: z/index.php?action=getFl owerById&id_f=22 Obr. 3: 9:morfologia-stonky&catid=40:rastlinneorgany&Itemid=69

Dřevnatý stonek 1.Strom 1.Strom – má hlavní stonek (kmen) a ten se v určité výšce větví na boční stonky (větve), které vytváří korunu. 2.Keř 2.Keř – hlavní stonek potlačen, jeho fci přebírají stonky vedlejší. 3.Polokeř 3.Polokeř – přechod mezi bylinami a dřevinami. Stavba jako u keře, konce větví jsou však bylinné – brusnice borůvka Obr. 4: Obr. 5:

Způsob růstu stonku Obr. 6:

Stonek - stavba  při pohledu na stavbu kořene se nám jeví zcela zřejmá podobnost s kořenem Příčný řez:  na povrchu je kutikula – ochrana mechanická  dále povrch chrání pokožka (epidermis), která má významnou roli při příjmu plynů a výdeji zplodin metabolismu  pod epidermis nacházíme primární kůru (cortex) – je trojvrstvá – stejně jako u kořene –vnější vrstva = exodermis – ochranná fce, jedna vrstva –střední vrstva = mezodermis – vícevrstevná, zpevňovací fce (sklerenchym) nebo např. u vodních fce nadlehčovací (aerenchym) –vnitřní vrstva = endodermis – má tendenci korkovatět a dřevnatět (lignin), někdy nahrazena škrobovou pochvou s velkým obsahem škrobových zrn – zásobní fce, např. u oddenků –při sekundárním tloustnutí je nahrazena sekundární kůrou  následuje střední válec –pericykl = perikambium – obsahuje neaktivní meristematické pletivo – zde se zakládají postranní kořeny –kolaterální (bikolaterální) cévní svazek – do kruhu nebo roztroušeně (jednoděložné) –při sekundárním tloustnutí se radiální cévní svazek postupně mění v kolaterální (boční) Podélný řez – v podstatě odpovídá znalostem příčného řezu. Významný je zde koncový pupen tvořený apikálními meristémy tvořenými parenchymatickými tenkostěnnými buňkami – umožňuje antigravitační růst. Kromě koncového nese i úžlabní či nahodilé pupeny – větve, listy, květy.

Tloustnutí a větvení Tloustnutí stonku je dáno vmezeřováním kambia mezi lýko (rostoucí směrem vně) a dřevo (rostoucí směrem dovnitř) → tvorba letokruhů: jarní dřevo – světlejší a tlustší letní dřevo – tmavší a tenčí – buňky neobsahují tolik vody a mají ztlustlé buněčné stěny Dále se zapojuje felogen tvořící sekundární kůru, viz prezentace Rostlinná pletiva. Větvení stonku je trojího typu: 1.dichotomické (vidličnaté) – jmelí bílé 2.monopodiální (hroznovité – hlavní stonek je osou rostliny a vedlejší větve jej nepřerůstají– hluchavka bílá 3.sympodiální (vrcholičnaté) – fci hlavního stonku přebírají stonky vedlejší – přerůstají ho – réva vinná Obr. 7: -organologie-morfologie_stonku.html

Obr. 8:

Metamorfózy stonku  v některých případech dochází k posunu funkcí stonku od základních (viz výše) k odvozeným = vedlejším  spojeno také se změnou tvaru samotného orgánu  stonek tak zastupuje i jiné vegetativní orgány nebo vykonávat zcela nové úkony: 1.zásoba vody či živin – zvětšování stonku → stonkové hlízy (kedluben), kořenové bulvy (celer, ředkev), vřetenovitý kořen (mrkev, petržel) – u posledních dvou se na stavbě podílí také částečně kořen – mluvíme o hypokotylu (základu stonku); oddenek (podzemní stonek kosatec) a jeho hlízy (lilek brambor) 2.vegetativní rozmnožování → šlahouny (jahodníky) 3.udržování se na podkladu u lián → stonkové úponky (réva vinná) 4.schopnost asimilace – nahrazují funkcí listy → zdužnatělé osy u kaktusů či některých pryšců 5.zajišťování ochrany → ostny (maliník), které jsou pokožkového původu a jsou odlomitelné, a kolce = stonkové trny (hloh, trnka), tvořené brachyblastem = zkrácenou větvičkou (známý i u modřínu, kde drží jehlice) – pevný, těžko odlomitelný útvar 6.tvorba cibulky → podpučí – zkrácení hlavního stonku umožňuje napojení listů v cibulce (cibule, česnek)

Obr. 9: Obr. 10: Obr. 11: Obr. 12: Obr. 13: strom-letni-pruklest-rez-mladych-stromku-lapace-vos-cervenec-dil-treti Stonková hlízaBulva a vřetenovitý kořen Oddenek Oddenková hlíza Šlahoun

Obr.14: Obr. 15: Obr. 16: Obr. 17: %C3%A1%C4%8De/index.html Obr. 18: Obr. 19: Stonkový úponek Zdužnatělé osy stonku Kolce Ostny Podpučí

Ekologický význam kořene zpevňování půdy – faktor eroze zadržování vody v půdě obsah látek využívaný jinými organismy při symbiózách (hlízkové bakterie, mykorhiza) nebo parazitismu (houby, jiné rostliny – viz výše) vylučování toxických látek do prostředí – alelopatie potrava pro živočichy včetně člověka úkryt pro drobné živočichy z pohledu člověka také zdroj chemických látek pro výrobu léčiv atd.

Zdroje: (k ) Obr. 1: Obr. 2: Obr. 3: stonky&catid=40:rastlinneorgany&Itemid=69 Obr. 4: Obr. 5: Obr. 6: Obr. 7: Obr. 8: sekundarni_stavba_stonku.html Obr. 9:

Zdroje: (k ) Obr. 10: Obr. 11: Obr. 12: Obr. 13: mladych-stromku-lapace-vos-cervenec-dil-treti Obr.14: Obr. 15: Obr. 16: Obr. 17: Obr. 18: Obr. 19: