Historie literatury Prostřednictvím autorů a jejich děl.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
32_04_34 Renesance - shrnutí Anotace Renesance - shrnutí
Advertisements

Téma: Středověká literatura
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Renesance a humanismus
Klasicismus a romantismus
Dekameron Giovanny Boccaccio.
Italská renesanční literatura I Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Nikola Burdová, C1B Gymnázium Jiřího Ortena
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_03  Název materiálu: Drama  Tematická oblast: Estetika, 1. ročník  Anotace: Prezentace slouží k výkladu.
Renesance z francouzštiny renaissance = znovuzrození
Dante Alighieri Předmět Autor: Mgr. Jana Formánková
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/13/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Starověká literatura 3000 př.n.l. – 476 n.l.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. července 2012
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Renesance a humanismus
Číslo:VY_32_INOVACE_24_04 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Johann Wolfgang.
Klasicismus - vzniká ve Francii v době Ludvíka XIV.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 2. června 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.2.2.
Základní škola Příbor 486, Nový Jičín Vypracovali: Jirka Holub, Marek Bolom.
ŘÍM – DOBA ARCHAICKÁ A POSTKLASICKÁ Mgr. Michal Oblouk
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Německý preromantizmus
Molière Anna Coufalová C1B.
Giovanni Boccaccio díla: Dekameron – cyklus 100 novel, eroticky zaměřené, 10 dní, 10 mladých lidí (3 muži a 7 žen). Fiesolské nymfy Milostné vidiny.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Renesance – Itálie, Francie, Španělsko
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Opakování z literatury 8. r. 1. část
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Španělská renesance.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Antická literatura: Římská literatura Tematická oblast: Český jazyk a literatura.
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
Nejznámější díla a autoři světové literatury Návod Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ROMÁN Žánr velké epiky delší časový úsek Pozadí společenských událostí doby Druhy románu: společenský, dobrodružný, fantastický, sci-fi, milostný, psychologický,
Epos Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Září 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616 významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu Autorem materiálu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Významní představitelé renesanční literatury
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
Osvícenství v literatuře
Literatura období humanismu a renesance
Klasicismus a osvícenství
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
OSVÍCENSTVÍ.
Renesance a humanismus
BAROKO sochařství, malířství, literatura
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Rytířská hrdinská epika
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616
Starověká literatura.
Vybraní autoři a díla 1.
KLASICISMUS.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 6. ročník Anotace: Daniel Defoe životopis anglického.
BAROKO sochařství, malířství, literatura
Literatura období renesance
Autor: Mgr. Hana Novotná
Literatura v období renesance
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Transkript prezentace:

Historie literatury Prostřednictvím autorů a jejich děl

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Rudolf Kopecký Předmět:Český jazyk a literatura

Obsah Epos o Gilgamešovi1 Védské hymny2 Homér3 Sofoklés4 Plautus 5 Vergilius6 Ovidius7 Seneca8 Dante9 Život Konstantinův10

Obsah Kosmas11 Alexandreis12 Tomáš Štítný13 Jan Hus14 Boccaccio15 Cervantes16 Shakespeare17 Komenský18 Molière19 Diderot20

Obsah Beaumarchais21 Defoe22 Swift23 Goethe24 Schiller25

starověk Epos o Gilgamešovi Místo: Mezopotámie, Sumer Doba: 3. tisíciletí př. n. l. Rozsah: 5 skladeb v několika verzích (jazycích, např. akkadská, klínové písmo) Gilgameš 1

starověk Védské hymny Místo: severní Indie Doba: 2. tisíciletí př. n. l. Psáno sanskrtem Rozsah: přes tisíc hymnů Rgvéd 2

starověk Ilias, Odyssea Místo: Řecko Doba: 8. století př. n. l. Rozsah: oba eposy po 24 zpěvech, oba přes 12 tisíc veršů (Ilias dokonce 15 tisíc, Odyssea veršů) Styl: daktylský hexametr Homér 3

antika Král Oidipús Místo: Řecko Doba: 5. století př. n. l. Sofoklés autorem i dalších her: např. Antigona, Elektra Žánr: tragédie Sofoklés 4

antika Komedie o hrnci Místo: Řím Doba: 3. století př. n. l. Inspirace pro Molièra (Lakomec) či Shakespeara Představitel antické komedie Titus Maccius Plautus 5

antika Aeneis Místo: Řím Doba: 1. století př. n. l. Rozsah: 12 knih, 9896 veršů Národní epos Římanů Inspirováno Homérovými eposy o trójské válce Publius Vergilius Maro 6

antika Proměny, Umění milovat Místo: Řím Doba: přelom věků Inspirování řeckou mytologií (Proměny) Římská milostná poradna (Umění milovat) Publius Ovidius Naso 7

antika O duševním klidu Místo: Řím Doba: přelom věků Ukázka názorů stoické filosofie Lucius Annaeus Seneca 8

středověk Božská komedie Místo: Itálie Doba: počátek 14. století Rozsah: trilogie (Peklo, Očistec, Ráj) Dante Alighieri

středověk Život Konstantinův Místo: Velká Morava Doba: 9. století Rozsah: 24 opisů (rukopisů) z pozdější doby Námět: obhajoba slovanských bohoslužeb Žáci slovanských věrozvěstů 10

středověk Kronika česká Místo: Čechy Doba: 12. století Rozsah: 3 knihy (končí smrtí knížete Vladislava I.; psána latinsky, v originále Chronica Boemorum) Kosmas

středověk Alexandreis Místo: Čechy Doba: konec 13. století Rozsah: asi 9 tisíc veršů (osmislabičných), dochovala se třetina v různých rukopisech anonym 12

gotika Knížky šestery o obecných věcech křesťanských Místo: Čechy Doba: 14. století Rozsah: soubor traktátů (2 předmluvy, 6 traktátů, doslov) Tomáš Štítný ?1333-?

Jan Hus ? Rektor University Karlovy Kazatel v Kapli betlémské Katolický duchovní Pokračovatel Wiklefovy reformace Dílo: O církvi, Knížky o svatokupectví, Postila; úprava pravopisu 14

renesance Dekameron Místo: Itálie Doba: 14. století Rozsah: 100 novel (po 10 dní si vypráví 10 vyhnanců z Florencie denně vždy 10 příběhů) Giovanni Boccaccio

renesance Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha Místo: Španělsko Doba: 16. století Rozsah: 2 díly v duchu rytířské středověké epiky (rytíř bez bázně a hany či smutné postavy) Miguel de Cervantes y Saavedra

renesance William Shakespeare profil Anglický básník (na 150 sonetů) Největší dramatik (na 30 divadelních her, komedie, tragédie, historické hry) 17

humanismus Jan Amos Komenský O profil Biskup jednoty bratrské Autor didaktických spisů Reformátor školství Exulant, pansofista Učitel národů RR: před odchodem z vlasti se skrýval v Bílé Třemešné a Horní Branné, ve Vlčicích se mu zrodila myšlenka napsat Didaktiku 18

klasicismus Molière profil Francouzský dramatik, vl. Jménem Jean-Baptiste Poquelin Dílo: Lakomec, Zdravý nemocný, Tartuffe, Misantrop, … 19

osvícenství Denis Diderot profil Francouzský myslitel Inicioval sepsání Encyklopedie aneb Racionálního slovníku věd, umění a řemesel 20

Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais Francouzský všeuměl (dramatik, vynálezce, hodinář, tajný agent, hudebník, nakladatel, obchodník, účastník dvou významných světových revolucí – americké a francouzské) Dílo: proslavil se třemi hrami o Figarovi, zejména Figarova svatba se ujala po chvilkovém zákazu králem Ludvíkem XVI., posléze také jako Mozartova opera RR: hradecké Klicperovo divadlo předvedlo v roce 2012 velmi zdařilou adaptaci Davida Drábka s Pavlou Tomicovou 21

Daniel Defoe ? Anglický prozaik, novinář Vlastním jménem Foe, „de“ si přidal, aby to znělo aristokraticky Proslaven románem Dobrodružství Robinsona Crusoe, námořníka z Yorku Další díla: různé eseje, pokračování Robinsona, Roxana, … R: administrativně se nenarodil, nebyl zapsán v žádné matrice 22

Jonathan Swift Anglický prozaik, satirik, pamfletista ale i anglikánský kněz Dílo: světovou proslulost získal fantaskním „cestopisem“ Gulliverovy cesty (příběhy lékaře v různých prostředích: u trpaslíků, obrů, na létajícím ostrově, u moudrých koní) se satirickým nádechem R: narodil se po smrti svého otce, vychován strýcem, podporován významným státníkem W. Templem 23

preromantismus Johann Wolfgang Goethe profil Německý literát renasančního typu Vedoucí představitel hnutí Sturm und Drang (vzdor vůči civilizaci, boj za odstranění falše) Dílo: Faust (dramatická báseň); Utrpení mladého Werthera (tehdejší bestseler) R: přátelství s našimi ranými obrozenci, návštěvy Mariánských Lázní; přátelství s Ludwigem Beethovenem (některá jeho díla zhudebnil) 24

Friedrich Schiller Německý dramatik a básník Člen seskupení Sturm und Drang Dílo: Loupežník (ovlivněn svobodou po tvrdém režimu během studia na vojenské škole), Úklady a láska (tragédie lásky lidí z rozdílných sociálních vrstev) R: tvůrčí přátelství s J. W. Goethem ve Výmaru 25

Čítanka pro 1. ročník středních škol, Vladimír Nezkusil, Fortuna, Praha 1994 Webové stránky: e-stredovek.cz, wikipedie.cz, cesky-jazyk.cz, osobnosti.cz, rim.me.cz Použité zdroje