ŘÍMSKÉ ČÍSLICE Římské číslice je způsob zápisu pomocí písmen abecedy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní typografická pravidla
Advertisements

DUM 19/1.  Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu „ EU-peníze školám“  Autor: Mgr. Jana Lažová  Období: květen 2012  Anotace: metodický.
Lidé a čas 1) DÁVNÁ MINULOST.
Římské číslice 4. ročník Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická,
Číslice starověkých kultur
ČÍSLOVKY Mgr. Michal Oblouk.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
ČÍSLO NULA.
ČÍSLOVKY.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_146_IT7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Druhy číslovek VY_32_INOVACE_135 pro 5. ročník ZŠ
Číslovky.
Základní typografická pravidla
ČÍSLA KOLEM NÁS.
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
PRAVOPIS ČÍSLOVEK Mgr. Michal Oblouk.
Mayská početní soustava
Římské číslice Petr Šimek, V.B.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Čísla kolem nás.
ČÍSELNÉ SOUSTAVY Mgr. Petr Němec ©2009
jméno autora Mgr. Lenka Čechová název projektu
Počítání, vývoj matematiky,... Asi milion let uplynulo od doby, kdy se na naší planetě objevil člověk. Během této doby se naučil poznávat tvary a směry,
Římské číslice 1 – 20 Matematika , 5. ročník
2..
Římské číslice 5. ročník VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Vypracovala: Denisa Karasová. formálně známy jako Hind-arabské číslice dnes nejrozšířenější zápis čísel původ v Indii, 400 př. n. l n. l. do Evropy.
Tereza Mikulincová Magdalena Novotná. Číslo je abstraktní entita užívaná pro vyjádření množství nebo pořadí. Číslice: o Arabské číslice tvoří dnes nejrozšířenější.
Číslovky.
ČÍSELNÉ SOUSTAVY.
Číselné soustavy I Jana Bobčíková.
Čísla a jejich historie -dnes používáme dva druhy čísel: a) arabská b) římská -my se dnes budeme bavit o římských číslech -tyto číslice vymysleli a používali.
VY_32_INOVACE_11 Římské číslice 20… – Matematika, 5.ročník Autor: Veronika Biskupová, Základní škola a Mateřská škola Jivina Vytvořeno v rámci projektu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R17_ Procento TEMA: Matematika 7. ročník.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 6 - číslovky Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV: VY_12_INOVACE_22_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_KOSMOVA KRONIKA ČÍSLO PROJEKTU:
Číselné soustavy.  Obecně lze libovolné celé kladné číslo zapsat polynomem a n  z n + a n-1  z n-1 + … + a 0  z 0, kde z je libovolné přirozené číslo.
SEZNÁMIT ŽÁKY SE STÁTNÍMI SYMBOLY ČESKÉ REPUBLIKY VÝUKOVÝ MATERIÁL ANOTACE.
TYPOGRAFIE Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Celá čísla.
Číselné soustavy – úvod a historie
POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Patrik Dvořák Ondra Šimůnek
VY_32_INOVACE_07_rimskecislice
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
AUTOMATIZAČNÍ TECHNIKA Číselné soustavy
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_01_ Římské číslice
Římská čísla dnes 2.skupina.
Pomocné vědy historické
ŘÍMSKÉ ČÍSLICE Elektronické učební materiály – I. stupeň Matematika
Prima B ŘÍMSKÉ ČÍSLICE.
Římská čísla Římské číslice je způsob zápisu čísel pomocí písmen abecedy. Jedná se o takzvanou nepoziční číselnou soustavou, pro které je charakteristická.
Mgr. Miroslava Černá ZŠ Volgogradská 6B
Digitální učební materiál
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Matematika a její aplikace, Matematika, Číslo a početní operace, Římské.
Rímske čísla.
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Předmět: Informatika Ročník: VII. Tématický celek: Základy práce s PC
ČÍSLOVKY - DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_Mil_III_05 Římské číslice
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

ŘÍMSKÉ ČÍSLICE Římské číslice je způsob zápisu pomocí písmen abecedy ŘÍMSKÉ ČÍSLICE Římské číslice je způsob zápisu pomocí písmen abecedy. Jedná se o tak zvanou nepoziční číselnou soustavu, pro které je charakteristická skutečnost, že hodnota číslice je daná jejím symbolem a nezávisí na její pozici v zapsaném čísle. Dnes se tento způsob zápisu čísel používá jen výjimečně. PŮVOD SYMBOLŮ I Římská čísla vznikla přirozenou cestou. Římané počítali na prstech. Čísla jako 1, 2 a 3 a jím odpovídající znaky I, II a III graficky vyjadřují jednotlivé prsty. V a X Také tato dvě římská čísla mají svůj původ v lidské ruce: Římská číslice V (5) je vyjádřením dlaně s pěti prsty - V tvoří tvar mezi palcem a malíčkem Římská číslice X (10) jsou dvě dlaně u sebe (10 prstů). L a C Latinsky sto je centum. Odtud C. Padesát je polovina ze stovky. L tedy vzniklo „rozpůlením“ znaku pro 100 (C). D a M Tisíc je latinsky mille (odtud M pro 1000). Znak D pro 500 vznikl opět grafickým „půlením“ znaku M, tentokrát svisle. Vznikl tak znak podobný písmenu D. IIII nebo IV Římané obvykle psali číslo 4 jako IIII, číslo 40 jako XXXX, číslo 999 jako DCCCCLXXXXVIIII.

HISTORICKÝ ZÁSPIS VELKÝCH ČÍSEL Pozor HISTORICKÝ ZÁSPIS VELKÝCH ČÍSEL Pozor. Symboly D (500) a M (1000) byly původně psány jako kolmá čára s obloučkem na jedné nebo obou stranách. Symbol D proto vypadal asi jako |) a symbol M jako (|). Tento způsob zápisu umožňoval násobit deseti čísla větší než tisíc tím, že se přidal další oblouček. Číslo 10000 se dalo napsat jako ((|)), 100000 (((|))). Římané neměli žádné slovo pro milión a takto velká čísla používali velmi zřídka. Teprve později a zvlášť ve středověku bylo nutné zapisovat i větší čísla. Proto se stal znak X číslem 10 000, C číslem 100 000 a M číslem 1 000 000. Tyto čárkované symboly se ale dnes prakticky nevyskytují. HISTORIE Dnešní způsob zapisování římských číslic vznikl ve středověku v západní Evropě. Je odvozen ze způsobu, jakým zapisovali číslice staří Římané, ale obsahuje některá vylepšení. V 17. století bylo v Evropě zvykem označovat vydání knih římskými číslicemi. Stejně tak se římské číslice používaly k označení data staveb. CHRONOGRAMY Chronogram (zápis času, z řeckého chronos (čas), gramma (písmeno)) je obvykle latinský nápis, v němž všechna písmena, která mohou být římskými číslicemi, dávají dohromady jejich číselný součet – datum, které se vztahuje k osobě, věci nebo události, o níž se nápis zmiňuje.

ŘÍMSKÉ ČÍSLICE DNES Římské číslice se používají dodnes, ale ve většině použití jsou na ústupu. Číslují se jimi: díly čí série knih či filmů (v tomto významu jsou vytlačovány arabskými číslicemi) kapitoly v knihách či článcích (v tomto významu jsou vytlačovány arabskými číslicemi) rok (prakticky jen na historických nápisech, v moderních textech se používají výhradně arabské číslice) století (v tomto významu jsou vytlačovány arabskými číslicemi) měsíce v roce (v tomto významu jsou vytlačovány arabskými číslicemi) pořadové číslo čtvrtletí (používají se ale i arabské číslice) pro číslice na hodinovém ciferníku pořadová čísla panovníků (např. Karel IV.), pro tento účel se stále používají takřka výhradně římské číslice souběžné ulice, které jinak mají stejný název (pouze v některých místech, kde bylo názvosloví inspirováno americkými systémy, například na pražském Spořilově)

BÁSNIČKA - POMŮCKY Ivan Vedl Xenii Lesní Cestou Do Města BÁSNIČKA - POMŮCKY Ivan Vedl Xenii Lesní Cestou Do Města. Ivan, Vašek, Xenie Lijí Cín Do Mumie. Irena hledá klíče, jsou v zahradě u míče. Vilém je tam našel, na hřiště pak zašel. Xenie se přidala, Lenku s sebou nevzala. Když se Cecil objevil, radost ze hry nejevil. Dolů z kopce se nám koulí, achich ouvej Míč zas zlobí.

K Ř Í Ž O V K A 1. VII (arabsky) 2. Jaká sportovní událost vznikla v Řecku ( Athénách ) 3. Jak se říká abecedě, ve které se píší pouze tečky a čárky 4. Jméno třetího ze třech králů (černoch) 5. Jak se jmenuje naše paní učitelka přírodopisu Hana _________ 6. Římsky 50 7. Ženské jméno na Y

K Ř Í Ž O V K A - řešení S E D M O L Y P I J K É H R V A B T Z Ě Í N Á Zdroj: Wikipedie, Google http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%98%C3%ADmsk%C3%A9_%C4%8D%C3%ADslice https://www.google.cz/search?q=%C5%99%C3%ADmsk%C3%A9+%C4%8D%C3%ADslice&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=f8DSUr7jIeOS7Aa4hIHgCA&sqi=2&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1536&bih=866