GOTIKA ČESKÉ SOCHAŘSTVÍ. Znaky gotického sochařství ● Vertikalita ● Prohnutá osa těla (až esovitá) ● Odhmotnění postav ● Sochy nestojí volně v prostoru,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Advertisements

Alšova jihočeská galerie a gotické umění
GOTIKA století.
Románská kultura 10. – 12. století
Gotika.
Umění raného středověku
GOTIKA ČESKÉ SOCHAŘSTVÍ
Vypracoval Mgr. David Mikoláš 17. února 2008
Gotické výtvarné umění
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Vypracováno v rámci projektu „Zavádění ŠVP na gymnázium – projekt GOTIKA“ CZ.1.07/1.1.10/
Základní charakteristika gotiky
Gotická kultura a vzdělanost
nový umělecký sloh vzniká v polovině 12. století ve Francii
Gotické malířství a sochařství
Románské sochařství a malířství
Základní charakteristika slohu
Gotická kultura.
DUM (digitální učební materiál)
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Baroko sochařství.
VY_32_INOVACE_3D.7.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Gotická kultura.
Gotické sochařství Gotické sochařství se vyvíjelo po boku arcgitektury. Sochy sloužily především jako doplněk chrámů, a tak sochy většinou zobrazovaly.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
České země, sochařství, malířství
Gotika.
Ve znamení gotického slohu
Gotika 12 st. – 16 st..
Česká gotika.
Česká gotika.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Poznám gotické umění ? 7. ročník.
Gotika -vzniká ve Francii -uplatňuje se v století
Malířství, sochařství GOTIKA
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_05_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Umělecký sloh vrcholného středověku
České země ve středověku
Umělecké směry 19. století
Gotika Kateřina Kuncová.
Krásný Bůh, cca 1230, hlavní průčelí katedrály v Amiensu
Alšova jihočeská galerie a gotické umění Jižních Čech
DU 1252 Gotické sochařství Gotické sochařství v českých zemích
Kultura vrcholného a pozdního středověku
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – gotika, druhy umění,
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
Sochařství vrcholného středověku. Románský sloh tympanon kostela sv. Magdalény ve Vézelay.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
VY_ 32_ INOVACE _04_10_gotická architektura
pol. 12. století - konec 15. stol.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Gotická kultura TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Gotika Bolfíková Nikola.
Krásný sloh /gotika/.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
GOTIKA název gotika je podle Gótů
Lucie Ivachňuková Lucie Houdková
Gotika Vzdělanost. Gotika Vzdělanost Kdy: 12. století Kde vznikla: Francie Hrad Bezděz.
Krásný Bůh, cca 1230, hlavní průčelí katedrály v Amiensu
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
1 PhDr. Tomáš Jeřábek Gotika na Moravě.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Baroko VY_32_INOVACE_46_931 Projekt.
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Gotika.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
1 PhDr. Tomáš Jeřábek Gotika na Moravě.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Transkript prezentace:

GOTIKA ČESKÉ SOCHAŘSTVÍ

Znaky gotického sochařství ● Vertikalita ● Prohnutá osa těla (až esovitá) ● Odhmotnění postav ● Sochy nestojí volně v prostoru, jsou,,přilepené“ k architektuře

Porta coeli (Brána nebeská) ● Portál kostela cisterciaček v Předkláštěří u Tišnova ● 2. čtvrtina 13. století

Madona ● Plastika zobrazující Pannu Marii ● České gotické madony: ● Strakonická (konec 13. století) ● Sedící (kolem roku 1320) ● Z Konopiště (kolem 1380) ● Krumlovská (před rokem 1400) ● Brněnská (15. století)

Strakonická madona

Madona z Konopiště

Krumlovská madona

Brněnská madona

Mistr Michelské madony ● Řezbář vyškolený ve Francii ● Působil v Brně (2. čtvrtina 14.století)

Mysticko-naturalistický proud ● 1. polovina 14. století ● Náměty z Kristových pašijí ● Usilující o silný, až drastický výraz

Přemyslovský kříž ● V kostele sv. Ignáce ● Na mystickém,, stromu života“

Parléřova huť ● Středisko českého gotického sochařství (konec třetí čtvrtiny 14. století) ● Díla: ● Pieta z kostela sv. Ignáce v Jihlavě (před rokem 1400) ● Sv. Mikuláš z Vyššího Brodu (4. čtvrtina 14. století) ● Kristus Trpitel (kolem roku 1400)

Pieta z kostela sv. Ignáce v Jihlavě

Krásný sloh ● Nepřirozenost a strojenost protáhlých, esovitě prohnutých postav s malou hlavou ● Nezájem o prostorové vztahy ● Zjemnění výrazu a snížení duchovního obsahu ● Dokonalot zpracování ● Hlavní představitelé: ● Mistr Krumlovské madony ● Mistr Toruňské madony

Pozdně gotický expresionalismus ● Důraz na líčení duševních stavů ● Dynamické pojetí draperie ● Sochaři dávají přednost reliéfům ● Reliéfy: ● Oplakávání Krista ze Žebráku ● Oplakávání Krista ze Zvíkova ● Nejsvětější trojice z Českých Budějovic

Nejsvětější trojice z Českách Budějovic

Oplakávání Krista ze Zvíkova

Zdroje ● ● ● ● Madona%252520ze%252520Strakonic,%252520posledni%252520ctvrtina% %252520stoleti.jpg&w=309&h=600&ei=Y7SfT4KLFoHOtAbGlbSfAQ&zoom=1&iact=rc&dur=382&sig= &page=1&tbnh=148&tbnw=76&start=0&ndsp=63&ved=1t:429,r:1,s:0,i:71&tx=45&ty=35 Madona%252520ze%252520Strakonic,%252520posledni%252520ctvrtina% %252520stoleti.jpg&w=309&h=600&ei=Y7SfT4KLFoHOtAbGlbSfAQ&zoom=1&iact=rc&dur=382&sig= &page=1&tbnh=148&tbnw=76&start=0&ndsp=63&ved=1t:429,r:1,s:0,i:71&tx=45&ty=35 ● ● ● ● ● tzv.%252520Premyslovsky%252520kriz%252520z%252520Jihlavy,%252520prvni%252520tretina% %252520stoleti.jpg&w=403&h=600&ei=rrmfT4_xLI_0sgbb1J2PAQ&zoom=1&iact=hc&vpx=172&vpy=196&dur=3786&hovh=273&hovw=184&tx=97&ty=129&sig= &page=1&tbnh=132&tbnw=88&start=0&ndsp=64&ved=1t:429,r:0,s:0,i:69 tzv.%252520Premyslovsky%252520kriz%252520z%252520Jihlavy,%252520prvni%252520tretina% %252520stoleti.jpg&w=403&h=600&ei=rrmfT4_xLI_0sgbb1J2PAQ&zoom=1&iact=hc&vpx=172&vpy=196&dur=3786&hovh=273&hovw=184&tx=97&ty=129&sig= &page=1&tbnh=132&tbnw=88&start=0&ndsp=64&ved=1t:429,r:0,s:0,i:69 ● ● ●

Vypracovaly Šárka Hanetšlegerová a Lucie Kordíková