GOTIKA ČESKÉ SOCHAŘSTVÍ
Znaky gotického sochařství ● Vertikalita ● Prohnutá osa těla (až esovitá) ● Odhmotnění postav ● Sochy nestojí volně v prostoru, jsou,,přilepené“ k architektuře
Porta coeli (Brána nebeská) ● Portál kostela cisterciaček v Předkláštěří u Tišnova ● 2. čtvrtina 13. století
Madona ● Plastika zobrazující Pannu Marii ● České gotické madony: ● Strakonická (konec 13. století) ● Sedící (kolem roku 1320) ● Z Konopiště (kolem 1380) ● Krumlovská (před rokem 1400) ● Brněnská (15. století)
Strakonická madona
Madona z Konopiště
Krumlovská madona
Brněnská madona
Mistr Michelské madony ● Řezbář vyškolený ve Francii ● Působil v Brně (2. čtvrtina 14.století)
Mysticko-naturalistický proud ● 1. polovina 14. století ● Náměty z Kristových pašijí ● Usilující o silný, až drastický výraz
Přemyslovský kříž ● V kostele sv. Ignáce ● Na mystickém,, stromu života“
Parléřova huť ● Středisko českého gotického sochařství (konec třetí čtvrtiny 14. století) ● Díla: ● Pieta z kostela sv. Ignáce v Jihlavě (před rokem 1400) ● Sv. Mikuláš z Vyššího Brodu (4. čtvrtina 14. století) ● Kristus Trpitel (kolem roku 1400)
Pieta z kostela sv. Ignáce v Jihlavě
Krásný sloh ● Nepřirozenost a strojenost protáhlých, esovitě prohnutých postav s malou hlavou ● Nezájem o prostorové vztahy ● Zjemnění výrazu a snížení duchovního obsahu ● Dokonalot zpracování ● Hlavní představitelé: ● Mistr Krumlovské madony ● Mistr Toruňské madony
Pozdně gotický expresionalismus ● Důraz na líčení duševních stavů ● Dynamické pojetí draperie ● Sochaři dávají přednost reliéfům ● Reliéfy: ● Oplakávání Krista ze Žebráku ● Oplakávání Krista ze Zvíkova ● Nejsvětější trojice z Českých Budějovic
Nejsvětější trojice z Českách Budějovic
Oplakávání Krista ze Zvíkova
Zdroje ● ● ● ● Madona%252520ze%252520Strakonic,%252520posledni%252520ctvrtina% %252520stoleti.jpg&w=309&h=600&ei=Y7SfT4KLFoHOtAbGlbSfAQ&zoom=1&iact=rc&dur=382&sig= &page=1&tbnh=148&tbnw=76&start=0&ndsp=63&ved=1t:429,r:1,s:0,i:71&tx=45&ty=35 Madona%252520ze%252520Strakonic,%252520posledni%252520ctvrtina% %252520stoleti.jpg&w=309&h=600&ei=Y7SfT4KLFoHOtAbGlbSfAQ&zoom=1&iact=rc&dur=382&sig= &page=1&tbnh=148&tbnw=76&start=0&ndsp=63&ved=1t:429,r:1,s:0,i:71&tx=45&ty=35 ● ● ● ● ● tzv.%252520Premyslovsky%252520kriz%252520z%252520Jihlavy,%252520prvni%252520tretina% %252520stoleti.jpg&w=403&h=600&ei=rrmfT4_xLI_0sgbb1J2PAQ&zoom=1&iact=hc&vpx=172&vpy=196&dur=3786&hovh=273&hovw=184&tx=97&ty=129&sig= &page=1&tbnh=132&tbnw=88&start=0&ndsp=64&ved=1t:429,r:0,s:0,i:69 tzv.%252520Premyslovsky%252520kriz%252520z%252520Jihlavy,%252520prvni%252520tretina% %252520stoleti.jpg&w=403&h=600&ei=rrmfT4_xLI_0sgbb1J2PAQ&zoom=1&iact=hc&vpx=172&vpy=196&dur=3786&hovh=273&hovw=184&tx=97&ty=129&sig= &page=1&tbnh=132&tbnw=88&start=0&ndsp=64&ved=1t:429,r:0,s:0,i:69 ● ● ●
Vypracovaly Šárka Hanetšlegerová a Lucie Kordíková