Směrnice č. V-2/2012. Směrnice upravující postupy Ministerstva dopravy, investorských organizací a SFDI v průběhu přípravy a realizace investičních a neinvestičních.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
F INANČNÍ PLÁNOVÁNÍ Jakub Novotný 3. září 2009 Hranická rozvojová agentura, z.s.
Advertisements

Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
GOOD DECISIONS – BAD OUTCOMES
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Facility management ČSN EN
Problematika rozhraní v ITS Kopecký František, Votruba Zdeněk
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
ÚVOD DO UDRŽITELNÉ SPOTŘEBY A VÝROBY Ekonomické hodnocení podniku.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Inflace.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
Centrum dokumentárních filmů Jihlava (CDF) Záměr projektu: přestavba městského kina Dukla na víceúčelové kulturní zařízení zaměřené na dokumentární film.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
MANEK Antonín ŠMEJKAL (2012) Antonín ŠMEJKAL (2012) ŘÍZENÍ RIZIKA.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE 2. FÁZE Workshop DF a EPS, / 11 DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE 2. FÁZE Workshop DF a EPS, Ing. Martin.
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
1 Důchodová reforma v České republice - aktuální informace - Vladimír Bezděk Praha, 3.května 2010, Smilovice.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
AEM – význam a vliv krajských energetických koncepcí.. ENVIROS s.r.o. Vladimíra Henelová a kol. ÚEK - územní interpretace Státní energetické koncepce.
Silnice nebo železnice
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Cíl přednášky Seznámit se
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
Praktické souvislosti projektového managementu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Projekt: Praktický průvodce ekonomikou aneb My se trhu nebojíme! Reg. č.: CZ.1.07/1.1.34/ Nové trendy v investování.
Seminář MD ČR, Alena Heinišová Ekonomické hodnocení investičních akcí na SŽDC, s.o.
MS2014+ Modul CBA Ekonomika projektu
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
zelená linka: Provozování vodohospodářské infrastruktury – Podmínky přílohy č. 6 OPŽP.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Možnosti sledování konkurenceschopnosti destinací turismu na úrovni regionů a míst Monika Palatková Výroční konference ATIC ČR Turistická informační centra.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Téma 7. Investiční rozhodování 1. Kapitálové rozpočty výdajů a očekávaných peněžních příjmů z investic 2. Hodnocení efektivnosti investičních projektů.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Téma 13: Finanční plánování
Řízení investičních projektů DSZ DÚR DS ZBV RS DVZ DSP Systém Aspe.
Financování bezbariérových úprav chodníků a cyklistických stezek Seminář SMO ČR, SFDI a ČKAIT Praha, 9. září 2014 Ing. Karel Havlíček.
Téma 9-10 Investiční rozhodování 1. Kapitálové rozpočty výdajů a očekávaných peněžních příjmů z investic 2. Hodnocení efektivnosti investičních projektů.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Operační program Výzkum a vývoj pro inovace. Veřejná podpora - příjemce Hlavní činností je VaV, výuka, TT Zisk je zpětně reinvestován do hl.činnosti Oddělení.
1 Osnova studie proveditelnosti a analýzy nákladů a přínosů.
Směrnice č. V-2/2012 Směrnice upravující postupy Ministerstva dopravy, investorských organizací a Státního fondu dopravní infrastruktury v průběhu přípravy.
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Osnova studie proveditelnosti a analýzy nákladů a přínosů 17. 3
Vyplnění CBA analýzy v modulu CBA
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Rychlá spojení Příprava pilotních projektů
Zvyšování rychlostí na 200 km/h
Fakulta dopravní ČVUT v Praze konference IDS, Žďár nad Sázavou
Transkript prezentace:

Směrnice č. V-2/2012. Směrnice upravující postupy Ministerstva dopravy, investorských organizací a SFDI v průběhu přípravy a realizace investičních a neinvestičních akcí dopravní infrastruktury, financovaných bez účasti státního rozpočtu aneb Aktuální metodické otázky schvalování projektů SŽDC s.o. na základě nové Směrnice pro zpracování, předkládání a schvalování investičních záměrů projektů v oblasti investiční a neinvestiční výstavby dopravní infrastruktury, financovaných bez účasti státního rozpočtu.

Agenda – seminář MD, 4.12.2012 I.Blok – 10:00 – 12:00 Aktualizace Směrnice MD č. 1/2011 Efektivnost dopravních staveb Obecný metodický přístup hodnocení projektů Novinky aktualizované metodiky pro hodnocení efektivnosti investic na železniční infrastruktuře Diskuze / otázky II.Blok – 12:30 – 14:00 Ekonomické hodnocení investičních akcí na SŽDC, s.o. Problémy při hodnocení staveb železniční infrastruktury v ČR a v zahraničí Magdalena Konvičková Luděk Sosna Dominik Žďánský Jan Kašík Alena Heinišová Paul Riley

Aktualizace Směrnice MD č Aktualizace Směrnice MD č. 1/2011 pro zpracování, předkládání a schvalování investičních záměrů projektů v oblasti investiční a neinvestiční výstavby dopravní infrastruktury, financovaných bez účasti státního rozpočtu. Směrnice č. V-2/2012 Platnost od: 1.1.2013 Co je nového? Součástí bude - Metodika hodnocení efektivnosti investic na železniční infrastruktuře

I. Všeobecný úvod do metodiky Aktualizace metodiky pro hodnocení efektivnosti investic na železniční infrastruktuře Nová struktura - III pilíře I. Všeobecný úvod do metodiky Standardní přístup Analýza nákladů a přínosů (CBA) Alternativní přístup II. Popis tvorby CBA zaměření celé aktualizace Multikriteriální analýza metodika z DSS II III. Přílohy Kalibrovaná data, EA a FA tabulky

II. Popis tvorby CBA Obecné zásady tvorby : Odbornost zpracovatele Transparentnost analýzy Doložení předpokladů Odůvodnění vstupů

Aktualizace metodiky pro hodnocení efektivnosti investic na železniční infrastruktuře II. Popis tvorby CBA V případech, kdy jsou investice ze zákona povinné prostřednictvím nařízení TSI, může být taková investice vyloučena z analýzy nákladů a přínosů pouze tehdy, pokud jsou požadavky TSI ekonomicky odůvodněné již jako součást evropské úrovně nebo tomu podobné studie.

Aktualizace metodiky pro hodnocení efektivnosti investic na železniční infrastruktuře

Aktualizace metodiky pro hodnocení efektivnosti investic na železniční infrastruktuře NOVINKY Nový název + nová struktura + nové tabulky Kapitola – Dopravní analýza a prognóza dopravy Kapitola – Hodnocení rizik Doba hodnocení Zůstatkové hodnota Fiskální úpravy (často se opomíjelo) Aktualizace a „valorizace“ jednotkových měrných hodnot Odstranění výpočtu „finanční mezery“ z metodiky (odkaz na jiný dokument) Náklady na řízení dopravy – součást finančních toků SŽDC Práce s hodnotou času Přínos z bezpečnosti – odstranění 3% z IN Identifikace jiných nákladů a přínosů projektu CBA tabulky – FA a EA tabulky jako nedílná součást každého hodnocení. Závěr hodnocení projektu

Kapitola – Dopravní analýza a prognóza dopravy Aktualizace metodiky pro hodnocení efektivnosti investic na železniční infrastruktuře Kapitola – Dopravní analýza a prognóza dopravy Dezagregovaná vstupní data Generalizované náklady Přepravní prognóza vývojové trendy, změny produktivity a atraktivity, rozdělení na přepravní vztahy, převedená a indukovaná doprava, dělba přepravní práce demografie, ekonomika, zaměstnanost, HDP, infrastruktura, dopravní nabídka cena, cestovní doba Scénáře: Minimální, maximální, trend Stavby nižšího významu: zjednodušená prognóza pro projekt, vývoj za 3 roky, regresní analýza Stavby vyššího významu: přepravní prognóza na trati, vývoj za 5 let, model nested logit (dělba přepravní práce), převedená a indukovaná doprava Stavby vysokého významu: síťová komplexní přepravní prognóza, vývoj za 20 let, čtyřstupňový dopravní model (vznik cest, rozdělení cest, dělba přepravní práce, zatížení) Výstupy = vstupy do CBA: vlkm, hrtkm (náklady vč. dopravní cesty), oskm, tkm, oshod, thod (výnosy pro ekonomickou analýzu)

Aktualizace metodiky pro hodnocení efektivnosti investic na železniční infrastruktuře Doba hodnocení - „+“ Základní doba hodnocení je 30 let. Možnosti práce s dobou hodnocení. Změny na základě: Investiční fáze – prodloužení hodnocení o dobu investiční fáze v případě investiční fáze delší než 3 roky. Vážené průměrné účetní doby životnosti stavebních a provozních souborů – kratší nebo delší o více než 25% než je základní doba hodnocení Limity jsou dány na 15 let až 50 let.

Zůstatková hodnota - „+“ Aktualizace metodiky pro hodnocení efektivnosti investic na železniční infrastruktuře Zůstatková hodnota - „+“ Zůstatková hodnota se počítá na základě odpisové sazby skupin stavebních objektů a provozních souborů. Doba životnosti jednotlivých prvků je dána přílohou č.1 Směrnice SŽDC č.12/2007 - změna 2010 Dochází k procentnímu rozpočítání nepřímých nákladů rozdílu mezi stavební náklady (CIN – SN) Tzn. rozpočítání rozdílu CIN-SN do zůstatkové hodnoty investice. V případě likvidace investice je potřeba zahrnou náklad na likvidaci.

Konverzní faktor - „+“ i „-“ Aktualizace metodiky pro hodnocení efektivnosti investic na železniční infrastruktuře Konverzní faktor - „+“ i „-“ Fiskální úpravy = odstranění daní z ekonomických výpočtů Změna spočívá v tom, že se nebude užívat 1 globální konverzní faktor. Uplatnění konverzního faktoru ve výpočtech (vynásobení indexem): Investiční náklady – ( 0,86 ) Náklady na údržbu a opravu infrastruktury – ( 0,86 ) Náklady na řízení dopravy – ( 0,52 ) Náklady na provoz vlaků (v případě kdy nejsou hodnoty v ekonomických cenách) – ( 0,82 )

Aktualizace a „valorizace“ jednotkových měrných hodnot - „+“ Aktualizace metodiky pro hodnocení efektivnosti investic na železniční infrastruktuře Aktualizace a „valorizace“ jednotkových měrných hodnot - „+“ Přílohy jsou nastaveny na CÚ 2012 CBA pracuje bez vlivu změny cenové hladiny Všechny hodnoty je potřeba nastavit na výchozí CÚ Následně v jednotlivých letech „valorizovat“ (zhodnocovat nikoliv zavádět inovace) Inflace, jádrová inflace, spotřebitelské ceny, index cen stavebních prací, růst HDP, růst HDP na hlavu, nominální a reálný růst mezd (časté chyby) Elasticita – hodnota času není přímo úměrná růstu HDP, proto se hodnota růstu HDP násobí indexem 0,7 = růst hodnoty času. Měrné hodnoty času – (růst HDP na hlavu * 0,7) Měrné hodnoty negativních účinků na životní prostředí – (dtto *1,0 ) Náklady na řízení dopravy – (lze užít reálný růst mezd)

Řízení dopravy – součást SŽDC / dříve ČD Aktualizace metodiky pro hodnocení efektivnosti investic na železniční infrastruktuře Řízení dopravy – součást SŽDC / dříve ČD Součást finančních toků SŽDC = součást finanční analýzy (dříve CF ČD a.s.) Velký vliv do CBA – protože se musí uplatnit fiskální korekce. Přínos z bezpečnosti – 3% z IN - „+“ i „-“ Požadavek Evropské komise na odstranění ve smyslu vazby na IN V některých případech/projektech šlo o totálně nesmyslný výpočet. Hodnocení 30 let x 3% = 90% - pro zařízení s životností 15-18 let Zavedení individuální kalkulace v projektu – základní rozlišení na : Cestující Zaměstnanci Účastníci silničního provozu Ostatní

Přínosy z úspory času - „+“ Aktualizace metodiky pro hodnocení efektivnosti investic na železniční infrastruktuře Přínosy z úspory času - „+“ „Valorizace“ hodnot času Hodnota času v roce 2012 bude mít na základě růstu blahobytu (měřeno růstem HDP na hlavu) v roce 2030 vyšší hodnotu, což by měla CBA zohledňovat Osobní doprava Časové úspory z přístupu na nádraží Časové úspory v důsledku změn jízdních řádů (snížení čekání, plánování cesty, spolehlivost) Časové úspory při přestupu Časové úspory vlaků Váha času – pro různé druhy časových úspor lze volit různé váhy času na základě dostupných studií.

Identifikace jiných přínosů projektu - „+“ i „-“ Aktualizace metodiky pro hodnocení efektivnosti investic na železniční infrastruktuře Identifikace jiných přínosů projektu - „+“ i „-“ Přínosy z vyvolané investice (nový most, mimoúrovňový přejezd) Snížení hlukové zátěže (Výzkum zátěže životního prostředí z dopravy – CDV 2005) Přínosy a náklady při výstavbě (odliv zákazníků vs. zvýšení zaměstnanosti) Přínosy z mobility a dostupnosti území (multiplikační efekt) Ostatní Zvýšení komfortu (zlepšení kolejových vozidel, změna v jízdním řádu, informační služby a systémy, kryté zastávky, všeobecně dostupný maloobchodní služby) Nevyčíslitelné bezpečnostní výhody Provozní spolehlivost Další přínosy pro životní prostředí Širší ekonomické a kulturní dopady

Kapitola – Hodnocení rizik Aktualizace metodiky pro hodnocení efektivnosti investic na železniční infrastruktuře Kapitola – Hodnocení rizik IDENTIFIKACE rizik Stavebně technologická a projekční rizika (kvalita, čas, cena) Tržní rizika (náhlá změna poptávky, měnové riziko) Vnější rizika (politické riziko, katastrofa, změna legislativy, odložení) Operativní rizika (drahé vstupy, ZH, lidský faktor, bezpečnostní riziko) Strategická rizika (změna smlouvy, špatné strategické rozhodnutí) Společným základem je textový popis každého rizika 2 skupiny: Rizika kvantifikovatelná x ostatní rizika Kvantitativní analýza = analýza citlivosti, stanovení kritických proměnných Analýza pravděpodobnosti rozdělení kritických proměnných pro NPV a IRR, experimentální metoda Monte Carlo Kvalitativní analýza = ostatní rizika založena na pravděpodobnosti výskytu rizika a závažnosti následků. (zanedbatelné až nepřijatelné riziko v 5-ti stupních) Závěr : Je projekt vhodný pro financování ? Tzn. ekonomicky vyhovující a finančně způsobilý. Za jakých rizik ? Jsou opatření dostačující ?

Aktualizace metodiky pro hodnocení efektivnosti investic na železniční infrastruktuře Závěr Shrnutí cílů a jejich dosažení Popis předpokladů vstupujících do analýzy Popsání finančních a ekonomických výsledků Okomentování přínosů Shrnutí zjištění z hodnocení rizik Výběr varianty je třeba objektivně zdůvodnit Nemonetizované přínosy zapracovat do závěru hodnocení.

DISKUZE/OTÁZKY Děkuji za pozornost www.NDCON.cz Aktualizace metodiky pro hodnocení efektivnosti investic na železniční infrastruktuře Děkuji za pozornost DISKUZE/OTÁZKY www.NDCON.cz