Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Daniel Hanzlík Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základní škole OP VK.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Optika – lom světla VY_32_INOVACE_ března 2014
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Energie tuhého tělesa VY_32_INOVACE_ března 2013
Pohyby v homogenním tíhovém poli Země Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Test - skupina slov Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Reálná kapalina, obtékání těles
Moment síly, momentová věta
Směny Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Soustava SI VY_32_INOVACE_ ledna 2013
Zvuk Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Hledání souvislostí Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Tekutiny Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Zákon zachování energie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Zpracování výsledků měření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Zlomky a procenta Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Tuhé těleso Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Těžiště, stabilita tělesa Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
DOMINANCE PRAVÉ A LEVÉ HEMISFÉRY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Krátké slovní úlohy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Anotace Materiál slouží pro výuku speciálních oborů, pro žáky oboru zednické práce. Prezentace obsahuje výklad nakládání s odpady a recyklace jednotlivých.
PERSONALISTIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
T LAKOVÁ SÍLA, TLAK Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Průřezové úlohy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Účinnost přeměny energie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Úvod do fyzikálního měření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
DYSKALKULIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
INERCIÁLNÍ A NEINERCIÁLNÍ VZTAŽNÁ SOUSTAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Dvojice slov Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
NEROVNOMĚRNÝ POHYB, ZRYCHLENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Skupina slov Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Permutace s opakováním
Souhrnný test kvantitativního myšlení
EXPRESE V UMĚNÍ 19. listopadu 2013 VY_32_INOVACE_160215
Kombinační číslo 6. října 2013 VY_42_INOVACE_190206
Pohyby v centrálním gravitačním poli
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Rozdělení četností 13. prosince 2013 VY_42_INOVACE_190224
Řecko – sochařství 6. srpna 2012 VY_32_INOVACE_140106
Vztahy mezi slovy 22. srpna 2013 VY_32_INOVACE_180115
JACKSON POLLOCK – Jedna: číslo 31
Šikmý vrh VY_32_INOVACE_ února 2013
Návštěva zoo VY_32_INOVACE_ února 2014
CHARAKTERISTIKA VNĚJŠÍ – vystihuje vzhled, zevnějšek
Matematická rozcvička
Plasty 3. prosince 2013 VY_32_INOVACE_130315
Číselné řady VY_32_INOVACE_ září 2013
SVALOVÁ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Sousedé VY_32_INOVACE_ února 2014
Najdete na Skupina A – obr. č. 1 Najdete na
ZÁTIŠÍ PODLE PAULA CÉZANNA
Občané z Calais Auguste Rodin
Charakteristika.
Najdete na Skupina A – obr. č. 1 Najdete na
Najdete na Skupina A – obr. č. 1 Najdete na
Transkript prezentace:

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. Opozita VY_32_INOVACE_ října 2012

Opozita jsou slova opačného významu. Příklad: velký – malý, hodný – zlý, plný – prázdný,... V úlohách testu studijních předpokladů jde o to, najít slova co nejbližší opozitům zadaného výrazu. OPOZITA = ANTONYMA 2

Ne vždy přitom je nejvhodnější opozitum mezi nabízenými možnostmi. Zároveň je třeba si vždy uvědomit, že většina českých slov má více významů a uhodnout, který z významů měl na mysli autor úlohy. Kupříkladu slovo jemný může znamenat opak slova hrubý (materiál), nezdvořilý (chování), ostrý (chuť), … OPOZITA vs. význam slova 3

Vyberte z nabízených slov slovo, které se co nejvíce blíží opačnému významu slova VNITŘNÍ. A) externí B) vnější C) domácí D) vzdušný E) obvodový B Vysvětlení: Slovo VNITŘNÍ znamená něco, co je určeno pro použití v interiéru (tedy uvnitř). Externí a vnější jsou sice synonyma, ale slovo externí je cizího původu. Vzorový příklad 4

1. Najděte slovo, které se svým významem co nejvíce blíží k opačnému výrazu ke slovu DISKRÉTNÍ. A) konkrétní B) nejasný C) neohrabaný D) spojitý E) kulatý D Vysvětlení: Slovo DISKRÉTNÍ má matematický význam pro množinu, kterou lze vyjádřit výčtem prvků. Opakem je množina spojitá, kterou takto vyjádřit nelze. 5

2. Najděte slovo, které se svým významem co nejvíce blíží k opačnému výrazu ke slovu ŠPIČATÝ. A) hustý B) kulatý C) ostrý D) zaoblený E) hranatý D Vysvětlení: Slovo ŠPIČATÝ znamená „mající ostrý hrot“. Bude-li tento zaoblen, už špičatý nebude. Kulatý by byl vhodným opakem pro slovo hranatý. 6

3. Najděte slovo, které se svým významem co nejvíce blíží k opačnému výrazu ke slovu KÁMEN. A) beton B) měkčený plast C) pryž D) voda E) kaučuk C Vysvětlení: KÁMEN je tvrdé těleso, zpravidla ne pružné, ale křehké. Naproti tomu pryž je pružné těleso, které není křehké. 7

4. Najděte slovo, které se svým významem co nejvíce blíží k opačnému výrazu ke slovu PÍLE. A) lenost B) pracovitost C) nuda D) znuděnost E) uvolněný A Vysvětlení: Slovo PÍLE vyjadřuje vlastnost člověka, který je pracovitý, svůj čas věnuje převážně práci, aniž by ho musel kdokoli kontrolovat. Opakem je člověk, který je líný. 8

5. Najděte slovo, které se svým významem co nejvíce blíží k opačnému výrazu ke slovu UMĚLÝ. A) robotický B) přirozený C) papírový D) hraný E) kuriózní B Vysvětlení: Slovo UMĚLÝ má mnoho významů, ale v této úloze jde o to, že to vyrobil člověk. Opakem je nejspíše slovo přirozený, tedy takový, který se běžně vyskytuje v přírodě. 9

6. Najděte slovo, které se svým významem co nejvíce blíží k opačnému výrazu ke slovu MRŇAVÝ. A) velký B) malinký C) gigantický D) obří E) mikroskopický D Vysvětlení: Slovo MRŇAVÝ vyjadřuje předmět, jehož rozměry jsou velice malé. Opakem jsou všechny možnosti A, C a D, ale nejlépe opaku odpovídá možnost D. 10

7. Najděte slovo, které se svým významem co nejvíce blíží k opačnému výrazu ke slovu DISKRÉTNÍ. A) sprostý B) abstraktní C) intelektuální D) netaktní E) šetrný D Vysvětlení: Slovo DISKRÉTNÍ znamená nespojitý, mlčenlivý, zachovávající svěřené informace v tajnosti, ohleduplný, taktní. Z nabízených možností je nejblíže opačnému významu slovo netaktní. 11

8. Najděte slovo, které se svým významem co nejvíce blíží k opačnému výrazu ke slovu ALTRUISTICKÝ. A) lakomý B) egoistický C) zlý D) nádherný E) lehký B Vysvětlení: Slovo ALTRUISTICKÝ znamená nezištný, lidumilný člověk. Opakem je člověk, který jedná zištně, ve svém zájmu, nemyslí na ostatní, jen na sebe, tedy egoistický. 12

9. Najděte slovo, které se svým významem co nejvíce blíží k opačnému výrazu ke slovu HRANATÝ. A) zaoblený B) kulatý C) ostrý D) tupý E) zvlněný B Vysvětlení: Slovo HRANATÝ znamená mající hrany. Naproti tomu kulatý hrany zjevně nemá. 13

10. Najděte slovo, které se svým významem co nejvíce blíží k opačnému výrazu ke slovu KONSEKVENCE. A) příčina B) původ C) premisa D) následek E) důsledek D Vysvětlení: Slovo KONSEKVENCE znamená důsledek, následek. Opakem následku je příčina, předpoklad neboli premisa. Z těchto synonym zvolíme premisu, neboť se jedná o slovo cizího původu. 14

11. Najděte slovo, které se svým významem co nejvíce blíží k opačnému výrazu ke slovu ŠETRNÝ. A) taktní B) ohleduplný C) rozhazovačný D) lakomý E) altruistický C Vysvětlení: Slovo ŠETRNÝ znamená hospodárný, spořivý, ohleduplný. Z nabízených možností je svým významem nejblíže k opaku slovo rozhazovačný. 15

12. Najděte slovo, které se svým významem co nejvíce blíží k opačnému výrazu ke slovu KULTIVOVANOST. A) vzdělanost B) neúcta C) nedemokratičnost D) nešlechetnost E) nezdvořilost E Vysvětlení: Slovo KULTIVOVANOST znamená slušnost nebo zdvořilost. Vzhledem k tomu je nejblíže opačnému významu slovo nezdvořilost. 16

Použité zdroje 17 KUČERA, Radek. ABZ.cz: Slovník českých synonym [online] [cit ]. Dostupné z: KUČERA, Radek. ABZ.cz: Slovník cizích slov [online]. 2005, 2006 [cit ]. Dostupné z: