Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková
Hra – prostředek výchovy a jedna ze základních lidských činností. Je dominantní činností v předškolním věku. Se hrou se však setkáváme i u školáků, pubescentů, adolescentů i u dospělých.
Hra jako ČINNOST Spontánní - vychází ze zájmu jedince samotného Samoúčelná - dítě si hraje pro hru samotnou – významem je průběh, nikoliv výsledek činnosti Symbolická - Uplatňuje a rozvíjí se v ní FANTAZIE. - Znakem je SYMBOLIČNOST – zastoupení skutečného reálného podnětu (hračka).
Etapy hry: Motivace a) vnější – pohádkou, sladkou odměnou b) vnitřní – vyplývá z potřeb dítětě Průběh objevuje se citové prožívání Výsledek hra je uspokojením dítěte
HRA jako VYJÁDŘENÍ POTŘEB dítěte 1. Sociální potřeba spolupracovat, soutěžit, být spolu, sdílet 2. Potřeba poznávací zvídavost 3. Potřeba aktivity hlavně v pohybových hrách 4. Potřeba nápodoby – vzoru námětové hry – na maminku, na tety, na prodavačky, na zpěvačky Biologická potřeba u dětí stejné jako u mláďat – hravá koťata, štěňata...
HRA jako ZÁBAVA a UVOLNĚNÍ Dítě při hře vydá energii, ale není unavené Hra podporuje psychickou rovnováhu - ve hře se dítě vyrovnává s náročnými situacemi Funkce relaxační a terapeutická Hra je pro dítě velmi přitažlivá - hrají si děti zdravé i nemocné, děti živé i klidné, bystré i opožděné.
HRA jako PROSTŘEDEK POZNÁNÍ Poznatky o sobě samém Poznatky o druhých lidech Poznatky o vnějším světě
HRA V JEDNOTLIVÝCH ETAPÁCH VÝVOJE 1. Kojenec, batole Předhrová stádia a) manipulace ( měsíc) b) experimentace (cca 2 roky) c) hra (mezi 2. a 3. rokem)
2. Předškolní věk Hra je dominantní činností. Zvyšují se požadavky na pravdivost her a hraček Hry s pravidly ( kolem 4 let) vyžadují kázeň a spolupráci tvoří přechod ke školní práci
3. Mladší školní věk Plní funkci relaxační, odpočinkovou. Hry pohybové a didaktické Vytváří se homogenní skupiny mezi nimi panuje nepřátelský vztah dívky - klidnější hry Chlapci - pohybově náročnější Spojení skupin - kolektivní sportovní činnosti
4. Starší školní věk První místo zaujímají hry kolektivní – cílem je navázat kontakt s osobou opačného pohlaví 5. Dospělost Hra rozvíjí zájmy – odpočinek, relaxace, záliby, koníčky. Na prvním místě je PRÁCE.
VÝVOJOVÁ STÁDIA HRY 1. Individuální do 2 let 2. Paralelní 2 – 3(4) let 3. Párové kolem 4 let
VÝVOJOVÁ STÁDIA HRY 4. Skupinové od 4 let 5. Kolektivní u dětí školního věku – 6 let a více
Informační zdroje:
Vlastní fotografie