Vývoj podnikových informačních systémů a jejich architektur.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stránka 1, © Vema, a. s.. Stránka 2, © Vema, a. s. Podnikové aplikace  Integrovaný podnikový systém (Integrated Business System):  komplex aplikací.
Advertisements

ARBES FEIS [BI] ARBES Technologies, s.r.o.
a Internetové dispečinky
Harmonogram implementace IS v běžné praxi - informatika ZMVS.
Nadpis Portál pro komunikaci s občany 1 Portál pro komunikaci s veřejností Portál pro komunikaci s veřejností DATRON, a.s. ing. Jaromír Látal projektový.
Stručný úvod do UML.
Informační systém Patricie specializované řešení pro Advokátní kanceláře.
Jan Syrovátka Jiří Hradský.  Výrobní program orientovaný na výrobu knih pro české i zahraniční nakladatele  Nabízí kompletní výrobu knihy od grafického.
S YTÉMOVÁ INTEGRACE Ing. Jiří Šilhán. S YSTÉMOVÁ INTEGRACE Jedná se o přístup, který přispívá k integraci nesourodých výpočetních systémů. Vyplývá ze.
Podnikové informační systémy úvod
Řízení vztahu se zákazníky integrované do ERP systému
Generální ředitelství cel Projekt ECR brána případová studie
Přednáška č. 5 Proces návrhu databáze
Elektronický obchod. Požadavky na funkčnost aplikace nabídka zboží zboží se může prodávat za různé ceny (akční nabídky, sezónní výprodeje) evidence zákazníků.
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
Informační systémy ZMVŠ. ERP ERP (Enterprise Resource Planning) –Enterprise Resource Planning (ERP) je informační systém, který integruje a automatizuje.
Přínosy virtualizace a privátního cloudu
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ
Oblast nástrojů Prostředí Popis produktů Kritéria Vyhodnocení.
Informační systémy podnikové systémy CRM
SAP Ing. Jiří Šilhán.
Palatinum Excellence Software na řízení firmy. 1.Proč Software Excellence 2.Představení Software Excellence 3.Jak zavést do praxe Obsah Prezentace.
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
11. Trendy ve vývoji aplikací, podporujících podnikové procesy
Simon, Štancl, Vajdl, Valenta.  Sunnysoft mControl je komplexní řešení pro kontrolu a správu firemních PDA zařízení. Jde o nový produkt na trhu přinášející.
Informační systémy Tomáš Maděra.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Zvyšování kvality poskytovaných služeb - efektivní řízení servisní péče Konference SIS2010, Brno Petr Bříza, Versino CZ, s.r.o.
IBM Information Technology Services © Copyright IBM Corporation 2006 Zpracování dokumentace a podpora řízení Integrovaného bezpečnostního centra v Ostravě.
Databázové systémy Architektury DBS.
Informační systémy TPS,MIS, SIS.
B. Miniberger, BIVŠ Praha 2009
Informační systém pro řízení lidských zdrojů ve veřejné správě
Outsourcing ICT systémová a aplikační integrace v pojetí O2 Projekt Integrace sítě Ministerstva zemědělství.
Multiplatformní, řídící systém elektronického vzdělávání pro školy eDoceo Multiplatformní, řídící systém elektronického vzdělávání pro školy Tomáš Hrdonka.
ISSS Pavel Kopecký, Zlínský kraj Václav Mařík, Marbes consulting s.r.o.
Základní principy řešení a využití ERP aplikací
1 E - S V Ě T S E T O Č Í S T Á L E R Y C H L E J I. S T A Č Í T E M U ? Efektivní vzdělávání pro efektivní úřad Bohumil Havel.
Realizační tým ICZ duben 2005
Databázové modelování
Pilotní projekt DeepSee. O Prezentaci O nás a o IS-MLINE Datový sklad Co dál? DeepSee Pilot Ukázky Shrnutí projektu.
Krajský úřad Libereckého kraje
ASP a.s. ASP a.s. ASP a.s. je mezinárodní softwarová společnost zaměřená na komplexní implementaci a maintenance FM systémů společností a institucí. 
INTERNETOVÝ OBCHOD S POČÍTAČOVÝMI KOMPONENTY. PŘEDSTAVENÍ SKUPINY Zuzana Malaníková Ondřej Břížek Aleš Pěnkava Jiří Vávra Jaromír Veber.
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
Základní rozdělení činností v podnikové informatice
SOA = Architektura orientovaná na služby
Na cestě k ASP Jiří Voříšek VŠE - KIT publikováno: červen 2002.
GORDIC spol. s r. o. pobočka Ostrava. Obsah prezentace Varianty řešení -TC Kraje -TC Kraje – hosting dodavatele Maintenance, kompletní aplikační podpora.
Organizace a organizování podniku
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Informační systémy Tomáš Maděra. Historie společnosti LCS International, a.s. založeno 1990 česká firma z aložení dceřiné společnosti na Slovensku.
Sales & Consulting IGS, Czech Republic © 2005 IBM Corporation Optimalizace a sdílení informací ve státní správě Pavel Hrdlička.
1 E - S V Ě T S E T O Č Í S T Á L E R Y C H L E J I. S T A Č Í T E M U ? Fenix II –IS na platformě.NET Michal Varga.
Business Inteligence 2. přednáška pro DS
YOUR SYSTEM, spol. s r. o. Ing
Informační systémy v personálním řízení
1 E - S V Ě T S E T O Č Í S T Á L E R Y C H L E J I. S T A Č Í T E M U ? Fenix II - IS nové generace Michal Varga.
Helios Orange - Implementace systému
13.přednáška – Elektronické zásobování Ing. Jiří Zmatlík, Ph.D. ČVUT, Fakulta elektrotechnická Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR E-tržiště České pošty.
Crux information technology, s.r.o. Ostravská universita, information technology.
1 Architektura IS podporující manažerské řízení 9. MEZINÁRODNÍ KONFERENCE O INFORMATICKÉ PODPOŘE PERSONÁLNÍCH PROCESŮ V OZBROJENÝCH SILÁCH A STÁTNÍ SPRÁVĚ.
Business Activity Monitoring Jiří Kolář. Pojmy a zkratky ● SOA ● Servis Oriented Architecture ● BPMS ● Business Process Management System ● BAM ● Business.
Zvýšení kapacity, dostupnosti a efektivnosti systému SIS II spolufinancovaný z Ročního programu 2013 Fond pro vnější hranice (FVH)
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
Sytémová integrace Ing. Jiří Šilhán.
Informační systémy podnikové systémy CRM
Transkript prezentace:

Vývoj podnikových informačních systémů a jejich architektur

1. Podnikové informační systémy (ERP systémy) 2. Nové trendy v podnikových informačních systémech 3. Modelování procesů

ROKSYSTÉMCHARACTERISTIKA 60s – 70s MRPMaterial Resource Planning systems: důraz na bilancování mezi materiálem, plánem a kusovníky 80sMRPIIManufacturing Resource Planning: důraz na bilancování požadavků (plánu) a kapacit 1972ERP: End-to-end aplikaceERP jako „end-to-end application“ 1978ERP: mainframová architekturaMonolitická architektura, specifické platformy 1992ERP: C/S architekturaVrstvená architektura, vertikalizace funcionality, SME řešení, podpora e-business, stále specifické platformy 2000ERP IISystémová integrace, collaborative commerce, object oriented, specifické platformy 2004ERP – integrační platformaTCO snížení, BI – Business intelligence 2005ERP - kompozitní platformaKompozitní architektura: nová logika aplikací založená na integraci komponent různých aplikací 2006Enterprise SOA – procesní platforma : KONEC ERP ????? Service oriented architecture, technologicky neutrální

 aplikační software "nad" běžnými aplikacemi (CRM, controlling, workflow apod.), která v jednotlivých aplikacích spouští řadu transakcí podle předem daného postupu příslušejícího k určitému podnikovému procesu. Jedná se o novou vrstvu aplikační logiky, která na rozdíl od klasických point-to-point (rozhraní) řešení umožňuje mnohem efektivnější a pružnější provoz a správu aplikací.

ERP II C-commerce (Collaborative) EIP (enterprise information portal) BPM (business process management) Rozšířený ERP E-commerce CRMAPS SCMMIS ERP procesyodvětv. řešení personalistika EIS simulace MRP II kapacity nákup mat. dílenské řízení obchod MRP prováděcí plán kusovníky stavy zásob Enterprise SOA

 Rozsah: multifunkční (multiprocesní) na úrovni:  back-end systému (uvnitř podniku bez vazeb na okolí),  front-end systému s vazbami na okolí (portály, procesy zásobování využívající internetové aplikace, business inteligence, samoobslužné HR)  Podstata: integrované  pokud datová položka vstoupí do systému v rámci jedné funkce/procesu, způsobuje automatickou změnu dat v jiných funkcích/ procesech (např. automatické generování nákupních objednávek),  integrované systémy pracují s jedním centrálním datovým zdrojem, který je sdílen různými útvary  Struktura: modulární  V ČR celkem 130 produktů

 Řešení původně vyvíjená pro SME jako alternativa k systémům pro velké organizace  Příklady:  Helios Orange  ABRA G3  Altec (výrobní podniky)

 Cenové zvýhodnění bez omezení (QI Start Edition)  Další výhody (QAD EA Rapid, Karat Express)  pevně daný a garantovaný rozsah služeb,  přesně specifikované komplementární produkty (server, databázový stroj atd.),  přednastavené procesy pro vybraná odvětví,  implementační metodika, uzpůsobená k rychlému a úspornému zavedení systému  Cena Kč (včetně databázového serveru, implementačních prací a zaškolení všech uživatelů  Ostrý provoz - do jednoho měsíce po podpisu smluv

 "odlehčená ERP řešení" - limitována v některých vlastnostech (např. v budoucím rozšíření o další moduly, počtu současně pracujících uživatelů, omezení funkcí ve srovnání s původní verzí systému, možnostech zakázkových úprav nebo šíře a komfortu servisních služeb)  nutné před pořízením takového řešení dobře zvážit jeho využití a další rozvoj  Příklady:  Vision32 LE (limitovaný počet položek některých agend)  Money S4 (omezení vývoje zákaznických modulů a funkcí)  ABRA G2 (limitovaný počet současně pracujících uživatelů)

 ERP –evidence a nakládání se zdroji podniku  CRM – podpora vztahů se zákazníky  SCM – podpora řízení výrobků od příchodu materiálu, evidenci, skladování, zpracování až po vyskladnění a expedici  BI – sofistikovaná analýza dat získaných při provozní činnosti podniku  EIS – manažerská aplikace, multi-dimenzionální OLAP kostky, agregace dat, časové řady, vazby

 Projekty implementace dvouvrstvých ERP  Projekty implementace odlehčených řešení  Projekty pořízení ERP systémů formou SaaS  Využívání sociálních sítí  Využívání mobilních zařízení

 jeden primární systém pro centrálu, řídící většinu běžných business procesů (většinou toto zajišťují systémy od globálních dodavatelů) a současně umožňuje pobočkám se specifickým zaměřením a/nebo umístěným v odlišných regionech (jiná legislativa, jazyk) používat odlišná řešení (dokonce i jiné ERP systémy), která nejvíce vyhovují jejich aktuálním potřebám  musí být zajištěna datová i aplikační integrita těchto dvou úrovní systémů  dvouúrovňová architektura ERP systémů může být přitom nabízena jako cloudové řešení, a to na obou úrovních systému  Podrobněji příští přednáška

 Viz přednáška 1– škálování metodik projektů  Odlehčená řešení zavedení ERP systémů (Lite ERP)  určena pro segment malých a začínajících firem – omezené investice  rychlá implementace a přímé zavedení do provozu s omezeními (nabízená funkcionalita, počet současně přihlášených uživatelů (obecně je to kolem 10 uživatelů), dostupnosti dalšího rozšíření nebo možnosti nadstavby pomocí modulů)  nepotřebují typické etapy jako například příprava projektu nebo vytváření cílového konceptu systému (business blueprint)  Nízká cena a rychlé zavedení  projekty implementace odlehčených ERP systémů - komodita, tzn. zboží standardních cen a vlastností

 Vylepšení podmínek pro rozšíření systémů  ERP Lite možnost rozšíření o jednotlivé moduly, nebo nabídkou komplexního balíčku, v rámci kterého je možné postupně zakoupenou nabízenou funkcionalitu  Nabídka celkového upgrade Lite řešení na jeho plnohodnotnou verzi a plný přenos veškerých dat a nastavení do nového systému  Problém cena - některé firmy (například ABRA) poskytují upgrade z Lite verze na plnohodnotný ERP systém pouze za rozdílovou cenu  Nabídka odlehčených verzí formou SaaS  řada poskytovatelů klasických plnohodnotných ERP systémů, nabízí podnikům možnost vyzkoušet si jejich produkt (odlehčenou verzi s určitými omezeními) na dálku prostřednictvím internetu formou pronájmu (bez zakoupení licencí).  Odlehčená řešení jsou rovněž vhodnými kandidáty pro nabídku formou mobilních aplikací

 Dvě základní varianty:  SaaS  Hostované řešení  SaaS:  model poskytování a provozování standardních softwarových produktů (jedná se zpravidla o podnikové systémy),webových aplikací a jiných souvisejících služeb formou pronájmu služby prostřednictvím internetu (jako on-line webová aplikace), která je přístupná odkudkoli přes počítačovou síť a je typicky poskytována na základě smlouvy  Úhrada za poskytované služby probíhá buď  za samotný pronájem SW v závislosti na počtu uživatelů,  paušálně měsíčně pouze na základě využívání SW (spolu s možností registrace neomezeného počtu uživatelů)  podle toho, na kolik intenzivně byl poskytovaný SW využíván (intenzita může být stanovena například na základě počtu hodin připojení k aplikačnímu serveru).

 uživatel si koupí/pronajme licence na užívání SW od poskytovatele (Value Added Reseller), který provozuje systém v „hostovaném centru“. Uživatel platí poplatky za technickou údržbu a upgrady  Aplikační infrastruktura je provozována na hardwarových zdrojích poskytovatele služeb, ale vlastní data budou uchována, a přenášena na HW uživatele přes vysoce zabezpečený síťový protokol  vhodné pro podniky, které mají zvýšené požadavky na zajištění bezpečnosti podnikových dat (banky, státní organizace).

 SaaS na míru  software se upravuje, popřípadě vyvíjí na míru podle potřeb zákazníka  každý podnik využívá vlastní verzi aplikace  každá aplikace nebo software běží separátně na hostovaných serverech jako jedna konkrétní instance pro konkrétní podnik.  Konfigurovatelné  separátní instance softwaru se stejným aplikačním kódem a možností konfigurovatelných metadat  Společný aplikační kód umožňuje plnění odlišných požadavků klientů na SW za zjednodušených podmínek správy a údržby a poskytuje větší flexibilitu softwaru  Omezená customizace  Konfigurovatelné řešení pro více uživatelů  v rámci jedné vytvořené instance aplikace je možné obsloužit více uživatelů (firem) najednou.  každá optimálně vytvořená instance aplikace se provozuje odděleně pro co nejvíce uživatelů  zefektivňuje využívání zdrojů dodavatele v oblasti hardwarových zdrojů  problém rozšiřitelnosti systému

 Konfigurovatelné rozšiřitelné řešení  řešení podporuje víceúrovňová architektura „load balancing“, umožňující provozovat jedinou aplikační softwarovou instanci na proměnlivém počtu serverů pro neomezený počet uživatelů.  Uživatelům jsou umožněny konfigurace SW podle vlastních požadavků již uvnitř systému. Jedná se o jednoduchou parametrizovatelnost rozhraní a výběr přidělení nebo odstranění jednotlivých modulů uvnitř aplikace (například přidání modulu CRM)  dodavatel služby ERP systému poskytuje službu v rámci „Specializace“ nebo „Funkcionality“ jiného poskytovatele. Příkladem je, když poskytovatel ERP systému přes definované rozhraní napojí na své služby službu jiného poskytovatele a tak rozšíří (doplní) vlastní SW o další oblast funkcionality (například další funkční modul, který původní ERP neobsahuje)

 Zásadní roli hrají etapy přípravné, tj. etapy výběru vhodného systému, jeho poskytovatele, modelu poskytování služby a modelu placení za služby  V porovnání s klasickou verzí implementace, kdy je velmi důležitý dokument popisující cílový koncept nasazení, u SaaS ERP je důležitá uzavřená smlouva SLA (více v přednášce 12)  Možnosti customizace systému jsou omezené, reengineering business procesů se neřeší a je zcela v kompetenci zákazníka  Při financování projektu je potřeba počítat s tím, že vzrostou provozní náklady IT na úkor investičních  V organizaci je potřeba vytvořit model rozhodování o čerpání kapacit ERP systému, které ovlivňují ceny služeb

 Trend - podnikové sociální sítě  uzavřená podniková sociální síť ( „Firemní Facebook“) pro komunikaci a sdílení znalostí omezené skupiny uživatelů (zpravidla firemních zaměstnanců)  obsahuje firemní wiki, , chat a diskusi v jednom  možná přímá integrace sociálních sítí do ERP systému podniku  ke každé funkci je možné přidělit funkce vytvoření diskuse nebo komentáře a jsou přidáni i příjemci  dodání kontextu k dané informaci  Příklad – problematická faktura, vystavení objednávky  Sekvence „sleduj–sdílej–jednej" definuje novou generaci ERP systémů s informacemi a aktivitami, které relevantní pracovníci odebírají, aniž by je museli pracně vyhledávat

 Dva možné přístupy  zavádět nově vytvořené mobilní ERP systémy, nebo jejich moduly  přizpůsobovat „staré“ ERP systémy tak, aby komunikovaly s mobilními aplikacemi

1. Instalace bázového ERP systému, obsahující veškeré standardní business procesy (správa a vedení klientely, vyřízení objednávek, vedení účetnictví (přehled jednotlivých výdajů, fakturace, příjmy a výdaje firmy), řízení dodavatelského řetězců, vedení databáze a jiné typické agendy (plánování schůzek, vedení kalendáře, statistika)  Přizpůsobení/doplnění typového aplikačního balíku potřebám konkrétního podniku (rozšíření bázového řešení o nezávislé moduly

2. Implementace jednotlivých modulů - nové moduly jsou zaměřeny například na jednotlivá oddělení ve firmě nebo oblasti činností zaměstnance  Příklad:  Oracle: 14 mobilních aplikací pro práci v systému Oracle E-Business Suite  objednávky prodeje (Mobile Sales Orders), Projektový management (Mobile Project Manager), terénní servis, zakázky, zásoby, výrobu a jiné

 Vývoj mobilního systému „na míru“,  Příklad:  Společnost 1C, která poslední dva roky nabízí možnost spuštění projektu pro vývoj mobilních systémů podle předem stanovených požadavků. Jejich projektové služby zahrnuji:  analýzu potřeb podniku dodavatelem 1C:Enterprise  návrh řešeni (zakoupeni typového ASW, zakoupení jednotlivých modulů, vývoj zcela nového řešení);  dodání (případně vývoj) programu a implementace;  zavedení do provozu a školení;  provoz a údržba (zajištuje klient, ale v případu potíží nebo případných chyb v systému, úplná podpora dodavatelem).  ICT system, a.s. nabízí analýzu podnikatelských požadavků, návrh a následný vývoj mobilního ERP systému (nebo jednotlivých mobilních řešení) jak pro telefony, tak pro tablety. Jejich projekty zahrnují:  analýzu prostředí  návrh řešení (znázorněny předběžný návrh aplikačního řešeni pomoci UML, wireframing, use cases a jiné);  návrh a následná grafická realizace uživatelského rozhraní;  samotný vývoj mobilní aplikace pomocí standardních technologických postupů a nástrojů (JIRA, SVN, MS SQL, JAVA,.NET);  integrace sociálních sítí (Twitter, Facebook, Google plus, LinkedIn a ostatní využívané sociální služby);  následné vytvoření manuálu, případně školení uživatelů, údržba, servis a aktualizace mobilní aplikace;  publikace a zpřístupnění ke stažení vytvořené aplikace na Google play (mobilní obchod ke stažení různorodých aplikací pro zařízení s OS Android).

 Stávající ERP systém nemá potřebnou funkcionalitu pro podporu mobilních aplikací  Dodavatelé (např. ABRA a SAP) nabízí ke svým systémům různorodé produkty a služby, které umožňují integraci s hlavním systémem  Základní komunikace z ERP produktu navenek ve formě SMS zprávy či u z vydané korespondence systému. Tyto typy komunikace umožňují na straně mobilního zařízení přečíst SMS zprávu či a v případě u pak opětovně odpovídat, čímž se dostane informace opět do ERP produktu natažením u jako přijaté korespondence  Pokročilejší forma komunikace je komunikace zvenku (od uživatele mobilního zařízení) do ERP systému., např.  propojení a následující možnost spravování, provedení změn a aktualizace firemní databáze,  řízení transakcí (zajištění a kontrola běžných transakcí a činností v podniku, které jsou určené pro chod podniku),  sdílení seznamu kontaktů (telefonní a adresní údaje, seznam obchodních kontaktů, klientely zaměstnanců a jiné),  sdílení společného kalendáře (schůzky, plánované akce, oznámeni události, objednávek apod.),  sdílení jednotlivých informaci podle požadavku klienta a oblasti funkcionality uživatele (například sdílení stavu skladu.)  Příklady: Asseco Solutions – HELIOS na cesty a HELIOS Mobile

 1. vlna: Process Improvement (60. – 70. léta)  2. vlna: BPR (90. léta)  3. vlna: Business Process Management (2000+)  4. vlna???  Borderless enterprises, seamless processes, real-time business  Privátní a veřejné procesy – IT se přetransformuje do nové komodity opírající se o společnou infrastrukturu (podobně jako komunikační nebo energetické sítě)

 Postup, který optimalizuje podnikové procesy tak, aby přinášely maximální efekty při optimální spotřebě podnikových zdrojů. Výsledkem BPR je řada podstatných změn nejen v podnikových procesech, ale i v organizační a kvalifikační struktuře podniku, ve způsobech organizace práce a řízení  Zakladatelé Hamer a Champy popsali BPR původně jako „masivní restrukturalizaci podnikových procesů“  ERP systémy –změna: přizpůsobení specifických podnikových procesů standardním procesům, podporovaných daným ERP systémem

 BPM  představuje nejvyšší úroveň modelování podnikových procesů za pomoci standardů  BPM bez SOA – analytici ignorují integraci, postup shora dolů, upřednostňuje management  SOA bez BPM – integrace aplikací bez propojení s procesy, postup zdola nahoru – upřednostňují IT specialisté  Jeden z nástrojů propojení IT a business procesů  Směr zdola – nahoru (IT perspektiva): nástroje pro řízení IT služeb ITSM  Směr shora-dolů (business perspektiva): nástroje pro řízení procesů BPM

 CMDB – definuje množinu konfiguračních položek (CIs), přehled o zdrojích  Autodiscovery nástroje – odhalují HW a SW zdroje v provozním prostředí  Nástroje pro modelování služeb a jejich vazeb na business procesy (Service impact modelling tools)  Nový druh SW nástrojů: BSM – business service management tools  Příklady: BMC; CA; Compuware; HP; IBM Tivoli; Indicative; Interlink Software; Novell Managed Objects

 Umělé jazyky pro mapování existujících event. nových procesů  Souhrn pravidel skládajících se ze syntaxe (notace) a sémantiky (významu)  Tři mezinárodně akceptované BPM jazyky: UML, BPMN, EPC

 EPC (Event Process Chain)  Klasický ARIS standard pro modelování procesů  Uživatelsky orientovaný BPM  BPMN (Business Process Management Notation)  Doplněk k BPEL (Business Process Execution Language) – varianty k UML (Unified Modeling Language,problém modelovat procesy)  Vazba na spustitelné jazyky, SOA  Vhodný spíše pro technicky orientovaný BPM  Trend: propojení mezi standardy např.  Oracle Business Process Analysis Suite  IDS Scheer: BPA nástroj, verze podporuje standard BPMN

 Nejsou jednotné  Příklad ARIS:  Úroveň přehledu procesů (vazby mezi procesy v rámci agendy (domény, organizace)  Úroveň procesu (kontextový model vazeb mezi subprocesy, dokumenty, produkty..)  Úroveň podprocesů – popis všech podprocesů procesu (eEPC, popis všech činností podprocesu, aktéři,V/V)  Úroveň činnosti – popis jedné činnosti v procesu

 Zobrazení agendy/procesu (vazba na ostatní agendy/procesy)  Zobrazení subprocesů (výčet)  Zobrazení činností –  podrobné grafické rozpracování subprocesu do jednotlivých dílčích kroků – činností  Tabulka popisu objektů NázevTypPopisZnalostní základna Aplikační podpora Vlastník Doručená objednávka událostDoručení osobně, elektronicky, poštou obchodník činnost rozhodnutít erminátore xterní model atd. Zákon č., § Formulář MS Word Evidence oznámení atd.

 Definujte co je ERP systém a popište jeho vývoj  Jaké druhy ERP systému se rozlišují; uveďte představitele  Vyjmenujte současné trendy ve vývoji ERP systémů; dva z nich si vyberte a popište je podrobněji  Popište vývoj modelování business procesů, jeho vazby na podnikové informační systémy  Jaké jsou nejčastější nástroje pro modelování a procesů?  Jaké jsou úrovně procesních modelů?