Vývoj podnikových informačních systémů a jejich architektur
1. Podnikové informační systémy (ERP systémy) 2. Nové trendy v podnikových informačních systémech 3. Modelování procesů
ROKSYSTÉMCHARACTERISTIKA 60s – 70s MRPMaterial Resource Planning systems: důraz na bilancování mezi materiálem, plánem a kusovníky 80sMRPIIManufacturing Resource Planning: důraz na bilancování požadavků (plánu) a kapacit 1972ERP: End-to-end aplikaceERP jako „end-to-end application“ 1978ERP: mainframová architekturaMonolitická architektura, specifické platformy 1992ERP: C/S architekturaVrstvená architektura, vertikalizace funcionality, SME řešení, podpora e-business, stále specifické platformy 2000ERP IISystémová integrace, collaborative commerce, object oriented, specifické platformy 2004ERP – integrační platformaTCO snížení, BI – Business intelligence 2005ERP - kompozitní platformaKompozitní architektura: nová logika aplikací založená na integraci komponent různých aplikací 2006Enterprise SOA – procesní platforma : KONEC ERP ????? Service oriented architecture, technologicky neutrální
aplikační software "nad" běžnými aplikacemi (CRM, controlling, workflow apod.), která v jednotlivých aplikacích spouští řadu transakcí podle předem daného postupu příslušejícího k určitému podnikovému procesu. Jedná se o novou vrstvu aplikační logiky, která na rozdíl od klasických point-to-point (rozhraní) řešení umožňuje mnohem efektivnější a pružnější provoz a správu aplikací.
ERP II C-commerce (Collaborative) EIP (enterprise information portal) BPM (business process management) Rozšířený ERP E-commerce CRMAPS SCMMIS ERP procesyodvětv. řešení personalistika EIS simulace MRP II kapacity nákup mat. dílenské řízení obchod MRP prováděcí plán kusovníky stavy zásob Enterprise SOA
Rozsah: multifunkční (multiprocesní) na úrovni: back-end systému (uvnitř podniku bez vazeb na okolí), front-end systému s vazbami na okolí (portály, procesy zásobování využívající internetové aplikace, business inteligence, samoobslužné HR) Podstata: integrované pokud datová položka vstoupí do systému v rámci jedné funkce/procesu, způsobuje automatickou změnu dat v jiných funkcích/ procesech (např. automatické generování nákupních objednávek), integrované systémy pracují s jedním centrálním datovým zdrojem, který je sdílen různými útvary Struktura: modulární V ČR celkem 130 produktů
Řešení původně vyvíjená pro SME jako alternativa k systémům pro velké organizace Příklady: Helios Orange ABRA G3 Altec (výrobní podniky)
Cenové zvýhodnění bez omezení (QI Start Edition) Další výhody (QAD EA Rapid, Karat Express) pevně daný a garantovaný rozsah služeb, přesně specifikované komplementární produkty (server, databázový stroj atd.), přednastavené procesy pro vybraná odvětví, implementační metodika, uzpůsobená k rychlému a úspornému zavedení systému Cena Kč (včetně databázového serveru, implementačních prací a zaškolení všech uživatelů Ostrý provoz - do jednoho měsíce po podpisu smluv
"odlehčená ERP řešení" - limitována v některých vlastnostech (např. v budoucím rozšíření o další moduly, počtu současně pracujících uživatelů, omezení funkcí ve srovnání s původní verzí systému, možnostech zakázkových úprav nebo šíře a komfortu servisních služeb) nutné před pořízením takového řešení dobře zvážit jeho využití a další rozvoj Příklady: Vision32 LE (limitovaný počet položek některých agend) Money S4 (omezení vývoje zákaznických modulů a funkcí) ABRA G2 (limitovaný počet současně pracujících uživatelů)
ERP –evidence a nakládání se zdroji podniku CRM – podpora vztahů se zákazníky SCM – podpora řízení výrobků od příchodu materiálu, evidenci, skladování, zpracování až po vyskladnění a expedici BI – sofistikovaná analýza dat získaných při provozní činnosti podniku EIS – manažerská aplikace, multi-dimenzionální OLAP kostky, agregace dat, časové řady, vazby
Projekty implementace dvouvrstvých ERP Projekty implementace odlehčených řešení Projekty pořízení ERP systémů formou SaaS Využívání sociálních sítí Využívání mobilních zařízení
jeden primární systém pro centrálu, řídící většinu běžných business procesů (většinou toto zajišťují systémy od globálních dodavatelů) a současně umožňuje pobočkám se specifickým zaměřením a/nebo umístěným v odlišných regionech (jiná legislativa, jazyk) používat odlišná řešení (dokonce i jiné ERP systémy), která nejvíce vyhovují jejich aktuálním potřebám musí být zajištěna datová i aplikační integrita těchto dvou úrovní systémů dvouúrovňová architektura ERP systémů může být přitom nabízena jako cloudové řešení, a to na obou úrovních systému Podrobněji příští přednáška
Viz přednáška 1– škálování metodik projektů Odlehčená řešení zavedení ERP systémů (Lite ERP) určena pro segment malých a začínajících firem – omezené investice rychlá implementace a přímé zavedení do provozu s omezeními (nabízená funkcionalita, počet současně přihlášených uživatelů (obecně je to kolem 10 uživatelů), dostupnosti dalšího rozšíření nebo možnosti nadstavby pomocí modulů) nepotřebují typické etapy jako například příprava projektu nebo vytváření cílového konceptu systému (business blueprint) Nízká cena a rychlé zavedení projekty implementace odlehčených ERP systémů - komodita, tzn. zboží standardních cen a vlastností
Vylepšení podmínek pro rozšíření systémů ERP Lite možnost rozšíření o jednotlivé moduly, nebo nabídkou komplexního balíčku, v rámci kterého je možné postupně zakoupenou nabízenou funkcionalitu Nabídka celkového upgrade Lite řešení na jeho plnohodnotnou verzi a plný přenos veškerých dat a nastavení do nového systému Problém cena - některé firmy (například ABRA) poskytují upgrade z Lite verze na plnohodnotný ERP systém pouze za rozdílovou cenu Nabídka odlehčených verzí formou SaaS řada poskytovatelů klasických plnohodnotných ERP systémů, nabízí podnikům možnost vyzkoušet si jejich produkt (odlehčenou verzi s určitými omezeními) na dálku prostřednictvím internetu formou pronájmu (bez zakoupení licencí). Odlehčená řešení jsou rovněž vhodnými kandidáty pro nabídku formou mobilních aplikací
Dvě základní varianty: SaaS Hostované řešení SaaS: model poskytování a provozování standardních softwarových produktů (jedná se zpravidla o podnikové systémy),webových aplikací a jiných souvisejících služeb formou pronájmu služby prostřednictvím internetu (jako on-line webová aplikace), která je přístupná odkudkoli přes počítačovou síť a je typicky poskytována na základě smlouvy Úhrada za poskytované služby probíhá buď za samotný pronájem SW v závislosti na počtu uživatelů, paušálně měsíčně pouze na základě využívání SW (spolu s možností registrace neomezeného počtu uživatelů) podle toho, na kolik intenzivně byl poskytovaný SW využíván (intenzita může být stanovena například na základě počtu hodin připojení k aplikačnímu serveru).
uživatel si koupí/pronajme licence na užívání SW od poskytovatele (Value Added Reseller), který provozuje systém v „hostovaném centru“. Uživatel platí poplatky za technickou údržbu a upgrady Aplikační infrastruktura je provozována na hardwarových zdrojích poskytovatele služeb, ale vlastní data budou uchována, a přenášena na HW uživatele přes vysoce zabezpečený síťový protokol vhodné pro podniky, které mají zvýšené požadavky na zajištění bezpečnosti podnikových dat (banky, státní organizace).
SaaS na míru software se upravuje, popřípadě vyvíjí na míru podle potřeb zákazníka každý podnik využívá vlastní verzi aplikace každá aplikace nebo software běží separátně na hostovaných serverech jako jedna konkrétní instance pro konkrétní podnik. Konfigurovatelné separátní instance softwaru se stejným aplikačním kódem a možností konfigurovatelných metadat Společný aplikační kód umožňuje plnění odlišných požadavků klientů na SW za zjednodušených podmínek správy a údržby a poskytuje větší flexibilitu softwaru Omezená customizace Konfigurovatelné řešení pro více uživatelů v rámci jedné vytvořené instance aplikace je možné obsloužit více uživatelů (firem) najednou. každá optimálně vytvořená instance aplikace se provozuje odděleně pro co nejvíce uživatelů zefektivňuje využívání zdrojů dodavatele v oblasti hardwarových zdrojů problém rozšiřitelnosti systému
Konfigurovatelné rozšiřitelné řešení řešení podporuje víceúrovňová architektura „load balancing“, umožňující provozovat jedinou aplikační softwarovou instanci na proměnlivém počtu serverů pro neomezený počet uživatelů. Uživatelům jsou umožněny konfigurace SW podle vlastních požadavků již uvnitř systému. Jedná se o jednoduchou parametrizovatelnost rozhraní a výběr přidělení nebo odstranění jednotlivých modulů uvnitř aplikace (například přidání modulu CRM) dodavatel služby ERP systému poskytuje službu v rámci „Specializace“ nebo „Funkcionality“ jiného poskytovatele. Příkladem je, když poskytovatel ERP systému přes definované rozhraní napojí na své služby službu jiného poskytovatele a tak rozšíří (doplní) vlastní SW o další oblast funkcionality (například další funkční modul, který původní ERP neobsahuje)
Zásadní roli hrají etapy přípravné, tj. etapy výběru vhodného systému, jeho poskytovatele, modelu poskytování služby a modelu placení za služby V porovnání s klasickou verzí implementace, kdy je velmi důležitý dokument popisující cílový koncept nasazení, u SaaS ERP je důležitá uzavřená smlouva SLA (více v přednášce 12) Možnosti customizace systému jsou omezené, reengineering business procesů se neřeší a je zcela v kompetenci zákazníka Při financování projektu je potřeba počítat s tím, že vzrostou provozní náklady IT na úkor investičních V organizaci je potřeba vytvořit model rozhodování o čerpání kapacit ERP systému, které ovlivňují ceny služeb
Trend - podnikové sociální sítě uzavřená podniková sociální síť ( „Firemní Facebook“) pro komunikaci a sdílení znalostí omezené skupiny uživatelů (zpravidla firemních zaměstnanců) obsahuje firemní wiki, , chat a diskusi v jednom možná přímá integrace sociálních sítí do ERP systému podniku ke každé funkci je možné přidělit funkce vytvoření diskuse nebo komentáře a jsou přidáni i příjemci dodání kontextu k dané informaci Příklad – problematická faktura, vystavení objednávky Sekvence „sleduj–sdílej–jednej" definuje novou generaci ERP systémů s informacemi a aktivitami, které relevantní pracovníci odebírají, aniž by je museli pracně vyhledávat
Dva možné přístupy zavádět nově vytvořené mobilní ERP systémy, nebo jejich moduly přizpůsobovat „staré“ ERP systémy tak, aby komunikovaly s mobilními aplikacemi
1. Instalace bázového ERP systému, obsahující veškeré standardní business procesy (správa a vedení klientely, vyřízení objednávek, vedení účetnictví (přehled jednotlivých výdajů, fakturace, příjmy a výdaje firmy), řízení dodavatelského řetězců, vedení databáze a jiné typické agendy (plánování schůzek, vedení kalendáře, statistika) Přizpůsobení/doplnění typového aplikačního balíku potřebám konkrétního podniku (rozšíření bázového řešení o nezávislé moduly
2. Implementace jednotlivých modulů - nové moduly jsou zaměřeny například na jednotlivá oddělení ve firmě nebo oblasti činností zaměstnance Příklad: Oracle: 14 mobilních aplikací pro práci v systému Oracle E-Business Suite objednávky prodeje (Mobile Sales Orders), Projektový management (Mobile Project Manager), terénní servis, zakázky, zásoby, výrobu a jiné
Vývoj mobilního systému „na míru“, Příklad: Společnost 1C, která poslední dva roky nabízí možnost spuštění projektu pro vývoj mobilních systémů podle předem stanovených požadavků. Jejich projektové služby zahrnuji: analýzu potřeb podniku dodavatelem 1C:Enterprise návrh řešeni (zakoupeni typového ASW, zakoupení jednotlivých modulů, vývoj zcela nového řešení); dodání (případně vývoj) programu a implementace; zavedení do provozu a školení; provoz a údržba (zajištuje klient, ale v případu potíží nebo případných chyb v systému, úplná podpora dodavatelem). ICT system, a.s. nabízí analýzu podnikatelských požadavků, návrh a následný vývoj mobilního ERP systému (nebo jednotlivých mobilních řešení) jak pro telefony, tak pro tablety. Jejich projekty zahrnují: analýzu prostředí návrh řešení (znázorněny předběžný návrh aplikačního řešeni pomoci UML, wireframing, use cases a jiné); návrh a následná grafická realizace uživatelského rozhraní; samotný vývoj mobilní aplikace pomocí standardních technologických postupů a nástrojů (JIRA, SVN, MS SQL, JAVA,.NET); integrace sociálních sítí (Twitter, Facebook, Google plus, LinkedIn a ostatní využívané sociální služby); následné vytvoření manuálu, případně školení uživatelů, údržba, servis a aktualizace mobilní aplikace; publikace a zpřístupnění ke stažení vytvořené aplikace na Google play (mobilní obchod ke stažení různorodých aplikací pro zařízení s OS Android).
Stávající ERP systém nemá potřebnou funkcionalitu pro podporu mobilních aplikací Dodavatelé (např. ABRA a SAP) nabízí ke svým systémům různorodé produkty a služby, které umožňují integraci s hlavním systémem Základní komunikace z ERP produktu navenek ve formě SMS zprávy či u z vydané korespondence systému. Tyto typy komunikace umožňují na straně mobilního zařízení přečíst SMS zprávu či a v případě u pak opětovně odpovídat, čímž se dostane informace opět do ERP produktu natažením u jako přijaté korespondence Pokročilejší forma komunikace je komunikace zvenku (od uživatele mobilního zařízení) do ERP systému., např. propojení a následující možnost spravování, provedení změn a aktualizace firemní databáze, řízení transakcí (zajištění a kontrola běžných transakcí a činností v podniku, které jsou určené pro chod podniku), sdílení seznamu kontaktů (telefonní a adresní údaje, seznam obchodních kontaktů, klientely zaměstnanců a jiné), sdílení společného kalendáře (schůzky, plánované akce, oznámeni události, objednávek apod.), sdílení jednotlivých informaci podle požadavku klienta a oblasti funkcionality uživatele (například sdílení stavu skladu.) Příklady: Asseco Solutions – HELIOS na cesty a HELIOS Mobile
1. vlna: Process Improvement (60. – 70. léta) 2. vlna: BPR (90. léta) 3. vlna: Business Process Management (2000+) 4. vlna??? Borderless enterprises, seamless processes, real-time business Privátní a veřejné procesy – IT se přetransformuje do nové komodity opírající se o společnou infrastrukturu (podobně jako komunikační nebo energetické sítě)
Postup, který optimalizuje podnikové procesy tak, aby přinášely maximální efekty při optimální spotřebě podnikových zdrojů. Výsledkem BPR je řada podstatných změn nejen v podnikových procesech, ale i v organizační a kvalifikační struktuře podniku, ve způsobech organizace práce a řízení Zakladatelé Hamer a Champy popsali BPR původně jako „masivní restrukturalizaci podnikových procesů“ ERP systémy –změna: přizpůsobení specifických podnikových procesů standardním procesům, podporovaných daným ERP systémem
BPM představuje nejvyšší úroveň modelování podnikových procesů za pomoci standardů BPM bez SOA – analytici ignorují integraci, postup shora dolů, upřednostňuje management SOA bez BPM – integrace aplikací bez propojení s procesy, postup zdola nahoru – upřednostňují IT specialisté Jeden z nástrojů propojení IT a business procesů Směr zdola – nahoru (IT perspektiva): nástroje pro řízení IT služeb ITSM Směr shora-dolů (business perspektiva): nástroje pro řízení procesů BPM
CMDB – definuje množinu konfiguračních položek (CIs), přehled o zdrojích Autodiscovery nástroje – odhalují HW a SW zdroje v provozním prostředí Nástroje pro modelování služeb a jejich vazeb na business procesy (Service impact modelling tools) Nový druh SW nástrojů: BSM – business service management tools Příklady: BMC; CA; Compuware; HP; IBM Tivoli; Indicative; Interlink Software; Novell Managed Objects
Umělé jazyky pro mapování existujících event. nových procesů Souhrn pravidel skládajících se ze syntaxe (notace) a sémantiky (významu) Tři mezinárodně akceptované BPM jazyky: UML, BPMN, EPC
EPC (Event Process Chain) Klasický ARIS standard pro modelování procesů Uživatelsky orientovaný BPM BPMN (Business Process Management Notation) Doplněk k BPEL (Business Process Execution Language) – varianty k UML (Unified Modeling Language,problém modelovat procesy) Vazba na spustitelné jazyky, SOA Vhodný spíše pro technicky orientovaný BPM Trend: propojení mezi standardy např. Oracle Business Process Analysis Suite IDS Scheer: BPA nástroj, verze podporuje standard BPMN
Nejsou jednotné Příklad ARIS: Úroveň přehledu procesů (vazby mezi procesy v rámci agendy (domény, organizace) Úroveň procesu (kontextový model vazeb mezi subprocesy, dokumenty, produkty..) Úroveň podprocesů – popis všech podprocesů procesu (eEPC, popis všech činností podprocesu, aktéři,V/V) Úroveň činnosti – popis jedné činnosti v procesu
Zobrazení agendy/procesu (vazba na ostatní agendy/procesy) Zobrazení subprocesů (výčet) Zobrazení činností – podrobné grafické rozpracování subprocesu do jednotlivých dílčích kroků – činností Tabulka popisu objektů NázevTypPopisZnalostní základna Aplikační podpora Vlastník Doručená objednávka událostDoručení osobně, elektronicky, poštou obchodník činnost rozhodnutít erminátore xterní model atd. Zákon č., § Formulář MS Word Evidence oznámení atd.
Definujte co je ERP systém a popište jeho vývoj Jaké druhy ERP systému se rozlišují; uveďte představitele Vyjmenujte současné trendy ve vývoji ERP systémů; dva z nich si vyberte a popište je podrobněji Popište vývoj modelování business procesů, jeho vazby na podnikové informační systémy Jaké jsou nejčastější nástroje pro modelování a procesů? Jaké jsou úrovně procesních modelů?