ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_03_Majetek a závazky domácnosti TEMA:Finanční.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Finan č ní plán – rozpo č et domácnosti I VY_62_INOVACE_1_2_05 Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Finanční plán.
Advertisements

Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Finanční produkty Autor: Jaroslav Kvapil kód.
VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
Nástroje finančního trhu
Ekonomická gramotnost Hypotéky a spotřebitelské úvěry.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 27.července 2012 Název: VY_62_INOVACE_
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
Ing. Lucie Kratochvílová
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Rozpočet domácnosti II Majetek zdroje financování ekonomiky a účetnictví – 9. ročník Autorem materiálu je Jitka Fialová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35,
OSOBNÍ (RODINNÉ) HOSPODAŘENÍ – ZÁKLADNÍ POJMY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Finanční plán – rozpočet domácnosti II
VY_32_INOVACE_7A4 FINANČNÍ MATEMATIKA RODINNÝ ROZPOČET.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Rozpočet domácnosti Název školy
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_32_17 NázevFinanční produkty Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekBankovnictví.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy : Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03C 8 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníŘíjen 2012.
Označení materiálu: VY32_INOVACE_EKRZU_EKONOMIKA2_03 Název materiálu: CIZÍ A VLASTNÍ ZDROJE Tematická oblast: Ekonomika, 2. ročník Anotace: Prezentace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_01_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Zdeněk.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Příjmy a výdaje domácnosti
Majetek a závazky domácnosti
Produkty finančního trhu Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Rozvaha domácnosti Název školy
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
OSOBNÍ A RODINNÝ ROZPOČET Praktické cvičení. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
VYTVOŘENÍ RODINNÉHO ROZPOČTU. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry. PROČ CHTÍT VĚDĚT VÍC … 03 Půjčky a úvěry 2 „Odměna za to, že se člověk vyzná je obrovská. A tresty za neznalost finanční.
INVESTOVÁNÍ DOMÁCNOSTÍ. Finanční rozpočet  Finanční rozpočet domácnosti je souhrnný přehled příjmů a výdajů všech členů domácnosti za určité časové období.
Název: Finanční trh a některé jeho produkty Autor: Ing. Luboš Janovský Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Finanční produkty Ročník:3.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_12_Stát a nezaměstnanost TEMA:Finanční.
Ing. Veronika Dostálková MBA ZADLUŽOVÁNÍ Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_04_Osobní aktiva a pasiva TEMA:Finanční.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_16_Měna TEMA:Finanční gramotnost ČÍSLO.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_14_Hotovostní placení TEMA:Finanční.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_10 Název materiáluPříjmy v.
FINANČNÍ GRAMOTNOST AKTIVA A PASIVA ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Kam s penězi, aby nezahálely
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Finanční gramotnost Rozpočtová gramotnost
Finanční gramotnost: Půjčky a úvěry.
Kód vzdělávacího materiálu:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Aktivní bankovní operace – úvěry pro občany
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Finanční gramotnost HYPOTEČNÍ ÚVĚR. Finanční gramotnost HYPOTEČNÍ ÚVĚR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Bankovní finanční produkty.
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_03_Majetek a závazky domácnosti TEMA:Finanční gramotnost ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:

Anotace Materiál je určen pro žáky v předmětu „Seminář z ekonomie – finanční gramotnost“. Žáci se seznamují s pojmy majetek, závazky, rozvaha domácnosti, domácí finance a rezerva domácího rozpočtu. Na praktickém příkladu (snímek č. 6) se seznamují s hypotetickou rozvahou domácnosti, následně vytváří (snímek č. 7) vlastní rozvahu. Na snímku č. 10 odpovídají pomocí digitálního pera na otázky k tématu. Na základě získaných vědomostí a s pomocí odkazu na příslušné webové stránky rozhodují o tom, za jakých okolností si může konkrétní domácnost pořídit nemovitost na hypoteční úvěr (snímek č. 11). Cílem je praktická dovednost žáka sestavit rozvahu domácnosti s příslušnou rezervou a kvalifikovat správně možnosti investování domácnosti. Časová dotace – dle počtu žáků, cca 45 minut Materiál je určen k interaktivní výuce.

MAJETEK Veškerá hodnota, kterou můžeme disponovat v tržních cenách. Zahrnuje:  Peníze - hotovost, bankovní účty (běžné, termínované, spořící)  Finanční majetek – cenné papíry, stavební spoření, penzijní připojištění, pohledávky  Nemovitosti – dům, pozemek, zahrada  Ostatní majetek – auto, šperky, vybavení domácnosti, starožitnosti ………..

ZÁVAZKY Jsou to pohledávky, které jsme povinni splatit. Zahrnují:  Krátkodobé do 1 roku – krátkodobé půjčky, půjčky od přátel, rodiny  Střednědobé do 5 let – spotřebitelské úvěry, splátkový prodej, leasing  Dlouhodobé závazky – hypotéky, úvěry ze stavebního spoření

ROZVAHA DOMÁCNOSTI Ukazuje skutečný majetek (uvádíme v tržní ceně = hodnota, kterou právě teď má) Porovnává majetek a závazky. Pokud závazky převyšují hodnotu majetku, je zde riziko předlužení domácnosti Hodnota majetku či výše závazků se může měnit. (Př. splatili jsme hypotéku a zvýšil se nám příjem ze závislé výdělečné činnosti)

Praktický příklad rodiny Novákových Majetek Běžný účet Kč Stavební spoření Kč Byt ve vlastnictví Kč Auto Kč Vybavení domácnosti Kč CELKEM Kč ROZDÍL Kč Závazky Osobní půjčky krátkodobé Kč Leasing 0 Kč Hypotéka Kč CELKEM Kč

ÚKOL - ROZVAHA VAŠÍ DOMÁCNOSTI Doplňte do tabulky údaje o majetku a závazcích vaší rodiny, porovnejte a vyhodnoťte skutečnou hodnotu vašeho majetku MajetekZávazky

DOMÁCÍ FINANCE Porovnáváme a vyhodnocujeme průběžný stav financí celkový stav financí ROZPOČET RODINY SchodekPřebytek MAJETEK ZÁVAZKY Zadluženost Majetek splacený

V rozpočtu domácnosti je důležitá rezerva Nečekané výdaje, výpadek příjmů Výše rezervy – individuální Obecné doporučení - trojnásobek až šestinásobek průměrných měsíčních výdajů

OTÁZKY K OPAKOVÁNÍ Co kromě příjmů a výdajů posuzujeme při hospodaření domácnosti? Co kromě příjmů a výdajů posuzujeme při hospodaření domácnosti? Majetek a závazky domácnosti. Co všechno obsahují domácí finance? Co všechno obsahují domácí finance? Příjmy a výdaje; majetek a závazky. Co je podmínkou pravdivosti rozvahy domácnosti? Co je podmínkou pravdivosti rozvahy domácnosti? Musíme uvádět majetek v aktuálních tržních cenách. S čím by měl počítat domácí rozpočet a proč? S čím by měl počítat domácí rozpočet a proč? S rezervou - kvůli nečekaným výdajům či výpadkům v příjmech. Jak vysoká by rezerva měla být? Jak vysoká by rezerva měla být? 3 – 6násobek průměrných měsíčních výdajů.

ÚKOL NA PŘÍŠTÍ HODINU Rozhodněte, zda si může rodina Novotných (2dospělí + 1 dítě) dovolit koupit byt na hypotéku za 1 milion korun při těchto domácích financích: Příjmy/měsíc …………………… Kč Výdaje/měsíc …………………… Kč Majetek v penězích ………… Kč Zadluženost ………………………………0 Kč Navrhněte, u jaké banky a na kolik let splácení by na ni mohla dosáhnout. Informace hledejte na internetových stránkách:

ZDROJE KLINSKÝ,P.; CHROMÁ,D.; TESAŘOVÁ,S. aj. Finanční gramotnost - obsah a příklady z praxe škol. Národní ústav odborného vzdělávání. Praha: NÚOV, ISBN Archiv autora