Model volby dopravního prostředku – zkušenosti a otazníky Odborný seminář a setkání uživatelů PTV VISION v ČR 18.3.2014 Ing. Jan Kreml, TSK-ÚDI Technická.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Advertisements

KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Prezentace společnosti B&C Dopravní systémy s.r.o. Společnost se zabývá aplikováním sofistikovaných metod využitelných pro poznávání, řízení a regulaci.
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy
Informační nástroje pro řízení po linii výkonu
Problematika rozhraní v ITS Kopecký František, Votruba Zdeněk
Moderní způsob zjišťování postojů veřejnosti k veřejné hromadné dopravě osob Ing. Zdeněk Strádal.
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 4/14.
ISO 9001:2000. CONNEX Východní Čechy a.s. 22/6/2004-Seminář PVT Strana:2-Connex Card  Realizace a provoz jednotného platebního a odbavovacího systému.
Statistika Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Úvod do podnikových financí
Patnácté výročí založení společnosti CZECH Consult, spol. s r.o. (1995 – 2010) – patnáct let práce v oblasti dopravy a dopravního inženýrství. Děkujeme.
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
Charakteristické znaky MHD
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Testování obalu přednáška.
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
1 Modernizace veřejné správy (Praha ) Zkušenosti se zaváděním modelu CAF z pohledu regionálního manažera kvality Osnova prezentace:
PROGNÓZA DOPRAVY 1. Účel a cíle prognózy dopravy
Kalkulace – základní pojmy, metoda kalkulace
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Účast ČD v integrovaných dopravních systémech ČR Ing. Richard Baxa.
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ LIBERECKÉHO KRAJE místo konání:KULK Liberec datum konání:
IBM Global Services ČR © 2006 IBM Corporation April, 2006 E-stát a EU Pavel Hrdlička.
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Umístění maloobchodní sítě - maloobchodních provozoven
„ Nové moderní nástroje práce organizátora veřejné dopravy“ Veřejná doprava je složitý systém zabezpečení dopravních potřeb obyvatel. Jeho efektivní poznávání,
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
Účast ČD v integrovaných dopravních systémech ČR Ing. Richard Baxa.
Metrologie   Přednáška č. 5 Nejistoty měření.
Bezkontaktní čipová karta v Pražské integrované dopravě OPENCARD
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ FAKULTA DOPRAVNÍ Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob Studie integrovaných dopravních systémů hromadné.
Cíl přednášky Seznámit se
, 3. sněm RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: doc. B. Tremlová, doc. F. Ježek,
Plánování a organizace veřejné dopravy
Možnosti zavedení integrálního taktového grafikonu v podmínkách ČR Prezentace projektu stránka: 1 K617X1MG Možnosti zavedení integrálního taktového grafikonu.
Účast ČD v integrovaných dopravních systémech ČR
Návrh a implementace algoritmů pro údržbu,
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Integrovaný dopravní systém Moravskoslezského kraje ODIS Terminál Hranečník Ostrava 2015.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Integrované dopravní systémy (IDS) Ing. Tomáš.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
TIPY PRO PRŮZKUMY DOPRAVNÍHO CHOVÁNÍ Petr Šenk. Obsah prezentace  Širší kontext – proces tvorby strategického plánu  Zdroje dat pro dopravní plánování.
VLIV DOPRAVNÍHO CHOVÁNÍ OBYVATEL NA KVALITU ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ Lenka ZAJÍČKOVÁ, Jaroslav BURIAN, Vít VOŽENÍLEK GIS v plánování.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
České vysoké učení technické v Praze Fakulta dopravní K620 – ÚSTAV ŘÍDICÍ TECHNIKY A TELEMATIKY ČVUT FD, Konviktská 20, Praha května 2016 Stávající.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Ověření modelů a modelování Kateřina Růžičková. Posouzení kvality modelu Ověření (verifikace) ● kvalitativní hodnocení správnosti modelu ● zda model přijatelně.
Vnitropodnikové účetnictví. Finanční účetnictví Normativně upraveno Sleduje aktiva, pasiva, náklady a výnosy účetní jednotky za celek Poskytuje souhrnné.
Setkání členů Rady Libereckého kraje se starosty měst a obcí úterý
ZLEPŠENÍ REALIZACE SPOJENÍ VEŘEJNOU DOPRAVOU V RELACI Č.KRUMLOV – Č.BUDĚJOVICE A ZPĚT PROSTŘEDNICTVÍM MATEMATICKÝCH METOD AUTOR PRÁCE: BC. MICHAELA PEKAŘOVÁ.
Integrovaný dopravní systém pro oblast Českobudějovicka od
Neveklov v Pražské integrované dopravě
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Motivace a stimulace pracovníků ve vybraném podniku Autorka bakalářské práce: Martina Jakubcová.
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku
Příklad (investiční projekt)
Nový přístup ŘSD ČR k činnostem pro zajištění údržby
MHD a její základní znaky
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Rozšířená porada úseku ochrany čistoty ovzduší
Transkript prezentace:

Model volby dopravního prostředku – zkušenosti a otazníky Odborný seminář a setkání uživatelů PTV VISION v ČR Ing. Jan Kreml, TSK-ÚDI Technická správa komunikací hlavního města Prahy Úsek dopravního inženýrství

Modelované území

Fáze dopravního modelu 1.Generování objemů dopravy v zónách 2.Distribuce přepravních vztahů mezi zónami 3.Dělba přepravní práce (model volby dopravního prostředku pro jednotlivé mezizonální vztahy) 4.Rozvrhování přepravních vztahů (v osobách) na síť linek HD resp. dopravních vztahů (ve vozidlech) na komunikační síť  multimodální model zahrnuje f3 - model volby dopravního prostředku Standardní 4-fázový postup

3. fáze - dělba Model dělby přepravní práce vychází z následujících předpokladů:  rozdělení na osoby s možností použít automobil, které se rozhodují, zda použijí auto nebo HD  osoby bez možnosti použít automobil, běžně odkázané pouze na HD  volba dopravy závisí na časových a finančních aspektech (volíme raději rychlý a levný dopravní prostředek) časové aspekty: finanční aspekty: doba jízdy ve vozidlejízdné (HD) doba chůzepalivo a další prov. nákl. (AD) čekáníparkovné přestupy[mýto...] Časové a finanční aspekty musíme převést na jednotnou základnu, můžeme tedy postavit model v korunách nebo v minutách. Navíc např. doba chůze má jinou (větší) váhu než doba jízdy ve vozidle => tzv. „vnímaná cestovní doba“

Parametry dělby Do modelu dělby vstupují 3 okruhy parametrů: 1.váhy aspektů zajišťují sjednocení parametrů na jednotnou úroveň (min / Kč) 2.citlivost modelu násobí váhy, určuje, jak velkou změnou dělby zareaguje model na změnu hodnot aspektů 3.modální konstanta(y) je nezávislá na konkrétním vztahu zdroj – cíl, zohledňuje aspekty rozhodování, které jsme nezahrnuli (neumíme postihnout), zajišťuje, aby vyšla celková dělba (na celém území) Utilita (užitečnost) – kladná citlivost, váhy většinou záporné, modální konstanta = obliba Zobecněné náklady (odpor) – záporná citlivost, váhy (většinou) kladné, modální konstanta = odpor

Dělba - vzorec Matematický základ modelu utilita (přínos) dopravního prostředku m pro vykonání cesty ze zóny i do zóny j s aspekty g Pravděpodobnost p ijm použití dopravního prostředku m při cestě ze zóny i do zóny j, resp. podíl dopravního prostředku m na celkovém počtu cest ze zóny i do zóny j, se vypočte jako podíl funkce přínosu f(U ijm ) tohoto dopravního prostředku ku součtu funkcí přínosů všech použitelných dopravních prostředků. (použita logitová – exponenciální – funkce, VISUM nabízí i jiné)

Podklady – VaV Modelování dělby – složitá problematika,  Projekt výzkumu a vývoje MD ČR č. CG „Lokálně ověřený rámec pro multimodální modelování poptávky po veřejné dopravě osob v souvislosti s interními a externími kvalitativními a ekonomickými faktory dopravní obsluhy“ (r. 2009) „Metodický manuál multi-modálního modelování osobní dopravy v českém prostředí“ zpracovala firma JACOBS Consultancy s.r.o., nyní NDCON s.r.o. průzkum vyjádřených preferencí (hypotetické situace, kartičky), Praha 2008, 650 respondentů převzaté průzkumy projevených preferencí (reálné dopravní chování), Liberecký region (2004), Plzeň (2002)

Podklady – VaV Princip kalibrace ve výzkumném úkolu: 1.Průzkumem vyjádřených preferencí v Praze se zjistily váhy aspektů (předpokládá se platnost pro celou ČR, cena času v záv. na prům. mzdě v kraji)

Aspekty a váhy -2.0

Podklady – VaV 2.Pro Liberec a Plzeň se určily hodnoty aspektů, aplikovaly se (pražské) váhy a provedla se kalibrace citlivosti a modální konstanty na základě průzkumů projevených pref. Ve skupině automobilizovaných vybrány vztahy s minimálně 8 cestami ve vzorku, u nich se porovnává průzkumová dělba s modelovou (testují se různé hodnoty parametrů, statistické vyhodnocení). Členění zón zdrojů a cílů dostatečně jemné, aby se daly dostatečně přesně spočítat aspekty.

VaV – kalibrace Liberec, Plzeň

TSK-ÚDI – kalibrace Praha z průzkumu: odkud, kam, dopravní prostředek z modelu: cest. doba v jednotlivých částech cesty, náklady...

TSK-ÚDI – kalibrace Praha Speciální průzkum, včetně zjišťování (a ověřování) dílčích cestovních dob, vynaložených nákladů atd... Zde: předběžný výstup, prosté cestovní doby bez vah, bez započtení nákladů; pouze vnitroměstské cesty.

TSK-ÚDI – kalibrace Praha Problémové okruhy:  Velký rozptyl průzkumových hodnot (data netvoří „šikmou úsečku“), zpochybňuje signifikantní závislost volby dopravního prostředku na časových a finančních aspektech jedné konkrétní cesty  Zjištěn značný rozptyl cestovních dob i v rámci jedné relace (ze zóny i do zóny j)  Náklady na palivo u AD nabíhají průběžně s ujetými kilometry, zatímco jízdné HD narůstá skokově (pásmové jízdenky) => krátké cesty AD, dlouhé cesty HD v modelu, ale skutečnost je opačná (řešeno přepočtem jízdného za 1 min jízdy)  Problematické zahrnutí dlouhodobých předplatních jízdenek

Otázky a úvahy  Zdá se, že ve městě převažují dlouhodobé prvky rozhodování; na základě osobních preferencí (včetně např. subjektivního vnímání kvality a ceny jednotlivých dopravních systémů) se uživatel zařadí do určité skupiny: o Pravidelný uživatel automobilu (např. si zajistí možnost využívat auto sám pro sebe) o Pravidelný uživatel hromadné dopravy (např. si pořídí předplatní jízdenku) Při jednotlivých cestách už pak neřeší konkrétní výhodnost / nevýhodnost jednotlivých dopravních prostřeků. Toto zařazení jedné osoby může být různé pro různé účely (např. do práce jezdí MHD, na nákupy jezdí autem aj.)  Možné zohlednění v modelu – prohození pořadí vnitřních fází

Standardní 4-fázový model (Trip-interchange) náplň zón 1. generování objemů dopravy produkční/atrakční koeficienty produkce a atrakce 3. distribuce zdroj – cíl IAD 2. podíly dopravních prostředků v zónách produkce a atrakce IAD matice IAD matice HD 4. rozvrhování odporová matice a funkce zvlášť vyhodnocení dopravní obsluhy území náplň zón 1. generování objemů dopravy produkční/atrakční koeficienty produkce a atrakce 3. volba dopravního prostředku (zvlášť pro každý mezizonální vztah) 2. distribuce zdroj - cíl celková matice matice IAD matice HD 4. rozvrhování matice aspektů, váhy, modální konstanty, citlivost společná odporová matice a odporová funkce 3. distribuce zdroj – cíl HD produkce a atrakce HD prohozené vnitřní fáze (Trip-end)

Závěr Děkuji za pozornost, Ing. Jan Kreml Technická správa komunikací hl.m. Prahy Úsek dopravního inženýrství oddělení modelování dopravy