VYHODNOCENÍ TECHNICKÉHO ZÁZNAMU POŘÍZENÉHO PŘI MĚŘENÍ EXPERIMENTŮ HMI Telematika K620 Ústav řídicí techniky a telematiky Václav Plevka Petr Svejkovský.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Advertisements

Určování zeměpisné polohy
ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_LENKA_KLOUCKOVA_GRAFIKA_ZAKLADY_GRAFIKY_RASTR_03 Název školyStřední škola.
Číslo projektu CZ.1.07/ / Název školy SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Matematické vzdělávání Předmět Matematika Tematický.
Vedoucí práce: Ing. Pavel Kobrle, Ph.D. Oponent: Ing. Petr Stejskal.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Maticové počítače. Při operacích s maticí se větší počet prvků matice zpracovává současně a to při stejné operaci. Proto se pro tyto operace hodí nejlépe.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Návrhové systémy. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Ambasadoři přírodovědných a technických oborů Numerické metody Martin Hasal.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školyZákladní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm Číslo projektuCZ / / Číslo materiáluVY_32_INOVACE_225 AutorMgr. Romana Rybiařová.
P RÁCE A VÝKON Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Funkce Lineární funkce a její vlastnosti 2. Funkce − definice Funkce je předpis, který každému číslu z definičního oboru, který je podmnožinou množiny.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Definice: Funkce f na množině D(f)  R je předpis, který každému číslu z množiny D(f) přiřazuje právě jedno reálné číslo. Jinak: Nechť A, B jsou neprázdné.
Transformátor.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Microsoft Office Excel – práce s tabulkami a analýzy
Zaměření cyklostezky Vltava – České Budějovice
SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Postup při návrhu simulačního modelu
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Technické vybavení počítače - Počítač PC
Stroje a zařízení – části a mechanismy strojů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
Batové dávky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vojtěch Mrózek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Lineární funkce - příklady
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Komplexní čísla goniometrický tvar Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
2. cvičení
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
8.1 Aritmetické vektory.
Strojní zařízení – Test 1
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Matematicko-fyzikální projekt Vektory
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Databáze MS ACCESS 2010.
Programovací jazyky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Digitální učební materiál
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
SÁRA ŠPAČKOVÁ MARKÉTA KOČÍBOVÁ MARCELA CHROMČÁKOVÁ LUKÁŠ BARTOŠ B3E1
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Stavební fakulta ČVUT, B407
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Souřadnicová soustava, průměty bodů
Střední hodnoty Udávají střed celé skupiny údajů, kolem kterého všechny hodnoty kolísají (analogie těžiště). Aritmetický průměr - vznikne součtem hodnot.
Microsoft Office Access
Mechanika a kontinuum NAFY001
Remote login.
Konstrukce trojúhelníku
Jiří Vyskočil, Marko Genyg-Berezovskyj 2010
Simulace dynamických systémů v Matlabu, Simulink
Vnitřní a vnější úhly v trojúhelníku
Lineární funkce a její vlastnosti
Informatika – Základní operace s buňkami
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
K-mapa: úvod a sestavení
Dvojosý stav napjatosti
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Seminář o stavebním spoření
Rovnice.
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
Algoritmizace a datové struktury (14ASD)
Opakování ze 4. cvičení int a; printf("Zadej číslo: ");
3 Elektromagnetické pole
Transkript prezentace:

VYHODNOCENÍ TECHNICKÉHO ZÁZNAMU POŘÍZENÉHO PŘI MĚŘENÍ EXPERIMENTŮ HMI Telematika K620 Ústav řídicí techniky a telematiky Václav Plevka Petr Svejkovský

VYHODNOCENÍ TECHNICKÉHO ZÁZNAMU POŘÍZENÉHO PŘI MĚŘENÍ EXPERIMENTŮ HMI K620 Ústav řídicí techniky a telematiky Osnova: 1. Zadání práce 2. Teorie 3. Řešení úkolu 4. Závěr, výsledky

VYHODNOCENÍ TECHNICKÉHO ZÁZNAMU POŘÍZENÉHO PŘI MĚŘENÍ EXPERIMENTŮ HMI 1. Zadání práce

Naším úkolem bylo upravit výstupní data naměřená na simulátoru Poloha vozidla v prostoru je dána souřadnicemi X [m], Y [m], Z [m] Orientaci vozidla je quaternionem (w [-], x [-], y [-], z [-]) Prakticky bylo úkolem převést quaternion (4 složky) na eulerovy úhly (3 složky) VYHODNOCENÍ TECHNICKÉHO ZÁZNAMU POŘÍZENÉHO PŘI MĚŘENÍ EXPERIMENTŮ HMI

1.Zadání práce Na vstupu jsme měli tři datové soubory (mb1.txt, mb2.txt, mb3.txt) Soubory obsahovaly data ze tří měření, tj. tři záznamy ze simulátoru Každý soubor měl 36 sloupců a řádově tisíce řádků VYHODNOCENÍ TECHNICKÉHO ZÁZNAMU POŘÍZENÉHO PŘI MĚŘENÍ EXPERIMENTŮ HMI

1.Zadání práce VYHODNOCENÍ TECHNICKÉHO ZÁZNAMU POŘÍZENÉHO PŘI MĚŘENÍ EXPERIMENTŮ HMI

2. Teorie

EULEROVY ÚHLY Soustava tří úhlů (φ, θ, ψ) určující orientaci v prostoru vzhledem k soustavě souřadnic φ precesní úhel z … úhel, který vznikne rotací okolo osy Z (YAW, HEADING) θ nutační úhel z … úhel, který vznikne rotací okolo osy y (PITCH, ATTITUDE) ψ rotační úhel z … úhel, který vznikne rotací okolo osy x (ROLL, BANK) VYHODNOCENÍ TECHNICKÉHO ZÁZNAMU POŘÍZENÉHO PŘI MĚŘENÍ EXPERIMENTŮ HMI

2.Teorie EULEROVY ÚHLY VYHODNOCENÍ TECHNICKÉHO ZÁZNAMU POŘÍZENÉHO PŘI MĚŘENÍ EXPERIMENTŮ HMI

2.Teorie QUATERNION Vznik 1845 W. R. Hamiltonem (snaha o popis rotací v 3D prostoru podobně jako ve 2D pomocí komplexních čísel) Skládá se ze 4 reálných čísel: w … skalár, (x, y, z) … vektor Q = w + xi + yj + zk Quaternion Q náleží R 4, 4-dimenzionální vektorový prostor nad reálnými proměnnými Umožňuje provádět operace sčítání, násobení, vektorový součin, platí: i 2 =j 2 =k 2 =ijk=-1 VYHODNOCENÍ TECHNICKÉHO ZÁZNAMU POŘÍZENÉHO PŘI MĚŘENÍ EXPERIMENTŮ HMI

2.Teorie QUATERNION Používá se pro jednoznačný popis orientace tělesa v prostoru S oblibou používán v 3D grafice (simulátory…) Při popisu pomocí orientace tělesa pomocí Eulerových úhlů může dojít chybám – Gimbal Lock. To Quaternion odstraňuje. Využívá k popisu pouze 4 čísel VYHODNOCENÍ TECHNICKÉHO ZÁZNAMU POŘÍZENÉHO PŘI MĚŘENÍ EXPERIMENTŮ HMI

3. Řešení úkolu

Možná řešení Využít již vytvořených nástrojů pro převod quaternion/eulerovy úhly Zpracovat vlastní skript: MS Excel (velké množství dat, obtížná práce s funkcemi) Matlab Lze použít jakýkoli jiný programovací nástroj vhodný pro práci s goniometrickými funkcemi, vektory apod. VYHODNOCENÍ TECHNICKÉHO ZÁZNAMU POŘÍZENÉHO PŘI MĚŘENÍ EXPERIMENTŮ HMI

3.Řešení úkolu Vlastní řešení VYHODNOCENÍ TECHNICKÉHO ZÁZNAMU POŘÍZENÉHO PŘI MĚŘENÍ EXPERIMENTŮ HMI 1.Import dat do MatLabu (v maticovém tvaru) 2.Výpočet euler. úhlů pro 2 extrémní stavy: Těleso směřuje kolmo vzhůru (x*y + z*w >= 0,5) Těleso směřuje kolmo dolů (x*y + z*w <= -0,5) 3.Vlastní výpočet, tj. převod quaternion/euler.úhly K tomu jsme využili následující vzorce: heading = atan2(2*y*w-2x*z, 1 - 2*y^2 - 2*z^2) attitude = asin(2*(x*y + z*w)) bank = atan2(2*x*w-2*y*z, 1 - 2*x^2 - 2*z^2) 4.Výpis dat v odpovídající formě zdroj = mb3 amount = length(zdroj(:,1)); %amount = 3; q1x = zdroj(1:amount,33); q1y = zdroj(1:amount,34); q1z = zdroj(1:amount,35); q1w = zdroj(1:amount,36); test = q1x.*q1y + q1z.*q1w; if (test > 0.499), heading = 2 * atan2(q1x,q1w); attitude = pi/2; bank = 0; end if (test < ) heading = -2 * atan2(q1x,q1w); attitude = - pi/2; bank = 0; end sqx = q1x.*q1x; sqy = q1y.*q1y; sqz = q1z.*q1z; heading = atan2(2*q1y.*q1w-2*q1x.*q1z, 1 - 2*sqy - 2*sqz); attitude = asin(2*test); bank = atan2(2*q1x.*q1w-2*q1y.*q1z, 1 - 2*sqx - 2*sqz); euler = [heading, attitude, bank]; euler_dgr = euler*180/pi; t_xyz_euler = [zdroj(1:amount,2:5), euler(1:amount,1:end)]; heading attitude bank] pro export do finalniho TXT dlmwrite('t_xyz_euler.txt', t_xyz_euler, 'delimiter', ' ', 'precision', '%.6f',... 'newline', 'pc');

VYHODNOCENÍ TECHNICKÉHO ZÁZNAMU POŘÍZENÉHO PŘI MĚŘENÍ EXPERIMENTŮ HMI 4. Závěr, výsledky

Vzorek výsledku VYHODNOCENÍ TECHNICKÉHO ZÁZNAMU POŘÍZENÉHO PŘI MĚŘENÍ EXPERIMENTŮ HMI Výstupní soubor obsahuje: čas vzorku [ms], X [m], Y [m], Z [m] heading [º], pitch [º], bank [º]

4.Závěr, výsledky VYHODNOCENÍ TECHNICKÉHO ZÁZNAMU POŘÍZENÉHO PŘI MĚŘENÍ EXPERIMENTŮ HMI Výsledky Převedli jsme Quaternion na Eulerovy úhly pro všechny záznamy vstupních souborů K tomu jsme využili jsme program Matlab, ve kterém jsme navrhli vlastní skript Správnost výsledků jsme následně ověřili pomocí online převodníku Quaternion -> Eulerovy úhly (pro vzorek náhodně zvolených záznamů)

VYHODNOCENÍ TECHNICKÉHO ZÁZNAMU POŘÍZENÉHO PŘI MĚŘENÍ EXPERIMENTŮ HMI Děkujeme za pozornost Václav Plevka Petr Svejkovský