Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Telekomunikace a správa vozového parku Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Telekomunikační mezi řidiči v silniční nákladní dopravě Radiostanice - občanské radiostanice (CB rádio) –pásmo 27 MHz, délka vlny je 11 metrů. 80 kanálů v rozsahu 26,565 až 27,405 MHz používané kanály: C 1 – svolávací, je zde zakázáno se bavit C 9 – tísňový, vyhrazen pouze pro volání o pomoc C 10– (ve světě 19) používají ho řidiči, komunikace mezi řidiči o aktuální dopravní situace - levné stanice (používat jen homologované stanice) - provoz bez poplatků, dosah 30 až 40 km
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zdroj: vysilacky.cz/radiostanice/cb-radiostanice/ Zdroj: odborne/obcanske-vysilacky/
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti GSM sítě - hovory pomocí mobilního telefonu, nutnost používat handsfree - SMS – krátká textová zprava, zprávu lze posílat mezi mobilními telefony, jinými zařízeními, na pevné telefony nebo přes internet, délka zprávy je omezena na 160 znaků. - MMS - multimediální zprávy, možné posílat kromě textu i obrázky atd., posílání i z telefonu do ové schránky nevýhody – vyšší náklady v cizině - roaming – přenos SMS není garantován – možnost přetížení sítě, zpoždění při přenosu dat
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Správa vozového parku (fleet management) Slouží pro: - sledování vozidel v reálném čase - možnost změn trasy - bezpečnost - vybírání optimálních tras podle stavu provozu - změny místa nakládky a vykládky - elektronická kniha jízd - zjišťování výkonnosti řidičů a vozidel - sledování spotřeby PHM - pro daňové účely – účetní doklad
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Sledování vozidel: - pomocí GPS (Navstar GPS) v reálném čase - kombinace s elektronickými mapami Systém GPS: - 28 satelitů, výška km, sklon 55°, doba oběhu 12 hod - vždy je viditelnost min. 4 satelitů, v ČR k dispozici 7-8 satelitů - hlavní řídící středisko USA Colorado Spring - souřadnicový systém WGS-84 - přesnost u komerčních zařízení 5 – 10 m (Pro geodetické aplikace přesnost až v mm - nejedná se už však o měření v reálném čase)
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Navigační systém Galileo - plánovaný evropský autonomní globální družicový polohový systém (GNSS), který by měl být nezávislou obdobou amerického systému Navstar GPS a ruského systému GLONASS. Jeho výstavbu zajišťují státy Evropské unie prostřednictvím Evropské kosmické agentury (ESA) a dalších institucí. - celkem 30 družic ( záložní) ve výšce km, sklon 56°ve třech rovinách po 120° - přesnost u volně dostupného systém 4 – 8 m - další systémy placené a šifrované - budoucí přijímače navíc budou zároveň využívat i GPS
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Příklad systému pro správa vozového parku (fleet management) CCS Carnet - systém monitoringu vozidel a strojů fungující na principu zjišťování aktuální polohy prostřednictvím GPS satelitů a přenosu dat do výpočetní centrály pomocí sítě GSM. Jde o účinnou kontrolu nákladů, dokonalý přehled o pohybu vozového parku a ekonomice jeho provozu, zabezpečení vozidel a efektivní plánování jejich využití. Systém je velice variabilní a je ho možno modifikovat do různých oblastí. Demoverze systémuDemoverze systému
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Systém monitoringu vozidel CCS Carnet funguje na principu zjišťování aktuální polohy prostřednictvím GPS satelitů a jednotky instalované napevno do vozidla a chráněné proti nepovolené manipulaci. Nevyžaduje instalaci žádného speciálního softwaru a je uživatelům k dispozici nepřetržitě na webových stránkách společnosti CCS. Díky tomu je možno se k němu připojit prostřednictvím internetu prakticky odkudkoli. Provozní reporty jsou generovány buď jako předdefinované sestavy nebo si může zákazník sám definovat požadované výstupy. Systém je rovněž schopen generovat výstrahy nebo alarmy dle zvolených požadavků zákazníka.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Schéma fungování systému pro monitoring vozidel CCS Carnet Zdroj:
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Monitoring vozidel a řidičů Sledování mnoha provozních údajů pro kontrolu vozový park pro získání důležitých údajů pro zvyšování efektivity a snižování nákladů a potřebná administrativa se maximálně zjednoduší. Možnost sledování použití vozů pro služební a soukromé účely, sledování dodržování pracovní doby, nastavení a kontroly dodržení předepsané trasy a zastávek, spotřeby paliva a další. Zaměstnancům se usnadní administrativa týkající se vyúčtování služební cesty.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Funkce: Sledování vozidel jednotlivě i hromadně. Elektronická kniha jízd. Identifikace řidiče, rozlišení soukromých a služebních jízd. Aktuální přehled nákladů na provoz vozidla (zejména ve spojení s tankovacími kartami CCS). Kontrola dodržování pracovní doby, reporting služebních cest v době pracovního volna. Kontrola dodržování plánu návštěv zákazníků, partnerů, odběratelů, apod. Jednoduché vyúčtováni služební cesty včetně cestovního příkazu. Celoevropská působnost. Uživatelsky přívětivý, nastavitelný reporting.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Sledování spotřeby paliva Snižování spotřeby PHM je při dnešních cenách paliva jedním z nejvíce sledovaných a nejzřejmějších způsobů jak snížit náklady vozového parku. To se projevuje zejména u velkých spotřeb na vozidlo, tedy zvláště u autobusů, kamionů, nákladních aut a těžké techniky vůbec. Sledování spotřebu PHM fyzicky pomocí plováku umístěného v nádrži (nádržích) vozu a senzorů napojených na sběrnici. Ze získaných dat je systém schopen stanovit okamžitou i průměrnou spotřebu PHM, monitorovat průběh tankování a úbytků paliva, díky čemuž je schopen detekovat nezvyklé úbytky PHM, které mohou signalizovat potenciální zpronevěru.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zabezpečení vozidel Možná řešení: - monitoring integrity vozu senzory pohybu (vnitřní i mikrovlnné), dveřní kontakty, otřesové senzory, náklonové senzory) - automatické vyvolání poplachu při detekci nárazu do překážky. - imobilizace vozu při neoprávněném užití vozu. - okamžitý zásah Pultu centrální ochrany s celoevropskou působností. - vymezení oblasti oprávněného pohybu vozu. - fukce „Panic“ pro vyvolání okamžitého poplachu posádkou vozu.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Sledování využití vozů a pracovních činností Pro sledování stavebních, zemědělských a lesních strojů nebo stroje pro údržbu komunikací. Monitoring provozních veličin a vyhodnocení jejich efektivního využití. Systém poskytne kompletní informace o provozních veličinách a činnosti obsluhy stroje. Umožní lépe plánovat výkony, využívat techniku a optimalizovat procesy nasazování techniky do budoucího provozu. Sledované údaje zahrnují: - monitoring provozních veličin a stavů periferií (sledováni teploty, otevření a zavření nákladového prostoru, použití majáků, a podobně). - monitoring provozních veličin a stavů nástaveb (použití nástavců komunální, stavební, zemědělské a podobné techniky) s celoevropskou působností. - sledování připojení a polohy přívěsů, návěsů, kontejnerů atp., a jejich identifikace.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Plánování a optimalizace využití vozu a vozového parku Optimalizace využití vozidel, tedy jejich neustálé řízené nasazení. Služby zahrnují zejména: - denní plánovaní cílů cest (routing). - integrovaný komunikačně-navigační terminál (jednosměrný pro potvrzování splnění úkolů, dvousměrný pro online přidělování nových úkolů). - plánovaní údržby vozů - autopůjčovna – využívaní referentských vozů (plánování alokace vozů v rámci firmy)
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zdroje: