PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 9.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gender v rozvojové spolupráci
Advertisements

Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Vymezení a pojetí sociální práce
Vymezení a funkce volného času
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
ÚVOD DO SOCIÁLNÍ POLITIKY
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Problémy menšinových skupin II
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
Jako příklad uznávání neformálního vzdělávání Ing. Petra Nakládalová, ČNA Mládež YOUTHPASS.
Problémy menšinových skupin II
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat komunikaci?
PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
NOVÝ KONTRAKT MEZI VĚDOU A SPOLEČNOSTÍ? Tereza Stöckelová Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
P REZENTAČNÍ TECHNIKY MgA. Eva Suková
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Mgr. Michal Majer, KAPPA-HELP Přerov
Průřezová témata.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Systemický přístup v SP
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Psychologické aspekty zdraví
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
Věda a výzkum ● Výzkum populací (epidemiologický) ● Výzkum na člověku (klinický)  Terapeutický  Neterapeutický ● Výzkum na lidských tkáních ● Výzkum.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Základy sociální politiky PVZASP Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý.
Vůdcovství Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 8.
OBLASTNÍ CHARITA MOST NÍZKOPRAHOVÉ ZAŘÍZENÍ PRO DĚTI A MLÁDEŽ ZASTÁVKA DUCHCOV.
Sociální stratifikace
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Komunitní a akční plánování v praxi Co je to zapojování veřejnosti.
Sociální práce charakteristiky, definice, vývoj oboru Úvod do sociální práce ZS 2015 Úvod do sociální práce ZS 2015.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB NA DOBŘÍŠSKU A ZAPOJOVÁNÍ VEŘEJNOSTI
Phdr.hana pazlarová, ph.d.
Phdr.Hana pazlarová, ph.d
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Stát Definice, funkce, typy.
KATEDRA SOCIÁLNÍ PRÁCE
Sociální práce s rodinou 4
Sociologie pro SPP/SPR
Probační a mediační služby výjezdní zasedání RVPK Příbram
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Sociální inkluze
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Vymezení a funkce volného času
Případová konference jako pracovní nástroj ve školství
Domácí násilí PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Domácí násilí PhDr.Hana Pazlarová, ph.d.
Phdr.Hana pazlarová, ph.d
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
PhDr.hana pazlarová, ph.d
Transkript prezentace:

PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 9

Opakování Kterými klíčovými tématy se zabývají teorie sociálního rozvoje? Jmenujte některé strategie podporující sociální rozvoj. Vysvětlete Dahrendorfův pojem „dostupnost šancí“ v kontextu SP. Jakým hlavním tématem se zabývá teorie multikulturalismu? Na jaké obtíže naráží její praktické uplatnění? Co je integrační hranice? Vysvětlete pojem dvojité kulturní totožnosti

Co nás čeká? Přístupy a zase přístupy Antiopresivní přístup Systemický přístup Participativní přístup Restorativní přístup

Antiopresivní přístup

SP práce vnímána jako politická aktivita, která se snaží zmírnit nerovnosti ve společnosti Soustřeďuje se na nerovné postavení utlačovaných spol.vrstev, skupin Kritizuje sexismus, rasismus, odmítá diskriminaci Navazuje na tradici radikálních přístupů v SP, ideově příbuzná je etnicky senzitivní SP

Oprese Strukturální znevýhodnění některých spol.skupin, upírání práv a možností Záměrná manipulace i nezamýšlený efekt fungování institucí Antiopresivní přístupy (AOP) se snaží odstranit tyto nerovnosti. Hlavní hodnoty AOP – spravedlnost, rovnost, participace

Oprese mezi skupinami Muži vůči ženám (gender) Jedna kultura vůči druhé (etnocentrismus) Mezi generacemi (ageismus) Zdraví vůči postiženým atd.

Role sociálního pracovníka podle AOP Pracovník stojí mezi zájmy klienta a společnosti Musí si být vědom oprese a naopak klienta zmocňovat Pomoc je možná jen při správném vyhodnocení situace pracovníkem, jinak se oprese prohlubuje Schopnost pracovníka reflektovat opresi se považuje za klíčovou dovednost

Systemický přístup

Axiomy (východiska) lidské komunikace (podle Watzlavika) Nelze nekomunikovat V komunikaci lidé definují své vztahy Komunikuje se verbálně i neverbálně Komunikace má více úrovní Komunikace je „hra bez konce“, začátky a konce jim připisují interpreti

Milánská škola rodinné terapie poprvé použit termín „systemický“ Skupina je udržována interakčními pravidly, která se formují pokusem a omylem. Určitá interakční pravidla mohou souviset s rozvojem duševního onemocnění (uvažovalo se např.o schizofrenii). Profesionální pomáhání je také procesem komunikace. Problémem je to, co někdo za problém pokládá

Držitel problému – ten, kdo problém označí Pomoc – když si o intervenci říká držitel problému Kontrola - když si o intervenci říká někdo jiný = profesionálové buď nabízejí pomoc, nebo přebírají kontrolu, nelze obojí současně X některé cílové skupiny SP vyžadují obojí (riziková mládež, pachatelé Je nutná reflexe formou supervize

Aktuálně je systemický přístup nejčastěji aplikován v párové nebo rodinné terapii, kde je nejefektivnější.

Participativní přístup

Přístup prosazující se od 80.let 20.stol. Posun v uvažování o roli klienta Posilování schopnosti klientů při formulaci potřeb a hledání zdrojů řešení „Zmocnění“ (empowerment) – ideové východisko Klade nároky na pracovníka

Participační „žebřík“ (podle S.Arnsteinové) 1. Manipulace 2. Terapie 3. Informování 4. Konzultování 5. Zapojení 6. Partnerství 7. Delegování pravomocí 8. Občanská kontrola

Manipulace a terapie – ne-participace Informování, Konzultování, Zapojení – tokenismus – zástupce skupiny je symbolicky zapojen do rozhodovacího procesu, zdánlivá participace Partnerství, Delegování pravomocí, Občanská kontrola – skutečná participace, reálný občanský vliv

S jakými úrovněmi participace jste se setkali?

Restorativní přístup

Znovuobnovení rovnováhy narušené chováním další osoby Prioritu má člověk, jemuž byla újma spáchána Role jsou jasně označené (pachatel, oběť) Jasně definován je i problém (incident, provinění) Vychází z maorské tradice na Novém Zélandu – provinění je vnímáno jako nemoc celku, kterou je třeba uzdravit Využití zejména v trestní justici, ale i ve školství

Řešení se hledá v přímé diskusi. Nezbytná příprava oběti i pachatele a jejich souhlas. Aktivní účast na hledání řešení