1 ICT2-1-24 Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR POZOROVÁNÍ PŘÍRODY Zpracovala : Mgr. Jana Richterová Přírodopis 6. třída.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Advertisements

GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Dalekohledy (Učebnice strana 121 – 123)
OPTICKÉ PŘÍSTROJE 1. Lupa Podmínky používání prezentace
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
OBECNÁ BIOLOGIE MIKROSKOPOVÁNÍ
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: ZKOUMÁME PŘÍRODU
Lupa a mikroskop (Učebnice strana 117 – 120)
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Optické přístroje.
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Světelné jevy Optika II..
Oko jako optická soustava, optické přístroje
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Pozorování přírody stavba květu.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Mikroskopování Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková
Mikroskopie.
Mikroskopické pozorování buněk cibule
60.1 Základy mikroskopování
Základní postupy v biologii. Práce s lupou a mikroskopem Práce s lupou a mikroskopem Vedení protokolů a pozorování, dokumentování nákresů s popisy Vedení.
DALEKOHLEDY Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Základní postupy v biologii
MIKROSKOP Mgr. Helena Roubalová
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: MIKROSKOPOVÁNÍ
Laboratorní práce č. 2 Jehličnany Mgr. Helena Roubalová
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Úvod do histologie a jejích metod 3. Lékařská fakulta 2014/2015
Mikroskopování 6. třída Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková
2. Laboratorní cvičení.
LUPA A MIKROSKOP Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Průduchy v pokožce listů
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Jak zkoumáme přírodu?.
Laboratorní práce č. 3 List
LUPA A MIKROSKOP Téma: Obrázky Studijní text
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
MYŠLENÍ A ZPŮSOB ŽIVOTA LIDÍ
JAK ZKOUMÁME PŘÍRODU.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Světelné jevy Zdroj: Wikimedia. Suitcase icon.jpg [online] [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain z WWW:
Nativní preparát:   mikroskopické morfologické znaky vláknitých hub jejich vlákna se špatně smáčejí a v preparátu často bývají vzduchové bubliny: lépe.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Mikroskop
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lupa
OPTICKÉ PŘÍSTROJE Prezentace - youtubeyoutube Optické klamy Spočítej černé puntíky.
Bc. Jan Hutl a Základy práce s lupou a mikroskopem 4. Žáci se naučí zásady práce s lupou a mikroskopem Práce s lupou, postup práce, práce s mikroskopem,
2. Laboratorní práce Pozorování ptačího vejce a peří
VY_32_INOVACE_21_Kvasinky Identifikátor školy:
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Lupa, mikroskop, dalekohledy Název školy:
Dalekohledy Kepplerův dalekohled Galileův dalekohled Newtonův dalekohled.
Mikroskop. poprvé sestaven v roce 1590 v Nizozemsku Zachariasem Jansenem.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 14Číslo.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_15 Fyzika - optické přístroje subjektivní Autor:
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_16_F9_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Světelné jevy Základní škola Libina, příspěvková.
OPTICKÉ PŘÍSTROJE Investice do rozvoje vzdělávání.
OPTICKÉ PŘÍSTROJE Lupa slouží k pozorování malých blízkých předmětů spojná čočka s ohniskovou vzdáleností do 25 cm zvětšuje 10x předmět.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Užití čoček TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tematický celek: LES Téma: POZNÁVÁME PŘÍRODU Ročník: 6. Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská.
Optické přístroje VY_32_INOVACE_59_Optické přístroje
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.21_Zivoni_prostredi_makrosvet_a_mikrosvet.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Světelné jevy
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVOTA
Název projektu: Moderní škola
Číslo a název šablony klíčové aktivity
1) LIDSKÉ OKO AKOMODACE =děj vyklenování či zplošťování čočky – umožňuje zaostřování Oko je vyplněno kapalinou Rohovka je průhledná (vchod světla) Průchod.
Transkript prezentace:

1 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR POZOROVÁNÍ PŘÍRODY Zpracovala : Mgr. Jana Richterová Přírodopis 6. třída

2 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR Příroda je velmi rozmanitá, lidské oko však už nikoliv Nedokáže postřehnout vše, a proto používáme k pozorování další pomůcky - optické přístroje, abychom jednotlivé přírodniny mohli zkoumat důkladněji 1.úkol : Pokus se pojmenovat následující pomůcky, sloužící k pozorování různých objektů v přírodě. 2.úkol : Čím budeš pozorovat následující přírodniny – zkoumané předměty : letící káně - květ rostliny - drobné vodní živočichy – plovoucí labuť

3 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 3.úkol : Zkus odvodit, kdy budeme používat k pozorování oko – dalekohled – lupu - mikroskop Shrnutí : Dalekohled, lupa a mikroskop nám umožňují lépe pozorovat přírodu, její detaily, které okem dobře nevidíme. Dalekohled – pozorujeme vzdálenější objekty, které si můžeme přiblížit Lupa – zkoumáme objekty zvětšením (lupu přikládáme k oku a následně k ní pozorovaný předmět přibližujeme)  Obojí nám pomáhá pozorovat jen ty předměty, které vidíme očima Mikroskop = zvětšovací přístroj, kterým můžeme pozorovat objekty (zkoumané předměty, přírodniny) pouhým okem neviditelné Z objektu, který chceme pozorovat, musíme připravit mikroskopický preparát

4 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR MIKROSKOP a jeho části OKULÁR TUBUS STOJAN ZRCÁTKO STOLEČEK SVORKY OBJEKTIV ZAOSTŘOVACÍ ŠROUB

5 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 4.úkol : Co k čemu slouží ? Pokus se doplnit za pomoci obrázku následující věty. Vyber si z následující nápovědy : zrcátko – stoleček – zaostřovací šroub – objektiv - okulár Mikroskop je tvořen soustavou optických čoček. Čočka do které se díváme okem, se nazývá ………… Čočka, která se nachází u pozorovaného objektu, je ……………………………. Pozorovaný objekt připevňujeme svorkami na ……………………………….. mikroskopu. Objekt musí být prosvícen světlem, abychom pozorovaný předmět v mikroskopu viděli. To do mikroskopu přivádíme za pomoci ………………………………….. Pozorovaný objekt si přibližujeme a oddalujeme …………………………………………………, a tím obraz v mikroskopu zaostřujeme.

6 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR LABORATORNÍ POMŮCKY sloužící k přípravě MIKROSKOPICKÉHO PREPARÁTU : 1.Kapátko 2.Nůžky 3.Pinzeta 4.Preparační jehla 5.Skalpel 6.Podložní sklíčko 7.Krycí sklíčko 8.Petriho miska

7 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR MIKROSKOPICKÝ PREPARÁT a jeho příprava Postup : 1.Kapátkem naneseme na podložní sklíčko větší kapku vody 2.Do vody za pomoci pinzety nebo skalpelu přeneseme zkoumaný – pozorovaný objekt 3.Pomalu a opatrně za pomoci preparační jehly nebo skalpelu překryjeme zkoumaný vzorek krycím sklíčkem 4.Přebytečnou vodu odsajeme savým papírem 5.Pokud jste připravili mikroskopický preparát dobře, nejsou pod mikroskopem vidět žádné vzduchové bublinky. Pokud jste pouštěli krycí sklíčko příliš rychle, vytvoří se v preparátu bublinky, které zhoršují pozorování zkoumaného vzorku. V tomto případě je vhodné preparát připravit znovu.

8 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR PŘÍPRAVA MIKROSKOPU k vlastnímu pozorování - POSTUP : a)Za pomoci zrcátka nastavíme světlo do mikroskopu. Při správné poloze zrcátka se v okuláru rozjasní b)Připravený mikroskopický preparát umístíme na stoleček a zajistíme svorkami c)Začínáme pozorovat vzorek – nejprve nejmenší zvětšení d)Pomocí zaostřovacího šroubu objektiv posunujeme až k preparátu. Kontrolujeme z boční strany, aby nedošlo k rozdrcení krycího sklíčka objektivem ! e)Přiložte oko k okuláru a pomalu oddalujte objektiv zaostřovacím šroubem od pozorovaného vzorku f)Pozorovaný předmět – objekt by měl být vidět v mikroskopu stále lépe, ostřeji g)Při nezdaru se opatrně vraťte k bodu d) Některé objekty se pozorují v bezvodém prostředí. Např. : hmyzí křídlo, rybí šupina, vlákno vlny, ptačí peří apod.

9 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 4/ model Autor obrázku : Ivana Cieslarová A NYNÍ SE MŮŽETE PUSTIT DO VLASTNÍHO POZOROVÁNÍ. Hodně úspěchů při práci s mikroskopem !