EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Průmyslová revoluce Číslo vzdělávacího materiálu: ICT2-8 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MANUFAKTURA A PRVNÍ STROJE
Advertisements

ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Česká společnost se učí podnikat
Věda v 19. století II. Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Parní stroj Info.
Manufaktury a první stroje polovina 18. století
EVROPA PO ZÁMOŘSKÝCH OBJEVECH
Jak se žilo na konci 18. století obyčejným lidem?
Průmyslová revoluce v 18. století
Parní stroj.
Život na počátku 19. století
Vývoj člověka Lidé i jejich život na Zemi se postupně mění, vyvíjejí se. Gorila Gorila je jedním z lidoopů, který žije volně v některých pralesích. U nás.
Parní lokomotiva A její konstruktéři.
Svět techniky a já.
Osvícenství 2. pol. 18. století VY_32_INOVACE_145 pro 5. ročník ZŠ
VY_52_INOVACE_PRV.3.23_Lidé a technika _pracovní list
MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE 1. pol. 19. století.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_114.
III/2 XV A
Počátky britského impéria
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS, DUM 15
Věda a technika konce 19.st.
Vynález lodě na parní pohon a lodního šroubu
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Společnost na počátku 19. století
● Téma:Průmyslová revoluce v Anglii, Evropě a českých zemích ● Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod ● OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-M
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování zámořských objevů Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 1-9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Rozvoj vědy a techniky Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – Světová výstava, vynálezy.
Téma: Průmyslová revoluce v Anglii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-L
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Průmyslová revoluce se projevila na vzhledu mnoha měst. Vznikla nová města.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV AUTOR: MGR. LENKA POZDĚNOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_VLASTIVĚDA 5. ROČNÍK_6.VYNÁLEZY A VYNÁLEZCI 18. A 19. STOLETÍ TÉMA:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_1189_ROZVOJ VĚDY A TECHNIKY Téma: MANUFAKTURA,
PARNÍ STROJ Jan Lameš 5.B. CO JE TO PARNÍ STROJ Je to mechanický stroj poháněný parou.
Anotace Žáci se prostřednictvím prezentace seznamují s vynálezy v 2.pol. 19.století Autor Mgr. Lenka Cílková Datum vytvoření březen 2012 Ročník V. Vzdělávací.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Soldánová Dáša Název: VY_32_INOVACE_12C_7_Průmyslová revoluce Téma:
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE V ČECHÁCH
MANUFAKTURY A PRVNÍ STROJE
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Šablona III/2 VYNÁLEZY A OBJEVY 18. – 20. STOLETÍ Mgr
Průmyslová revoluce.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Dějiny ČR Vynálezy mění svět
VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Novověk – průmyslová revoluce
EU peníze středním školám
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VĚDECKÝ A TECHNICKÝ POKROK
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
zpracovaný v rámci projektu
Opakujeme dějepis na II. stupni
MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848
Manufaktury Začínají vznikat v polovině 18. století
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_06_Vynálezy mění svět Regina Byrtusová
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
MEZI REVOLUCÍ A PRVNÍ SVĚTOVOU VÁLKOU
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE.
Společnost na počátku 19. století
Železniční doprava 19. stol.
Manufaktury a první stroje polovina 18. století
STROJE OVLÁDLY ŽIVOT 2. pol. 19. stol.
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_24_19._století_století_páry_vynálezy_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Průmyslová revoluce v Anglii
Transkript prezentace:

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Průmyslová revoluce Číslo vzdělávacího materiálu: ICT2-8 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT. Název sady vzdělávacích materiálů: ICT 2 - Dějiny 19. a 20. století Autor: Marek Brožek Datum vytvoření: Garant (kontrola): Markéta Křížková Ročník: 9. třída ZŠ, kvarta, 3. – 4. ročník čtyřletého gymnázia Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Téma: industrializace a její důsledky pro společnost; sociální otázka Anotace: Power-pointová prezentace provází žáka příčinami průmyslové revoluce, základní charakteristickou doplněnou příklady. Průvodcem je dvojice Bart a Lísa Simpsonovi, kteří formou dialogu žáka seznamují s fakty o průmyslové revoluci logickými úvahami a Lísa dokládá vše na konkrétních příkladech. Prezentace se záměrně vyhýbá složitým spojením a cizím slovům tak, aby všichni mohli logiku věci pochopit. Nevyhne se tak zjednodušení. Stranou je průmyslová revoluce v českých zemích, ale prezentace je předpokladem k další práci a samostatnému hledání informací o podnicích a vynálezech v Čechách, o politických důsledcích revoluce atd. Zdroje: na konci prezentace časová náročnost: 45 min. Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

Průmyslová revoluce

Průmyslová revoluce? To už jsem někde slyšel. Co to ale sakra je?

Průmyslová revoluce je proces změny řemeslné a manufakturní výroby na tovární výrobu. Dochází při tom k využití nových technologií a strojů – zejména parního stroje. Se změnami ve výrobě dochází i k revoluci v dopravě a komunikaci.

A to se předtím nevyráběly průmyslové výrobky?

Ale ano, samozřejmě. Jenže vše se dělalo ručně nebo od 16. století v manufakturách – takových předchůdcích továren, kde každý dělník prováděl jeden odborný úkon. Jenže vše poháněla jen lidská síla, nanejvýše zvířecí (doprava), vodní (hamry, mlýny) nebo větrná (mlýny). Většinu výrobků vyráběli řemeslníci sdružení v cechu.

KNIHTISKAŘSKÁ DÍLNA

SOUKENICKÁ MANUFAKTURA V LITVÍNOVĚ

A kdy ta průmyslová revoluce proběhla?

No, v každém státě to mohlo být jindy. Začala v Anglii už na konci 18. století. V západní Evropě pak začala až na počátku 19. století, v Rusku až v 2. polovině 19. století.

A proč zrovna tehdy? Proč ne dřív?

Dobrá otázka. Zřejmě proto, že různé vynálezy - jako třeba parní stroj – vynalezli lidé až v této době. Teprve v novověku došlo k rychlému rozvoji přírodních věd – hodně tomu pomohli osvícenci zdůrazňováním vzdělanosti.

Že by škola byla tak důležitá? To se mi nezdá…

Máš pravdu, že takhle jednoduché to nebylo. Aby mohl někdo začít průmyslově vyrábět ve velkém v továrně, musí mít také dostatek zákazníků a dostatek dělníků. Což byl ve feudální Evropě problém. Zkrátka musí fungovat zákon poptávky a nabídky.

Si ňáká chytrá. Moc ti ale nerozumím.

Zkrátka: pokud chtěl podnikatel založit továrnu a potřeboval dělníky, bylo třeba, aby bylo např. zrušeno nevolnictví a robota, aby byly zrušeny středověké cechy. To se ve většině evropských státu povedlo až v 18. a 19. století.

Dobře, podnikatel má zaměstnance – existuje tedy nabídka, protože je schopen vyrábět a nabízet zboží. Ale co ta poptávka? Jak to, že se zvýšila poptávka? Začali snad lidi kupovat víc spoďárů nebo bylo víc lidí?

To je správná úvaha. Vlivem lepšího hospodaření v zemědělství a lepší lékařské péče přibylo v Evropě již před vypuknutím průmyslové revoluce obyvatel. Takže opravdu bylo více lidí, kteří chtěli zboží.

Schválně srovnej vývoj růstu obyvatel v různých oblastech. Kde přibylo v 18. a 19. století nejvíce lidí? Vývoj populace po oblastech (v milionech)

Lízo, v učebnici máme tenhle obrázek Evropy, který by měl ukazovat průmyslová centra asi v polovině 19. století.

To je dobrá mapa. Z ní vyčteš, kde vznikly průmyslové oblasti a proč právě tam.

To jako že protože se tam těžily suroviny, tak tam vznikla průmyslová oblast?

Ano. Uhlí bylo hlavní zdroj energie kromě dřeva. Z železné rudy se vyráběly nové stroje. A kde se těžily tyto dvě suroviny, tam vznikly doly a továrny, rozrůstala se města plná dělníků.

O parním stroji jsem už slyšel. Ale k čemu potřebovali tolik páry? Chtěli se zahřát?

Ale Bárte. Parní stroj sice vyrábí páru, ale důležitá je síla té páry, která tlačí písty. Ukáži ti následující model. Snad to pochopíš i ty. ml

Už to asi chápu. Bezva hračka. Ale k čemu to využili?

Točivý pohyb se využil hlavně v textilní výrobě, v dolech na čerpání vody a později v dopravě. Ještě později třeba jako mlátička na obilí.

Vynález parního stroje se připisuje Skotovi Jamesu Wattovi, který okolo roku 1770 vylepšil parní stroj tak, aby se dal využít v praxi.

TEXTILNÍ TOVÁRNA

ČERPÁNÍ VODY Z DOLU NA UHLÍ

V dopravě se rozhodli využít parní stroj samozřejmě také: toto vozidlo sestrojil pan Trevithick v roce 1803 v Londýně. Nedlouho poté sestrojil i lokomotivu.

Takhle vypadala lokomotiva, která vyrazila na první trati na světě v Anglii v roce Sestrojil ji inženýr George Stephenson. tch?v=d1OpJzWTk8g

Také parníky po roce 1803 zjednodušily dopravu zboží i lidí. Dodnes je v Anglii a Francii hustá síť kanálů.

Kupodivu i v Čechách rychle přebírali světové objevy. A dokonce měli své vynálezce. Nejznámější jsou Josef Božek a Josef Resl.

Josef Božek byl inženýr a sestrojil první parní automobil v Čechách, který v roce 1815 předvedl v Praze Josef Ressel roku 1827 sestrojil lodní šroub, který nahradil kolesa a zrychlil dopravu.

Mám tu pro tebe ještě pár slavných jmen, neboť 19. století je stoletím objevů. Říkají ti ta jména něco? Friedrich Siemens Thomas Alva Edison Samuel Morse Samuel Colt Karl Benz Alexander Graham Bell Alfred Nobel

Musím si to asi vyguglit

Ke konci 19. století se mluví o druhé fázi průmyslové revoluce. Šlo hlavně o nové technologie a zdroje síly. Elektřina a nafta začala střídat uhlí a parní pohon. Mezitím se ale Evropa hrozně změnila. Zkusím ti tu změnu vysvětlit na několika obrázcích.

Jo, do nich! Koukám, že pokrok a objevy nevedly ke klidnějšímu a spokojenějšímu životu. Jak znám politiky, určitě se toho chytli.

No to máš pravdu. Za zájmy masy dělníků se postavili politici, kteří si říkali socialisté. Zakládali politické strany a odborové organizace. Ty pak prosazovaly nižší zlepšení podmínek dělníků. Byla to doba tvrdých bojů.

Chápu. Při stávkách dělňasové ničili stroje, četníci je bili hlava nehlava. Bim bác juchů!

Naštěstí politici dělnických stran v parlamentech prosadili zákony chránící děti a ženy, omezili pracovní dobu a později se začalo i se sociálním pojištěním. V mnoha státech získali dělníci i volební právo. Ale průmyslová revoluce přinesla i dobré věci. Posuď sám.

Tak to by stačilo, ne? Jinak budete chytřejší než já.

Odkazy obrázek Barta Simpsona: obrázek Lízy Simpsonové: jpg/ jpg/ snímek č. 2: snímek č. 7: snímek č. 8: to=CHU31d8e7_valdstejnska_manuafktura_1.jpg to=CHU31d8e7_valdstejnska_manuafktura_1.jpg snímek č. 19: snímek č. 21: stern_civ.aspx stern_civ.aspx snímek č. 29: snímek č. 30: industrial-revolution-how-india-made-britain-modern/ industrial-revolution-how-india-made-britain-modern/ snímek č. 31: snímek č. 32: snímek č. 33: snímek č. 34:

snímek č. 35: snímek č. 36: snímek č. 40: hlubina/ hlubina/ snímek č. 41: scientifique.com/wiki/Pages/La_g%C3%A9ographie_une_question_de_point_de_vu ehttp:// scientifique.com/wiki/Pages/La_g%C3%A9ographie_une_question_de_point_de_vu e snímek č. 42: snímek č. 43: conditionals-of-the-industrial-revolution/ conditionals-of-the-industrial-revolution/ snímek č. 44: and-its-effect-on-upper-and-lower-canadians/, 53.htmlhttp://talonssephr.edublogs.org/2011/04/06/the-industrial-revolution- and-its-effect-on-upper-and-lower-canadians/ 53.html snímek č. 45: second-industrial-revolution/ second-industrial-revolution/ snímek č. 50: snímek č. 51: revolutionhttp:// revolution