DITTRICHOVA 21 128 01 PRAHA 2 ZELENÁ LINKA PRO EXPORT 800 133 331 Německo: šance na trhu pro české exportéry Karlovy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

Potravinářské veletrhy a výstavy ve východních teritoriích
Změny v podpoře pro období Ing. Marian Piecha, Ph.D., LLM | generální ředitel Brno, 8. října 2013.
Český klastr přípojných vozidel a nástaveb, družstvo.
HESLO Fórum „HLEDÁNÍ INVESTIČNÍCH PŘÍLEŽITOSTÍ V EVROPĚ A ASII A MOŽNOSTI JEJICH FINANCOVÁNÍ“ Zuzana Synková CENTRUM INFORMAČNÍCH SLUŽEB 1.
Podpora firem na trzích mimo EU Tomáš Rak ředitel odboru exportních služeb.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Potravinová bezpečnost a soběstačnost Co změní novela zákona o potravinách? Žofínské fórum Marian Jurečka ministr zemědělství 16. října 2014.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Pozice průmyslových spotřebitelů v globální konkurenci, vývoj cen Karel Šimeček, Seminář SVSE 15/05/08.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu EXPORTNÍ STRATEGIE EXPORTNÍ STRATEGIE Exportní konference
Management v zemích východní Evropy a Ruska PEF MZLU v Brně Ústav marketingu a obchodu Ústav managementu Autor prezentace: Ing. Zuzana Tománková Řešitelský.
DITTRICHOVA PRAHA 2 ZELENÁ LINKA PRO EXPORT Úloha zahraničních kanceláří CzechTrade Tomáš Rak.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
Export jako šance pro růst České republiky Václav Kubata, poslanec, člen Hospodářského a Zahraničního výboru.
Vnější ekonomické vztahy - hlavní faktory a rizika na běžném účtu Ing. Miroslav Kalous, CSc. Česká národní banka, sekce měnová a statistiky
Ruská federace x WTO a OECD
2.Marketingové prostředí
Praha, 15. březen 2012 „POLSKO - OBCHODNÍ PARTNER“ Karel Kysilka, rada velvyslanectví velvyslanectví České republiky v Polsku.
Vývoj požadavků na obchodování s elektřinou Ing.Karel Šimeček Seminář SVSE 11/2003.
Společné zasedání Rad ředitelů ZAP SR a Sdružení AP „Postavení automobilového průmyslu v ČR a aktuální problematika jeho firem“ Ing. Pavel Juříček, Ph.D.
Více služeb pro české exportéry © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Ten dělá to a ten zas tohle
MEZINÁRODNÍ DĚLBA PRÁCE
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Světová ekonomikaOPF1 SVĚTOVÁ EKONOMIKA 5. Světová ekonomikaOPF2 1) Měření světového obchodu 2) Tendence ve světovém obchodě 3) Světové ceny 4) Obchodní.
Pozice průmyslových spotřebitelů elektřiny Podzimní konference AEM 9/2007 K.Šimeček předseda předsednictva SVSE.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 EKONOMICKÉ ÚDAJE ZA ROK 2010 produkce, obchod, zaměstnanost Při příležitosti souběžné.
Zahrani č ní obchod Č R v roce 2014 Zpracoval: Ing. Otto Dan ě k – místop ř edseda AE (dle údaj ů Č SÚ) 1.
EGAP – ZÁKLADNÍ PILÍŘ STÁTNÍ PODPORY EXPORTU XIV. Exportní fórum Jan Procházka.
Ing. Jan Mládek, CSc. Ministr Vývoj české ekonomiky 11.
CZ / /0395 EuroChamber Praha Žadatel:Hospodářská komora hlavního města Prahy Partner: ČBL Komora Kontaktní osoba: Jan Hauser, tel:
Hospodářská pozice EU, USA a Japonska ve světové ekonomice (2001) UkazatelEUUSAJaponskoSvět Teritorium (tis.km2) % světového ukazatele % plochy EU 3 973(3247)
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
Na průzkumu se podílely: Krajský úřad Jihomoravského kraje Úřad práce České republiky - krajská pobočka v Brně.
Konkurenceschopnost chemického průmyslu ČR Praha, 6. května 2010 © 2010 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
Komerční banka - partner pro příjemce dotací Jitka Haubová zástupce výkonné ředitelky korporátního bankovnictví KB 190. Žofínské fórum, Čerpání.
Aktuální vývoj a příležitosti v česko-německých obchodně- ekonomických vztazích Tomáš EHLER vedoucí obchodně-ekonomického úseku ZÚ Berlín Velvyslanectví.
Vývoj zahrani č ího obchodu Č R od r do r Zpracoval: Ing. Otto Dan ě k – místop ř edseda AE (dle údaj ů Č SÚ) 1.
Novinky na rok 2009 ODBORY PRODEJE A EXPORTNÍCH SLUŽEB.
Perspektivy mzdové konvergence mezi ČR a EU v širší národohospodářské perspektivě Seminář Friedrich Ebert Stiftung a ČMKOS 6. duben 2016 Aleš Chmelař,
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Česká ekonomika v prvním pololetí 2011: na prahu nového útlumu? Tisková konference.
„Novinky CzechTrade pro exportéry“ Zuzana Synková ředitelka Odboru exportních služeb Zahraniční kanceláře CzechTrade.
Česká exportní banka Ing. Karel Bureš předseda představenstva a generální ředitel Business Den Ruské federace 30. září 2014 Aktuální možnosti financování.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Sekce energetiky Odbor energetické účinnosti a úspor Energetická účinnost – financování 11 Ing. Vladimír Sochor ředitel odboru energetické účinnosti a.
Adresář e xportérů Tomáš Kotiš Podpora státu českým exportérům, 14. ledna 2009.
DITTRICHOVA PRAHA 2 ZELENÁ LINKA PRO EXPORT Novinky na rok 2010.
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Provozně ekonomická fakulta Analýza trhu zemědělské techniky a dotační politiky pro české zemědělce Diplomová.
Business den Ruské federace 4. října 2016, Brno. 2 | Cílových zemí podpořeného financování Realizovaných obchodů Mld. CZK objemu podpořeného.
Možná podpora na získání ETV certifikátu z OP PIK Ing. Radek Navrátil, září 2016.
DITTRICHOVA PRAHA 2 ZELENÁ LINKA PRO EXPORT Novinky na rok 2010.
1 ČLFA  založena 1991 (ALS ČSFR, ALS ČR, ČLFA)  42 členů  cíle:  prosazuje prostředí vhodné pro rozvoj leasingu, úvěrů a factoringu  těžištěm je financování.
Svítá na lepší časy ? 2. května 2017 palác Žofín
Finsko k možnostem obchodní spolupráce
Marketingový plán podniku
Zahraniční obchod výměna zboží a služeb mezi státy.
Tisková konference ČMKOS
Index exportu
Problémy trhu práce v České republice a Evropské Unii
Podpora podnikatelských kontaktů v Asii
Příliv investic do České republiky
SLUŽBY CZECHTRADE PRO EXPORTÉRY
Teritoriální setkání Island (ICC, )
Kuba – Česká republika perspektivy obchodních vztahů
Tisková konference ČMKOS
Petr Gapko Hlavní ekonom GE Money Bank, a.s.
Transkript prezentace:

DITTRICHOVA PRAHA 2 ZELENÁ LINKA PRO EXPORT Německo: šance na trhu pro české exportéry Karlovy Vary,

2 Německá ekonomika 2 16 rozdílně hospodářsky vyvinutých spolkových zemí 90 % exportu do SRN do 6 spolkových zemí 63 % vývozu do SRN tvoří spolkové země: Bavorsko, Severní Porýní-Vestfálsko a Bádensko-Würtembersko 23 % ve vývozu do SRN tvoří spolkové země: Sasko, Dolní Sasko a Hesensko

3 Obchodní vztahy ČR - SRN Německo - průmyslová proexportní ekonomika, 30% HDP export (srovnání s ČR – otevřená ekonomika – export 80%/HDP) SRN - tradiční světový šampion v exportu, konkurenční trh provázanost ekonomik ČR a SRN (cca. 30% CZ Exp./D Imp.) aktivní saldo vzájemného obchodu mezi ČR a SRN stejné komoditní složení hlavních položek vzájemné obchodní výměny (stroje a zařízení, elektrotechnické výrobky a motorová vozidla + díly) 2 protichůdné tendence: pokles německé poptávky po dodávkách komponentů a náhradních dílů - negativní důsledky pro české podniky vs. snižování nákladů - něm. firmy zaostřují v rámci sourcingu na nejbližšího východního souseda 3

4 Obchodní vztahy ČR - SRN pozitivní dopad šrotovného na český průmysl: - prodeje Škoda Auto v 1.Q 09 v SRN - 35% nárůst oproti nejprodávanější auto v SRN po VW (62 tis. škodovek 1.Q. 09) - pův. 5 mld. EUR pak celkově ztrojnásobeno, boj proti 18% poklesu prodeje nových aut v 1.Q nárůst podílu exportu do Německa v době hospodářské recese boj s recesí: konjunkturální balíček I+II – mimořádné investice a daňové úlevy celkem 81 mld. EUR, 3,25 % HDP SRN (příležitost mj. pro stavební firmy) zvýšení a zrychlení odpisů pro malé a střední firmy snížení odvodů na zdravotní pojištění odváděné zaměstnavatelem pomalé a postupné oživení německé ekonomiky – pozitivní efekt v ČR s několikaměsíčním zpožděním 4

5 Zahraniční obchod ČR 2007/2008 O B R A TV Ý V O ZD O V O ZB I L A N C E 1-12/ / / / / / /071-12/08 mil. Kč% % % % % % SRN , , , , , , Slovensko , , , , , , Polsko , , , , , , Francie , , , , , , Itálie , , , , , , Rakousko , , , , , , Čína , , , , , , V.Británie , , , , , , Nizozemsko , , , , , , Rusko , , , , , , Maďarsko , , , , , , Belgie , , , , , , Španělsko , , , , , , USA , , , , , , Japonsko , , , , , , Švédsko , , , , , , Švýcarsko , , , , , , Zdroj: ČSÚ 2009

6 Obchodní výměna ČR a SRN (leden – prosinec 2009) Pokles Ex do SRN o 8,5%, současně pokles Im ze SRN o 17,6% - kladná bilance 48,5 mld. Kč. 6 Zdroj: ČSÚ 2010 VývozDovozBilance KvartálCZK(tis.) celkem

7 Konjunkturální prognóza SRN Zdroj: Commerzbank, duben 2010 Indikátor HDP1,3-51,81,5 Nezaměstnanost7,88,18,28,9 Export2,9-14,27,38,0 Import4,3-8,97,37,1 Spotřebitelské ceny2,60,40,91,4

8 Hlavní komodity českého exportu do SRN Komodita Stat. hodnota CZK (tis.) Stroje a dopravní prostředky (silniční vozidla celkem 16% vývozu) Tržní výrobky tříděné hlavně podle materiálu (železo, ocel, plasty) Průmyslové spotřební zboží (elektrotechnické výrobky) Chemikálie a příbuzné výrobky, j.n Minerální paliva, maziva a příbuzné materiály Potraviny a živá zvířata Nápoje a tabák Živočišné a rostlinné oleje, tuky a vosky Vývoz České republiky do Německa, 2008 Zdroj: ČSÚ 2009

9 Příležitosti pro české exportéry 9 zakázková výroba, kooperace a subdodávky napříč zpracovatelským průmyslem zejména:  automobilový  strojírenský  elektrotechnický  kovozpracující  plastikářský  ekologické technologie  dodávky pro investiční celky (stavebnictví, energetika) rostoucí význam oblasti služeb (IT, vývoj softwaru, logistika)

10 Vybrané perspektivní obory  Stavebnictví a stavební materiály  Zdravotnická technika  Služby  Energetika  GreenTech 10

11 Perspektivní obory: Stavebnictví a stavební materiály  pokračování v implementaci protikrizového balíčku opatření na zajištění zaměstnanosti a posílení růstu ve stavebnictví, projeví se účinek Inv. z loňska  zrychlení investic do dopravní infrastruktury, sanace a zvýšení energetické efektivity budov, šetrnost k životnímu prostředí  lehký nárůst státních plánovaných investic do stavebnictví v roce 2010 o 1,9% oproti roku  příležitost pro české firmy: – veletrh Bauma 2010, 19. –

12 Perspektivní obory: Zdravotnická technika  nové vnímání segmentu hospodářství zaměřeného na zdravotnictví v souvislosti s demografickým vývojem  silně rostoucí sektor s relativní nezávislostí odvětví na hospodářském cyklu, jeden z pilířů německé ekonomiky  2010: predikce růstu max. ve výši 3% (očekávaný růst exportu přibližně 3%, očekávaný růst importní potřeby kolem 2%)  příležitost pro české firmy: – veletrh Medica 2009,

13 Perspektivní obory: Služby  důraz na výzkum, vývoj a inovace ve službách s cílem zvyšovat podíl služeb založených na znalostech na tvorbě přidané hodnoty  na sektor služeb připadá cca. 70% tvorby přidané hodnoty v celé ekonomice  služby s vysokým podílem know-how vytvářejí 37% přidané hodnoty v SRN  šance: zejména logistika, shared services, software, zpracování dat, multimedia, zdravotnictví  příležitost pro české logistické firmy: – veletrh Transport Logistic 2011, 10. – 

14 Perspektivní obory: Energetika  závislost ekonomického růstu na dostatečných energetických kapacitách  zvyšování podílu alternativních zdrojů energie, důraz na životní prostředí  energetická efektivita, výzkum a vývoj, inovace  strojírenské subdodávky  příležitost pro české exportéry: – veletrh Hannover Messe 2009, 20. – (ročník 2010 – OFÚ MPO ČR) 14

15 Perspektivní obory: Solární technika, fotovoltaika  důraz na energetickou efektivitu  obnovitelné zdroje energie: motor průmyslu, spící obr  Erneubare-Energien-Gesetz (garantovaný atraktivní kompenzační tarif na 20 let – aplikuje 47 zemí)  fotovoltaika: SRN světová jednička, 36% instalací globálně – 2008 (49% )  očekávaný % růst tržního segmentu do 2013  solární technika: dvouciferný růst v dalších letech  příležitost pro české exportéry: – veletrh Intersolar 2010, 9. –

16 Perspektivní obory: GreenTech Dynamicky se rozvíjející segment v následujících 11 letech očekávaný nárůst podílu tohoto segmentu na celkové tvorbě přidané hodnoty v průmyslu ze 4 na 16%, velký podíl MSP působících v globálním měřítku (dnes odhadován objem světového trhu na 1000 Mld. EUR, v roce 2020 na 2200 Mld. EUR), do roku 2020 se zaměstnanost v SRN v rámci Greentech dle prognóz zdvojnásobí Investice a Inovace do „zelených technologií“ směřuje 16x více rizikového kapitálu než v roce 2001 (cíl: MSP, start-ups) Šance překrývání oborů (strojírenství, energetika, elektronika) - výhody: možnost zapojení firem z různých branží, nutnost inovací, prostor pro mezery na trhu uplatnění pro české firmy jako subdodavatelé, v kooperacích s německými společnostmi, možnost spolupráce na třetích trzích růst firem v rámci greentech mezi 5 až 30%; krizi odolný segment SRN - světový leader : jednička na světovém trhu v zelených technologiích, 16% světového trhu v rámci Cleantech 16

17 Nejčastější služby v teritoriu  Ověření zájmu o výrobek / službu  Vyhledání obchodních kontaktů  Prezentace firem na stánku CzechTrade na veletrzích a výstavách  Asistenční služby  Zjištění bonity firem 17

18 Příklady úspěšné spolupráce Firma Dřevěné království Kontakt na nového německého zákazníka získala firma Dřevěné království v roce 2005 díky zveřejněné poptávce v exportních příležitostech na stránkách agentury CzechTrade. Poptávku českým subjektům zprostředkovala kancelář CzechTrade v Kolíně nad Rýnem. Firma Dřevěné království byla 1 z deseti českých společností, které zareagovaly na publikovanou poptávku, a po následujících jednáních s německou stranou zakázku vyhrála. Německá firma měla zájem o zakázkovou výrobu modelů luxusních postelí z masivu. V průběhu roku 2005 Dřevěné království vyrobilo 2 vzorové postele, na jejichž základě se německý partner rozhodl pro spolupráci s touto firmou. První standardní dodávka byla realizována v únoru Hodnota úspěšného exportního případu se tehdy pohybovala ve výši EUR. Od té doby klient CzechTrade posílá ročně německému partnerovi přibližně 9-10 dodávek s průměrným počtem 10-ti kusů na dodávku. Úsporami při výrobě a předfinancováním nákupu dřeva firma Dřevěné království úspěšně překonala i problém s výrazným posilováním koruny vůči euru. V průběhu času se spolupráce rozšířila i o noční stolky, stoly, komody a jiné modely. 18

19 Příklady úspěšné spolupráce aktivní asistence ZK Německo při sourcingu pro koncern AREVA vyhledávání českých firem podle konkrétního zadání dlouhodobá spolupráce projekty po celém světě databáze českých potencionálních subdodavatelů pro Areva unikátní příležitost pro CZ firmy perfektní reference 19

20 Tipy pro úspěšný export 20 základem konkurenceschopnosti na německém trhu je kvalita a schopnost inovací nízká cena a nižší mzdové náklady nemohou být dlouhodobě základním kritériem úspěchu vysoce konkurenční trh – nutná aktivní propagace a profesionální marketing přítomnost na trhu výhodou – založení vlastní pobočky (reprezentační kancelář), nárůst využívání služeb obchodních zástupců – šetření nákladů vysoké požadavky německých odběratelů:  jazyková vybavenost obchodního partnera základním předpokladem (NJ, AJ – s ohledem na konkrétní branži, NJ výhodou – důvěryhodnost)  zajištění logistiky od českého exportéra  zajištění poprodejního servisu  garance záruk za výrobek či službu  předpoklad držení certifikátů a licencí i když nejsou formální nutností

21 pragmatičnost, dochvilnost nenechat se odradit zdánlivou odměřeností aktivní přístup důraz na dodržení slova, dohodnutých termínů důraz na kvalitu reference (nejlépe od německé firmy / EU) komunikaci em nebo poštou vhodné kombinovat telefonickou komunikací využívání veletržní účasti, matchmakingových akcí a každé dobré příležitosti k networkingu Obchodování s Německem

Děkuji za pozornost a těším se na Vaše dotazy Vít Bruner Vedoucí kanceláře CzechTrade Německo CzechTrade Německo Hansaring 61 D Cologne T: F: M: E: CZECHTRADE DITTRICHOVA PRAHA 2 ZELENÁ LINKA PRO EXPORT