KOŽNÍ SOUSTAVA. KŮŽE kůže je největší orgán lidského těla, povrch přibližně 1,6 m 2 – 1,8 m 2 funkce: obal, ochrana, jsou v ní uloženy smyslové orgány.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lidská kůže (cutis, derma).
Advertisements

Krycí soustava (kůže) Kožní kryt je aktivní ochrannou bariérou, která odděluje vnitřní prostředí organismu od okolního prostředí Kůže je vícevrstvý dlaždicový.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P22/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Biologie člověka Autor:
BIOLOGIE ČLOVĚKA SOUSTAVA TĚLNÍHO POKRYVU
SOUSTAVA KOŽNÍ.
Přídatné kožní orgány Potní žlázy
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
KŮŽE Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
KOŽNÍ SYSTÉM.
Kožní systém Somatologie.
Povrch těla člověka.
Soustava kožní Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
SOUSTAVA KOŽNÍ Stavba a funkce kůže Kůže tvoří ochranný kryt těla
POVRCH LIDSKÉHO TĚLA KŮŽE Kůže kryje povrch lidského těla. Odděluje vnitřní prostředí organismu od vnějšího prostředí, které na kůži působí chemickými.
Kůže MUDr. Vladimír Compeľ.
KOŽNÍ SOUSTAVA 5.ročník.
Povrch těla - kůže.
Autor: Lenka Kraváčková
Povrch lidského těla autor: David Hainall.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_635_KOŽNÍ SOUSTAVA Téma: VRSTVY KOŽNÍ SOUSTAVY,
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
ŽIVOT JAKO LEPORELO, REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.4.00/ Kůže Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Tělní pokryv Jana Machová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
KOŽNÍ SOUSTAVA Tělní pokryv – prvotní tělní bariéra Funkce:
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Biologie člověka.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola, Vlašim, Březinská 1702
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Kůže.
Povrch lidského těla Filip Bordovský.
Člověk lidské tělo.
Kožní soustava.
spracoval: Nguyen Thanh Binh
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_SOUSTAVA.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vylučovací soustava, kůže Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/16 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Kůže Funkce kůže Pokryv těla Ochrana před vlivy chemickými, mechanickými a choroboplodnými zárodky Vylučování Regulace teploty Účast na dýchání – kožní.
KŮŽE, PÉČE O KŮŽI VY_32_INOVACE_11_23. Kůže a její funkce v těle: = pokryv těla, největší lidský orgán (2 m 2 ), její tloušťka se pohybuje od 0,1 mm až.
Kůže Vypracovala: Nováková Kristýna 8.B. Zdroje:
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
TĚLNÍ POKRYV OBRATLOVCŮ Přírodopis VIII.. Povrch těla  Ochrana před vnějším prostředím  Kůže:  pokožka  škára  Kožní útvary (deriváty):  šupiny.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Kožní soustava VY_32_INOVACE_06-08 Ročník: 5. Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Přírodověda Tematický okruh: Člověk a jeho zdraví.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Kůže Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Soustava krycí - kůže Autor: Eva Klabenešová „Tato prezentace slouží pro vzdělávací účely.“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_17_HMAT TÉMA: SMYSLOVÁ SOUSTAVA.
Přírodopis – 8. ročník, Kůže
POVRCH LIDSKÉHO TĚLA Veronika straková.
Kožní soustava.
VY_52_INOVACE_24_01_význam kůže
Povrch lidského těla Autor: Mgr. Jana Bieliková Datum:
KOŽNÍ SOUSTAVA VY_32_INOVACE_ ledna 2014
KŮŽE ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_11_28_Kůže.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 07_Soustava kožní
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Jiří Olexa
3 VRSTVY KŮŽE.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Kožní soustava.
Soustava kožní Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Kožní soustava.
Transkript prezentace:

KOŽNÍ SOUSTAVA

KŮŽE kůže je největší orgán lidského těla, povrch přibližně 1,6 m 2 – 1,8 m 2 funkce: obal, ochrana, jsou v ní uloženy smyslové orgány (pro vnímání hmatu, bolesti, teploty) Obr. 1: prohlídka kůže u kožního lékaře

STAVBA KŮŽE vnější vrstva = pokožka vnitřní vrstva = škára vrstva podkožního vaziva Obr. 2: stavba kůže Obr. 3: stavba kůže

POKOŽKA několik epitelových vrstev, které se zespoda neustále obnovují, vrchní rohovatí a odlupují se ve spodní vrstvě je uložen melanin = barvivo, které chrání před UV zářením, množství a druh melaninu je různý u různých lidských ras Obr. 4: vliv melaninu na barvu kůže

pokožka kopíruje papilární linie škáry papilární linie jsou pro každého jedinečné, proto se využívají otisky prstů v kriminalistice (daktyloskopie) Obr. 6: papilární linie Obr. 5: otisk papilárních linií POKOŽKA

ŠKÁRA síťovina z vazivových vláken, jsou v ní potní a mazové žlázy, vlasové kořínky, nervová zakončenía vlásečnice potní žlázy – rozloženy nerovnoměrně, nejvíce na dlaních, chodidlech a v podpaží, produktem je pot, jehož odpařováním se tělo ochlazuje (pot obsahuje vodu, soli, pachové látky a kyselinu mléčnou s antibakteriálními účinky) mazové žlázy – produkují maz, který odpuzuje vodu a udržuje kůži vláčnou

vlásečnice – regulují teplotu (v chladu se stahují, v teple roztahují) svalečky napřimují chlupy a vlasy (obrana proti chladu) vlasové kořínky jsou uloženy v hlubokých vchlípeninách pokožky nervová zakončení umožňují přijímat vzruchy (vnímání bolesti, tepla atd.) ŠKÁRA

PODKOŽNÍ VAZIVO obsahuje tukové buňky s různou hustotou (nejvíce na břiše, nejméně na očních víčkách) Obr. 7: místo s nejvyšším usazováním tuku

VADY A ONEMOCNĚNÍ KOŽNÍ SOUSTAVY - POPÁLENINY poškození kůže způsobené vysokou teplotou, elektrickým proudem, chemikáliemi, zářením popáleniny 1. stupeň: zčervenání, bolest, někdy otok ošetření: ochlazení (pozor na podchlazení) a sterilní krytí Obr. 8: 1. stupeň popálenin

2. stupeň: skvrnitá kůže s bělavou, tmavohnědou, nebo červenou barvou, bolest, puchýře nebo příškvary, podle rozsahu může vzniknout šok ošetření: oděv nestrháváme, pouze odstřihneme, sterilní krytí, odborné ošetření u lékaře Obr. 9: 2. stupeň popálenin VADY A ONEMOCNĚNÍ KOŽNÍ SOUSTAVY - POPÁLENINY

3. stupeň: voskově bílá, špinavě červená nebo hnědá a tuhá kůže – dochází k odumření tkáně, postižená místa nebolí, hojí se měsíce, často je nutná operace ošetření: sterilní krytí, protišoková opatření nutné lékařské ošetření VADY A ONEMOCNĚNÍ KOŽNÍ SOUSTAVY - POPÁLENINY Obr. 10: 3. stupeň popálenin

u popálenin vždy záleží na rozsahu poškozené kůže, při poškození 2. stupně přesahujícím 10% je ohrožen život VADY A ONEMOCNĚNÍ KOŽNÍ SOUSTAVY - POPÁLENINY Obr. 11: při opalování bychom měli dbát na vhodnou ochranu Obr. 12: při klasifikaci rozsahu se užívá tzv. pravidlo 9

poškození vlivem nízkých teplot, dochází ke snižování citlivosti, postižená místa jsou bledá, při delším vystavení nízkým teplotám může dojít k trvalému poškození až odumření, nejnáchylnější jsou prsty, nos, uši ošetření: postupné oteplování, netřít, nemasírovat, u vážnějších případů lékař Obr. 13: omrzliny VADY A ONEMOCNĚNÍ KOŽNÍ SOUSTAVY - OMRZLINY

reakce na určité látky - alergeny (potraviny, prach, bakterie, pyl, chemikálie atd.) pomoc: vyhnout se alergenům, léky VADY A ONEMOCNĚNÍ KOŽNÍ SOUSTAVY - ALERGIE Obr. 14: testy na alergii

bradavice (virový původ), plísně, opary (virový původ), vředy (bakterie) VADY A ONEMOCNĚNÍ KOŽNÍ SOUSTAVY - INFEKCE Obr. 15: oparObr. 16: bradaviceObr. 17: plísně

může vzniknout v důsledku nerozumného opalování, nebo z mateřských znamének VADY A ONEMOCNĚNÍ KOŽNÍ SOUSTAVY – RAKOVINA KŮŽE Obr. 18: rakovina kůže Obr. 19: rakovina kůže

parazitární onemocnění způsobené zákožkou svrabovou VADY A ONEMOCNĚNÍ KOŽNÍ SOUSTAVY - SVRAB Obr. 20: zákožka svrabováObr. 21: kožní projevy svrabu

HYGIENA KŮŽE denní umývání pokožky celého těla, časté mytí vlasů, zastřihávání a čištění nehtů (na rukou dokulata, na nohou rovně) Obr. 22 a 23: každodenní hygiena