Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): říjen 2013 Ročník: 6,7,8,9 Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
NEPRAVIDELNOSTI VE SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
PSANÍ –I / -Y V KONCOVKÁCH PODSTATNÝCH JMEN PODLE VZORŮ
Číslo v digitálním archivu školy
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0103 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
PODSTATNÁ JMÉNA ( ČESKÝ JAZYK - 8. ROČNÍK )
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PODSTATNÁ JMÉNA EU-OP VK- III/2 ICT DUM 441, zpracovala Petra Šmídová.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková a abstrakta
Gramatika Podstatná jména II
Podstatná jména - opakování Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Září 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Podstatná jména Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
Podstatná jména.
VY_12_INOVACE_06_DRUHY PODSTATNÝCH JMEN
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Číslo v digitálním archivu školy
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
PODSTATNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
57.1 Podstatná jména rodu středního – vzor město
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_452_Podstatná jména AUTOR: Mgr. Dagmar Petřeková ROČNÍK, DATUM:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY _32_INOVACE_320_Podstatná jména AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM:
START Ahoj děti! Chtěly byste se dozvědět něco víc o podstatných jménech? Pokud ano, tak klikněte na START.
CJL mluvnice Tvarosloví Mgr. Zina Omelková
BUĎTE POZORNÍ, AŤ SI TOHO ZAPAMATUJETE CO NEJVÍC..
Podstatná jména. Co jsou podstatná jména? Podstatná jména: ● názvy osob, zvířat, věcí ● vlastností, jevů, činností, vztahů.
Podstatná jména OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U Co jsou podstatná jména?
Název školyPlavská škola AutorMgr. Jana Kneřová NázevVY_32_INOVACE_13_ČJ_Podstatná jména_kost Téma Číslo projektu Anotace ČJ 4 – Podstatná jména - skloňování.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_ČESKÝ.
Název školyPlavská škola AutorMgr. Jana Kneřová NázevVY_32_INOVACE_12_ČJ_Podstatná jména_píseň Téma Číslo projektu Anotace ČJ 4 – Podstatná jména - skloňování.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Podstatná jména – pád, číslo, rod Název sady: Český jazyk 4.
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Podstatná jména Napiš, co vidíš na obrázku.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 2 – jmenné kategorie Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_18_06_skloňování podstatných jmen rodu mužského Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká.
Název školyPlavská škola AutorMgr. Jana Kneřová NázevVY_32_INOVACE_04_ČJ_Podstatná jména_moře Téma Číslo projektu Anotace ČJ 4 – Podstatná jména - skloňování.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_01_JMÉNA,
VZORY PODSTATNÝCH JMEN ROD STŘEDNÍ Jméno: třída: Zopakuj si: podstatné jméno vzor koření hnízdo prase hospodářství slunce rizoto dříví pole ucho vejce.
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Podstatná jména Bc. K. Matějková.
Český jazyk – Skloňování podstatných jmen
Koncovky podstatných jmen
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Odchylky od pravidelného skloňování podstatných jmen
Rod a číslo podstatných jmen
Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková, abstraktní, konkrétní
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
Český jazyk – Skloňování podstatných jmen
Podstatná jména Opakování
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.14 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.14_pridavna_jmena Název:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_04_ČESKÝ JAZYK
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
Skloňování podstatných jmen
PODSTATNÁ JMÉNA III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_03
PODSTATNÁ JMÉNA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Podstatná jména Substantiva Podstatné jméno Podstatné jméno je ohebný slovní druh, který označuje názvy osob, zvířat, věcí, vlastností a dějů.
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Téma: Pravopis koncovek podstatných jmen
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): říjen 2013 Ročník: 6,7,8,9 Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2. stupeň ZŠ Téma: Mluvnické kategorie podstatných jmen Metodický list (anotace): Tento učební materiál slouží k osvojení nebo opakování učiva o mluvnických kategoriích podstatných jmen. s. 3 mluvnické kategorie s. 4 pád s číslo s. 8 rod s vzor s souhrnná cvičení

U podstatných jmen určujeme: 1. PÁD 2. ČÍSLO 3. ROD 4. VZOR

PÁD 1. pád = kdo, co = nominativ 2. pád = koho, čeho = genitiv 3. pád = komu, čemu = dativ 4. pád = koho, co = akuzativ 5. pád = oslovujeme, voláme = vokativ 6. pád = o kom, o čem = lokál 7. pád = s kým, čím = instrumentál

ČÍSLO 1. číslo jednotné – singulár To znamená, že se jedná o jeden kus. Např. kočka, tužka, kniha Pozor! K jednotnému číslu patří také: Podstatná jména HROMADNÁ Označují více věcí téhož druhu, ale mají pouze jednotné číslo. kamení, uhlí, dříví, křoví, listí, ptactvo, svalstvo, lidstvo, hmyz… Podstatná jména LÁTKOVÁ Označují materiál, látky; bez ohledu na množství mají pouze jednotné číslo. déšť, voda, mouka, kov, mléko…

2. číslo množné – plurál To znamená, že se jedná o více než jeden kus Př. kočky, tužky, knihy Pozor! K množnému číslu patří také: Podstatná jména POMNOŽNÁ Označují pouze jednu věc, ale mají množné číslo. sáňky, housle, brýle, nůžky, dveře, kamna, Vánoce, Pardubice, Hradčany…

Dvojné číslo (tzv. duál) Dvojné číslo (tzv. duál) užívají některé jazyky pro označení předmětů, osob, zvířat, jevů, které se vyskytují po dvou. Tyto jazyky tedy mají tři čísla: - číslo jednotné - singulár (označení jedné věci), - číslo dvojné - duál (označení právě dvou věcí), - číslo množné - plurál (označení více než dvou věcí). V minulosti měla duál i čeština. V průběhu jejího vývoje však zanikl a zůstal částečně zachován pouze u často užívaných slov (párových částí lidského těla) a zcela u číslovek dva a oba. V názvech párových částí lidského těla zůstaly zachovány staré duálové koncovky: - u slov ruce, nohy, oči, uši zejména v zakončení 7. p. č. mn. na -a / -ma (ruk-ama, noh-ama, oč-ima, uš- ima), - u slov oči a uši se vlastně jedná o všechny slovní tvary (1. oč-i, uš-i; 2. oč-í, uš-í; 3. oč-ím, uš-ím; 6. oč-ích, uš-ích; 7. oč-ima, uš-ima), - u slov ruce a nohy kromě 7. p. v zakončení 1. p. (ruce), 2. a 6. p. na -ou (ruk-ou, noh-ou), - u jmen kolena, ramena, prsa ve tvarech na -ou (kolen-lou, ramen-ou, prs-ou), vedle nichž můžeme užívat i pravidelné tvary (kolen, ramen - kolenech, ramenech). Zdrobněliny těchto slov mají zcela pravidelné tvary s výjimkou zakončení 7. p. č. mn. (ručk-ama, ručičk-ama, nožičk-ama ).

ROD ženský rod – TAmužský rod – TENstřední rod – TO ta lvice, ta dívkaten lev, ten chlapecto kuře, to vejce Určování rodu Podstatná jména mají tři rody: ženský, mužský a střední. U rodu mužského pak rozlišujeme rod mužský životný a rod mužský neživotný. To, k jakému rodu které podstatné jméno patří, poznáme opravdu snadno. Stačí abychom si na dané slovo v 1. pádu ukázali“ ukazovacím zájmenem (ten, ta, to). femininum maskulinum neutrum

VZOR Vzory mužského rodu PÁN HRAD MUŽ STROJ PŘEDSEDA SOUDCE 5. pád (vokativ) jmen podle vzoru soudce není soudče!, ale soudce! (průvodce! zachránce!). Zakončení -če mají jména v 1. pádě (nominativu) zakončená -ec (vzor muž), např. poslanec – poslanče!, chlapec – chlapče!, Němec – Němče!vokativnominativu

Vzory ženského rodu ŽENA RŮŽE PÍSEŇ KOST Pádtvar slovapodle 1. (kdo)lidésousedé 2. (bez)lidíkostí 3. (k)lidemkostem 4. (vidím)lidikosti 5. (volám) lidésousedé 6. (o)lidechkostech 7. (s)lidmikostmi Pozor! Tvar lidi pro 1. a 5. pád je nespisovný. ! Skloňování podstatného jm. lidé

Vzory středního rodu MĚSTO MOŘE KUŘE STAVENÍ

Souhrnná cvičení: Ps_ běhali po zahradě. Dědeček má bílé vlas_ a vous_. Tomáš donesl nemocnému spolužákov_ domácí úkol. Brambory se převáží v pytl_ch. Cestovatelé používají moderní kompas_. V listnatých les_ch rostou dub_. Nad skalními útes_ kroužili orl_. Jeřáb_ pomáhají stavět dom_. Šaty chráníme před mol_. V tropických prales_ch žije mnoho plazů

Hus_ mávají křídly. Na návs_ si hrají děti. Staří lidé chodí o hol_. Na tabul_ píšeme barevnými křídam_. Někdy svítíme lampam_. Chybam_ se člověk učí. Rádi se zabýváme ručními pracem_. Koláče dáme do troub_. Žížal_ žijí v zem_. Pojedu do České Líp_.

Po neb_ pluly obláčky. V pokoji stál stolek s pohodlnými křesl_. Jako moučník máme lívance s povidl_. Do nového roku si lidé přejí hodně zdrav_. Koně byli osedláni ozdobnými sedl_. Nad údol_m se vznášejí mlhy. V Lab_ stoupla voda. Vypravujte pohádku svými slov_. Na pol_ch se sklízí obilí. Mám rád knedlíky se zel_m.

Podle zadání utvořte tvary podstatných jmen. lavička (6.p.,č.mn.) __________________ lev (1.p.,č.mn.) ________________ šakal (7.p.,č.mn.) ___________________ přítel (7.p.,č.mn.) _______________ nit (2.p.,č.mn.) ____________________ předseda (3.p.,č.j) ________________ zřetel (6.p.,č.j) ____________________ smysl (4.p.,č.mn.) ________________

Vypište podstatná jména a určete jejich mluvnické kategorie. jménopádčíslorodvzor Ačkoli i zvířata spolu komunikují, pouze lidé mají mentální a fyzické schopnosti používat jazyk, jímž dokážou sdělovat složité myšlenky a poznatky – všechno, bez čeho by civilizace nebyla možná.

POUŽITÉ ZDROJE: jmena-urcovani-rodu-a-vzoru jmena-urcovani-rodu-a-vzoru Český jazyk 6,7,8,9 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus jmena---vzory.html podstatne-jmeno-lide