Teorie firmy. Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Advertisements

Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
TEORIE VÝROBNÍCH FAKTORŮ A ROZDĚLOVÁNÍ
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Výroba a náklady
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Firma a jejich cíle.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
3. Dlouhé období.
Teorie firmy II - Optimum výrobce - Mezní produkt, zákon klesajícího mezního produktu - Izokvanty produkční funkce - Další modely výrobce
D) Produkční a nákladová funkce
CHOVÁNÍ VÝROBCE: - NÁKLADY A NABÍDKA MIKROEKONOMIE I
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Cíl firmy, alternativní teorie firmy. Význam zisku
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Externality jako tržní selhání, jejich.
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Zisk jako podnět a alternativní cíle firmy Mikroekonomie i
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Opakování základních tezí mikroekonomické.
neDokonalá konkurence Mikroekonomie i
Rovnováha firmy na trhu finální produkce
nedokonalá konkurence Mikroekonomie I
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Analýza konkurence.
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Dokonalá konkurence (DK)
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Struktura přednášky Monopolní cenová tvorba. Monopolistická konkurence
Nedokonalé konkurence
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Oligopol.
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
11. Alternativní teorie firmy Osnova přednášky
Monopolistická konkurence
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Nedokonalá konkurence
Monopolistická konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Teorie firmy. Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby.
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
Formy konkurence v tržní ekonomice - monopolistická konkurence M. MokrýC2A.
Ekonomické teorie. Klasická škola Adam Smith David Ricardo  Zákon klesajících výnosů  Teorie komparativní výhody.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář
Výroba a náklady Mikroekonomie I.
Ekonomické teorie.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Příjmy firmy 1. Příjmy firmy Celkové, průměrné a mezní příjmy
Výroba a organizace firmy TNH 1 (S-3)
Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6)
Transkript prezentace:

Teorie firmy

Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby

Firma (MiE) Živnost Partnerský podnik  VOS Spol. s r.o. Akciová společnost  Korporace Komanditní společnost Družstvo

Teorie manažerské revoluce Edwin Griswold Nourse ( ) Korporativní revoluce v ekonomice  Rozvoj produkce  Koncentrace výroby  Koncentrace kapitálu Přechod  Bohatství z individuálního vlastnictví  Do vlastnictví velkých korporací

Změna povahy a úlohy vlastnictví a jeho nositelů Korporace  Ztrácejí charakter běžného výdělečného podniku  Stávají se sociální institucí Mají  Sociálně ekonomickou moc  Vliv na osudy společnosti  Celospolečenský význam

Účinky rozptýleného vlastnictví Vývojová tendence 1. Vlastnictví a kontrola spojena 2. Kontrola prostřednictvím většiny akcií 3. Neexistuje většinové vlastnictví – kontrola menšinou 4. Malý kontrolní balík – oddělení vlastnictví od kontroly 5. Rozptyl vlastnictví – kontrola manažery (úplné oddělení)

Teorie manažerské revoluce Úplné oddělení vlastnictví od kontroly podniku Odosobnění Moc a nadvláda manažerů …"vlastnický kapitalismus postupně postupuje své místo korporativnímu kapitalismu, v němž jsou vlastníkova práva delegována nové třídě profesních manažerů.„ Nourse

Produkční funkce Celkový produkt Mezní produkt Průměrný produkt

Výnosy z rozsahu Zákon klesajících výnosů Výnosy z rozsahu  Rostoucí  Konstantní  Klesající

Fixní a variabilní vstupy Velmi krátké období Krátké období Dlouhé období

Technologická změna Růst produktivity Vzdělání Kvalifikace

Teorie výroby, nákladů a rozhodování firmy Izokvanty (Isoquant) Izokosty (Isocost)

Analýza nákladů (Cost) Náklady příležitosti Náklady implicitní Náklady explicitní (účetní) Náklady fixní FC Náklady variabilní VC Náklady celkové TC Náklady mezní MC

Konkurence Monopol Oligopol Monopolistická konkurence Dokonalá konkurence

Nedokonalá konkurence

Monopol Mono = 1 Polist = prodávající Jediný vyrábějící Neexistuje substitut

Monopol – plná kontrola odvětví Přirozený  Nákladová výhoda  Patenty, vynálezy Koncesovaný  Síťová odvětví  Licence  Historicky Cech Právo várečné… Zdroj příjmů panovníka Žádná firma není v dlouhém období zcela zabezpečena před útokem konkurentů

Monopol – plná kontrola odvětví Antimonopolní regulace

Oligopol Duopol Několik silných firem Jedna silná firma + konkurenční lem Několik silných firem + konkurenční lem

Oligopol 1. identický produkt  V primárních odvětvích Každý může mít vliv na tržní cenu Cenové války Nekalá kooperace 2. diferencovaný produkt  Blízké substituty (auta) Odlišné ceněné charakteristiky Ostrá konkurence

Oligopol Významná kontrola ceny Někdy regulovaný trh

Monopolistická konkurence Mnoho diferencovaných prodávajících Žádný nemá velký tržní podíl Diferencované produkty

Zdroje diferenciace Cena Poloha (blízký obchod) Kvalita Značka, obchodní známka Módní provedení Zvyk Setrvačnost Důvěrná znalost Preference prodávajícího Obsluha Doplňkové služby Jazykové překážky

Zdroje tržní nedokonalosti Malý počet firem Nákladové podmínky  Úspory z rozsahu Specializace Organizace výroby Technologie Efektivnost Překážky konkurenci (vstupu do odvětví)  Právní omezení  Patenty  Regulační překážky  Koncese  Kvóty  Cla

Měření tržní moci Koncentrační poměr % výstupu odvětví, které připadá na 4 resp. 8 největších firem Herfindahlův index H  (0;10000>

Analýza monopolu Mezní příjem Maximalizace zisku monopolu Ekonomické náklady monopolu Ztráty způsobené monopolem

Regulace monopolu Daně Cenové regulace Státní vlastnictví monopolu Ekonomická regulace Co mají a musí dělat Antimonopolní politika Co nemají a nesmí dělat

Prostor pro vaše otázky ?

Děkuji Vám za pozornost Celý text najdete na Nebo odkaz www zaměstnanců © Radka Johnová, 2014