Teorie firmy
Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby
Firma (MiE) Živnost Partnerský podnik VOS Spol. s r.o. Akciová společnost Korporace Komanditní společnost Družstvo
Teorie manažerské revoluce Edwin Griswold Nourse ( ) Korporativní revoluce v ekonomice Rozvoj produkce Koncentrace výroby Koncentrace kapitálu Přechod Bohatství z individuálního vlastnictví Do vlastnictví velkých korporací
Změna povahy a úlohy vlastnictví a jeho nositelů Korporace Ztrácejí charakter běžného výdělečného podniku Stávají se sociální institucí Mají Sociálně ekonomickou moc Vliv na osudy společnosti Celospolečenský význam
Účinky rozptýleného vlastnictví Vývojová tendence 1. Vlastnictví a kontrola spojena 2. Kontrola prostřednictvím většiny akcií 3. Neexistuje většinové vlastnictví – kontrola menšinou 4. Malý kontrolní balík – oddělení vlastnictví od kontroly 5. Rozptyl vlastnictví – kontrola manažery (úplné oddělení)
Teorie manažerské revoluce Úplné oddělení vlastnictví od kontroly podniku Odosobnění Moc a nadvláda manažerů …"vlastnický kapitalismus postupně postupuje své místo korporativnímu kapitalismu, v němž jsou vlastníkova práva delegována nové třídě profesních manažerů.„ Nourse
Produkční funkce Celkový produkt Mezní produkt Průměrný produkt
Výnosy z rozsahu Zákon klesajících výnosů Výnosy z rozsahu Rostoucí Konstantní Klesající
Fixní a variabilní vstupy Velmi krátké období Krátké období Dlouhé období
Technologická změna Růst produktivity Vzdělání Kvalifikace
Teorie výroby, nákladů a rozhodování firmy Izokvanty (Isoquant) Izokosty (Isocost)
Analýza nákladů (Cost) Náklady příležitosti Náklady implicitní Náklady explicitní (účetní) Náklady fixní FC Náklady variabilní VC Náklady celkové TC Náklady mezní MC
Konkurence Monopol Oligopol Monopolistická konkurence Dokonalá konkurence
Nedokonalá konkurence
Monopol Mono = 1 Polist = prodávající Jediný vyrábějící Neexistuje substitut
Monopol – plná kontrola odvětví Přirozený Nákladová výhoda Patenty, vynálezy Koncesovaný Síťová odvětví Licence Historicky Cech Právo várečné… Zdroj příjmů panovníka Žádná firma není v dlouhém období zcela zabezpečena před útokem konkurentů
Monopol – plná kontrola odvětví Antimonopolní regulace
Oligopol Duopol Několik silných firem Jedna silná firma + konkurenční lem Několik silných firem + konkurenční lem
Oligopol 1. identický produkt V primárních odvětvích Každý může mít vliv na tržní cenu Cenové války Nekalá kooperace 2. diferencovaný produkt Blízké substituty (auta) Odlišné ceněné charakteristiky Ostrá konkurence
Oligopol Významná kontrola ceny Někdy regulovaný trh
Monopolistická konkurence Mnoho diferencovaných prodávajících Žádný nemá velký tržní podíl Diferencované produkty
Zdroje diferenciace Cena Poloha (blízký obchod) Kvalita Značka, obchodní známka Módní provedení Zvyk Setrvačnost Důvěrná znalost Preference prodávajícího Obsluha Doplňkové služby Jazykové překážky
Zdroje tržní nedokonalosti Malý počet firem Nákladové podmínky Úspory z rozsahu Specializace Organizace výroby Technologie Efektivnost Překážky konkurenci (vstupu do odvětví) Právní omezení Patenty Regulační překážky Koncese Kvóty Cla
Měření tržní moci Koncentrační poměr % výstupu odvětví, které připadá na 4 resp. 8 největších firem Herfindahlův index H (0;10000>
Analýza monopolu Mezní příjem Maximalizace zisku monopolu Ekonomické náklady monopolu Ztráty způsobené monopolem
Regulace monopolu Daně Cenové regulace Státní vlastnictví monopolu Ekonomická regulace Co mají a musí dělat Antimonopolní politika Co nemají a nesmí dělat
Prostor pro vaše otázky ?
Děkuji Vám za pozornost Celý text najdete na Nebo odkaz www zaměstnanců © Radka Johnová, 2014