LNG Workshop, Praha 24.11.2015 Ing. Ivan Souček, Ph.D. VŠCHT Praha, Ústav ekonomiky a managementu chemického průmyslu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Souhrnné hodnocení situace v plynárenství z pohledu velkých zákazníků Ing. Vladimír Štěpán ENA s.r.o. Listopad 2012.
Advertisements

stlačený zemní plyn vs. nafta
XXIV. SEMINÁŘ ENERGETIKŮ
AKTUÁLNÍ ZDROJE PLYNU A JEJICH VLIV NA CENU V ČR
Optimalizace zásob ŠKODA AUTO a.s..
Přichází zlatý věk plynu? Karel Dyba velvyslanec ČR při OECD Prezentace na IEC Ostrava 2011 na základě poznatků MEA (IEA)
Optimalizace logistického řetězce
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ STÁTY SEVERU A JIHU.
D I G I T Á L N Í V Ý Z V Y ING. JAN ŠTĚPNIČKA PRAHA - 6. PROSINCE 2013 TRENDY VÝSTAVBY BEZDRÁTOVÝCH TELEKOMUNIKAČNÍCH SÍTÍ ARBOR, spol. s r.o.
Zásobování plynem jako součást energetické bezpečnosti České republiky
I VANA K ARÁSKOVÁ MÁ SE EVROPA BÁT ČÍNSKÝCH ENERGETICKÝCH POTŘEB?
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu Jednotný energetický trh – blízká vize nebo vzdálená budoucnost?
Říčany, 19. června 2003 Client Logo Copyright © Česká plynárenská unie 2003 Žádná část této prezentace nesmí být rozmnožována nebo kopírována bez výslovného.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
1 Globální energetické trendy a akční plán Evropské Unie Ing. Hugo Kysilka Ředitel marketingu «VEMEX s.r.o.» Mikulov 2013.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Seminář KOMTERM, 21. duben 2010 Dipl. - Ing. Roman Baláž, MBA Generální ředitel SPP CZ, a.s. 1 Bezpečnost dodávek – nevyhnutná podmínka zákazníka.
Plánování dopravní infrastruktury z pohledu projektanta
Dopravní síť světa 1 B. Fendrych 8.K.
Obchod se zemním plynem Výzvy a rizika Vratislav Ludvík.
 2007 Ministry of Industry and Trade, Energy Department Nová evropská energetická legislativa Cíle a opatření „energetického balíčku“ Ladislav Pazdera.
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
Vliv energetické koncepce na obchodníka s energiemi Dr. Tomáš Křížek Ekonomický ředitel.
CNG jako lék na znečištěný vzduch Karel Havel, člen dozorčí rady Svazu dopravy, předseda představenstva ČSAD Česká Lípa a.s. CNG jako lék na znečištěný.
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
Energetický audit ve velkém průmyslovém podniku z pohledu zadavatele Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Brno
Ing. Pavel Šolc Náměstek ministra průmyslu a obchodu PREZENTACE WORLD ENERGY OUTLOOK Prezentace World Energy Outlook 2014 Čtvrtek ,
Podpora dopravních společností provozující CNG autobusy Svaz dopravy – sekce silniční dopravy, SOR Libchavy Lubomír Kolman, Project Manager RWE.
Státní energetická koncepce a postavení plynárenství v ČR Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu České Republiky Praha,
25. srpna EUro Finance Consulting EUFC CZ s.r.o. Analýza celkové energetické spotřeby Libereckého kraje Liberec, 25. srpna 2009.
1 Přehled situace, dopad změn pro rok 2009 na odběratele, cenové srovnání dostupných evropských zemí Zdeněk K Á N S K Ý ENA s.r.o. listopad 2008
ISEM INTEROPERABILNÍ SYSTÉM ELEKTRONICKÉHO MÝTNÉHO Základní informace
Číslo 1, 2 nebo 3 na světových trzích?!
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
Filip Zelenka. Základy dopravní politiky jsou obsaženy již v Římských smlouvách, které zavádějí společná pravidla mezinárodní dopravy, volný přístup k.
Aktivní inovační podpora malých a středních firem v koridoru od Baltického po Středozemní moře.
Přístup RWE Transgas k zabezpečení spolehlivých dodávek zemního plynu pro ČR a Evropu Praha, 21. března 2007 Petr Fajmon Jihomoravská plynárenská, a.s.
Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Dopravní průzkum Petr Chocholouš.
Bezpečnost dodávek zemního plynu Petr Binhack
Ing. Josef Karafiát, CSc. ORTEP s.r.o.
Ing. Jaromír BERÁNEK MAKROEKONOMICKÉ SOUVISLOSTI V CESTOVNÍM RUCHU.
České plynárenství po vstupu do EU a před otevřením trhu Ing. Jan ZAPLATÍLEK © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
PROČ SE NÁS NEDOTKLA KRIZE DODÁVEK PLYNU PŘES UKRAJINU
Vliv legislativních a koncepčních změn na pozici zemního plynu v PEZ ČR Ing. Josef Kastl generální sekretář, Česká plynárenská unie Praha - Žofín, 22.
Název přednášky Společnost Funkce, mail, případně další vhodné informace Zemní plyn - CNG a LNG - v nákladní dopravě E.ON Energie, a.s. – Jiří Šimek, Michal.
Prezentace společnosti CONTE spol. s r.o.. Základní informace/ Kdo jsmeInformace o majitelíchProč právě my/ Co umíme Jak zajistíme bezpečnost dodávek.
Legislativa v dopravě na LNG pro Evropu a ČR Václav Chrz, Chart Ferox, a.s. Výstava Czechbus Kulatý stůl „LNG v dopravě“ Praha – výstaviště,
OS Tram Olomouc Využití zásobníků energie v MHD II. část aneb Jak jsme na tom dnes v ČR.
Page 1 Energetická závislost EU - Možná řešení - Daniela Štoková.
Plyn – důležitá součást energetického mixu ČR , Žofínské fórum Ing. Jiří Gavor, CSc. jednatel ENA ředitel ANDE.
DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY – POHON CNG Z POHLEDU VÝROBCE Josef Jeleček TEDOM.
Perspektivy mzdové konvergence mezi ČR a EU v širší národohospodářské perspektivě Seminář Friedrich Ebert Stiftung a ČMKOS 6. duben 2016 Aleš Chmelař,
Nové nařízení TEN-T a zařazení systému RS ČR do sítě TEN-T Ministerstvo dopravy Odbor strategie.
Přispívají změny legislativy k lepšímu fungování našeho trhu s plynem? Ing. Oldřich Petržilka prezident České plynárenské unie konference DONE „Fungování.
ONYX CONVERGENCY Plynovod „Mainstream“ Ing. Vratislav Ludvík.
Ing. Eduard Muřický Národní akční plán čisté mobility NAP ČM Ing. Eduard Muřický 18. října 2016 “CNG jako dostupná ekologická alternativa”,
Uhelný průmysl v Evropě nová publikace EURACOAL Dr. Renata Eisenvortová Manažer evropských záležitostí Czech Coal a.s. Člen výkonného výboru EURACOAL Těžební.
Soudobý svět Ekonomický pohled
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Obhajoba diplomové práce Téma: Optimalizace skladového hospodářství.
Návrh turistického informačního systému v centru Českých Budějovic
Zdanění provozu motorových vozidel v České republice
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
Produktová strategie a proces inovace ve společnosti Mironet.cz a. s.
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický
Ing. Martin Pecina, MBA Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
Vývoj CNG v České republice
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Transkript prezentace:

LNG Workshop, Praha Ing. Ivan Souček, Ph.D. VŠCHT Praha, Ústav ekonomiky a managementu chemického průmyslu

 Provedena cenová a nákladová analýza NG vs. LNG  Provedena analýza dostupnosti LNG pro český trh  Provedena analýza alternativního umístění zkapalňovače NG na LNG u D1  Analyzována technická koncepce logistiky LNG vs. zkapalňování NG on-site  Definována kapacita distribuční stanice LNG/CNG

ceny jsou v jednotkách USD/MMBtu Zdroj: BP Statistical Review of World Energy 2013

ceny jsou uváděné v jednotkách USD/MMBtu Zdroj: IEA, World Energy Outlook 2014

(údaje jsou v jednotkách bcm – miliardy m 3 ), 2012 dovoz NG do EvropyplynovodemLNG z Ruska80,50 z Ruska přes Norsko105,50 ze Severní Afriky39,316,8 z Blízkého Východu10,40 z Latinské Ameriky02,6 ze Střední Afriky11,60 ze Středního Východu (Katar)029,8 celkem247,349,2 procentuální podíl83,4116,59

 Terminály s největšími kapacitami (nad 700 tisíc m 3 LNG skladovací a více než 17 bcm operativní kapacity) jsou tedy Isle of Grain, Milford Heaven a Barcelona.  Z terminálů, které jsou aktuálně ve výstavě lze zmínit francouzský Dunkerque (13 bcm/rok), španělský Gijón (7 bcm/rok), terminály na Kanárských ostrovech, Tenerife, litevský Independence (4 bcm/rok), italský Terst a pro ČR zvláště významné Swinoujscie v Polsku.  Terminál v Swinoujscie měl být dokončen v průběhu roku 2015, jeho kapacita by měla být 5bcm zemního plynu a kapacita pro skladování m 3 LNG. Dodavatel LNG bude QuatarGas (největší světová společnosti zabývající se LNG) a zemní plyn bude primárně určen pro polskou domácí spotřebu. Není vyloučená také spolupráce s okolními státy, včetně České republiky.  V roce 2017 má začít také výstavba chorvatského terminálu Omišal na ostrově Krk, jehož plánovaná operativní kapacita je 6 bcm/rok. Existuje myšlenka budoucího propojení terminálů Swinoujscie a Omišal severo- jižním LNG koridorem, který by byl nezávislý na ruském plynu.  Co se týče terminálů, kde probíhá samotné zkapalňování, tak v Evropě je to především terminál Snøhvit na samém severu Norska s exportní kapacitou 5,75 bcm a tři další menší terminály na norském západním pobřeží. V Rusku plánuje firma Gazprom kolem roku 2019 výstavbu exportních terminálů v Barentsově moři a v Primorsku (u Baltického moře), a firma Novatek kolem roku 2017 dva terminály na severozápadě Sibiře.

 Čerpací stanice LCNG a LNG jsou nezávislé na plynovodním systému, ale jejich provoz je velmi vázán na vzdálenost od zkapalňovací stanice, nebo od LNG terminálu. Na rozdíl od CNG stanic, kterých je v ČR v provozu 83, se ve středoevropském regionu nacházejí LNG stanice pouze v Polsku a v celé Evropě je registrováno pouze 500 vozidel na bázi LNG, z čehož 80% v Británii.  V příštích letech by ale tato čísla měla výrazně růst. Od května 2013 totiž běží projekt Evropské Unie „LNG Blue Corridors“, jehož cílem je vytvořit z LNG reálnou alternativu pro dálkovou nákladní dopravu díky vybudování sítě LNG nebo LCNG plnících stanic, které by měly pokrývat hlavní dopravní tepny v západní Evropě  Již nastavený systém „Blue Corridor“ by pak mohl být rozšířen o trasu vedoucí přes ČR (viz fialová trasa)

Zdroj: bakalářská práce VŠCHT, J. Rosák Popis modelového příkladu: - kapacita 2 mil. litrů/měsíc - Umístění na dálnici D1 -Dovoz LNG z terminálu Swinouiscie (dopravní náklady EUR/t) vs. odběr vysokotlakého NG - vybudování skladu LNG a distribuční stanice je totožné pro obě varianty ve výši 2 mil. EUR - Investiční náklady na zkapalňování mil. EUR

 Při navržené kapacitě vychází nepatrně levněji varianta dovozu LNG z Polského terminálu Swinouiscie, což by potvrzovalo hypotézu, že LNG dovezené do Evropy má v ČR potenciál pro dopravní účely. Při nižších kapacitách čerpací stanice by pak ekonomičnost dovozu LNG z Polska pochopitelně rostla, zatímco při vyšších kapacitách by bylo účelnější vybudovat zkapalňovací stanici potrubního plynu. Tato varianta je také výhodnější v dlouhodobějším horizontu.  Vypočtené náklady jsou základem pro případné stanovení ceny LNG na čerpacích stanicích – vidíme, že i po přičtení DPH a nákladů na zisk by se dle této kalkulace držely na velmi nízké úrovni. Je třeba ale mít stále na paměti, že zde vycházíme z mnoha hypotéz, které zatím nejsou prakticky ověřitelné a nemusí tedy odpovídat realitě.  Při výtoči nad 2 mil. l/měs. se výhodněji tedy jeví použití LNG v dálkové těžké dopravě (popřípadě městské hromadné dopravě, lodní či železniční dopravě). Již třetím rokem běží v západní Evropě projekt EU „Blue Corridors“, který má za cíl vybudovat síť LNG a LCNG stanic a vytvořit tak LNG reálnou alternativu pro nákladní dopravu. Zdroj: bakalářská práce VŠCHT, J. Rosák

 World Energy Outlook 2014; International Energy Agency: Paris, 2014  BP Statistical Review of World Energy 2013 [online]; statistical-review-of-world-energy-june-2013-pdf-d http://ebookbrowsee.net/bp- statistical-review-of-world-energy-june-2013-pdf-d  Státní energetická koncepce, Ministerstvo průmyslu a obchodu.  Energostat.  Shell - Turning natural gas into liquid (video). energy/natural-gas/liquefied-natural-gas/what-is-lng.htmlhttp:// energy/natural-gas/liquefied-natural-gas/what-is-lng.html  Bronfenbrenner, J. C.; et al. Selecting a suitable process, Air Products LNG process. process- article.pdf?industryItem=industries&subIndustryItem=Energy&segment=LNG&application ChildItem=lng-applications&productLevel3=Liquefaction-Process-and-Technology process- article.pdf?industryItem=industries&subIndustryItem=Energy&segment=LNG&application ChildItem=lng-applications&productLevel3=Liquefaction-Process-and-Technology  Český plynárenský svaz: alternativou v dopravě bude také LNG. [Online]  Small Scale LNG Map, Gas Infrastructure Europe.  Polskie LNG S.A..  Kolář, V. V Česku se plánují stanice na LNG. EnviWeb [Online]  LNG Blue Corridors. NGVA Europe.  LNG Blue Corridors Teasers.  Hong Chou Hui An outlook for spot LNG pricing and trading in Gastech- News 2015, 5/15,

Děkuji za pozornost