NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/21.2623 AUTOR:Mgr. Lumír.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_ TEMA: ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ Markéta Hanzalová.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kožní soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět PŘÍRODOPIS.
CÉVY (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: Př 8/20 Předmět: přírodopis Ročník: 8.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ AUTOR: Mgr. Helena Špinarová NÁZEV: VY_52_INOVACE_27 II Oběhová soustava TEMA: Člověk a jeho svět - Přírodověda.
Oběhová soustava 1. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky krevních destiček klíčová slova : trombokináza, trombin, fibrin autor:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Krev Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ – VY_32_Inovace_
VY_32_INOVACE_09_PR_OBĚHOVÁ SOUSTAVA Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace.
Anotace Výukový program pro žáky 8. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma:Vylučovací soustava – ledviny. Možnost využití: interaktivní tabule.
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_16_Imunita Téma:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_21_01_složky potravy.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablony VY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_ J07 TEMA: Krevní skupiny, transfuze ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Svalstvo člověka – teorie Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_01_Bakterie.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Cévní soustava Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Energetická hodnota potravin (EH)
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Tělní tekutiny.
Přírodopis - 8. ročník, Krevní oběh
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: 469 661 719, emaiI:
Základní škola, Hradec Králové
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název:VY_32_INOVACE_3B_13_Krev Téma: Krev
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Krev - opakování.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tělní tekutiny krev.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
SOUSTAVA KREVNÍHO OBĚHU U/33
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_08_PŘÍRODOPIS
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
CHEMIE - Bílkoviny SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Základní škola, Hradec Králové
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
HMYZ STAVBA TĚLA.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
Oběhovou soustavu tvoří:
Soustava močová Funkce: Tvoří a vylučuje z těla moč.
Oběhová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Prezentace – výklad učiva
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
OBĚHOVÁ SOUSTAVA (cévy)
KOSTRA.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír Novák NÁZEV:VY_52_Inovace_Přírodopis_1 ČÍSLO DUM:27 TÉMA:Oběhová soustava člověka – tělní tekutiny, krev ROČNÍK:8. OBDOBÍ REALIZACE:12/2012

žáci se podrobněji seznámí s OBĚHOVOU SOUSTAVOU ČLOVĚKA – tělními tekutinami, krví a její stavbou, funkcemi krve, nemocemi krve žáci nejprve shlédnou prezentaci, následně odpoví na otázky

 zásobují buňky lidského těla živinami a odvádějí z nich odpadní látky  TĚLNÍ TEKUTINY tvoří:  krev – proudí v krevních cévách  tkáňový mok – tekutina vyplňující prostor mezi buňkami, tvoří vnitřní prostředí všech tkání, z jeho přebytku vzniká míza (lymfy)  míza – je bezbarvá až nažloutlá tekutina, která je po těle rozváděna mízními cévami

 rozvádí po těle kyslík, živiny, vodu  odvádí z těla odpadní látky (např. oxid uhličitý)  zajišťuje obranu organizmu (bílé krvinky)  pomáhá udržovat stálou teplotu těla  rozvádí po těle hormony (řídí organizmus)  udržuje stálé vnitřní prostředí organizmu

Krev je červená neprůhledná tekutina. Dospělý člověk má asi 5 litrů krve (muži 5 – 6 litrů, ženy přibližně 4,5 litrů). Krev se skládá ze dvou základních složek:  krevní plazmy (55 %)  krevních buněk (45 %):  červené krvinky  bílé krvinky  krevní destičky

 je nažloutlá tekutina tvořená převážně vodou, ve které jsou rozpuštěny různé látky – např. bílkoviny, glukóza, tuky, vitaminy, soli, hormony a odpadní látky

 kruhovité, bezjaderné buňky diskovitého tvaru  přenášejí kyslík a odvádějí oxid uhličitý  obsahují červené krevní barvivo hemoglobin (obsahuje železo)  vznikají v kostní dřeni  zanikají v játrech a slezině  životnost červených krvinek je asi 120 dní červené krvinky

 jsou průsvitné buňky, mají jádro, nepravidelný tvar  vznikají v kostní dřeni, mízních uzlinách, ve slezině  zanikají ve slezině  podílí se na IMUNITĚ ORGANIZMU: některé druhy mají schopnost měňavkovitého pohybu (fagocytóza), jiné tvoří protilátky proti virům a bakteriím  životnost bílých krvinek je u většiny dní bílá krvinka

 jsou nejmenší krevní částice, nemají jádro, mají okrouhlý nebo protáhlý tvar  vznikají v kostní dřeni  zanikají v játrech, slezině nebo kostní dřeni  shlukují se v místě poranění cévy, zajišťují SRÁŽENÍ krve  životnost krevních destiček je dní krevní destička

 je odolnost organizmu proti napadení a působení cizorodých látek a choroboplodným zárodkům (bakterie a viry)  VROZENÁ IMUNITA – protilátky získáváme porodem z těla matky  ZÍSKANÁ IMUNITA – získáváme ji proděláním nemoci, kdy si tělo vytvoří protilátky (plané neštovice) Očkování (imunizace) – do těla se vpravují usmrcené nebo oslabené mikroorganizmy (tzv. vakcína), člověk si vytvoří protilátky (TBC, tuberkulóza)

 je stav přecitlivělosti organizmu na určitou látku – ALERGEN (pyly rostlin, prach, peří, srst, některé potraviny, prací prášky)  mohou se projevovat kožními změnami (vznikem kopřivky, otokem), sennou rýmou nebo dýchacími potížemi inhalátor

 rozlišujeme čtyři základní: A,B,AB a 0  krevní skupina se rozlišuje na základě látky A a B na povrchu červených krvinek a protilátek anti – A a anti – B v krevní plazmě  krevní skupiny objasnil Jan Janský (profesor Karlovy univerzity v Praze)  dalším znakem krve je tzv. Rh faktor (je-li v krvi znak přítomen, krev je Rh pozitivní, není-li přítomen, krev je Rh negativní)

 člověk s krevní skupinou AB+ je UNIVERZÁLNÍ PŘÍJEMCE krve  člověk s krevní skupinou 0 – je UNIVERZÁLNÍ DÁRCE krve  výměna krve člověka se nazývá TRANSFUZE  vyšetření krevního obrazu krve (sedlivosti) se nazývá SEDIMENTACE Krevní skupina Látka (v červených krvinkách Protilátka (v krevní plazmě) AAanti - B BBanti – A ABA i BŽádná (UNIVERZÁLNÍ PŘÍJEMCE) 0žádnáanti – A, anti – B (UNIVERZÁLNÍ DÁRCE)

LEUKÉMIE – je rakovinné onemocnění, které se projevuje zvýšeným množstvím nezralých bílých krvinek v krvi HEMOFILIE (chorobná krvácivost) – je porucha srážlivosti krve ANÉMIE – je chudokrevnost, malý počet červených krvinek v krvi, málo hemoglobinu

 Jak dělíme tělní tekutiny?  Krev, tkáňový mok, míza.  Jaké jsou funkce krve?  Rozvádí po těle kyslík, živiny a vodu, odvádí odpadní látky (oxid uhličitý), má obrannou funkci, podílí se na stálé tělesné teplotě, rozvádí hormony, podílí se na stálosti vnitřního prostředí.  Kolik litrů krve má dospělý člověk?  Přibližně 5 litrů.  Z čeho se skládá krev?  Z krevní plazmy a krevních buněk.  Jak dělíme krevní buňky?  Červené krvinky, bílé krvinky a krevní destičky.  Jak se nazývá červené krevní barvivo?  Hemoglobin.  Kde vznikají a zanikají červené krvinky?  Vznikají v kostní dřeni. Zanikají v játrech a slezině.

 Které krevní buňky se podílejí na srážení krve a zástavě krvácení?  Krevní destičky.  Které krevní buňky mají schopnost měňavkovitého pohybu (fagocytóza) a tvoří protilátky?  Bílé krvinky.  Kde se tvoří a zanikají bílé krvinky?  Vznikají v kostní dřeni, slezině a mízních uzlinách. Zanikají ve slezině.  Jak se nazývá odolnost organizmů vůči cizorodým látkám, zárodkům a bakteriím?  Imunita.  Jak se jmenuje člověk, který objasnil krevní skupiny?  Jan Jánský (profesor Karlovy univerzity).  Jak dělíme krevní skupiny?  A, B, AB a 0.  Co je to hemofilie?  Nemoc (chorobná krvácivost), špatné srážení krve.

 Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online] [cit ]. Dostupné z:  Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online] [cit ]. Dostupné z:  Soubor:Jan Janský, 1902.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online] [cit ]. Dostupné z:  Soubor:Cipla inhaler.jpg. Wikipedie, Otevřená encyklopedie [online] [cit ]. Dostupné z: