 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/11  Název materiálu: Lidová píseň, zlidovělá píseň, umělá píseň  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv07/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Historie české populární hudby Autor:
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Autor: Jana Paulusová Fišerová Datum: Ročník: 6.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB LIDOVÁ PÍSEŇ Mgr. Eva Řebíčková.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/01 Název materiálu: Artificiální a nonartificiální hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/13 Název materiálu: Hudba v období romantismu Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/02  Název materiálu: Hudba v období pravěku  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/07 Název materiálu: Osvobozené divadlo Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/08 Název materiálu: 40.léta ve světové populární hudbě Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/06 Název materiálu: 30.léta ve světové populární hudbě Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/12 Název materiálu: Jakub Jan Ryba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/17  Název materiálu: Strunné nástroje  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/15  Název materiálu: Strunné nástroje  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/19  Název materiálu: Rondo  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/17  Název materiálu: Leoš Janáček  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/04 Název materiálu: 20.léta ve světové populární hudbě Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
ČESKÉ HUDEBNÍ BAROKO. BAROKO - ÚVOD -je název uměleckého slohu ovlivňujícího všechny druhy umění -v hudbě se uplatňovalo od konce 16. do poloviny 18.století.
Zpracovala: Mgr. Iva Novotná Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou AUTOR: Bc. Hana Králíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11/15_ Lidová hudba TÉMA: Lidová hudba ČÍSLO PROJEKTU: CZ /
0 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/08 0 Název materiálu: Komorní soubory I. 0 Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Test k ověření znalostí z HV
41 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/06 Název materiálu: Hudební forma
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/11
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/05
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/09
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/09
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/05
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/09
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/06
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/08
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/12
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/07 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/01 Název materiálu: Periodizace dějin hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Další hudební formy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/02
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/12 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/11
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/01 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/04  
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/04
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/19 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/14
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/03
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/13
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/14
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6B_17
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/17
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/16 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/18 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/07 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/15 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/10
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  11/20
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/10
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/09
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/15
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/02  
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/17
Hudební renesance v Čechách
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/19
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/16 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/07
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/13 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  11/10
Transkript prezentace:

 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/11  Název materiálu: Lidová píseň, zlidovělá píseň, umělá píseň  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík

ANOTACE  Škola:Základní škola Brno, Jana Babáka 1  Vypracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík  Období vzniku materiálu: školní rok 2011/2012  Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/11  Vzdělávací oblast: Umění a kultura  Předmět: Hudební výchova  Ročník: VI., VII. ročník  Klíčová slova: lidová píseň – umělá píseň – zlidovělá píseň - folklor  Předpokládané cíle vedoucí ke klíčovým kompetencím: žák charakterizuje pojmy lidová píseň, umělá píseň, zlidovělá píseň, orientuje se v základních rozdílech, stručně hovoří o typických znacích jednotlivých typů písní  Použité výukové metody: frontální výuka, skupinová práce  Předpokládané pomůcky: notebook, interaktivní tabule  Popis prezentace materiálu: Prezentace Power Point  Způsob hodnocení: ústní  Bibliografie:

Lidová, umělá, zlidovělá píseň

 Folklor = veškeré projevy lidové kultury  Do folkloru patří architektura (skanzeny), lidové malířství, říkadla, zvyky (stavění máje, koledování o velikonocích, vynášení smrti atd.) – tedy vše co souviselo s tradičním venkovským životem

Lidová píseň = píseň, u které NEZNÁME AUTORA  Lidová píseň je součástí folkloru (folklor je NADŘAZENÝ lidové písni) Folklor Zvyky architektura lidová píseň rčení říkadla

 Lidová píseň vznikala:  z přirozené potřeby lidí vyrovnat se s nějakou událostí (např. nešťastná láska- píseň Ó, lásko; slib trvalé lásky – píseň Ó, řebíčku zahradnický atp.)  k určitým příležitostem: vánoční koledování (Štědrej večer, Štěstí zdraví atd.), uspávanky (Černé oči…), svatební (Ej od Buchlova), pohřební, pracovní (Pec nám spadla)

 Lidové písně se předávaly ústně z generace na generaci  V 19.stol., když se rozšířil zájem o český jazyk a českou kulturu chodili po vesnicích sběratelé lidových písní, kteří je zapsali (mezi nejznámější patří František Sušil a Leoš Janáček)

 Lidové písně dělíme na: 1.České – jsou více taneční, veselejší, mají pravidelný rytmus 2.Moravské – jsou složitější, často pomalejší, zpěváci a hráči se v nich více „vyžívají“ - pro moravskou lidovou hudbu je typická cimbálová kapela

Umělá píseň = píseň, u které známe autora  Je-li takováto píseň otisknuta v nějakém zpěvníku, musí u ní být autor uveden  Umělé písně skládali skladatelé „vážné“ hudby (nejvýznamnějším je Franz Schubert- ale nejvíce jich vzniká v oblasti populární hudby

Zlidovělá píseň  = píseň, u níž je autor sice znám, ale je tak rozšířená, že lidé už o autorovi ani nevědí  Příklady:  Chtíc aby spal (Adam Michna z Otradovic)  Škoda lásky (Josef Vejvoda) – během 2.světové války tak zlidověla, že jí nacházíme s různými texty v mnoha zemích