Vybrané kapitoly z kulturálních studií PhDr. Irena Reifová, Ph.D. LS 2015/2016.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlivy na spotřebitele.
Advertisements

Kulturální studia: program kursu
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Média? kulturu? komunikaci? Chcete studovat. • Chcete vědět, jak kultura ovlivňuje to, jací jsme, za co se považujeme a proti čemu se vymezujeme? • Chcete.
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie
Sociologie médií, komunikace a jazyka
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Vymezení a funkce volného času
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
SOCIOLOGIE.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Média: nástroj vládnoucí třídy
Centrum nových strategií muzejní prezentace =
Zobrazování politiky (a političek) v médiích Ústí nad Labem, Jana Smiggels Kavková, M.A. o. s. Fórum 50 %
Auditoriální přístup: počátky  Publikum v množném čísle  Proč lze v rámci KS ztotožnit publikum s auditoriem?  Analýza publika ve vazbě na životní.
Sociální konstruktivismus
Auditoriální přístup: etnografie publik
funkce médií ve společnosti moc médií
Mediální komunikace.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat komunikaci?
Stratifikační výzkum Úvodní informace ke kurzu v LS 2014 Jiří Šafr FHS UK jiri.safrATseznam.cz poslední aktualizace 18/2/2014 Historická sociologie, FHS.
Sociologie zpravodajství. Perspektivy zkoumání zpravodajství podle Michaela Schudsona sociologická kritické politické ekonomie kulturálních studií.
Masová komunikace Martina Bartůňková.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Masová komunikace Martina Bartůňková.
Pierre Bourdieu a jeho význam pro historickou sociologii ( ) Bourdieu se zabýval především současnými společnostmi, historické reálie používal.
Mgr. Jiří Janeček Senát PČR Osvěta zvenčí ? Schopný autor tvoří, neschopný poučuje George Bernard Show.
Média a role čtenáře: kulturální studia
Mediální systém jeden ze subsystémů sociálního systému (soustava elementů n. subsystémů, institucí a jednotek v sociálních rolích) Slovník. Med kom., s.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Gender problematika Nejprve zmíním motivaci tohoto výzkumu,
Textuální přístup: znovu a lépe ( )  Strategie, kterými se text sám sebou otevírá:  dialektika determinace a rezistence  klíčová slova: vyjednávání,
Masmédia.
Přímí předchůdci kulturálních studií  Období 1946 – Extramurial studies: dostaveníčko s kulturou proletariátu  Richard Hoggart: první ředitel CCCS.
Diskurzivní analýza v sociologii
Postmoderní identita. Klasická sociologická pojetí identity se soustřeďují na její původ v sociální a/nebo kulturní struktuře –Například Bourdieu a jeho.
Model transkulturní péče
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Inovace filologických studijních oborů v souladu s potřebami na trhu práce Reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Základy sociální psychologie
Práce s publikem Kancelář Kreativní Evropa – Kultura Magdalena Müllerová.
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Genderová kultura a kulturní teorie sociálního státu
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
3. téma: Kultura
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Etnografie a národnostní politika ČLR
Vybrané kapitoly z kulturálních studií PhDr. Irena Reifová, Ph.D. LS 2015/2016.
Organizační identita a managerisace OSS Magdaléna Šťovíčková SOS, FHS UK, Praha.
Vybrané kapitoly z kulturálních studií PhDr. Irena Reifová, Ph.D. LS 2015/2016.
Spor kulturálních studií s politickou ekonomií Mgr. Markéta Štechová Kurz PhDr. Ireny Reifové, Ph.D. LS.
Stratifikační výzkum Úvodní informace ke kurzu v ZS 2015
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
SOCIOLOGIE VZDĚLÁNÍ.
PŘÍPRAVA A REALIZACE VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ PRO PODPORU
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Úvod do kvalitativního výzkumu
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Vymezení a funkce volného času
I. Dvořák Zahajovací setkání
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Kyvadlo kulturálních studií
VIZUÁLNÍ STUDIA pomezní disciplína zabývající se vizuální kulturou a
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Transkript prezentace:

Vybrané kapitoly z kulturálních studií PhDr. Irena Reifová, Ph.D. LS 2015/2016

3. KULTURALISMUS KULTURÁLNÍCH STUDIÍ: STUDIUM PUBLIK

STRUKTURALISMUS A KULTURALISMUS V KS Studium textů (textuální přístup) (strukturalismus) Studium publik/uživatelů (auditoriální přístup) (kulturalismus) Sociologické pojetí pojmů struktura a jednání (agency) – odvěká debata v sociologii (Durkheim – Giddens) Struktura: nadindividuální sociální vzorce (instituce, normy, ideologie) - nelze si je vybrat - utlačivé, limitující, determinující - působí shora Jednání (agency): motivovaný projev ze strany aktéra - působí zdola - projev „svobodné“ vůle, aktivity

Kulturalismus – duchovní otcové KS (Williams, Hoggart, Thompson– význam se formuje v praktikách žité kultury 1960s Strukturalismus: éra Stuarta Halla – význam se formuje v textu – praktiky signifikace – inspirace sémiologií 1970s Návrat kulturalismu – obrat k mediálním publikům – apropriace struktury – aktivní publika 1980s Trvá převaha studia publik – normalizace témat KS, stabilizace a diverzifikace 1990s Digitální populismus: obyčejní lidé participují díky digitálním technologiím a konkurují elitním/expertním centrům po 2000

INSPIRACE, ZDROJE, PŘEDCHŮDCI Ranný kulturalismus v KS: každodennost, lived culture (Williams, Hoggart, Thompson) Filozofie každodennosti: francouzští myslitelé Henri Lefebvre: Critique of Everyday Life Michel DeCertau: The Practices of Everyday Life (strategie x taktiky) Studium subkultur v KS: Subcultures Group v rámci CCCS – subkultury mládeže rituály: Hall/Jefferson (Resistance through Rituals) ; Willis (Learning to Labour) ; Cohen (Subcultural Conflict and Working Class Comunity) – dělnická mládež styl: Dick Hebdige (The Meaning of Style) – punková subkultura

KONCEPT AKTIVNÍHO PUBLIKA Aktivní publikum: centrální pojem auditoriální analýzy KS AP nepodléhá pasivně indoktrinaci ze strany masových médií a masové kultury Význam se formuje jako výsledek setkání textu a čtenáře: apropriace, interpretace, translace Vliv recepční estetiky (Kostnická škola): literární teorie (Hans Jaus, Wolfgang Isser) – literární dílo nabývá významu aktem recepce (místa nedourčenosti) x texty obsahují regulační struktury („vepsaný čtenář“, „horizont očekávání“ – paralela k „preferovanému čtení“)

AKTIVNÍ PUBLIKA A JOHN FISKE 1. Ztělesnění pojmu „aktivní publikum“ Znevažující kritika: romantizující, naivní, populistický, - odchod z akademické sféry – obchod se starožitnostmi FISKE SE VRACÍ: po 2010

AKTIVNÍ PUBLIKA A JOHN FISKE 2. Publika populární kultury: PK jako komplex textů a jejich konzumace – polysémie jako podmínka popularity Teorie masové kultury: populární produkt je oblíben u všech (masa) ze stejného důvodu (lowest common denominator Polysémie populární kultury: populární produkt je oblíben heterogenními skupinami z různých důvodů Aktivní užití textů populární kultury: významy, slasti, identity

AKTIVNÍ PUBLIKA A JOHN FISKE 3. Sémiotická demokracie: základní vlastnost televizní kultury – tvorba významů delegována na stranu diváků – v oblasti připisování významů je významná „vláda lidu“ Dvě ekonomiky: finanční (kapitál, přístup ke kapitálu omezen, nerovnost) x kulturní (významy, přístup k moci otevřen všem) Exkorporace: inkorporace naruby - odstraňování odporu vtažením do systému x zcizení praktik dominantního diskurzu a využití k odporu

EXKORPORACE Culture jamming: ironické přepracování původní korporátní kultury Digitální protest na sociálních sítích

DVA DRUHY AKTIVITY PUBLIK Sémiotická aktivita (recepce) Sémiotická aktivita (recepce) Instrumentální aktivita (kulturní konzumace, užití médií) Instrumentální aktivita (kulturní konzumace, užití médií)

SÉMIOTICKÁ AKTIVITA David Morley, Charoltte Brunsdon/ Nationwide Audience (1980) – publika televizního magazínu Dorothy Hobson / Crossroads (1982) – autorská práva divákům mýdlové opery Janice Radway / Reading the Romance (1984) – čtenářky červené knihovny Ian Ang / Watching Dallas (1985) – diváci Dallasu Elihu Katz, Tamara Liebes / Export of Meaning (1991) – diváci Dallasu v různých kulurách (USA, skupiny na území Izraele)

INSTRUMENTÁLNÍ AKTIVITA Média jako materiální artefakty, technologie – nelze oddělovat od porozumění textu – „double articulation“ (Roger Silverstone) Kulturní konzumace = social use of media = instrumentální aktivita: pojem konzumace vyjmutý s komerčního kontextu – pojetí konzumace jako produktivního aktu (kreativní spotřeba, radical shopping) Návaznost na koncept užití a gratifikace (výrazná modifikace)

INSTRUMENTÁLNÍ AKTIVITA Prožívání, dotváření každodennosti způsoby užívání médií: definování času a prostoru, zvládání vztahů a interakcí, konstruování rolí (genderové vztahy, moc v rodině) Domestikace technologií: odvozeno z důrazu na televizi – domácnost, rodina jako prostředí konzumace TV x Mobile technologies David Morley / Family Television (1985) – užití televize jako faktor genderových vztahů v rodině, „viewing guilt“ Roger Silverstone, David Morley / Domestic Communications – TV jako zdroj „ontologického bezpečí“

SOCIÁLNÍ UŽITÍ DIGITÁLNÍCH MÉDIÍ Media affordances – vestavěné technologické sklony ČAS Post-broadcast television: oslabení regularity a simultaneity TV vysílání PROSTOR Navigace prostorem ve videohrách, geolokace (mobilní technologie), hyperlokální média (definování lokality zdola)

ETNOGRAFICKÁ METODA Výzkumná metoda převzatá z antropologie a sociologie: průnik výzkumníka do jiné kultury, rekonstrukce porozumění Etnografie těch druhých (původní domorodé kultury, antropologie) x etnografie sebe sama (Chicagská škola, sociologie) Pozorování (zúčastněné, nezúčastněné) + dotazování Kritika etnografie v KS -nebyla dlouhodobým kontaktem s komplexem mediální kultury (zaměření na jedno médium) -absence „thick description“ (Clifford Geertz)