Luhačovice, Priority železniční infrastruktury na Moravě v období 2014–2020 Ing. Mojmír Nejezchleb náměstek generálního ředitele pro modernizaci dráhy STŘEDNÍ MORAVA – KŘIŽOVATKA DOPRAVNÍCH A EKONOMICKÝCH ZÁJMŮ
Priority železniční infrastruktury na Moravě v období 2014– Morava – důležitá železniční křižovatka V segmentu osobní i nákladní dopravy tvoří region Moravy klíčové spojnice ve směru sever – jih i západ – východ, základním stavebním kamenem rozvoje železniční infrastruktury je dokončení modernizace zbývajících částí tranzitních železničních koridorů, zkapacitnění, zvýšení rychlosti a elektrizace tratí pro dálkovou a především regionální dopravu snaha o včasnou realizaci tratí rychlých spojení se sousedními kraji i Prahou a Brnem, výstavba nových zastávek.
Priority železniční infrastruktury na Moravě v období 2014– Výkony železniční dopravy v moravských krajích Přeprava cestujících v rámci kraje (tis. osob) Zdroj dat: Ročenka dopravy MD Přeprava věcí v rámci kraje (tis. tun)
Priority železniční infrastruktury na Moravě v období 2014–2020 Operační program Doprava 2014–2020 (tzv. OPD 2) míra příspěvku až 85 %, obvyklá výše cca 70% alokace na celé rozpočtové období pro prioritu č. 1 „Železniční a ostatní udržitelná doprava“ (železnice, městská kolejová doprava, dopravní projekty krajů apod.), předpokládaný objem pro železnici – cca 49 mld. Kč. CEF – Nástroj pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility) je určen pouze pro projekty v rámci „Hlavní sítě“ TEN-T (tzv. TEN-T „Core Network“), míra příspěvku až 85 % (ve zvýhodněném období tzv. národní obálky v letech 2014– 2020), předpokládaný objem pro železnici v rámci „národní obálky“ – cca 27 mld. Kč. 4 Zdroje financování na období 2014–2020
Priority železniční infrastruktury na Moravě v období 2014– Rekonstrukce a zkapacitnění trati Studénka – Mošnov včetně napojení Letiště Leoše Janáčka investiční náklady 553 mil. Kč, 85 % spolufinancováno z OPD 1, zahájení provozu ve spolupráci s Moravskoslezským krajem 13. dubna 2015, zvýšení traťové rychlosti z 50 km/h na 100 km/h, celý úsek elektrizován a vybaven novým zabezpečovacím zařízením, vytvoření podmínek pro kolejové napojení průmyslové zóny Mošnov. Významné realizace na Moravě
Priority železniční infrastruktury na Moravě v období 2014– Zastávka Třinec centrum vznik v souvislosti s optimalizací trati Bystřice nad Olší – Český Těšín, nachází se v docházkové vzdálenosti náměstí T. G. Masaryka v centru města, zprovozněna 20. června Zastávka Frenštát pod Radhoštěm město zastávka v blízkosti centra města – přiblížení železniční dopravy většině obyvatel města, v rámci stavby vybudováno nové nástupiště, přístupové chodníky, parkoviště a veřejné osvětlení, zprovozněna 14. prosince Nové zastávky – realizované
Priority železniční infrastruktury na Moravě v období 2014– Výstavba zastávky Ostrava-Zábřeh investiční náklady 55 mil. Kč, realizace 2017 zastávka situovaná u mostu Mládeže, přestupní vazba na MHD. Výstavba zastávky Havířov nemocnice investiční náklady 55 mil. Kč, předpoklad realizace 09/2016 až 04/2017, nově budovaná zastávka u silničního nadjezdu v km 16,968 s přístupovými cestami z ulice Dělnická vedené po silničním nadjezdu. Nové zastávky – připravované
Priority železniční infrastruktury na Moravě v období 2014– Rekonstrukce žst. Olomouc hlavní nádraží investiční náklady 2,2 mld. Kč, spolufinancování 1,7 mld. Kč z OPD 1, realizace v období 09/2013 až 08/2016, zkrácení jízdní doby přes železniční uzel Olomouc, zvýšení traťové rychlosti až na 160 km/hod, zlepšení komfortu pro cestující, bezbariérové úpravy stanice, nová vnější a ostrovní nástupiště s celkovou délkou nástupních hran m, zavedení prostorové průchodnosti pro ložnou míru UIC GC Rekonstrukce významných uzlů (1)
Priority železniční infrastruktury na Moravě v období 2014– Rekonstrukce žst. Přerov, 2. a 3. stavba investiční náklady 2,3 mld. a 711 mil. Kč, předpoklad realizace 2017–2021, rekonstrukce výhybny Dluhonice a přilehlých úseků úpravy tratě v souvislosti s přechodem na pravostranný provoz trati Bohumín – Břeclav od zahájení platnosti grafikonu vlakové dopravy 2012/2013, stavba řeší mimoúrovňové křížení vlaků směr Olomouc – Hranice na Moravě s vlaky Přerov – Olomouc se současným zachováním mimoúrovňového křížení vlaků směr Hranice na Moravě – Přerov s vlaky Olomouc – Hranice na Moravě. Rekonstrukce významných uzlů (2)
Priority železniční infrastruktury na Moravě v období 2014– Průjezd uzlem Ostrava - SP předpoklad realizace po roce 2020, zvýšení traťové rychlosti, zlepšení spolehlivosti, rekonstrukce stanice Ostrava hlavní nádraží, bezbariérová úprava nástupišť, nové informační systémy. Rekonstrukce významných uzlů (3)
Priority železniční infrastruktury na Moravě v období 2014– Vybrané projekty modernizace tratí na Moravě (1) Modernizace traťového úseku Brno-Maloměřice (včetně) – Brno-Židenice (mimo) celkové investiční náklady 0,8 mld. Kč, realizace v období 02/2015 až 12/2015, rekonstrukce žel. svršku a spodku, úpravy sdělovacího a zabezpečovacího zařízení, nové trakční vedení, protihlukové stěny. Modernizace traťového úseku Modřice (mimo) – Brno-Horní Heršpice (mimo) celkové investiční náklady 0,2 mld. Kč, realizace v období 02/2015 až 11/2015, modernizace traťových kolejí, úpravy sdělovacího a zabezpečovacího zařízení, nové trakční vedení.
Priority železniční infrastruktury na Moravě v období 2014– Optimalizace trati Bystřice nad Olší – Český Těšín, 2. stavba ŽST Český Těšín přestavba železniční stanice – vybudování nových bezbariérových nástupišť a nového zabezpečovacího zařízení, zvýšení rychlosti ve vybraných částech zhlaví na 60–80 km/h, rekonstrukce mostních objektů, atd., předpoklad stavebního dokončení 03/2016 Optimalizace trati Český Těšín – Dětmarovice, část v km 332, ,076 traťový úsek v poddolovaném území řešen s technickými parametry optimalizované tratě, hlavní náplní je výměna stávajících mostních konstrukcí v km 332,420 proběhnou zde úpravy trakčního vedení, kabelizace a zabezpečovacího zařízení, předpokládané dokončení stavby 12/2016 Vybrané projekty modernizace tratí na Moravě (2)
Priority železniční infrastruktury na Moravě v období 2014– Železniční přejezdy na trati Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice významná role v regionální (příměstské) i turistické dopravě, velký počet křížení tratě s řadou pozemních komunikací omezuje traťovou rychlost na stávajících 20–50 km/h, vybudování nových zabezpečovacích zařízení, rekonstrukce silničního tělesa přejezdů, výhledová rychlost trati v novém stavu až 80 km/h, stavba ukončena v polovině letošního roku. Vybrané projekty modernizace tratí na Moravě (3)
Priority železniční infrastruktury na Moravě v období 2014– Rekonstrukce kunčického zhlaví v ŽST Ostrava-Vítkovice komplexní rekonstrukce celého zhlaví stanice s novým napojením vlečky Vítkovice Doprava a.s., rekonstrukce silnoproudých zařízení, trakčního vedení, zabezpečovacího a sdělovacího zařízení včetně kamerového systému a rekonstrukce mostu v km 33,223 přes ulici Místecká, realizace 06/2015 – 11/2016 celkové investiční náklady 500 mil.Kč Vybrané projekty modernizace tratí na Moravě (4)
Priority železniční infrastruktury na Moravě v období 2014– DOZ trati Újezdec u Luhačovic (mimo) – Vlárský průsmyk celkové investiční náklady 248 mil. Kč, 2/2013–01/2016, zkuš. provoz od dálkové řízení provozu a ovládání technologických zařízení. Železniční přejezdy na trati Kroměříž – Zborovice celkové investiční náklady 102 mil. Kč, 01/2015–10/2015, vybavení 8 přejezdů novým světelným přejezdovým zařízením. Vybrané projekty modernizace tratí na Moravě (5)
Priority železniční infrastruktury na Moravě v období 2014– DOZ Břeclav – Brno celkové investiční náklady 279 mil. Kč, 03/2014–08/2015, dálkové řízení provozu a ovládání technologických zařízení. DOZ Veselí nad Moravou (mimo) – Újezdec u Luhačovic (mimo) celkové investiční náklady 82 mil. Kč, 05/ /2015, zkuš.provoz od dálkové řízení provozu a ovládání technologických zařízení, rekonstrukce nástupišť, snížení hlukové zátěže. Vybrané projekty modernizace tratí na Moravě (6)
Priority železniční infrastruktury na Moravě v období 2014– Revitalizace trati Opava východ – Olomouc investiční náklady 1 mld. Kč, předpoklad realizace 03–11/2016 rekonstrukce stanic Opava západ a Skrochovice, vybudování bezbariérových nástupišť, v traťovém úseku Krnov – Skrochovice zvýšení rychlosti až na 120 km/h. Revitalizace trati Okříšky – Zastávka u Brna investiční náklady 1 mld. Kč, předpoklad realizace 07/2016 – 07/2017, zvýšení rychlosti na 100km/h, kompletní rekonstrukce svršku a spodku, zřízení bezstykové koleje, rekonstrukce žst. Třebíč. Vybrané projekty modernizace tratí na Moravě (7)
Priority železniční infrastruktury na Moravě v období 2014– Revitalizace trati Bludov – Jeseník investiční náklady 1 mld. Kč, realizace 07/2015 – 06/2016, rekonstrukce stanic Ruda nad Moravou a Bohdíkov a zastávek Bludov-Lázně, Bohutín, Bartoňov, Komňátka, Raškov a Hanušovice–Holba. zvýšení traťové rychlosti na 70 až 100 km/h, modernizace 15 železničních přejezdů. DOZ Mikulovice – Jeseník investiční náklady 253 mil. Kč, realizace 09/2015 – 06/2016, přestavba žst. Jeseník, nová nástupiště, zabezpečovací a sdělovací technologie. Vybrané projekty modernizace tratí na Moravě (8)
Priority železniční infrastruktury na Moravě v období 2014– Modernizace a elektrizace trati Otrokovice – Vizovice investiční náklady 8 mld. Kč, předpoklad realizace podstatné zvýšení propustnosti trati, zdvojkolejnění v úseku Otrokovice - Zlín celková elektrizace trati, odstranění mimoúrovňových křížení, rekonstrukce stanic a zastávek. Elektrizace a zkapacitnění trati Šumperk – Olomouc investiční náklady 5,4 mld. Kč, zvýšení traťové rychlosti a kapacity zajištění bezbariérového přístupu pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace. Vybrané projekty modernizace tratí na Moravě (9)
Priority železniční infrastruktury na Moravě v období 2014– Elektrizace trati Brno – Zastávka u Brna investiční náklady 3,7 mld. Kč, předpoklad realizace 2017–2018, elektrizace trati, zdvojkolejnění trati v úseku Střelice – Zastávka u Brna, zvýšení traťové rychlosti, zlepšení stability grafikonu vlakové dopravy, nové zastávky Starý Lískovec a Ostopovice. Vybrané projekty modernizace tratí na Moravě (10)
Priority železniční infrastruktury na Moravě v období 2014– Boskovická spojka investiční náklady 1,2 mld. Kč, předpoklad realizace , modernizaci části traťového úseku od Boskovic po nově zřízenou odbočku Bělá a novostavbu traťové spojky mezi odbočkou Bělá a nově zřízenou odbočkou Lhota Rapotina, úpravy konfigurace kolejiště žst. Boskovice. Modernizace a elektrizace trati Šakvice – Hustopeče u Brna investiční náklady 1,1 mld. Kč, trať kompletně obnovena a elektrifikována, přímé spojení s Brnem bez přestupu, zvýšení traťové rychlosti na 90km/hod Vybrané projekty modernizace tratí na Moravě (11)
Priority železniční infrastruktury na Moravě v období 2014– DOZ Ostrava-Svinov – Petrovice u Karviné státní hranice, Dětmarovice – Mosty u Jablunkova státní hranice investiční náklady 300 mil. Kč, zapojení stavby do systému dálkového ovládání zabezpečovacího zařízení z CDP Přerov. Rekonstrukce úseku Křižanov – Sklené nad Oslavou předpokládané investiční náklady 1,2 mld. Kč, předpokládaná realizace 2018–2019, rekonstrukce železničního spodku a svršku, kompletní rekonstrukce stanic Křižanov a Sklené nad Oslavou. Vybrané projekty modernizace tratí na Moravě (12)
Priority železniční infrastruktury na Moravě v období 2014– Revitalizace trati Břeclav – Znojmo investiční náklady 1 mld. Kč, předpoklad realizace 07/2016 – 07/2017, rekonstrukce v úseku Boří les (mimo) – Valtice (včetně), rekonstrukce zabezpečovacího zařízení. Vybrané projekty modernizace tratí na Moravě (13)
Priority železniční infrastruktury na Moravě v období 2014– Další připravované stavby na Moravě pro plánovací období 2014–2020 Modernizace trati Olomouc – Prostějov – Nezamyslice – zpracovává se SP Modernizace trati Hranice na Moravě – Horní Lideč – Střelná - zpracovává se SP Staré Město u Uherského Hradiště – Luhačovice /Bylnice/ Veselí nad Moravou – SP zpracována Ostrava – Val. Meziříčí, Frýdek-Místek – Český Těšín/Třinec, Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice a Studénka – Veřovice – zpracovává se SP Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno
Priority železniční infrastruktury na Moravě v období 2014– Modernizace trati Brno – Přerov – Moravská magistrála Výrazné zlepšení dostupnosti Brna, střední Moravy a Ostravska, modernizace trati až na rychlost 200 km/h, výrazné zkrácení jízdní doby Ostrava – Brno, výraznější úspora času po dokončení vysokorychlostní tratě Přerov – Bohumín, zdvoukolejnění trati v délce 76,5 km, podstatné zvýšení propustnosti trati, odstranění mimoúrovňových křížení, snížení hlukové zátěže, schválena studie proveditelnosti Ministerstvem dopravy.
© Správa železniční dopravní cesty, státní organizace Děkuji za pozornost!