Číslo DUM: VY_32_INOVACE_20 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Homo sapiens (člověk rozumný), Homo sapiens sapiens (člověk dnešního.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PRAVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Vývoj člověka dle anglického badatele Charlese Darwina.
HOMO HABILIS (4-1MA) Jeho kosterní pozůstatky byly nalezeny v Olduvai
Pravěk První lidé. Pravěk První lidé Člověk zručný (Homo habilis) je jedna z linií rodu Homo a hypotetický předchůdce dnešního člověka, který žil.
ČESKÉ ZEMĚ V PRAVĚKU.
ČLOVĚK ROZUMNÝ (HOMO SAPIENS)
Název: Vývojový druh člověka – procvičování, opakování
VY_32_INOVACE_Dj.6.02-Pravěk-prezentace
PRAVĚK.
DUM Téma: Pravěk (vývoj člověka) Vyučovací předmět: Dějepis Ročník: 6.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Vývoj člověka Lidé i jejich život na Zemi se postupně mění, vyvíjejí se. Gorila Gorila je jedním z lidoopů, který žije volně v některých pralesích. U nás.
6. ročník Pravěk a starověk
Název: Člověk vzpřímený – homo erectus Autor: Mgr. Eva Vondrková
Pravěk.
Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Základní škola Zlín, Komenského 78, příspěvková organizace Komenského 78, Zlín – Malenovice, Školní rok: 2011/2012.
člověk vzpřímený Homo erectus
ČLOVĚK ROZUMNÝ Člověk vyspělý ( Homo sapiens sapiens)
Paleolit 6. ročník.
ČLOVĚK ROZUMNÝ (HOMO SAPIENS SAPIENS)
Původ a vývoj člověka III
Název: Člověk současného typu – homo sapiens sapiens
Život člověka v době kamenné
Název: Člověk rozumný – homo sapiens Autor: Mgr. Eva Vondrková
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PALEOLIT)
Člověk rozumný (Homo sapiens)
PRAVĚK Starší doba kamenná
Nejstarší lidé dnešního typu
6. ročník Pravěk.
Čtvrtohory vývoj člověka
Dějepis Doba kamenná 1.
6. ročník Pravěk.
PRVOUKA 3. ROČNÍK Mgr. Kamila Homoláková ZŠ MUDr. E. Lukášové
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
8. ročník, biologie člověka CO DĚLÁME V PŘÍRODOPISE.
Čtvrtohory vývoj člověka
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
ARCHEOLOGICKÉ NÁLEZY Starší doba kamenná Dějepis 6.roč. Mgr. Renata Šimková.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Pravěk.
Předchůdci člověka VY_32_INOVACE_15
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
Dějepis 6. ročníku Člověk rozumný.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_14
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PRAVĚK).
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_18
VLASTIVĚDA Lidé a čas Život v pravěku
STARŠÍ DOBA KAMENNÁ – př.n.l..
Pravěk uč. 21.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
O nejstarších dějinách Čech
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Dějepis 6. ročníku Člověk vzpřímený.
UMĚNÍ A NÁBOŽENSTVÍ 6.TŘÍDA
Člověk Neandrtálský.
(Homo sapiens) 200 tisíc let před n. l tisíc let př. n. l.
PRAVĚK U NÁS významná naleziště.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název: Člověk zručný – homo habilis Autor: Mgr. Eva Vondrková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Lovci mamutů. Lovci mamutů Obsah Období lovců mamutů – doba kamenná Archeologická naleziště v ČR Zdroje.
VY_32_INOVACE_01_PR_VÝVOJ ČLOVĚKA
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA l. O čem bude řeč? Antropogeneze – vývoj člověka. Předchůdci člověka: o Australopithecus o Homo habilis – člověk zručný o Homo erectus.
Transkript prezentace:

Číslo DUM: VY_32_INOVACE_20 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Homo sapiens (člověk rozumný), Homo sapiens sapiens (člověk dnešního typu) - žáci se naučí základní fakta o předchůdcích člověka (Homo sapiens, Homo sapiens sapiens) DĚJEPIS – 6. ročník

Homo sapiens člověk rozumný, pračlověk („neandertálec“) 250 tis. – 40 tis. př. Kr. podobný dnešnímu člověku derthalensis.jpg

Evropa – Neanderthal u Düsseldorfu, Afrika, Asie jeskyně Šipka (Štramberk), jeskyně Kůlna (Moravský kras) sloup-01/53

lovil velká zvířata (soby, medvědy, koně, mamuty) –kladení pastí – velké jámy –dřevěné a kostěné zbraně – oštěpy, hroty tzv. pazourek (z křemene) olch.jpg kombinované nástroje (nože, škrabadla, vrtáky aj.)

jeskyně, oválné chaty –žil v rodu –pohřbívání – vybavené hroby (červené barvivo), představy o posmrtném životě článkovaná řeč asi uměl rozdělat oheň HDwQfI

Homo sapiens sapiens člověk dnešního typu, člověk současný („hotový“) 40 tis. – 10 tis. př. Kr. 170 – 180 cm Evropa, Asie, Afrika, Amerika, Austrálie

Předmostí u Přerova Dolní Věstonice u Mikulova Vestonice.jpg Pavlov u Mikulova v.jpg

Praha-Jenerálka %C3%A1lka,_pohled_na_masiv.jpg jeskyně Pekárna (Moravský Kras) yn%C4%9B_Pek%C3%A1rna.jpg

sběr plodů, lov zvěře, rybolov –sušení a uzení masa nové nástroje a zbraně –kožené měchy, nádoby - duté rohy –luk, šíp

stálá tábořiště – chaty z kostí domestikace (zdomácnění) zvířat – pes dokonalá (článkovaná) řeč

přirozená dělba práce: 1) muž – lov, ochrana rodu 2) žena – děti, udržování ohně –ženě prokazována velká úcta –žena je autoritou – matriarchát (mater = matka)

Opakování: Homo sapiens se také označuje jako: a) člověk rozumný, opočlověk, neandertálec b) člověk zručný, pračlověk,neandertálec c) člověk rozumný, pračlověk, neandertálec

ŠPATNĚ! ! ! 

SRPÁVNĚ! ! !

Mezi nejznámější naleziště pozůstatků člověka rozumného patří: a) Neederland u Düsseldorfu b) Neaderthal u Düsseldorfu c) Neanderthal u Düsseldorfu

Poznej předchůdce člověka! „Na této planetě jsem se objevil před několika tisíci lety, měřil jsem 170 až 180 cm a postupně jsem osídlil všechny kontinenty. V přírodě jsem sbíral plody, lovil zvěř i ryby. Získané maso jsem dokázal sušit a udit. K lovu jsem používal luk a šíp, k uchování potravin jsem používal např. zvířecích rohů.

Dokázal jsem si ochočit některá zvířata, prvním domácím zvířetem byl pes. Dorozumíval jsem se dokonalou řečí a významné postavení v naší společnosti měla žena, které jsme prokazovali velkou úctu. Jsem... „

Odpověz ano či ne! Člověk rozumný lovil velká zvířata, např. medvědy či mamuty. U člověka dnešního typu došlo k přirozené dělbě práce mezi mužem a ženou.

Člověk rozumný používal např. pazourek (vyrobený z křemene). Pračlověk se silně podobal dnešnímu člověku a při lovu velkých zvířat mu pomáhaly velké jámy (kladení pastí).

Neandertálec při pohřbívání používal červené barvivo (barva života). Člověk rozumný se dorozumíval článkovanou řečí, používal kombinované nástroje a patrně uměl rozdělat oheň.

Zdroje: