Číslo DUM: VY_32_INOVACE_20 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Homo sapiens (člověk rozumný), Homo sapiens sapiens (člověk dnešního typu) - žáci se naučí základní fakta o předchůdcích člověka (Homo sapiens, Homo sapiens sapiens) DĚJEPIS – 6. ročník
Homo sapiens člověk rozumný, pračlověk („neandertálec“) 250 tis. – 40 tis. př. Kr. podobný dnešnímu člověku derthalensis.jpg
Evropa – Neanderthal u Düsseldorfu, Afrika, Asie jeskyně Šipka (Štramberk), jeskyně Kůlna (Moravský kras) sloup-01/53
lovil velká zvířata (soby, medvědy, koně, mamuty) –kladení pastí – velké jámy –dřevěné a kostěné zbraně – oštěpy, hroty tzv. pazourek (z křemene) olch.jpg kombinované nástroje (nože, škrabadla, vrtáky aj.)
jeskyně, oválné chaty –žil v rodu –pohřbívání – vybavené hroby (červené barvivo), představy o posmrtném životě článkovaná řeč asi uměl rozdělat oheň HDwQfI
Homo sapiens sapiens člověk dnešního typu, člověk současný („hotový“) 40 tis. – 10 tis. př. Kr. 170 – 180 cm Evropa, Asie, Afrika, Amerika, Austrálie
Předmostí u Přerova Dolní Věstonice u Mikulova Vestonice.jpg Pavlov u Mikulova v.jpg
Praha-Jenerálka %C3%A1lka,_pohled_na_masiv.jpg jeskyně Pekárna (Moravský Kras) yn%C4%9B_Pek%C3%A1rna.jpg
sběr plodů, lov zvěře, rybolov –sušení a uzení masa nové nástroje a zbraně –kožené měchy, nádoby - duté rohy –luk, šíp
stálá tábořiště – chaty z kostí domestikace (zdomácnění) zvířat – pes dokonalá (článkovaná) řeč
přirozená dělba práce: 1) muž – lov, ochrana rodu 2) žena – děti, udržování ohně –ženě prokazována velká úcta –žena je autoritou – matriarchát (mater = matka)
Opakování: Homo sapiens se také označuje jako: a) člověk rozumný, opočlověk, neandertálec b) člověk zručný, pračlověk,neandertálec c) člověk rozumný, pračlověk, neandertálec
ŠPATNĚ! ! !
SRPÁVNĚ! ! !
Mezi nejznámější naleziště pozůstatků člověka rozumného patří: a) Neederland u Düsseldorfu b) Neaderthal u Düsseldorfu c) Neanderthal u Düsseldorfu
Poznej předchůdce člověka! „Na této planetě jsem se objevil před několika tisíci lety, měřil jsem 170 až 180 cm a postupně jsem osídlil všechny kontinenty. V přírodě jsem sbíral plody, lovil zvěř i ryby. Získané maso jsem dokázal sušit a udit. K lovu jsem používal luk a šíp, k uchování potravin jsem používal např. zvířecích rohů.
Dokázal jsem si ochočit některá zvířata, prvním domácím zvířetem byl pes. Dorozumíval jsem se dokonalou řečí a významné postavení v naší společnosti měla žena, které jsme prokazovali velkou úctu. Jsem... „
Odpověz ano či ne! Člověk rozumný lovil velká zvířata, např. medvědy či mamuty. U člověka dnešního typu došlo k přirozené dělbě práce mezi mužem a ženou.
Člověk rozumný používal např. pazourek (vyrobený z křemene). Pračlověk se silně podobal dnešnímu člověku a při lovu velkých zvířat mu pomáhaly velké jámy (kladení pastí).
Neandertálec při pohřbívání používal červené barvivo (barva života). Člověk rozumný se dorozumíval článkovanou řečí, používal kombinované nástroje a patrně uměl rozdělat oheň.
Zdroje: