ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0464 ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

I. Osvícenský absolutismus
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček 2011/2012.
2. polovina 18. století osvícenství VĚK ROZUMU.
Osvícenství.
Co to je osvícenství Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
 2. polovina 18. století  člověk se má řídit spíše rozumem než vírou  má být tolerantní  smyslem života je důstojnější život na zemi  viz učivo literatury.
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
století vznik kapitalistické společnosti
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Č í slo materi á lu 3_3_D_08 Datum vytvořen í Druh učebn í ho materi á lu Prezentace.
MEZI TŘICETILETOU VÁLKOU A FRANCOUZSKOU REVOLUCÍ
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
EVROPA VE 30. LETECH (II.) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa.
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA (II. ČÁST) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Osvícenství - Francie Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník:
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Z.Šupková Název šablonyIII/2.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Z.Šupková Název šablonyIII/2.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Monika Jáglová Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_4B_09_Česká.
Osvícenské reformy a proměny Duchovní kultura Evropy ZS 2014 Pátek, sudý, 8:45 Barbora Beňová.
Osvícenství Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3614_Osvícenství Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Funkce sinus.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
 Autor: Eva Žárová  Datum vytvoření: říjen 2011  Ročník: 8.  Vzdělávací oblast: Člověk a společnost  Vzdělávací obor: Dějepis  Tematický okruh: Osvícenský.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Matematika zábavně Natálie Kozáková, 9.c.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Moderní škola
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Filozofie osvícenství ve Francii
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Iveta Plíšková
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Nové typy monarchií 18. – 19. stol..
Rozvoj vědy a změny ve společnosti – konec 17. a 18. století
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Osvícenství.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: Základní škola T. G
Transkript prezentace:

ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUMMgr. Soňa Havlíčková Název DUMOsvícenství Kód DUMVY_32_INOVACE_2.1.5 Datum vytvoření PředmětDějepis Tematická oblastEvropa v raném novověku Učivo ŠVPOsvícenství Anotace DUMShrnuje základní informace o období osvícenství. Metodický popis Je určen k podpoře frontální výuky. Je vhodné jej zpřístupnit studentům, kteří jej mohou využít jako pomůcky pro domácí přípravu na vyučování. HodnoceníOsvědčil se jako prostředek k názornějšímu výkladu, pomohl upevnit znalosti žáků. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Osvícenství Obr. 1, ilustrace z titulního listu francouzské Encyklopedie Pravda, nahoře uprostřed, je obklopena světlem a odhalována Filozofií a Rozumem. Enlightenment Era. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z:

Základní rysy osvícenství Myšlenkové, kulturní, politické a hospodářské hnutí, které se prosadilo v 18. stol. 1 Světlo rozumu proti tmářství Zrodilo se v Anglii, kolébkou Francie Hlavní principy: – Rozum – Tolerance – Pozemský život – Víra v pokrok 1 HLAVAČKA, Milan. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2001, 175 s. ISBN s. 11.

Přírodovědecké objevy JménoObjev LavoisierUtřídění chemických prvků LinnéVědecké rozdělení rostlin GalvaniLeydenská láhev (kondenzátor), galvanický článek VoltaElektrická baterie Franklin, DivišBleskosvod NewtonMechanika, gravitace PascalAtmosférický tlak WattZdokonalený parní stroj MontgolfierovéHorkovzdušný balón

Osvícenské teorie o společnosti John Locke – Teorie společenské smlouvy – Přirozenoprávní teorie Montesquieu – Rozdělení moci ve státě – Princip brzd a rovnováh Obr. 2, John Locke. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Obr. 3, File:Montesquieu_1.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Obr. 2 Obr. 3

Encyklopedisté Encyklopedie aneb Racionální slovník věd, umění a řemesel Diderot Holbach Helvétius D´Alembert Voltaire Rousseau Obr. 4, Encyclopédie. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Obr. 4

Pokrok? Přispěl pokrok věd a umění ke zlepšení mravů? Odpověď na tuto otázku byla předmětem soutěže vyhlášení dijonskou akademií. Jejím vítězem se stal Rousseau. Jak byste na tuto otázku odpověděli vy? Projděte si doma citáty osvícenských filozofů, vyberte si citát, se kterým se ztotožňujete a představte jej třídě.

Osvícenský absolutismus Jaké jsou základní znaky absolutismu? Ve kterých zemích se prosadil? V čem byste viděli jeho pozitivní význam? Josef II., Fridrich II., Kateřina II. Panovník je prvním služebníkem státu Ekonomické a sociální reformy, „revoluce shora“ Pokus se shrnout rozdíl mezi absolutismus a jeho osvícenskou variantou. Srovnej portréty Ludvíka XIV. a Josefa II.

Obr. 5, Louis_XIV_of_France. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Obr. 6, Soubor:Joseph_II.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Obr. 5Obr. 6

Umění 18. stol. Ve střední, jižní a východní E. pokračuje baroko Vzorem Francie Rokoko – Světská témata, umírněnější zdobnost Klasicismus – Pravidelnost, uspořádanost, symetrie – Odpovídá duchu osvícenství – Zámky Vranov, Dobříš, Slavkov, Roudnice Obr. 7, Rokaj. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Obr. 7, la rocaille, rokaj

Seznam použitých zdrojů: Enlightenment Era. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: HLAVAČKA, Milan. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2001, 175 s. ISBN John Locke. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: File:Montesquieu_1.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Encyclopédie. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Louis_XIV_of_France. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Soubor:Joseph_II.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Rokaj. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: