Mutace Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: 3. 9. 2013 Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní genetické pojmy – AZ kvíz
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
MUTACE.
Genetická proměnlivost, mutace
GENETIKA EUKARYOTICKÉ BUŇKY
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
Genetika.
Buněčné dělení.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_06 Tematická.
Molekulární genetika.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Buněčný cyklus MUDr.Kateřina Kapounková
Mutace.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_533.
prof. Ing. Václav Řehout, CSc.
 VZNIK GENETICKÉ PROMĚNLIVOSTI = nejdůležitější mikroevoluční
Mutace a mutageneze FOTO Lenka Hanusová, 2013.
Fyziologie reprodukce a základy dědičnosti FSS 2009 zimní semestr D. Brančíková.
Nukleové kyseliny Přírodní látky
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Spontánní mutace Četnost: 10-5 – Příčiny:
Genetické poruchy - obecně
Exonové, intronové, promotorové mutace
MUTACE náhodné nevratné změny genetické informace návrat do původního stavu je možný jen další (zpětnou) mutací jediný zdroj nových alel ostatní zdroje.
Populace a krevní skupiny Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 1. část – Výtrusné rostliny Číslo vzdělávacího.
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
Mutace Karel Mach. Mutace Přesná replikace genetického materiálu (tato důležitá vlastnost není absolutní) – to že není absolutní, je jedním ze zdrojů.
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Exonové, intronové, promotorové mutace
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
EU peníze středním školám
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Metabolické děje II. – proteosyntéza
Rozmnožování buněk - meióza
Anatomie rostlinných orgánů
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Mutace.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetické zákony.
Mutace.
NUKLEOVÉ KYSELINY Dusíkaté báze Cukry Fosfát guanin adenin tymin
Genetika.
Genetika.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Exonové, intronové, promotorové mutace
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Transkript prezentace:

Mutace Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_BIO.oktava – 35_mutace ŠkolaGymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 AutorMgr. Jitka Mašková NázevMutace PředmětBiologie Tematická oblastgenetika Šablona III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Ročník oktáva, 4. ročník Metodický list/Anotace Materiál obsahuje stručný přehled mutací a jejich třídění z různých hledisek. Na závěr je zařazen krátký test na ověření znalostí. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Mutace = změna v DNA - různého rozsahu, z různých příčin - většinou způsobují poškození buňky, patologickou změnu nebo jsou neutrální, jen vzácně mají kladný vliv a)Spontánní = samovolné, vznikají náhodně chybou při replikaci - vznikají s frekvencí na jeden gen v jedné generaci b)Indukované = záměrně vyvolané mutageny fyzikální - např. radioaktivní a rentgenové záření chemické - např. kyslíkové radikály, dioxiny, těžké kovy biologické - např. onkoviry

Mutace a)Somatické = v tělních buňkách - předávají se jen v těch buněčných liniích, které pocházejí z mutované buňky b)Gametické = v gametě - jsou předávány na potomky a)Jaderné = postihují jadernou DNA b)Mimojaderné = postihují mitochondriální DNA, plastidovou DNA, plazmidy a)Vitální = nositel s ní přežívá alespoň do reprodukčního věku b)Letální = s životem neslučitelné

Mutace a)Genové = mutace se týká jen jednoho genu b)Chromozomové = změna nastává v celém chromozomu = strukturní aberace c)Genomové = změní se počet chromozomů = numerické aberace a)Dominantní = k mutaci dojde v genu a tato nová alela se chová dominantně vůči nemutované b)Recesivní = nově vzniklá alela se chová vůči nemutované recesivně

Mutace - genové bodové mutace -záměna nukleotidu za jiný = substituce -výměna dvou sousedních nukleotidů v řetězci= transpozice -výměna nukleotidů mezi homologními řetězci = inverze - dojde ke změně jen v jednom tripletu - při translaci může dojít k ukončení, může být zařazena jiná aminokyselina nebo se nestane nic -ztráta nukleotidu = delece -vložení nadpočetného nukleotidu = inzerce -zdvojení nukleotidu v řetězci = duplikace posunové mutace - dojde ke změně čtecího rámce od místa mutace dále - při translaci vzniká jiná posloupnost aminokyselin

Mutace - chromozomové = strukturní aberace - vždy dojde ke zlomu chromozomu a následné přestavbě Delece = ztráta části chromozomu Duplikace = zdvojení části chromozomu Inverze = vyštěpení části chromozomu a jeho zpětné vložení obráceně Inzerce = vyštěpení části chromozomu a jeho vložení do jiného chromozomu Translokace = přemístění ulomené části na jiný chromozom Ring chromozom = spojení konců chromozomu do kruhu

Mutace - genomové = numerické aberace - nesouhlasí počet chromozomů – chybí nebo přebývají - dochází k nim díky nesprávnému rozchodu chromozomů při mitóze a)Aneuploidie = chybí nebo přebývá chromozom z některého páru monozomie = z páru je přítomen jen jeden chromozom trizomie = chromozom je přítomen třikrát b) Polyploidie = znásobení celé sady chromozomů triploidní = 3 sady tetraploidní = 4 sady

Vyber správnou možnost, nebo doplň vynechaná slova: 1. Jestliže je jeden nukleotid nahrazen jiným, a)může být syntéza peptidu ukončena b)nemůže být zařazena do polypeptidu stejná aminokyselina c)musí být zařazena do polypeptidu jiná aminokyselina d)mohou být zařazeny do polypeptidu dvě aminokyseliny 2. Zařazení nadpočetného nukleotidu do DNA a)znemožňuje transkripci b)má menší účinek než záměny nukleotidů c)má za následek zvýšení počtu aminokyselin v peptidu d)způsobí posun čtecího rámce při translaci 3. Chromozomové mutace a)vznikají ztrátou jednoho nukleotidu b)mění genetický kód c)vznikají záměnou několika nukleotidů d) vznikají v důsledku zlomu chromozomu 4. Ztráta jednoho nukleotidu v DNA má obvykle a)nulový účinek b)větší účinek než záměna nukleotidů c)za následek chromozomové aberace d)menší důsledek než jeho nadpočetnost 5. O aneuploidii u člověka mluvíme, jestliže a)dojde k přesunu části chromozomu na jiný b)má 45 chromozomů c)jsou jeho buňky triploidní d)je vajíčko haploidní 6. Genové mutace a)mění genetický kód b)mění počet chromozomů c)mění posloupnost nukleotidů v DNA d)mění regulaci buněčného cyklu 7. Jak se nazývají látky, které mohou způsobovat změny ve stavbě DNA? ……………….

Odpověz na otázky, doplň vynechaná slova: 8. Jak se nazývají mutace, které svému nositeli způsobí smrt? …………………… Jestliže dojde k odtržení části chromozomu a jeho napojení na jiný, mluvíme o ………….... u prvního chromozomu a o ……………… u druhého chromozomu. Obě dvě tyto mutace patří mezi …………………….. ……………………. 10. Jaká je frekvence vzniku spontánních genových mutací u člověka? …………………… Jestliže jsou v buňce tři shodné chromozomy, jedná se o ……………………... Jestliže tam jsou tři sady chromozomů, je to ……………………… Jestliže k mutaci dojde v tělní buňce mnohobuněčného organismu jedná se o …………………… mutaci, která …………… předávána potomkům.

Vyber správnou možnost, nebo doplň vynechaná slova: 1. Jestliže je jeden nukleotid nahrazen jiným, a)může být syntéza peptidu ukončena b)nemůže být zařazena do polypeptidu stejná aminokyselina c)musí být zařazena do polypeptidu jiná aminokyselina d)mohou být zařazeny do polypeptidu dvě aminokyseliny 2. Zařazení nadpočetného nukleotidu do DNA a)znemožňuje transkripci b)má menší účinek než záměny nukleotidů c)má za následek zvýšení počtu aminokyselin v peptidu d)způsobí posun čtecího rámce při translaci 3. Chromozomové mutace a)vznikají ztrátou jednoho nukleotidu b)mění genetický kód c)vznikají záměnou několika nukleotidů d) vznikají v důsledku zlomu chromozomu 4. Ztráta jednoho nukleotidu v DNA má obvykle a)nulový účinek b)větší účinek než záměna nukleotidů c)za následek chromozomové aberace d)menší důsledek než jeho nadpočetnost 5. O aneuploidii u člověka mluvíme, jestliže a)dojde k přesunu části chromozomu na jiný b)má 45 chromozomů c)jsou jeho buňky triploidní d)je vajíčko haploidní 6. Genové mutace a)mění genetický kód b)mění počet chromozomů c)mění posloupnost nukleotidů v DNA d)mění regulaci buněčného cyklu 7. Jak se nazývají látky, které mohou způsobovat změny ve stavbě DNA? ………………. mutageny

Odpověz na otázky, doplň vynechaná slova: 8. Jak se nazývají mutace, které svému nositeli způsobí smrt? …………………… Jestliže dojde k odtržení části chromozomu a jeho napojení na jiný, mluvíme o ………….... u prvního chromozomu a o ……………… u druhého chromozomu. Obě dvě tyto mutace patří mezi ……………………..……………………. 10. Jaká je frekvence vzniku spontánních genových mutací u člověka? …………………… Jestliže jsou v buňce tři shodné chromozomy, jedná se o ……………………... Jestliže tam jsou tři sady chromozomů, je to ……………………… Jestliže k mutaci dojde v tělní buňce mnohobuněčného organismu jedná se o …………………… mutaci, která …………… předávána potomkům. letální deleci translokaci chromozomové mutace (strukturní aberace) na jeden gen v jedné generaci trisomii triploidie somatickou není

   oid.svg/426px-Haploid%2C_diploid_%2Ctriploid_and_tetraploid.svg.png oid.svg/426px-Haploid%2C_diploid_%2Ctriploid_and_tetraploid.svg.png Zdroje:  Šípek, A. jr.: Genetika - Biologie; Váš zdroj informací o genetice a biologii. online: [dostupné z stav k ]  ŠMARDA, Jan. Genetika: pro gymnázia. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2003, 143 s. ISBN