NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

Národní obrození Národní obrození
Národní obrození 1 Dějepis 2. stupeň
České národní obrození
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_371_Česká literatura 18. a 19. století AUTOR: Mgr. Markéta.
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Národní obrození Pro žáky 8. ročníku ZŠ
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ A HABSBURSKÉ MONARCHIE
3. ČTVRTINA 18. STOLETÍ – POLOVINA 19.STOLETÍ
České národní obrození
Periodizace národního obrození
České národní obrození
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Registrační číslo projektu:
Národní obrození 80. léta 18.století – rok 1848
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Od poloviny 18. stol. do roku 1848
Osobnosti národního obrození
Národní obrození.
Dějiny českých zemí a habsburské monarchie, metternichovský absolutismus, národní obrození Označení materiálu: VY_32_INOVACE_19_ceske_zeme_habsburska_monarchie_do_roku_1848.ppt.
České země v první polovině 19. století
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
Národní obrození 8. ročník.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. národní obrození = společenský proces vedoucí k záchraně českého jazyka a literatury a k národní emancipaci 80. léta 18. století – 20.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka ŠUPKOVÁ Název šablonyIII/2.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Etapy českého národního obrození
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
80. léta 18. století - polovina 19. stol.
POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ
České národní obrození
Národní obrození.
2. polovina 18. století – 50. léta 19.století
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_04.
Národní obrození Začátek: 2. polovina 18. století.
České národní obrození (ČNO). ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – České.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_02.
České země ve 2. polovině 18. století
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
Národní obrození Michaela Tarabová.
VY_32_INOVACE_447 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_03 Název Divadlo a noviny počátku Národního.
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
1. Fáze Národního obrození
Národní obrození Kateřina čížková.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Kde se Josef Dobrovský narodil?
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
3. Fáze Národního obrození
Národní obrození 5. ročník
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Česká literatura 1. poloviny 19. století
Počátek Národního obrození
Název materiálu: Národní obrození
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Národní obrození Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_08_Česká historie.
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
České národní obrození
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Jitka Krupičková
Transkript prezentace:

NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška

= snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního (českého) jazyka. Video:

I. FÁZE – období „učeneckého zájmu“ ZVÝŠENÝ ZÁJEM O ČESKÝ JAZYK (GRAMATIKA I LITERATURA), DĚJINY, LIDOVÉ TRADICE A ZVYKY. Vědecké práce psali německy! Vznikají první vědecké společnosti a vlastenecké kroužky. šlechta, měšťané Královská česká společnost nauk

Proč psali německy? - - s- - sami často česky dobře neuměli, - v češtině chybělo mnoho odborných výrazů, -v-výsledky svého bádání učenci publikovali v němčině, aby je četli i cizí odborníci.

JOSEF DOBROVSKÝ -j-jazykovědec, píše německy a latinsky -p-při korunovaci Leopolda II. v Praze měl v jeho přítomnosti projev v češtině …stejně dobrý jazyk jako jiné

VÁCLAV MATĚJ KRAMERIUS VÁCLAV MATĚJ KRAMERIUS -Vydavatel českých novin a knih. nakladatelství ČESKÁ EXPEDICE.

KRAMERIOVY C. K. PRAŽSKÉ POŠTOVSKÉ NOVINY

Divadlo – kočovné společnosti hrály v ČJ. MATĚJ KOPECKÝ -l-loutkař, putuje po českém venkově VÁCLAV THÁM - patřil k zakladatelům Boudy (dřevěné divadlo, české hry)

2. FÁZE „rozvoj“ SNAHA, ABY SE ČEŠTINA VYROVNALA VYSPĚLÝM EVROPSKÝM JAZYKŮM (NJ). Vznikají vědecké práce v ČJ a různé vlastenecké spolky. ZZaloženo Národní muzeum – (1818).

JOSEF JUNGMANN -p-překladatel, jazykovědec -n-nové české výrazy a pojmy -S-Slovník česko-německý (5 dílů, 120 tis. slov)

FRANTIŠEK PALACKÝ -h-historik, politik, nejvýznamnější postava NO. -O-Organizuje kulturní a spolkový život. dílo: Dějiny českého národa v Čechách i v Moravě (5 dílů, začal psát v Nj, ale pak předělal do češtiny)

Úkol s. 85 vpravo Kdo to byli puristé? O co se snažili?

Zelenochrupka Nosoplenka Sestromuž Hlubozník Myslivíř Cucka Mravotnosta Nosovočka Rokodník Zbožorobna Klapkobřinkostroj Salát Kapesník Švagr Basa Student Dýmka Policista Brýle Kalendář Továrna Klavír

Puristé obrozenečtí učenci, kteří se snažili cizí slova nahradit českými novotvary.

JAN EVANGELISTA PURKYNĚ -p-přírodovědec, lékař -o-objev buněčného jádra, objasnil význam buňky.

literatura FRANTIŠEK LADISLAV ČELAKOVSKÝ JAN KOLLÁR PAVEL JOSEF ŠAFAŘÍK

3. FÁZE (až po r. 1848) PŘERŮSTÁNÍ OBROZENECKÝCH SNAH DO POLITIKY snahy o zrovnoprávnění českého národa.

Literatura (období – ROMANTISMUS) Vysoká úroveň KAREL HYNEK MÁCHA KAREL HYNEK MÁCHA - Máj BOŽENA NĚMCOVÁ BOŽENA NĚMCOVÁ – Babička, Divá Bára KAREL JAROMÍR ERBEN KAREL JAROMÍR ERBEN – Kytice M. D. RETTIGOVÁ M. D. RETTIGOVÁ – kuchařky

Divadlo JOSEF KAJETÁN TYL JOSEF KAJETÁN TYL Fidlovačka - poprvé zazněla skladba „Kde domov můj“ text (J. K. Tyl) hudba (Fr. Škroup) Strakonický dudák

Noviny KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ Kritika poměrů v HM. Vyhnanství v Brixenu.

ETAPY Marie Terezie a Josef II. – CENTRALIZACE A GERMANIZACE JAZYK KULTURA A VĚDA POLITIKA 1.FÁZE FÁZE – FÁZE