Regionální potravina v roce 2011 Ing. Jindřich Fialka Odbor potravinářské výroby a legislativy Sekce potravinářských výrob - Úřad pro potraviny - MZe Praha
Regionální potravina v roce 2011 Plná podpora projektu ze strany MZe Stejná filosofie a zaměření projektu Kvalitní informační kampaň o projektu Upravená metodika na základě dosavadních zkušeností Více kategorií – více oceněných výrobků a jejich producentů, větší výběr pro spotřebitele Příznivější časové hledisko pro realizaci projektu
Informační kampaň o projektu Regionální potravina pro rok 2011 Marketingová kampaň prezentující regionální potraviny Inzertní kampaň pro regionální potraviny TV projekt prezentující regionální potraviny Projekty na zabezpečení organizace 13 krajských soutěží o značku Regionálních potravina
Cíle informační kampaně Navázat na informační kampaň, která proběhla v roce 2010 a dále zvyšovat a posilovat pozitivní vnímání značky „Regionální potravina“ a oceněných produktů. Zlepšit povědomí spotřebitelů o regionálních potravinách, poukázat na jejich původ, tradici a kvalitu. Komunikovat benefity, které regionální potraviny přináší a podpořit výrobu a odbyt regionálních potravin.
Cíle informační kampaně Posilovat vazby veřejnosti k danému regionu a zdůrazňovat výhodnost spotřeby místních potravin ve vztahu k rozvoji regionu, a tím i podpoře zaměstnanosti, cestovního ruchu apod. Zaměřit se více na podporu prodeje a informovat spotřebitele o místech, kde mohou regionální potraviny koupit.
Marketingová kampaň prezetující Rregionální potraviny Kreativní a grafické služby – jednotná prezentace regionálních potravin Materiály na podporu prodeje – určené pro místo prodeje a k využití v rámci podpůrných akcí (ochutnávky) Informační a prezentační materiály – materiály a tiskoviny prezentující oceněné produkty Spotřebitelská soutěž – podpora povědomí spotřebitelů o oceněných produktech
Marketingová kampaň prezetující Rregionální potraviny Eventové akce a slavnostní vyhlášení – realizace slavnostního vyhlášení oceněných produktů v každém kraji, centrální expozice značky RP na výstavě Země živitelka, realizace Regionfestu v Praze apod. Public relations – celostátní a regionální prezentace regionálních potravin
Inzertní kampaň pro Rregionální potraviny Mediální plán - identifikace a charakteristika cílových skupin, určení vhodných médií Tisk – celostátní, regionální deníky, life-stylové magazíny, magazíny určené pro odbornou veřejnost, vkládaná inzerce Internetové portály – banery TV – spoty a nákup sponzorských vzkazů Rádia - spoty
Televizní projekt prezentující Rregionální potraviny TV projekt vysílaný v rámci celostátní televize Představení projektu RP, benefity RP Prezentace konkrétních oceněných produktů Doplnění informací o cest.ruchu v daném kraji Natáčení ve všech krajích
Projekty na organizaci krajských soutěží Organizace soutěže Tištěná inzerce v reg. mutacích cel. deníků Výroba katalogů Ochutnávky Prezentace na výstavě Země živitelka
Metodika pro udělování značky Regionální potravina Regionální potravina ve smyslu Metodiky je produkt (potravinářský nebo zemědělský výrobek) určený ke konzumaci konečnému spotřebiteli, který je vyroben v příslušném regionu a pochází zejména z tuzemských surovin. Regionem se rozumí územní celek vymezený pomocí administrativních hranic kraje, jako vyšší územně samosprávný celek.
Metodika pro udělování značky Regionální potravina Udělování značky „Regionální potravina“ je určeno pro potravinářské nebo zemědělské výrobky od malých a středních potravinářských podniků, tj. subjekty s počtem maximálně 250 zaměstnanců.
Metodika pro udělování značky Regionální potravina Vyhlašovatelem soutěže o značku „Regionální potravina“ je Ministerstvo zemědělství v součinnosti s Krajskou Agrární komorou nebo Regionální Agrární komorou, případně třetí subjekt pověřený Ministerstvem zemědělství.
Značka „Regionální potravina“ bude udělována v následujících kategoriích: 1) Masné výroby tepelně opracované, včetně uzených mas (šunkový salám, gothajský salám, párky, špekáčky, šunky, tlačenka, jitrnice, slanina, grilovací klobásy, uzená kolena, paštiky apod.). 2) Masné výrobky trvanlivé (fermentované a tepelně opracované výrobky - poličan, paprikáš, vysočina, herkules, turistický salám, lovecký salám, klobásy, sušené šunky, apod.). 3) Sýry včetně tvarohu (přírodní, tavené a syrovátkové sýry a tvarohy). 4) Mléčné výrobky ostatní (mléko, kysané mléčné výrobky, máslo apod.).
Značka „Regionální potravina“ bude udělována v následujících kategoriích: 5) Pekařské výrobky, včetně těstovin. 6) Cukrářské výrobky, včetně cukrovinek. 7) Alkoholické a nealkoholické nápoje. 8) Ovoce a zelenina v čerstvé nebo zpracované formě 9) Ostatní (med, lahůdkářské výrobky, skořápkové plody apod.).
Obecné podmínky Značka „Regionální potravina“ se uděluje vítězi ve stanovených kategoriích. Značka „Regionální potravina“ smí být udělena jen po splnění všech podmínek stanovených v této „Metodice pro udělování značky „Regionální potravina“. Pravidla pro udělování značky „Regionální potravina“ jsou rozdělena na tři části: obecné, specifické a regionální. Obecná a specifická pravidla jsou stejná pro všechny regiony (kraje), regionální pravidla si stanovuje každý region (kraj) samostatně. Regionální pravidla nesmí být v rozporu s obecnými a specifickými pravidly.
Specifické podmínky pro udělení značky „Regionální potravina“ Udělování značky „Regionální potravina“ se týká zemědělských nebo potravinářských výrobků ve formě určené ke konečné konzumaci spotřebitelem, případně je-li to nutné za použití jednoduché kulinářské úpravy.
Podmínky užívání značky „Regionální potravina“ Držitel značky „Regionální potravina“ je oprávněn užívat logo po dobu 4 let Držitel značky „Regionální potravina“ je povinen zajistit součinnost při informační kampani o regionálních potravinách. Držitel značky je povinen průběžně poskytovat správci značky informace o místech a adresách obchodní sítě, kde budou výrobky s právem užívat logem „Regionální potravina“ uváděny do oběhu.
Podmínky užívání značky „Regionální potravina“ Držitel značky „Regionální potravina“ je povinen předem informovat správce značky o všech změnách oceněného výrobku, které budou provedeny během stanovené lhůty pro užívání loga. Jakékoli změny zejména ve velikosti obalu a v grafické úpravě obalu, které jdou nad rámec údajů, dle kterých byla udělena značka „Regionální potravina“, musí být oznámeny Správci značky k posouzení.
Hodnotitelská komise Hodnotitelská komise je výkonným orgánem vyhlašovatele soutěže Maximálně 7 členů Flexibilita termínů zasedání Posuzování všech aspektů žádostí, s důrazem na zhodnocení popisu vazby k danému regionu a popisu nadstandardních kvalitativních charakteristik
Děkuji za pozornost.