Projekt „Cestička k úspěchu“ město Šumperk Partnerství Comenius Regio město Prievidza 2009 - 2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ECVET v Programu celoživotního učení
Advertisements

Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
LLP Comenius Evropská jazyková cena Label Petr Chaluš.
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Projekt „Cestička k úspěchu“ město Šumperk Partnerství Comenius Regio město Prievidza
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Výstupy z Úvodního semináře
DĚTI S NADÁNÍM. NADÁNÍ  pohybové (sportovní, taneční),  umělecké (hudební, výtvarné, literárně-dramatické),  praktické (manuální, sociální),  intelektové.
Zdravá škola.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Komunitní a otevřená škola
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Pedagogická diagnostika
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
PaedDr. Eva Schneiderová NIDV. * Články * Aktuality aktuálních zpráv Aktuality * O nadání a nadaných – 12 článků O nadání a nadaných * Představujeme.
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
PhDr. Jitka Fořtíková, Ph.D. předsedkyně Centra nadání tel.: , Šumperk.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
Projekt „Cestička k úspěchu“ město Šumperk Partnerství Comenius Regio město Prievidza
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ve městě Brně Aktuální informace k realizaci projektu MAP 9. březen 2016.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY LIBERECKÉHO KRAJE (projekt KAP LK) ÚVODNÍ KONFERENCE.
2. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán (MAP) rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav CZ /0.0/0.0/15_005/ Základní škola Zbýšov,
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Analýza potřeb v území Pardubického kraje Pracovní tým k platformě Kariéra a celoživotní vzdělávání Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Přeštice.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
MAP – Místní akční plán ORP RK
VÍTÁME VÁS NA SPOLEČNÉM SETKÁNÍ PARTNERSTVÍ MAP ORP BEROUN
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Místní akční plán vzdělávání MAP rozvoje vzdělávání na území Prahy 8
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
5. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Český Těšín, reg. č. CZ /0.0./0.0/15_005/ února 2017.
Polytechnické vzdělávání v rámci šap
Tvorba Místního akčního plánu rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Aktuální informace o stavu
Pedagogická diagnostika
Bc. Magdalena Zábranská
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
IMPLEMENTACE KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNU
Závěrečná konference projektu
Statutární město Ostrava
4. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Český Těšín, reg. č. CZ /0.0./0.0/15_005/ prosinec.
Vzorový projekt pro ZŠ.
Informace o projektu IKAP
Dobré příklady z praxe aneb Jak to chodí u nás
Klíčové aktivity projektu
Vzorový projekt pro gymnázia
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
7. setkání Řídícího výboru MAP rozvoje vzdělávání území SO ORP Stod
Pracovní setkání IKAP, Implementace Krajského akčního plánu Kraje Vysočina I – Učíme se ze života pro život Ing. Zvolánková Adéla Bc. Rabasová.
Vzorový projekt pro ZŠ.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Projekt „Cestička k úspěchu“ město Šumperk Partnerství Comenius Regio město Prievidza

město Šumperk mesto Prievidza

Cíle projektu Nastavit systematickou podporu a péči o mimořádně rozumově nadané děti v MŠ, která spočívá:  v rozšiřování, prohlubování a zkvalitňování vzdělávání učitelek MŠ v dané oblasti prostřednictvím seminářů, workshopů, interaktivních dílen, pracovních setkání apod.,  vytvoření společné publikace „Mimořádně nadané dítě v MŠ“ pro učitelky MŠ včetně námětů pro obohacující činnosti, a pracovních listů. Realizace skupinové integrace mimořádně rozumově nadaných dětí do běžné třídy MŠ v obou partnerských městech od září Cíle projektu jsou v souladu se státní vzdělávací politikou obou zúčastněných zemí a s Dlouhodobým záměrem vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Olomouckého kraje v České republice.

Hlavní výstupy projektu Informační letáky pro rodiče. Publikace „Mimořádně rozumově nadané dítě v MŠ“. Zkvalitnění a rozšíření diagnostiky mimořádně rozumově nadaných dětí včetně poradenské a konzultační činnosti v PPP. Příklady dobré praxe z MŠ Veselá školka pro učitelky MŠ pracující s mimořádně rozumově nadanými dětmi a pro rodiče těchto dětí. Zahájení systematické a cílené péče o mimořádně nadané děti v rámci předškolního vzdělávání v MŠ prostřednictvím skupinové integrace do běžné třídy.

Využití výstupů projektu Zlepšení a rozšíření vzdělávací nabídky v oblasti předškolního vzdělávání. Zkvalitnění a rozšíření identifikace a diagnostiky mimořádně rozumově nadaných dětí. Pořádání seminářů a interaktivních dílen pro učitelky MŠ, přednášky pro rodiče. Poradenská a konzultační činnost pro učitele a rodiče těchto dětí v okrese Šumperk. Nabídka vzdělávacích aktivit učitelům I. stupně ZŠ, kteří budou pracovat s mimořádně nadanými žáky.

Realizační týmy projektu Projekt „Cestička k úspěchu“ byl zpracován ve spolupráci s partnerským městem Prievidza ve Slovenské republice. Projekt „Cestička k úspěchu“ byl zpracován ve spolupráci s partnerským městem Prievidza ve Slovenské republice. V obou partnerských regionech byly v projektu zastoupeny stejné subjekty: V obou partnerských regionech byly v projektu zastoupeny stejné subjekty: zřizovatel zřizovatel mateřská škola mateřská škola pedagogicko psychologická poradna pedagogicko psychologická poradna

Tři důležité roviny projektu „Cestička k úspěchu“ Nadšení a zaujetí všech zúčastněných realizátorů projektu, kteří byli schopni si svým přístupem ke zvolenému tématu získat pro realizaci ostatní pedagogy. Důležitost věku dětí pro jejich rozvoj. Zasazení projektu do souvisejících aktivit (např. „Mensa pro školky“ v rámci projektu NTC, do kterého jsou zapojeny učitelky z Prahy, Brna, Prostějova a Šumperka).

Proč je důležitý předškolní věk dětí? Světové výzkumy poukazují na fakt, že dětský mozek zakládá 75% všech neuronových synapsí do věku 7 let, a z toho 50% vznikne dokonce do věku 5 let. Tento argument je dostatečně průkazný k tomu, aby byla věnována významná pozornost předškolnímu věku, efektivitě učení a využívání paměti.

Charakteristické rysy a projevy nadaných dětí Ranné čtenářství Bohatá slovní zásoba Dobré vyjadřovací schopnosti Neobyčejná paměť Velká zvídavost, radost z učení a rychlost učení Rozsáhlé netradiční znalosti Abstraktní myšlení a schopnost řešit problémy Vysoká (sebe)kritičnost Zvýšený smysl pro morálku a fair play Upřednostňování společnosti starších před vrstevníky apod.

Nejprve bylo trochu teorie Celkem 5 seminářů v Šumperku s nečekaným zájmem pedagogů.

Následovaly dvoudenní interaktivní dílny v Šumperku

Studijní pobyt učitelek MŠ a učitelek I. stupně ZŠ v Soukromé ZŠ pro intelektově nadané děti CENADA v Bratislavě

V partnerském regionu v Prievidzi se uskutečnily 2 semináře a interaktivní dílna.

Kolik jsme uskutečnily mobilit a kam? Prievidza - 31 mobilit Bratislava – 25 mobilit

Jak dlouho půjdeme po cestičce k úspěchu? Krůček za krůčkem, krok za krokem jdeme po ní celý život, ale v projektu jsme šli po ní společně dva roky a toto jsou poznatky:

Dostat do povědomí nejen odborné, ale i rodičovské veřejnosti téma projektu prostřednictvím propagace. Nezahlcovat pedagogy přílišnou teorií, ale poskytnout jim návrhy inspirativních metod a náměty pro obohacující činnosti pro práci s mimořádně rozumově nadanými dětmi včetně pracovních listů. Zapojení rodičů těchto dětí do „běžného života mateřské školy“ a cílená spolupráce s rodiči, důležitost vzájemné důvěry. Příklady dobré praxe a zejména zkušenost rodičů jsou nejlepší propagací. Výborná spolupráce s NAEP Praha.

První diagnostikované děti Iniciativa k diagnostice dětí byla nejen na straně učitelek mateřských škol, ale i samotných rodičů. Byl použit testový soubor SON-R, který identifikoval mimořádné rozumové nadání, které bylo skryto v problémech sociálních vztahů s vrstevníky a odmítáním sociálních aktivit. Diagnostikováno je zatím 12 mimořádně rozumově nadaných dětí.

Co doporučit rodičům ? Umožnit dítěti zabývat se tím, co ho zajímá, i netradičními tématy. Poskytnout dítěti dostatek času nejen na jeho zájmy, ale i na jeho hry a snění. Respektovat vlastní tempo dítěte a jeho pracovní styl. Začleňovat mimořádně rozumově nadané dítě mezi ostatní děti. Být připraveni na to, že se mohou děti dostávat do konfliktů nejen s vrstevníky, ale i s dospělými. Pozor na autoritativní zacházení, děti jsou citlivé na kritiku. Pomáhat kompenzovat mnohdy oslabené sociální návyky díky problémům v hrubé i jemné motorice.

Co doporučit pedagogům? Zjistit zájmy dětí a poskytnout jim volnost. Vytvořit pro mimořádně rozumové dítě adekvátní činnosti a náročné úkoly stimulující jeho další rozvoj. Akceptovat rychlejší postup v činnostech, než u jeho vrstevníků. Umožnit dítěti vyniknout, ale také naučit se prohrávat. Možné selhávání v oblasti sportovní a pohybové, někdy i v oblasti kreslení. Vyhnout se dominantním výukovým metodám a autoritativnímu přístupu.

Závěrečné shrnutí zkušeností z realizace projektu Výběr tématu by měl odpovídat nejen současnému trendu ve vzdělávání, ale zejména potřebám regionu. Důležitost odborného garanta projektu. Aktivně vyhledávat související aktivity (konference, semináře, workshopy apod.). Nebát se dílčích změn ve schváleném projektu na základě získaných zkušeností. Důležitost spolupráce, vzájemné komunikace a důvěry realizačních týmů.

Děkuji za pozornost. Zajímavé odkazy: Šumperk PaedDr. Hana Kolaříková koordinátor projektu