Dopravní zeměpis Íránu a Iráku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Petr Hospodarz. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Zdroj 1
Vlajka
Zdroj 2
Politická mapa Íránu Zdroj 3
Írán km obyvatel Teherán Mašhad Ísfahán Tabríz Šíráz
Obyvatelstvo velice pestré národnostní složení: převažují Peršané 51 %, dále Ázerbájdžánci 24 % Kurdové 8 %, Arabové 4 % a další státním náboženstvím je islám moc duchovních je velká, zejména v menších sídlech úředním jazykem je perština (58 % obyvatel) – menšiny mluví rodnými jazyky – na základních školách se používá jen perština
Hospodářství rozvojový průmyslově zemědělský stát s významnou těžbou ropy – asi 9 % světových zásob pěstuje se pšenice, ale také ovoce a ořechy živočišná výroba je extenzívní, obvyklé je sezónní kočování (ovce, kozy a skot) mezi nosné obory patří také výroba oceli a hliníku hlavní důraz je kladen na chemický a automobilový průmysl (zastoupeno je 15 zahraničních výrobců) rozvoj jaderné energetiky je doprovázen pochybnostmi o civilním charakteru programu
Země dovážející íránskou ropu Zdroj 4
Ocelárna v Ísfahánu Zdroj 5
Železniční doprava Írán má přes km železničních tratí – tratě mají rozchod mm – široký rozchod mm má pouze 94 km železniční tratě vedoucí z Pákistánu – široký rozchod má několik km tratí vedoucích z Ázerbájdžánu a Turkmenistánu železniční síť Íránu zajišťuje propojení se zeměmi Zakavkazska a Střední Asie železniční síť Íránu má projít v příštích letech významnou rekonstrukcí
Železniční doprava důležitá trať vede přes Tabríz do Turecka v plánu je napojení na Afghánistán a Arménii do Iráku jsou tratě částečně v konstrukci a další trať je plánovaná – spojení přes město Chorramšahr přes stanici Zahedán je spojení s Pákistánem – do Zahedánu vede z Pákistánu širokorozchodná trať mm tratě vedou do Turkmenistánu a Ázerbájdžánu – mění se rozchod kolejí na mm
Železniční síť Íránu
V plánu je také vybudování vysokorychlostní tratě
Budova železniční stanice v Tabrízu Zdroj 6
Teherán z letadla Zdroj 7
Teheránské metro první linka (příměstská 5) otevřena v r – spojuje Teherán se satelitním městem Mehrshahr, vzdáleném 40 km západně od hlavního města linka 1 bude po svém dokončení měřit 28 km (14 km pod zemí) s možností napojení na Imam Khomeini Airport linka 2 spojuje systém metra s předměstskou linkou linka 3 má po dokončení v r obsahovat 23 stanic a dosáhne délky asi 24 km
Teheránské metro první část linky 4 se otevřela v r a celkem měří 20 km další linky (6, 7, 8 a 9) jsou zatím na „rýsovacím prkně“ Zdroj 8 Interiér vozu teheránského metra
Schéma linek teheránského metra
BRT v Teheránu má 100 km linek Zdroj 9 Co znamená anglická zkratka BRT v češtině?
Silniční doprava km silnic km má pevný povrch km čtyřproudové silnice 890 km dálnic rychlý rozvoj automobilové dopravy důležité jsou tranzitní silnice: – turecká hranice – Teherán – hranice s Afghánistánem – od irácké na pákistánskou hranici nejvíce komunikací je na severozápadě země rodinný motocykl – Teherán Zdroj 10
Silniční síť Iránu
Íránské dálnice Dálnice 1 – vede směrem ke Kaspickému moři – je součástí koridoru sever – jih a měří 138 km – spojuje Kvazín a Rasth Dálnice 2 – mezi Teheránem, Kvazínem a Tabrízem – délka je 600 km Zdroj 11 Zdroj 12 Zdroj 13 Dálnice 1 Dálnice 2
Íránské dálnice Dálnice 5 – součást severojižního koridoru – spojuje Teherán a přístav Bandar Chomejní – vede přes Chorramábád a Ahváz Dálnice 7 (Persian Gulf Highway) – vede centrálním Íránem z Teheránu přes Qom a končí západně od Isfahánu – její celková délka je 465 km Dálnice 9 – pouze 32 km dálnice v blízkosti Isfahánu
Íránské dálnice
Vnitrozemská plavba vodní cesty v zemi tvoří Šatt al´Arab a její levostranný přítok Kárún – Šatt al´Arab vzniká soutokem řek Eufrat a Tigris – protéká Mezopotámskou nížinou a ústí do Perského zálivu – řeka Kárún je splavná do Ahvázu – přístav na řece Šatt al´Arab se nazývá Abádán Najděte na mapě všechny tučně napsané zeměpisné pojmy tohoto snímku.
Zdroj 14 Most přes řeku Kárún v Ahvázu
Letecká doprava důležitá je vzhledem k velkým vzdálenostem vnitrostátní letecká doprava v zemi je celkem 319 letišť pravidelné vnitrostátní linky spojují 15 íránských měst a mezinárodní linky směřují: – na Dálný východ – do oblasti Perského zálivu – do Evropy Iran Air je národní letecký dopravce – aerolinky jsou ve státním vlastnictví
Íránská letiště hlavním mezinárodním letištěm se v r stalo nově vybudované Imam Khomeini International Airport (IKIA), kam byla přesměrována většina mezinárodních letů do Teheránu hub společností Iran Air a Mahan Air letiště leží asi 30 km jižně od Teheránu dobré spojení na dálnice 5 a 7 spojení metrem od roku 2011
Rúholláh Chomejní íránský náboženský vůdce (1900–1989) 1978–1979 svrhává světský režim pohřbu Rúholláha Chomejního se zúčastnilo odhadem 10 milionů lidí Zdroj 15Zdroj 16 Mauzoleum Rúholláha Chomejního v Teheránu
IKIA ‒ výdej zavazadel Zdroj 17
Mapa nejvýznamnějších letišť Írán u
Íránská letiště další menší mezinárodní letiště jsou: – Mehrabad International Airport druhé teheránské letiště – Tabriz International Airport – Isfahan International Airport – Mashhad International Airport – Shiraz International Airport – Zahedan Airport (lety do Pákistánu)
Námořní doprava významné jsou přístavy Bandar Abbás, Bandar Chomejní menší přístavy se nacházejí v Búšehru, Bandar Lenge a Čáhbaháru modernizují se přístavy v Anzalí, Noušahru a Bandar Šáhu u Kaspického moře ropný terminál na ostrově Chárag plánuje se výstavba dalších přístavů vzhledem k obchodu se středoasijskými republikami dostavěn byl ropný terminál Nekka při Kaspickém moři
Přístavy a ropné terminály v Íránu
Námořní doprava všechny mezinárodní přístavy mají napojení na železniční a silniční síť nejčilejší námořní doprava existuje mezi Íránem a Spojenými arabskými emiráty íránské nákladní námořní linky směřují do Evropy přes Suezský průplav další linky směřuje do jižní Asie v r byl v Bandar Abbásu zahájen provoz v novém doku na údržbu a opravu lodí
Specifika cestování neexistuje přímé letecké spojení mezi Českou republikou a Íránem existuje přímé autobusové spojení Istanbul–Teherán není dovoleno používat auta s volantem na pravé straně hlavní silniční tahy jsou dobré kvality dálniční poplatky a veřejná doprava je velmi levná
Zdroj 18
Vlajka červená barva symbolizuje statečnost v boji bílá připomíná šlechetnost černá pamatuje na muslimské hrdiny zelená symbolizuj islám na vlajce je nápis Alláh je všemocný Zdroj 18
Zdroj 19
Zdroj 20 Politická mapa Iráku
Irák km obyvatel Bagdád Mosul Basra Arbil
Bagdád Zdroj 21
Obyvatelstvo Arabové jsou zastoupeni 71,1 %, Kurdové 19 % a ostatní: – Turkmeni, Asyřané a Arméni úředním jazykem je arabština a kurdština (v regionech, kde žijí Kurdové) hlavním náboženstvím je islám – křesťané tvoří pouze 2 ‒ 3 % ve městech žijí 2/3 irácké populace poměrně vysoký přirozený přírůstek obyvatelstva – 2,399 %
Hospodářství ekonomika je založena na těžbě ropy a zemního plynu domácí výroba není schopna zásobovat trh často ani základními komoditami k největším zaměstnavatelům patří státní sektor průmyslová výroba zatím stagnuje – 80 % zařízení podniků bylo zničeno v období 2001–2003 podíl zemědělství na trhu činí pouze 8 % sektor služeb je zanedbatelný
Doprava na špatném stavu dopravní infrastruktury se podílela stagnace průmyslové výroby a celkově velmi špatná úroveň služeb se zlepšující se bezpečnostní situací a nastupujícím ekonomickým růstem dochází i k pozitivním trendům v dopravě Nový most u Kirkúku Zdroj 22
Železniční doprava Irák disponuje celkem s km železničních tratí o rozchodu mm na většině území je však železniční doprava zatím ne zcela plně funkční v provozu jsou jen krátké úseky zejména na jihu a severozápadě země v plánu je železniční spojení s Kuvajtem a Saúdskou Arábií bude probíhat modernizace a rekonstrukce tratí – především z Bagdádu do Mosulu
Mapa iráckých železnic
Silniční doprava celkem je v Iráku km všech cest – z toho km jsou zpevněné silnice – nejvýznamnější dálnice vede do Ammánu a měří přes km důležité jsou silnice spojující Irák se sousedními obchodními partnery: – Turecko, Sýrie a Jordánsko Peshraw tunel u Sulaymaniyahu Zdroj 23
Silniční mapa Iráku
Letecká doprava je postupně oživována v současnosti je v provozu 6 mezinárodních letišť – Baghdad International Airport 16 km od hlavního města odbaví asi cestujících za rok – Arbil International Airport – Sulaimaniyah International Airport – Basra International Airport – Al Najaf International Airpor – Mosul International Airport
Letecká doprava pravidelná letecká přeprava je zajišťována vnitrostátními linkami a mezinárodními linkami Irák má 75 letišť se zpevněnou RWY a 30 s nezpevněnou RWY Arbil International Airport Zdroj 25Zdroj 24 Sulaimaniyah International Airport
Mezinárodní letiště v Iráku Která sousední země Iráku není na mapkách uvedena názvem?
Námořní doprava námořní dopravě slouží přístav Umm Qasr a za přílivu i Basra dovoz zboží do Iráku z oblasti Perského zálivu a z celého světa z důvodu neudržované plavební cesty do Umm Qasru musí být v Dubaji náklad přeložen na lodi s nižším ponorem osobní doprava probíhá dvakrát týdně na linkách – Umm Qasr–Dubaj – Umm Qasr–Bahrajn
Specifika cestování bezpečnostní situace v Iráku je nadále riziková a obtížně předvídatelná v Iráku působí izolované skupiny politických extrémistů a kriminální uskupení, jejichž cílem se mohou stát cizinci bez znalosti místního prostředí a zajištění bezpečnosti ochrany relativně bezpečné jsou z hlediska pohybu cizinců provincie Regionu iráckého Kurdistánu doporučuje se cestovat ve spolupráci s místními ověřenými partnery
1. V Íránu převažují: A.Arabové B.Arméni C.Kurdové D.Peršané
2. V Íránu se používá na většině tratí rozchod kolejí: A mm B mm C mm D mm
3. Hlavní letiště v Íránu má zkratku: A.KLIA B.IKEA C.IKIA D.RAI
4. Který z přístavů se nachází u Kaspického moře? A.Bandar Abbás B.Bandar Šáh C.Bandar Chomejní D.Búšehr
5. V Iráku převažují: A.Arabové B.Arméni C.Kurdové D.Peršané
6. Jak se nazývá námořní přístav v Iráku? A.Mosul B.Basra C.Bagdád D.Eufrat