DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY
DOPRAVA - je jednou z nejvýznamnějších složek logisticky chápaných materiálových řetězců od dodavatelů surovin až ke konečnému spotřebiteli - její funkcí je zabezpečit pohyb zboží v rámci oběhových i výrobních procesů - je i významnou součástí spojovacího článku mezi výrobou a zákazníkem, kterou se zabývá fyzická distribuce zboží
DOPRAVA - můžeme jí charakterizovat jako záměrnou pohybovou činnost, která spočívá v přemístění věcí, nebo osob prostřednicvím pohybu dopravních prostředků po dopravních cestách - je pro ni třeba 4 činitelů : - dopravní cesty - dopravní prostředek - síly (uvádí prostředek do pohybu) - pomocná zařízení
VÝZNAM DOPRAVY - přepravuje produkty z místa výroby na místo spotřeby - přemisťuje zboží, osoby a zprávy ve velkém, čímž se snižuje její cena a cena zboží na vzdálenějších trzích - zpřístupňuje vzdálenější trhy a časově sbližuje vzdálená místa - sjednocuje oblasti, státy, svět do jednoho technického, hospodářského a společenského celku - ovlivňuje rozvoj výrobních sil, budování velkoprůmyslu a obchodní sítě
VÝZNAM DOPRAVY - umožňuje zalidňování neobydlených oblastí bohatých na nerostné suroviny - umožňuje budování velkých měst, bohatší život lidí, rozvoj materiální výroby i nevýrobních činností - ovlivňuje úroveň vědy a techniky - rychleji, plynuleji a bezpečněji zásobuje obyvatelstvo i produkty, které se rychle a snadno kazí
ZÁKLADNÍ ČLENĚNÍ DOPRAVY A) z hlediska přemisťování osob a věcí - osobní - nákladní B) z hlediska okruhu uživatelů- veřejná - neveřejná C) z hlediska charakteru přepravy - hromadná - individuální
ZÁKLADNÍ ČLENĚNÍ DOPRAVY D) podle pohonu - motorická - nemotorická E) podle frekvence - pravidelná - nepravidelná F) podle vzdáleností - místní - příměstská - regionální - dálková
DOPRAVNÍ SOUSTAVA V ČR - t voří ji dopravní systémy, které jsou charakterizovány příslušnými dopravními prostředky
ROZDĚLENÍ DOPRAVY I. SILNIČNÍ II. ŽELEZNIČNÍ III. VODNÍ IV. LETECKÁ V. POTRUBNÍ VI. KOMBINOVANÁ
ROZDĚLENÍ DOPRAVY
DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY - technické prostředky, jejichž pohybem se uskutečňuje přemisťování osob a věcí - jsou závislé na použitém druhu dopravy v rámci dopravní soustavy (města, kraje, státu, kontinentu) - hodnotíme je podle výkonu a podle kapacity (množství nákladu za čas)
DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY I. silniční 1. motorové a) dodávkové automobily b) nákladní automobily c) speciální nákladní automobily d) tahače e) traktory 2. bezmotorové a) návěsy b) přívěsy
SILNIČNÍ DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY
NÁKLADNÍ AUTOMOBILY - jsou určeny pro přepravu nákladů - je pro ně mezinárodní označení vozidla kategorie N - tato kategorie se dělí podle celkové hmotnosti tak, že se k písmenu přidává index: 1 pro celkovou hmotnost do 3,5 tun 2 pro celkovou hmotnost od 3,5 t do 12 tun 3 pro celkovou hmotnost nad 12 tun Do poslední kategorie spadají různé typy sklápěček, valníků a tahačů.
PŘÍPOJNÁ VOZIDLA - vozidla používaná pro přepravu věcí či osob, která nemají vlastní zdroj pohonu ani hnací nápravy - jsou určená k tažení motorovým vozidlem nebo tahačem, případně traktorem - označují se jako vozidla kategorie O - dělí se do čtyř skupin podle celkové hmotnosti k příslušné hnací nápravě
MODERNÍ NÁKLADNÍ VOZIDLA - využívají se v evropských logistických řetězcích - jde o dvoupodlažní vozidla (tandemové soupravy, sedlové návěsy), návěsy s prodlouženou nástavbou a European Modular System (EMS) soupravy - cílem dopravců je využít omezený ložný prostor svých vozidel (souprav) co nejefektivněji - jejich druhé podlahy jsou jednou z cest zvýšení efektivnosti využití užitečné hmotnosti a ložného prostoru vozidla při zvětšení ložné plochy - druhou podlahou mohou být vybavena silniční motorová nákladní vozidla, jejich přívěsy (točnicové, tandemové) a rovněž sedlové návěsy
Valníkové „twin-deck“ vozidlo s plachtou Tandemový „twin- deck“ přívěs s plachtou
- druhá podlaha jen v zadní části nástavby valníkového vozidla - nižší poloha druhé podlahy v první sekci ložného prostoru
DVOUPODLAŽNÍ NÁVĚSY 2WIN - zadní strana návěsu - může ji tvořit hydraulické - ložná výška pater nakládací čelo může být až 2 metry
ZAJÍMAVOST Německá kancléřka Angela Merkelová slavnostně otevřela nový most na největší německý ostrov Rujana, který začal sloužit běžné dopravě. Nejdelší most Německa měří 4,1 kilometru a má zjednodušit dopravu statisíců turistů, kteří na baltský ostrov každoročně proudí. Merkelová označila spojnici mezi severoněmeckým přístavním městem Stralsund a Rujanou za architektonické mistrovské dílo.
NEJDELŠÍ MOST NĚMECKA
DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY II. kolejové a) motorové b) bezmotorové
NÁKLADNÍ ŽELEZNIČNÍ VOZY – jsou přizpůsobeny charakteru přepravovaného materiálu (těžké a rozměrné kusy) a lze je rozdělit následujícím způsobem : zavřené vozy – pro kusový a paletizovaný materiál otevřené vysokostěnné vozy – přeprava sypkého, kusového materiálu otevřené nízkostěnné vozy – přeprava rozměrných kusů a svazků materiálů plošinové vozy – slouží k přepravě velkých kusů výsypné vozy – slouží k přepravě sypkého materiálu, mají výsypné zařízení
NÁKLADNÍ ŽELEZNIČNÍ VOZY nádržkové vozy – slouží k přepravě kapalného nebo plynného materiálu chladicí (termické) vozy – k přepravě materiálů vyžadující regulovanou teplotu (potraviny) hlubinové vozy – speciální nákladní pro přepravu rozměrných a těžkých kusů, jejich výška nedovoluje přepravu na plošinových vozech, mají mostovou konstrukci speciální vozy – jsou určené k přepravě netypického materiálu
Nový systém překládky - jednoduchý, rychlý, levný - je to šance opět dostat těžkou nákladní přepravu zpět na železnici, uvolnit silnice, snížit nehodovost, náklady na údržby, zvýšit plynulost silničního provozu - zboží patří na železnici, lidé pro zvýšení komfortu, životní úrovně na silnici!!
DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY III. vodní - jde o plavidla ( loď, člun, vor nebo ponorka )
NÁKLADNÍ PLAVIDLA - nákladní čluny a motorové nákladní lodi - pro plavbu na vnitrozemských vodních cestách ( přepravují sypký materiál ) - námořní lodě - bývají přizpůsobeny charakteru přepravovaného materiálu a patří sem např.: konvenční lodě pro kusové zboží – univerzální lodě s několika nákladovými komorami lodě pro zboží s kontrolovanou teplotou – mají tepelnou izolaci komor lodě pro kombinovaný ( volně ložený materiál ) – sypký, kapalný materiál (tankery), přepravní kapacita se zvětšovala v uplynulých desetiletích
DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY IV. vzdušné a) motorové (dopravní, nákladní letadla, vrtulník ) b) bezmotorové ( balóny, větroně, kluzák )
LETADLA a) letadla státní (pro účely vojenské, celní a policejní) b) letadla civilní t.j. letadla, která slouží zejména: - letecké vnitrostátní i mezinárodní, pravidelné i nepravidelné dopravě cestujících, zavazadel, pošty a zboží - zemědělskému a lesnímu hospodářství - vědeckým a výzkumným účelům - kulturním akcím a ostatním úkolům - veřejnému zdravotnictví - účelům leteckého sportu
DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY V. speciální (netradiční) – ve všech dopravách a) motorové (výtahy, vleky, lanovky, eskalátory) b) bezmotorové (ruční drezína, lehokola)
Odkazy : Odkazy : pernerscontacts.upce.cz/13_2009/rathousky.pdf c3.jpg hnostroj.jpg
Odkazy : Odkazy : ylon.jpg mm.denik.cz/57/98/rychlovlak_railjet_denik_cl
Odkazy : Odkazy : spvd.cz/cz/opava/opava/ _mp_cn12.jpg katalog-motocyklu.cz/clanky/cz-150-c-rok-1950.jpg stavebni-technika.cz/.../large/IMG_6998.JPG %8Dn%C3%AD%20doprava%20- %20u%C4%8Debn%C3%AD%20text.docwww.citytrans.info/obrazky/d vislab.jpg %8Dn%C3%AD%20doprava%20- %20u%C4%8Debn%C3%AD%20text.doc