CO JE FOTOSYNTÉZA?  Soubor chemických reakcí, v jejichž průběhu dochází k pohlcování energie slunečního záření, která je využita k přeměně jednoduchých.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
Advertisements

Název Fotosyntéza Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dýchání rostlin Dýchání = respirace = soubor katabolických reakcí, které slouží k uvolnění energie potřebné např. pro syntetické pochody, příjem živin,
FOTOSYNTÉZA photós = světlo synthesis = skládání.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Fotosyntéza Vznik glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Biochemické děje Předmět: Chemie.
NÁZEV ŠKOLY Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Liberec, Jeronýmova 425/27, příspěvková organizace, ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Metabolismus sacharidů
Redoxní reakce Reakce, při kterých probíhá současně REDukce a OXidace chemických látek.
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
Metabolismus sacharidů
FOTOSYNTÉZA – JEDINEČNÝ DĚJ
Princip, jednotlivé fáze
FOTOSYNTÉZA.

Látkový a energetický metabolismus rostlin
= věda o životních projevech rostlin a funkcích jejich orgánů
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Fotosyntésa.
Fotosyntéza Základ života na Zemi.
Fotosyntéza Klára Mavrov.
K. Hujová, J. Kondelík, J. Šimánek
Fotosyntéza a fyziologické děje s ní spojené
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_06.
Fotosyntéza Světelná fáze.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_224.
Sekundární procesy fotosyntézy
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.02 Anotace: Prezentace seznamuje s nejdůležitějším jevem na Zemi. Vzdělávací oblast: Organismy se schopností fotosyntézy Autor:
Metabolismus cvičení Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH- 4 Chemické.
Glukosa a její vznik.
FOTOSYNTÉZA.
BIOSYNTÉZA SACHARIDŮ.
Bioenergetika Pro fungování buněčného metabolismu nutný stálý přísun energie Získávání, přenos, skladování, využití energie Na co se energie spotřebovává.
Respirace.  soubor chemických reakcí, nezbytných pro uvoln ě ní chemické energie, která je obsa ž ena v organických slou č eninách  C 6 H 12 O 6 + 6O.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Bc. Miroslava Wilczková
Fotosyntéza a dýchání Fotosyntéza Dýchání
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Metabolismus sacharidů II. Anabolismus sacharidů Autotrofní organismy mají schopnost syntetizovat sacharidy z jednoduchých anorganických sloučenin – oxidu.
Fotosyntéza. Co to je? o Z řeckého fótos – „světlo“ a synthesis –„skládání“ o Biochemický proces, probíhá v chloroplastech (chlorofyl) o Mění přijatou.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – světelná fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
FOTOSYNTÉZA. Co je fotosyntéza? Co je fotosyntéza? složitý biochemický proces, výrazný projev autotrofiesložitý biochemický proces, výrazný projev autotrofie.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Metabolismus Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
F OTOSYNTÉZA Mgr. Jaroslav Najbert. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem.
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
Fotosyntéza.
Rostliny.
Fotosyntéza rostlinné pigmenty + světelná energie + oxid uhličitý + voda chemická energie + kyslík.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_112_List
Co všechno už víte o fotosyntéze?
Fotosyntéza Základ života na Zemi.
Fotosyntéza.
Fotosyntéza.
ROSTLINY - ŘASY Přírodopis VI..
DÝCHÁNÍ = RESPIRACE.
Dýchání všechny organismy dýchají stejně (ve dne i v noci)
Mgr. Natálie Čeplová Fyziologie rostlin.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

CO JE FOTOSYNTÉZA?  Soubor chemických reakcí, v jejichž průběhu dochází k pohlcování energie slunečního záření, která je využita k přeměně jednoduchých anorganických sloučenin na látky organické  Přeměna energie slunečního záření na energii chemickou

 Probíhá ve dvou fázích 1. Fáze primární (světelná) 2. Fáze sekundární (temnostní)  Sumární rovnice fotosyntézy: Sluneční záření Chlorofyl

CHLOROPLAST

CHLOROFYL  Je to zelené barvivo  Ve fotosyntéze existují 2 chlorofyly: a, b, liší se účinností v jiné oblasti záření  Obsahuje hořčík

ENZYMY  Jsou to bílkoviny  Katalyzují všechny reakce probíhající v živých organismech  Jsou to biokatalyzátory

REDOXNÍ DĚJE  Jsou to reakce, při kterých se mění oxidační číslo atomů  Tvořena dvěma poloreakcemi: 1. Oxidace – atomové číslo se zvyšuje 2. Redukce – atomové číslo se snižuje

ENZYMATICKÉ REDOXNÍ SYSTÉMY  Fotosystém 1

 Fotosystém 2

 Cytochrom b6f

 Plastocyanin

 Ferredoxin

 Ferredoxin NADP reduktasa

 ATP synthasa

 NADP

REDOXNÍ POTENCIÁLY ENZYM. STRUKTUR  Excitovaný Fotosystém 1: - 0,6 eV  Ferredoxin: - 0, 4 eV  Ferredoxin NADP reduktasa: - 0,35 eV  NADP: - 0,3 eV  Plastochinon + Excitovaný F 2: 0,0 eV  Cytochrom b6f: 0,2 eV  Fotosystém 1: 0,4 eV  ATP synthasa: 0,5 eV  Fotosystém 2: 1,0 eV

ENERGETICKÉ SCHÉMA FOTOSYNTÉZY

CYKLICKÁ FOTOFOSFORYLACE  Elektrony se přenáší z 3. ferredoxinu na cytochrom b6f  Zvyšuje se přenos vodíkových kationtů  Tvoří se ATP z ADP a anorg. fosfátu  Podmínky, za nichž probíhá: 1. Rostlina má dostatek živin a nepotřebuje vyrábět NADPH 2. Za přístupu červeného světla (vlnová délka: 700 nm)

NECYKLICKÁ FOTOFOSFORYLACE  Redukce NADP+ na NADPH  Zapojí se oba fotosystémy  Fotosystém 2 doplňuje elektrony ve fotosystému 1, místa po elektronech ve fotosystému 2 jsou doplněny elektrony z fotolýzy vody  Podmínky, za nichž probíhá: 1. Za přístupu vody 2. Za přístupu červeného a zelenožlutého světla (vlnová délka 680 nm)

VNĚJŠÍ FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ FOTOSYNTÉZU  Teplota:  C (0-60  C)

 Voda: o je zdrojem vodíkových protonů o nebývá ale limitujícím faktorem (při samotné fotosyntéze je využito pouze necelé 1% přijaté vody)

 Oxid uhličitý: o zdroj uhlíku a kyslíku pro syntézu glukózy o koncentrace: 0,1-0,4 % o málo CO2  rostliny zvětšily plochu listů

 Množství světla: o zvyšováním intenzity světla produkce fotosyntézy roste o při extrémně vysokých dávkách světla se snižuje produkce fotosyntézy o stínobytné a světlobytné rostliny

 Kvalita a barva světla: o rostliny využívají především červené a světlo o zelené a žluté světlo téměř nevyužijí

VNITŘNÍ FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ FOTOSYNTÉZU  Množství a kvalita chloroplastů  Množství chlorofylu  Stáří listů  Minerální výživa

Michaela Lenochová Sabina Havránková Karolína Jandová Marek Macháček

ZDROJE: Literatura: MAREČEK A., HONZA J.:Chemie pro čtyřletá gymnázia.1.vyd. Olomouc, Nakladatelství Olomouc KARLSON P.:Základy biochemie. 2.vyd. Praha, Academia