Světlo a barva Obrazová část. Vjem barvy Digitální fotografie – Světlo Světlo je elektromagnetické záření Šíří se vakuem rychlostí c = 3  10 8 m  s.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika.
Advertisements

Počítačová grafika.
Úprava fotografie na počítači
Elektromagnetické vlny
Optika ČVUT FEL Sieger, 2012.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
Optické klamy a teorie barevného vidění
Základy počítačové grafiky
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Digitální učební materiál
OPTIKA.
Elektromagnetické vlny
Vnímání světla Vičánková Barbora 3IT.
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_02 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
Digitální učební materiál
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Barva Jak vybrat barvy.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 2.
Rozlišujeme dva základní
Základní pojmy grafiky
Barevné prostory a správa barev
Vypracoval: Karel Koudela
Počítačová grafika.
Editace - globální úpravy - tonalita obrazu
Prosinec 2008Úprava jasu, světlosti, kontrastu a gamakorekce 1 Úprava jasu, světlosti, kontrastu a gamma korekce PGC3 Vypracoval: Martin Matouš obor S.
PERIFERNÍ ZAŘÍZENÍ ZOBRAZOVACÍ JEDNOTKY Ing. Petr Bouchala Střední škola, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace Tento výukový materiál.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tato prezentace byla vytvořena
Elektromagnetické záření
Rozklad světla optickým hranolem, barvy
Vliv osvětlení a jasu na člověka
PZORA 1. přednáška.
Teorie barevného vidění
Barevné modely Název školy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Způsoby uložení grafické informace
Základní pojmy Grafiky
Úvod do počítačové grafiky
Aplikovaná počítačová grafika. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Zpracování grafické a zvukové informace Jan Přichystal.
Počítačová grafika a CAD 1. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Redukce počtu barev. Typy redukce True Color  256 stupňů šedi 256 stupňů šedi  černá/bílá True Color  paleta 3x3x2 True Color  adaptivní paleta 256.
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
FYZIKÁLNÍ SEMINÁŘ | | 1 / 27HRÁTKY SE SPEKTREM fyzikální seminář | ZS 2011 Roman Káčer | Michael Kala | Binh Nguyen Sy | Jakub Veselý FJFI ČVUT.
Počítačová grafika.
Způsoby uložení grafické informace
RNDr. Jana Štanclová, Ph.D. ZS 2/0 Z Obrázky (popř. slajdy) převzaty od RNDr. Josef Pelikán, CSc., KSVI MFF UK B_PPG PRINCIPY.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu vy_32_INOVACE_inf3_web16 Označení materiálu web16_barvy.pptx Název školy Gymnázium Kladno Autor.
Počítačová grafika VY_32_INOVACE _GRAF_18.  přidáním barevného odstínu vznikne tmavší barva, tento způsob používají například tiskárny.
Jak na obrázky? Martin Žáček
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
Rastrová grafika Základní termíny – prezentace barev, barevné modely.
KARTOGRAFICKÉ VYJADŘOVACÍ PROSTŘEDKY
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Barevné modely Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Základní pojmy z počítačové grafiky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Barevné modely Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Počítačová grafika Mgr. Petra Toboříková.
Barvy v počítačové grafice
Způsoby uložení grafické informace
Způsoby uložení grafické informace
Způsoby uložení grafické informace
Rastrové formáty.
Transkript prezentace:

Světlo a barva Obrazová část

Vjem barvy

Digitální fotografie – Světlo Světlo je elektromagnetické záření Šíří se vakuem rychlostí c = 3  10 8 m  s –1 Duální charakter: korpuskulární, kvantový charakter – proud fotonů (fotoelektrický jev) vlnový charakter – elekromagnetické vlnění (odraz, lom, ohyb, interference, polarizace). Elektromagnetické vlnění je vlnění příčné dvě navzájem neoddělitelné složky – elektrickou a magnetickou, jejichž intenzita se s časem mění a má sinusový průběh. Jako takové je lze světlo fyzikálně charakterizovat vlnovou délkou λ a velikostí amplitudy. Mezi frekvencí kmitání, vlnovou délkou a rychlostí šíření je vztah: c =  f

Elektromagnetické vlnění

Digitální fotografie – Barva Světlo = elektromagnetické záření má vlnový charakter => je možné definovat jeho vlnovou délku λ. V rozsahu vlnových délek 350 – 720 nm vnímáme elektromagnetické záření jako světlo jehož barva je určena vlnovou délkou. Vlnové délky světla - modrá 350 – 480 nm - zelená 480 – 560 nm - žlutá 560 – 580 nm - oranžová 580 – 630 nm - červená 630 – 720 nm

Digitální fotografie Barvové modely

Barvový model RGB Vychází z principu lidského vnímání barev Barva se tvoří sčítáním barevných R+G+B světel Aditivní míchání: R + G = Y G + B = C B + R = M R + G + B = W V praxi monitory/displeje (CRT, LCD...) dataprojektory skenery fotoaparáty... Barvové modely

Barvový model RGB Barvové modely Obraz v modelu RGB

Hloubka barvy – počet úrovní, na něž je rozdělen každý kanál vyjádřený v bitech 8b na kanál = 3x8b  24b  hloubka barvy je 24b = 256 úrovní (256=2 8 =8b) na každý kanál = 256x256x256 = 16,7 M barev  TRUE COLOUR 12b na kanál=> 36b hloubka barvy= 6, barev 14b na kanál=> 46b hloubka barvy= 2, barev Barvový model RGB Barvové modely

Tři kanály – subtraktivní barvy C yan M agenta Y ellow Subtraktivní míchání odečítání barevných světel od bílé C=W-R M=W-G Y=W-B V praxi: Pouze barevná fotografie (reálná barviva / inkousty CMY nejsou schopny vytvořit hlubokou neutrální černou) Barvové modely Barvový model CMY

Čtyři kanály CMY + Blac K jednotky 0-100% Y = G + R = W – B M = B + R = W – G C = B + G = W – R bílá - 0%,0%, 0%, 0% černá - 100%, 100%, 100%, 100%. V praxi: tisk Barvový model CMYK Barvové modely

1854 – Grassmanovy zákony, popis barev vychází ze subjektivního lidského vnímání : H ue – odstín – dominantní vlnová délka; S aturation – sytost – čistota barvy B rightness - jas  Hue – (chrome) – poloha na barevném (osmi)kole; 0°-360°  Saturation – podíl dominantního odstínu k ostatním; % 0% = bílá-šedá-černá (nejsou barvy) 100% = pouze jedna vlnová délka – plně sytá barva  Brightness – 0-100% Někdy označován též jako HSV (Value) Barvové modely Barvový model HSB

Modifikace HSB (lépe vystihuje lidskému vnímání, které je k jasům citlivější) H UE (0-360°) L IGHTNESS (0 – 1,0) S ATURATION (0 – 1,0) Barvový model HLS Barvové modely

Commission Internationale d’Eclairage (CIE) Barvové modely Barvový model CIE RGB

Barvový model CIE XYZ 1931 Barvové modely

Barvový model CIE XYZ 1931 Barvové modely

Barvový model CIE XYZ 1931 Barvové modely

Barvový model CIE XYZ 1931 Barvové modely Výhody: definován nezávisle na zařízení největší gamut (odpovídající lidskému oku) Nevýhody nezohledňuje jas není uspokojí vztah mezi změnou polohy barvy v grafu a vizuálním vjemem změny barevnosti

Barevný model L*a*b je založen na barevném modelu navrženém roku 1931 Commission Internationale d’Eclairage (CIE) jako mezinárodní standard pro měření barev. V roce 1976 byl tento model upřesněn a nazván CIE L*a*b. Souřadnice: Ligtness – jas a – chrom. složka od zelené po červenou b - chrom. složka od modré po žlutou L a,b resp. Model nezávislý na zařízení Vždy produkuje stejné barvy. Největší gamut Digitální fotografie – Barevný model L*a*b Cvičení Adobe-Photoshop

Barvový model CIE L*a*b Barvové modely

Barevná odchylka Barvový model CIE L*a*b Barvové modely 0,0 – 0,2neznatelná 0,5 – 1,5slabě patrná 1,5 – 3,0zřetelně viditelná 12,0 – 16,0velmi zřetelná 16,0 - rušící

Indexovaná barva Škála šedé Binární barva Duplex Barvové modely založené na redukci počtu barev Barvové modely

Indexovaná barva Barvové modely

Maximálně 256 barev(8b) – nebo méně (7b-128, 6b-64,5b…) Systémové tabulky (paleta) – Windows, Mac, Web … Adaptivní tabulka (paleta) – barvy, které se v obrazu vyskytují nejčastěji Perceptuální tabulka (paleta) – obdoba adaptivní, ale preferuje barvy, na něž je lidské oko nejvíce citlivé. Selektivní tabulka (paleta) – obdoba perceptuální, upřednostňuje webové barvy. Jiné … V tomto režimu lze provádět pouze některé úpravy (=>dočasný převod do RGB). Barevná paleta Indexovaná barva Barvové modely

ROZKLAD BAREV - DITHERING Typ VZOREK (Pattern) - barevné body jsou pravidelně v obraze rozptýleny pravidelně Typ ROZPTÝLENÝ (Diffusion) – barevné body jsou rozptýleny náhodně, rozklad je tedy méně patrný, efekty rozkladu jsou rozšířeny i sousedních obrazových bodů. V některých aplikacích může tento typ rozkladu činit obtíže. Typ ŠUM (Noise) – rozklad podobný rozptýlenému, ovšem vzorek se nerozšiřuje přes sousední body. Indexovaná barva Barvové modely

Jeden kanál úrovní šedé (255=bílá, 0=černá) Různé mechanismy převodu do režïmu stupně šedé.  I = 0,299*R + 0,587*G +0,114* B nebo  L kanál modelu L*a*b (Adobe Photoshop) Převod do stupňů šedé – velmi citlivá operace (viz cvičení Photoshop) Stupně šedé Barvové modely

Pouze 2 úrovně => černá (jiná barva) / bílá Použití - simulace ofsetového tisku V AdobePhotoshopu lze pouze z modelu Stupně šedé Binární barva Barvové modely

Duplex Barvové modely