Anotace Didaktický učební materiál je určen pro žáky 3. ročníku maturitních oborů SOŠ. Materiál inovuje výuku využitím interaktivní tabule. Je zaměřen na opakování probrané látky – děl významných autorů anglické a americké literatury. Žáci určují autory úryvků a hlavní postavy. Zároveň plní úkoly z oblasti gramatiky a slovní zásoby. Metodický pokyn Materiál je možné použít k opakování a procvičení učiva po probrání látky, případně texty použít k opakování na konci školního roku. Test je možné použít na interaktivní tabuli, na které mohou žáci jevy doplňovat, nebo ve formě vytištěného pracovního listu.
READ THE TEXTS, FILL IN THE GAPS, SAY THE NAMES OF THE BOOKS, CHARACTERS AND AUTHORS OR TRANSLATE THE UNDERLINED EXPRESSIONS:
1) „He ……. (know) he was ……… (beat) now finally and without remedy and he ……. (go) back to the stern and ……. (find) the jagged end of the tiller would fit in the slot of the rudder well enough for him to steer. He ……. (settle) the sack around his shoulders and put the skiff on her course. He ……… (sail) lightly now and he had no thoughts nor any feelings of any kind. …“ KNEWBEATEN WENT FOUND SETTLED SAILED ERNEST HEMINGWAY: THE OLD MAN AND THE SEA NÁPRAVA ZÁĎ NEROVNÝKORMIDLOVÁ PÁKA OTVORKORMIDLO KORMIDLOVAT LEHKÝ ČLUN
2) „…. In glacing over my notes of the seventy odd cases in which I have during the last eight years studied the methods of my friend ……… ………, I find many t…….c, some c……c, a large number merely st………..e, but none commonplace; for, working as he did rather for the love of his art than for the acquirement of wealth, he refused to associate himself with any in…………..ns. Which did not tend towards the unusual, and even the fantastic. SHERLOCK HOLMES TRAGICCOMIC STRANGE INVESTIGATIONS
Of all these varied cases, however, I cannot recall any which presented more singular features that which was associated with the well-known Surrey family of the Roylotts of Stoke Moran. The events in question occured in the early days of my association with …………., when we were sharing rooms as bachelors, in B……… S………...“ HOLMES BAKER STREET Sir Arthur Connan Doyle: The Adventures of Sherlock Holmes
„ …. To be, or not to be, that is the question: Whether ´tis nobler in the mind to suffer The slings and arrows of outragerous Fortune, Or to take arms against a sea of troubles, And by opposing end them: to die to sleep; No more; and by a sleep, to say we end ….“ DŮSTOJNĚJŠÍ, VZNEŠENĚJŠÍ PRAKŠÍPHROZNÝ, STRAŠNÝ OSUD STOJÍCÍ PROTI SOBĚ William Shakespeare: Hamlet
1) KNEW BEATEN WENT FOUND SETTLED SAILED Ernest Hemingway: The Old Man and the Sea
2) SHERLOCK HOLMES TRAGIC COMIC STRANGE INVESTIGATION HOLMES BAKER STREET Sir Arthur Connan Doyle: The Adventures of Sherlock Holmes
3) William Shakespeare: Hamlet Nobler – d ů stojn ě jší, vznešen ě jší Sling – st ř ela Arrow – šíp Outrageous Fortune – hrozný, strašný osud Opposing – stojící proti sob ě
HEMINGWAY, Ernest. The Old Man and the Sea. London: Jonathan Cape Ltd, 1975, s ISBN DOYLE, Arthur Conan. The Adventures of Sherlock Holmes. England: Penguin Books, 1994, s ISBN SHAKESPEARE, William. Hamlet. London: Penguin Books, 1994, s. 81. ISBN Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dr. Anna Štiplová