Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0565 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_165_KRÁCENÍ VEDLEJŠÍCH VĚT Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová Datum vytvoření:
Advertisements

Temporalsätze/A Střední odborná škola Otrokovice
Infinitiv mit zu/A Střední odborná škola Otrokovice
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová Datum vytvoření:
Škola Střední průmyslová škola Zlín
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_NEMCINA2_05
Název Vedlejší věty účelové se spojkou „damit“ ; konstrukce „um – zu“
Digitální učební materiál
Název Závislý infinitiv s „zu“ Předmět, ročník Německý jazyk, sexta
Význam způsobových sloves, slovosled
Digitální učební materiál
Název Vedlejší věty časové se spojkami wenn, als, bevor,
Der Finalsatz.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu ICT ve výuce
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuICT ve výuce Příjemce podpory - školaHotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
Lektion 10 Zuerst das Leben genieβen (cvičební materiál) (cvičební materiál) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Eva.
6. LEKCE (6. TÝDEN) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Insitute of Technology And Business In České Budějovice.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Miroslava Cenková NÁZEV:VY_32_INOVACE_09B_20 Město TEMA:My a svět kolem nás ČÍSLO.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_06 deshalb-Satz TEMA:Jazyková kompetence.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruhKörper und Gesundheit.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_04 Personalpronomen im Dativ TEMA:Jazyková.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_229.NEJ.34 Infinitiv mit “zu“, Infinitiv ohne „zu“
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_156_Gesundheit Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruh Erfindungen und Erfinder.
DEUTSCH MIT MAX LEKTION 6 Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola.
S CHRITTE 2 L EKTION 10 B EIM A RZT - U LÉKAŘE Autor: Mgr.Marcela Smutková.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_167  Jméno autora: Mgr. Lenka Pávková.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV AUTOR: Mgr. Hana Halamová NÁZEV:VY_22_INOVACE_31_NJ9_Wiederholungstest 5/II TÉMA: Wiederholungstest ČÍSLO PROJEKTU:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_NJ_3_4_7E_8E_SEI_15_SÄTZE.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: II/2 Sada: I. Ověření ve výuce: tercie Datum:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_173_PERFEKTUM SLOVES S NEODLUČITELNÝMI PŘEDPONAMI Název školy Masarykova střední škola.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_20 Konjunktiv II TEMA:Jazyková kompetence.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_168_VEDLEJŠÍ VĚTY, SPOJKA WEIL Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_176_PODMIŇOVACÍ ZPŮSOB PŘÍTOMNÝ Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_07 Modalverben TEMA:Jazyková kompetence.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_01 Personalpronomen im Akkusativ.
Anotace: Německý jazyk pro 8. ročník
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_149_Freizeit und Hobbys Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Vlasta Hackelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_NJ.9.A.20_opakujeme_doplnujeme Datum : Ročník :
Č ASOVÁNÍ SLOVES V PŘÍTOMNÉM ČASE PhDr. Taťána Tonová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_164_SLOVESO WERDEN Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruhKörper und Gesundheit.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Adresa školy: ZŠ Třeboň, Na Sadech 375 Jméno autora: Mgr. Jana Písaříková Název: VY_32_INOVACE_459 Nj/9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma hodiny:
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Anotace Materiál je určen pro studijní obory k výuce předmětu německý jazyk, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Soňa Strnadová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_34_Německý jazyk_věty jednoduché_souvětí Číslo.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
Němčina pro jazykové školy nově 1
Temporalsätze VEDLEJŠÍ VĚTY ČASOVÉ Mgr. Alena Písaříková.
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_165_KRÁCENÍ VEDLEJŠÍCH VĚT Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková organizace AutorMgr. Jana Hlistová Průřezové téma Gramatika Člověk v demokratické společnosti Informační a komunikační technologie Tematický celekNěmecký jazyk Ročník4. Datum tvorby Datum a místo ověření – německý jazyk 4. L Druh učebního materiálu Prezentace Pracovní listy – cvičení Odkaz na cvičení z učebnice

Anotace Výklad o tom, které vedlejší věty lze krátit infinitivem s zu, jakým způsobem a za jakých podmínek. Po výkladu následují u jednotlivých vět cvičení pro ověření porozumění nové gramatiky. Žáci musí být soustředěni, cvičení je nutí aktivně pracovat: odpovídají na otázky, doplňují a vytvářejí věty v určité komunikativní situaci. Látka vyžaduje znalost podřadících spojek dass a damit Inovativní je spojení výpočetní techniky s slovem učitele a učebnicí, žáci mají více času na procvičení. Klíčová slova Vedlejší věty se spojkou dass, damit, ohne dass, statt dass, podmínky pro krácení, věty se slovesem scheinen. Metodický pokyn Určeno k výkladu a procvičování ve 2 hodinách i k samostudiu. V 1. hodině - výklad a procvičení vět s dass a damit, v 2. hodině – upevnění látky z 1. hodiny ve cvičeních z učebnice „Sprechen Sie Deutsch?“ 2+ výklad a procvičení vět se spojkami ohne dass a statt dass (snímky 14 – 18). Tento DUM lze využít i pro studenty VOŠ. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

= Infinitivní konstrukce s zu

Které vedlejší věty krátíme Věty se spojkou dass → zu + infinitiv dass = že, aby (na ot. co?, o co?, …) !!! Věty se spojkou damit → um … zu + infinitiv damit = aby (na ot. proč?) ….!!! Věty se spojkou ohne dass → ohne.. zu + infinitiv ohne dass = aniž by Věty se spojkou statt dass → statt … zu + infinitiv statt dass = místo aby

Krácení vedl. vět se spojkou dass 1. Ich hoffe, dass ich es bald schaffe. Ich hoffe(,) es bald zu schaffen 2. Ich bitte ihn, dass er das Zimmer aufräumt. Ich bitte ihn(,) das Zimmer aufzuräumen. 3. Es ist nötig, dass man den Termin einhält. Es ist nötig(,) den Termin einzuhalten.

Za jakých podmínek lze krátit 1. Hlavní a vedlejší věta mají stejný podmět. Er hat sich entschieden, dass er nichts sagt. Er hat sich entschieden(,) nichts zu sagen. 2. Předmět hlavní věty je podmětem vedlejší věty. Ich empfehle dir, dass du den Lehrer fragst. Ich empfehle dir(,) den Lehrer zu fragen. 3. Podmět hl. věty je es, podmět vedl. věty je man. Es ist wichtig, dass man Fremdsprachen lernt. Es ist wichtig(,) Fremdsprachen zu lernen.

Upozornění  Překlad infinitivní konstrukce do češtiny většinou vedlejší větou.  Zkrácená varianta má v současné němčině přednost.  Rozvinutá infinitivní konstrukce může být pro přehlednost oddělena čárkou (hovor-pauza).  Pokud obsahuje vedl. věta více sloves, po zkrácení stojí zu před posledním infinitivem. Ich freue mich, mich mit dir wieder treffen zu können.  Nelze krátit po slovesech sdělování a vnímání: sagen, erzählen, schreiben, lesen, hören, fühlen.

Věty se slovesem scheinen = zdát se Es scheint, dass sie krank ist. Zdá se, že je nemocná. Sie scheint krank zu sein. Zdá se být nemocnou. Při krácení podmět es vypustíme, na jeho místo přesuneme podmět z vedlejší věty.

Odpovídejte celými větami na otázky Worum bittet er dich? ihn über alles informieren Worüber freuen sich Kinder? sich an der Talkshow teilnehmen Was hat Maria vor? eine Radtour machen in die Disko gehen mit dem Hund spazieren gehen eine Geburtstagsparty geben in eine WG umziehen Was rät man ihnen? auf das Gymnasium wechseln

Krácení vedlejších vět se spojkou damit Er geht in die Stadt, damit er Geschenke kauft. Er geht in die Stadt(,) um Geschenke zu kaufen. Ich brauche das Lehrbuch, damit ich lernen kann. Ich brauche das Lehrbuch(,) um lernen zu können. Ale! Ich mache das Licht aus, damit du schlafen kannst. Nelze krátit

Za jakých podmínek lze krátit Hlavní a vedlejší věta musí mít stejný podmět Upozornění Slovesa wollen, sollen se v infinit. konstrukci neobjevují Ich lerne. Ich will/soll die Prüfung bestehen. Ich lerne(,) um die Prüfung zu bestehen

Odpovídejte celými větami na otázky Warum fähst du nach Croatien? im Meer baden Warum jobbt ihr in den Ferien? Geld verdienen Warum ist Hans aufs Land umgezogen? ruhiger leben Warum treibt man Sport? sich besser fühlen fit bleiben schlanke Figur haben Freunde treffen Warum sind Sie nach Bayern gefahren? München sehen

Doplňte účel Er reist viel, um ….. Ich fahre nach Prag, um ….. Hana lernt Deutsch, um …… Setzen Sie sich etwas näher, um …… Řekněte, co k čemu potřebujeme Eine Taucherbrille braucht man, um unter dem Wasser zu sehen. Wozu braucht man : eine Waschmaschine, ein Messer, einen Schlüssel, Führerschein, Gasherd, Computer

Cvičení – učebnice Sprechen Sie Deutsch? 2 1. str – vytvořit vedl. větu se spojkou dass nebo damit a zkrátit ji infiniivní konstrukcí s zu 2. str. 250 cv. 12 – procvičování vedlejších vět a infinitivních konstrukcí v daných situacích 3. str. 129 cv. 13 – dokončování souvětí

Krácení vět se spojkou ohne dass = aniž by Er hat das Auto gekauft, ohne dass es seine Frau wusste. Er machte das, ohne dass er ein Wort sagte. Er machte das, ohne ein Wort zu sagen. Věty s ohne dass lze krátit, pokud věta hlavní a vedlejší mají stejný podmět.

Spojte věty spojkou aniž by Du malst. Du kannst es nicht. Sie hat Japanisch gelernt. Sie hat es nicht gebraucht. Er hatte einen Führerschein. Er hatte kein Auto. Wir lesen. Wir verstehen es nicht. Přeložte Vrátil tu knihu, aniž by ji přečetl. Koupila si ty kalhoty, aniž by je vyzkoušela. Opustili hotel, aniž by zaplatili. Udělala jsem zkoušku, aniž bych se na ni připravovala.

Krácení vět se spojkou statt dass = místo aby Statt dass er sich entschuldigt, war er noch böse. Statt sich zu entschuldigen, war er noch böse. Sie schläft, statt zur Schule zu gehen. Tyto výpovědi se vyskytují jen v infinitivních konstrukcích – věta hl. a vedl. mají stejný podmět

Spojte věty nebo spojení pomocí statt zu + inf. Er hilft ihr nicht. Er sieht fern. Sie haben nicht gewartet. Sie sind nach Hause gegangen Susi lernte nicht. Sie hörte Musik. Karten spielen – Hausaufgaben machen im Bett liegen – Spaziergänge machen Filme sehen – Deutsch lernen Přeložte Místo aby se učil, sedí stále u počítače. Teď mlčíš, místo abys hovořil.

Použitá literatura Sprechen Sie Deutsch? – 2. díl. Praha: Polyglot, 2002, 2. přeprac. vydání. ISBN