Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0565 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_178_PRÉTERITUM ZPŮSOBOVÝCH SLOVES Název školy Masarykova střední škola zemědělská a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Způsobová /modální / slovesa
Advertisements

zpracovaný v rámci projektu
ZPŮSOBOVÁ SLOVESA A JEJICH ČASOVÁNÍ
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová Datum vytvoření:
Projekt: L/01 Uměleckořemeslné zpracování kovů
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová Datum vytvoření:
MODALVERBEN ZPŮSOBOVÁ SLOVESA.
MINULÉ ČASY ZPŮSOBOVÝCH SLOVES
Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673
Předmět a očekávaný výstup
Podmiňovací způsob modálních (způsobových) sloves ≈ Konjunktiv von Modalverben Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Název Préteritum způsobových sloves Předmět, ročník
Význam způsobových sloves, slovosled
Digitální učební materiál
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuICT ve výuce Příjemce podpory - školaHotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
5. LEKCE (5. TÝDEN) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Insitute of Technology And Business In České Budějovice.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_168 Jméno autora: Mgr. Lenka Pávková Název.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_115 Licence : CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Soňa Strnadová Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_34_Německý jazyk_způsobová slovesa Číslo projektu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Konjunktiv Autor Mgr.
Anotace Materiál je určen pro studijní obory k výuce předmětu německý jazyk, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_156_Gesundheit Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_NJ_3_4_7E_8E_SEI_15_SÄTZE.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: II/2 Sada: I. Ověření ve výuce: tercie Datum:
Deutsch mit Max II. Lektion 3
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_173_PERFEKTUM SLOVES S NEODLUČITELNÝMI PŘEDPONAMI Název školy Masarykova střední škola.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_20 Konjunktiv II TEMA:Jazyková kompetence.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_168_VEDLEJŠÍ VĚTY, SPOJKA WEIL Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_176_PODMIŇOVACÍ ZPŮSOB PŘÍTOMNÝ Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_07 Modalverben TEMA:Jazyková kompetence.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_109 Licence : CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Anotace: Německý jazyk pro 8. ročník
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_149_Freizeit und Hobbys Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Č ASOVÁNÍ SLOVES V PŘÍTOMNÉM ČASE PhDr. Taťána Tonová.
Název školy ZŠ. J. E. Purkyně a Základní umělecká škola autor Mgr. Venuše PLÁŠILOVÁ název VY_32_INOVACE_14_NJ_MODALNISLOVESA téma Modální slovesa číslo.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruhKörper und Gesundheit.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, příspěvková organizace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Wiederholung 1.-3.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_06_ A11_Préteritum způsobových sloves Téma: Německá gramatika.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
slovesný způsob- konjunktiv čtvrtý únor 2013
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Způsobové sloveso mögen
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Němčina pro jazykové školy nově 1
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Podmiňovací způsob modálních (způsobových) sloves ≈ Konjunktiv von Modalverben Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Digitální učební materiál
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Perfektum nepravidelných a způsobových sloves
Préteritum sloves PhDr. Taťána Tonová.
Préteritum pomocných sloves
Digitální učební materiál
Němčina pro jazykové školy nově 1
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Německý jazyk, Préteritum způsobových sloves.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Jazyk a jazyková komunikace, Německý jazyk, Časování způsobových sloves.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_178_PRÉTERITUM ZPŮSOBOVÝCH SLOVES Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková organizace AutorMgr. Jana Hlistová Průřezové téma Gramatika Člověk v demokratické společnosti Informační a komunikační technologie Tematický celekNěmecký jazyk Ročník4. Datum tvorby Datum a místo ověření – německý jazyk 4. L Druh učebního materiálu Prezentace Pracovní list Učebnice - cvičení

Anotace DUM zdůrazňuje užití préterita způsobových sloves při běžné komunikaci, uvádí přehled jejich významu a toho, co jednotlivá slovesa vyjadřují i s typickými příklady, dále přináší výklad tvoření préterita modálních sloves. Žáci procvičují slovesa v hovoru o snech a profesní dráze osob, k tomu jsou využita cvičení z učebnice Schritte 3. Ta jsou doplněna cvičeními na sestavování vět a překlady. Inovativní je spojení výpočetní techniky s učebnicí a slovem učitele, žáci mají více prostoru na procvičení dle své úrovně. Klíčová slova Význam modálních sloves, užití a tvoření préterita způsobových sloves. Metodický pokyn Určeno k výkladu a práci v hodině i k samostudiu a práci doma. Po přehledném výkladu je prostor na ústní procvičování v hodině – v plénu, ve dvojicích, nejaktivnější jsou žáci u cvičení 9 z učebnice na str Pracují ve 2, zadávají partnerovi otázky, dělají si poznámky a prezentují zjištěné před plénem. Překladová cvičení jsou doporučena za písemný domácí úkol. Možno využit i pro opakování. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Tvoření, procvičení

Užití Préteritum pomocných a způsobových sloves se užívá při běžné komunikaci vedle perfekta sloves ostatních (pravidelných, nepravidelných, smíšených) Im Juli hatten wir 10 Tage Urlaub. Wir sind nach Spanien gereist. Das Wetter war schön, wir haben gebadet, in der Sonne gelegt, Ballspiele gespielt. Von hier konnten wir auch Ausflüge machen. Der Urlaub hat mir sehr gefallen.

Význam modálních sloves  dürfen dovolení/zákazDarf ich nach etwas fragen? smětDa darf man nicht rauchen.  können dovednost Ich kann nicht tanzen. umět, moci možnostKannst du kommen?  mögen vztah k čemuIch mag mit ihm zusammen mít rádarbeiten.  müssen povinnostDer Bäcker muss früh muset nutnostaufstehen.  sollen návrh, pokynDu sollst sofort dein Büro mít povinnost doporučeníanrufen.  wollen silné přáníErik will seine Freundin chtít záměr, úmyslheiraten.

Tvoření préterita modálních sloves ich muss-tewir muss-ten du muss-testihr muss-tet er muss-te sie muss-ten → Kořen slovesa bez přehlásky + koncovky: -te,-test, -te, -ten, -tet, -ten → 1. a 3. osoba se shodují

dürfener durftesměl könnener konntemohl/uměl mögener mochte!měl rád müssener musstemusel sollener sollteměl (udělat) wollener wolltechtěl + wissener wusste!věděl

Cvičení I. Schritte international 3, str. 60 cv. A2, A3 II. Přelož 1. Chtěl jsem jít do kina, ale nemohl jsem, musel jsem psát úkoly. 2. Anna chtěla studovat, ale nemohla, musela jít pracovat 3. Paul chtěl hrát na PC, ale nesměl, musel pomáhat na zahradě. 4. Chtěl jsem jít ven, ale nesměl jsem, musel jsem se starat o bratra. 5. Maria se chtěla dívat na televizi, ale nesměla, musela se učit.

III. Vytvoř věty v préteritu 1. Als Kind – ich - Tierärztin werden – wollen 2. Mit 17 Jahren – Petra – um 9 Uhr zu Hause sein - müssen 3. Mit 10 – wir – nicht in die Disko gehen – dürfen 4. Mit 6 Jahren – Jens – schwimmen – können 5. Als Jugendlicher – Frank – eine große Reise machen – wollen 6. Mit 15 – Dagmar und Hans – schon 4 Sprachen sprechen – können 7. ? mit 13 – du – auf die Party gehen – dürfen 8. Mit 20 - Kerstin – eine neue Ausbildung machen – wollen

IV. Přelož 1. Děti si nesměly hrát venku. 2. Kdy jsi musel vstávat? 3. Petr chtěl být ve 12 programátorem. 4. Měli jste nám zavolat. 5. Už jako dítě jsem uměl hrát šachy. 6. Klára nemohla dříve přijít, musela se starat o sestru. 7. V červnu jsme chtěli jet do Londýna. V. Schritte international 3, str.136 cv. 9

Řešení II. 1. Ich wollte ins Kino gehen, aber ich konnte nicht, ich musste Hausaufgaben machen. 2. Anna wollte studieren, aber sie konnte nicht, sie musste arbeiten gehen. 3. Paul wollte am Computer spielen, aber er durfte nicht, er musste im Garten helfen. 4. Ich wollte ausgehen, aber ich durfte nicht, ich musste mich um meinen Bruder kümmern. 5. Maria wollte fernsehen, aber sie durfte nicht, sie musste lernen. III. 1. Als Kind wollte ich Tierärztin werden. 2. Mit 17 Jahren musste Petra um 9 zu Hause sein.

3. Mit 10 durften wir nicht in die Disko gehen. 4. Mit 6 Jahren konnte Jens schwimmen. 5. Als Jugendlicher wollte Frank eine große Reise machen. 6. Mit 15 konnten Dagmar und Hans schon 4 Sprachen sprechen. 7. Durftest du mit 13 auf die Party gehen? 8. Mit 20 wollte Kerstin eine neue Ausbildung machen. IV. 1. Die Kinder durften draußen nicht spielen. 2. Wann musstest du aufstehen? 3. Petr wollte mit 12 Jahren Programmierer werden. 4. Ihr solltet/Sie sollten uns anrufen. 5. Schon als Kind konnte ich Schach spielen. 6. Klara konnte nicht früher kommen, sie musste sich um ihre Schwester kümmern.

Použitá literatura Schritte international 3. Ismaning: Hueber Verlag, ISBN