Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_ X _2_09_Die Uhrzeit Šablona č íslo: X Sada č íslo: 2 Po ř adové č íslo DUM: 09 Autor: Mgr. Radmila Sálová
Anotace: Žáci se seznámí se zp ů sobem vyjad ř ování č asu v n ě m č ine O č ekávaný výstup: Dokáží vyjád ř it č asové údaje, i když nejsou v digitálí podob ě Druh u č ebního materiálu: prezentace Typická v ě ková skupina: 13 – 15 let Klí č ová slova: Wie spät ist es?, die Uhr, die Stunde Pom ů cky a materiál: PC, sešit
Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním u č ebním materiálem: Žáci se seznámí se zp ů sobem vyjad ř ování č asových údaj ů v n ě m č in ě Rozlišují pojmy die Uhr, die Stunde Po procvi č ení je dokáží správn ě použít
Was ist das? die Sonnenuhrdie Armbanduhr
Was ist das? die astronomische (Apostel) Uhrdie Sanduhr
Určování času slovo die Uhr je vždy v č. jedn., v b ě žném hovoru se vynechává u č asových údaj ů od 1 do 12, ve spojení 13 – 24 se nevypouští: Es ist zwei, acht, elf,...., um siebzehn Uhr Používání p ř edložek: um drei ( Uhr )– ve t ř i (hodiny) Um wie viel Uhr ? – V kolik hodin? etwa um zwei – asi kolem druhé nach sechs – po šesté gegen zehn – kolem desáté
Časové úseky: die / eine Stunde, die Stunden –hodina eine halbe Stunde – p ů lhodina eine Viertelstunde – č tvrthodina die / eine Minute, die Minuten – minuta halb – p ů l das / ein Viertel – č tvrt drei Viertel – t ř i č tvrt ě
Rozlišujeme: die Stunde – hodina jako č asový úsek, nap ř. vyu č ovací Die Reise dauert zwei Stunden. - Cesta trvá dv ě hodiny. Elke hat heute eine Stunde Mathe. - Elke má dnes hodinu matematiky. die Uhr – hodina p ř i vyjad ř ování č asu Es ist ein Uhr. (Je jedna hodina.) x Es ist eins. (Je jedna.)
Es ist fünf vor halb zwei.Es ist sieben vor zwei.
Es ist zwanzig vor zwölf.Es ist acht nach zehn.
Es ist sieben nach zwölf.
Es ist Uhr. [ Es ist dreiundzwanzig Uhr achtundfünfzig.]
Es ist Viertel nach drei. Es ist halb acht. Es ist siebzehn Uhr einundfünfzig. Es ist neun vor sechs.
Es ist drei vor halb zehn. Es ist zwölf Uhr.
Uhr ? x Stunde(n) ? Markus geht um sieben ________ in die Schule. Der Unterricht fängt um acht. Er hat heute eine __________Deutsch, zwei ____________ Kunst, eine __________ Geschichte, eine ___________ Tschechisch und eine __________ Sport. Er kommt nach Hause um zwei __________. Am Nachmittag trainiert er noch zwei ___________ Fußball und um acht __________ möchte er einen Krimi sehen. Dann liest er noch ein bisschen und um Mitternacht schläft er schon.
Uhr ? x Stunde(n) ? Markus geht um sieben Uhr in die Schule. Der Unterricht fängt um acht. Er hat heute eine Stunde Deutsch, zwei Stunden Kunst, eine Stunde Geschichte, eine Stunde Tschechisch und eine Stunde Sport. Er kommt nach Hause um zwei Uhr. Am Nachmittag trainiert er noch zwei Stunden Fußball und um acht Uhr möchte er einen Krimi sehen. Dann liest er noch ein bisschen und um Mitternacht schläft er schon.
Použité zdroje: Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: ř ehled č ek č ty ř lístek č ek č ko s mrá č ky digit. ě koule digit. ř esýpací