V EDLEJŠÍ VĚTY /N EBENSÄTZE PhDr. Jarmila Janoušková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Materiál je v souladu s ŠVP ZŠ Vrbno pod Pradědem
Advertisements

Projekt: L/01 Uměleckořemeslné zpracování kovů
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Jméno autora: Mgr. Jana Vrbová
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
MINULÉ ČASY POMOCNÝCH SLOVES
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_NEMCINA2_05
Věty časové Německý jazyk Mgr. Monika Bartíková
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám Školní rok: 2011/2012 Ročník: Předmět: Téma: Anotace: Autor : Vzdělávací materiál je určen pro bezplatné.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název Vedlejší věty časové se spojkami wenn, als, bevor,
 Autor  Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr.  Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace  Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Lektion 9 Die Polizei – dein Freund und Helfer (cvičební materiál) (cvičební materiál) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
6. LEKCE (6. TÝDEN) Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Insitute of Technology And Business In České Budějovice.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_168 Jméno autora: Mgr. Lenka Pávková Název.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_06 deshalb-Satz TEMA:Jazyková kompetence.
K ONJUNKTIV II PhDr. Jarmila Janoušková. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_4.NJ.03.
Německé předložky se 4. pádem PhDr. Taťána Tonová.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_113  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Soňa Strnadová Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_34_Německý jazyk_způsobová slovesa Číslo projektu:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Vlasta Hackelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_NJ.7.B.20_opakovaci_test Datum : Ročník : sedmý Vzdělávací.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_04 Personalpronomen im Dativ TEMA:Jazyková.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_229.NEJ.34 Infinitiv mit “zu“, Infinitiv ohne „zu“
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV AUTOR: Mgr. Hana Halamová NÁZEV:VY_22_INOVACE_31_NJ9_Wiederholungstest 5/II TÉMA: Wiederholungstest ČÍSLO PROJEKTU:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_NJ_3_4_7E_8E_SEI_15_SÄTZE.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: II/2 Sada: I. Ověření ve výuce: tercie Datum:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_18 Präteritum (haben, sein) TEMA:Jazyková.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_20 Konjunktiv II TEMA:Jazyková kompetence.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_168_VEDLEJŠÍ VĚTY, SPOJKA WEIL Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_07 Modalverben TEMA:Jazyková kompetence.
Němčina pro řemesla a služby Deutsch für deinen Job Reise nach München Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lucie Břicháčková.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Martina Coubalová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_01 Personalpronomen im Akkusativ.
Anotace: Německý jazyk pro 8. ročník
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr. Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R18_Ich TEMA: Německý jazyk ČÍSLO PROJEKTU:
Préteritum sloves haben, sein, werden VY_32_INOVACE_02-17 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Německý jazyk Tematický.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Vlasta Hackelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_NJ.9.A.20_opakujeme_doplnujeme Datum : Ročník :
Č ASOVÁNÍ SLOVES V PŘÍTOMNÉM ČASE PhDr. Taťána Tonová.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ilona Šolcová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_NEMCINA_RECOVE_DOVEDNOSTI_17.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruhKörper und Gesundheit.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyIntegrovaná střední škola technická, Benešov PředmětNěmecký jazyk Tematický okruh Mit allen Sinnen TémaVedlejší.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_06_ A15_Perfektum sloves sein a haben Téma: Německá gramatika.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Vlasta Hackelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_NJ.9.A.12_souveti_souradne_spojka _deshalb Datum :
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Wiederholung 1.-3.
Adresa školy: ZŠ Třeboň, Na Sadech 375 Jméno autora: Mgr. Jana Písaříková Název: VY_32_INOVACE_459 Nj/9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma hodiny:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:PhDr. Eva Fučilová NÁZEV:VY_32_INOVACE_09A_12_Konjunktionen_IB TEMA:Jazyková kompetence.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_06_ A 20_Spojky Téma: Německá gramatika pro 8. a 9. ročník.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Soňa Strnadová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_34_Německý jazyk_věty jednoduché_souvětí Číslo.
WECHSELPRÄPOSITIONEN
Anotace: Německý jazyk pro 9. ročník Souvětí souřadné se spojkou
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Němčina pro jazykové školy nově 1
Préteritum pomocných sloves
Temporalsätze VEDLEJŠÍ VĚTY ČASOVÉ Mgr. Alena Písaříková.
Němčina pro jazykové školy nově 1
Tvoření otázek v němčině
Transkript prezentace:

V EDLEJŠÍ VĚTY /N EBENSÄTZE PhDr. Jarmila Janoušková

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_4.NJ15 2. Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Vytvořeno: listopad Ročník: 2. ročník, 3.ročník, 4. ročník – čtyřleté gymnázium (RVP-G) sexta, septima, oktáva – osmileté gymnázium (RVP-G) 5.Anotace: Tento materiál byl vytvořen jako příprava na vysvětlení, probrání a procvičení gramatického jevu– tvoření vedlejších vět - na Gymnáziu a JŠ Svitavy; přibližně na tři, popřípadě více vyučovacích hodin (pro výklad i opakování – shrnutí učiva). Tento materiál obsahuje vysvětlení tvoření vedlejších vět se spojkami weil, dass, s wenn, které uvo- zují podmínkové věty, rozdíly v používání časových spojek als x wenn, používání časových spojek nachdem, bevor, seitdem, während, tvoření vedlejších vět vztažných. Po vysvětlení následují cvičení na procvičení látky. Pro ověření jsou na závěr uvedena interaktivní cvičení pro kontrolu pochopení a zvládnutí učiva. Materiál může být použit budˇ vcelku nebo jenom jeho jednotlivé části i pro opakování ve vyšších ročnících osmiletého i čtyřletého studia. Pomůcky: interaktivní tabule Vzdělávací oblastJazyk a jazyková komunikace Vzdělávací oborNěmecký jazyk Tematický okruhNebensätze

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Sätze mit „weil“ Warum gehst du nicht ins Kino? weil (protože) WEIL ich lerne. WEIL ich Mathe lerne. WEIL ich um 18Uhr Mathe lerne. Weil ich am Freitag um 18Uhr Mathe mit Jan lerne. Weil ich am Freitag um 18Uhr Mathe mit Jan zu Hause lerne.

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Sätze mit „weil“ Warum spielst du nicht Klavier? Weil ich dazu keine Lust habe. Weil ich mein Zimmer aufräume. Weil ich Deutsch lernen muss. Warum warst du nicht in der Schule? Weil ich krank war. Weil ich nach Prag gefahren bin. Weil ich nach Prag fahren musste. Weil ich nach Prag habe fahren müssen.

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Antworten Sie mit „weil“ Warum liest du nicht? Kopfschmerzen haben Ich lese nicht, weil ich Kopfschmerzen habe. Weil ich Kopfschmerzen habe, lese ich nicht. Warum übst du nicht Gitarre? keine Zeit haben Warum gehst du in die Stadt? einkaufen müssen Warum lernst du Englisch? einen Test schreiben Warum treibst du Sport? Spaß machen Warum hast du gestern nicht ferngesehen? Hausaufgaben schreiben Warum bist du nicht ins Theater gegangen? meiner Mutter helfen müssen

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Sätze mit „dass“ dass (že) Er sagt, dass er heute kommt. dass er heute kommen kann. dass er heute einkauft. Weißt du, dass er gestern in Prag war? dass er gestern gekommen ist? dass er gestern kommen konnte? dass er gestern hat kommen können? x Er sagt:- er kommt heute. - er kann kommen. er ist gekommen.- er konnte kommen.

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Was sagt er? Hast du gewusst, dass…? am Samstag - sie – ins Museum – gehen Er sagt,.. Hast du gewusst,..? Weißt du,..? dass sie am Samstag ins Museum gegangen ist.? um 8Uhr – er - in den ZOO – mit Jan – fahren im Sommer–sie–mit Peter - nach Italien - fliegen am Wochenende – ihr – in der Stadt – einkaufen im Juli– du- aufs Fest – mit dem Freund – gehen von – es-am Strand–liegen – in der Sonne sollen - den Vater – er – vom Bahnhof – abholen in den Ferien-ich–einen Kurs– besuchen - wollen

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Podmínkové věty s wenn (pokud, jestli) Wenn ich heute Zeit habe, lerne ich Physik. Wenn ich heute Zeit hätte, würde ich Physik lernen. Wenn ich am Wochenende Zeit gehabt hätte, hätte ich Physik gelernt. Wenn ich am Wochenende Physik gelernt hätte, würde ich heute keine Fünf bekom- men. X Hätte ich Zeit! Hätte ich Physik gelernt!

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Übersetzen Sie Jestli bude dnes hezky, půjdeme na bazén. Kdyby bylo dnes hezky, šli bychom na bazén. Kdyby bylo včera hezky, šli bychom na bazén. Jestli budeme všichni třídit odpad, budeme chránit životní prostředí.Jestli budu mít peníze, pojedu o prázdninách do Německa. Kdybych měl peníze, jel bych do Rakouska.Kdybych měl o prázdninách peníze, letěl bych do Říma. Jestli budu jíst zdravě,budu mít štíhlou postavu.

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Časové spojky wenn (když) x als (když) Als ich 5 Jahre alt war, hatte ich Angine. Als ich in Prag gewohnt habe, war ich klein. Als ich ihn gestern getroffen habe, haben wir über alles gesprochen. ALS - děj jednorázový v minulosti WENN - děj opakovaný v minulosti - děj budoucí - děj přítomný IMMER WENN ich ihn getroffen habe, unter- halten wir uns gut.

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Was passt? Wenn oder als? …… ich Geld habe, kaufe ich dir ein Geschenk. …… er klein war, wurde er operiert. …… wir uns treffen, gehen wir ins Cafe. …… ich lerne, habe ich gute Noten.…… er am Montag gelernt hat,hat sie angerufen. …… ihr zum Training geht, seid ihr lustig. …… ich im Krankenhaus war,musste ich im Bett liegen. …… er gelernt hätte, müsste er jetzt nicht lernen. …… ich Zeit hätte, könnte ich lesen.

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Was passt? Lösung Wenn ich Geld habe, kaufe ich dir ein Geschenk. Als er klein war, wurde er operiert. Wenn wir uns treffen, gehen wir ins Cafe. Wenn ich lerne, habe ich gute Noten. Als er am Montag gelernt hat, hat sie angerufen.Wenn ihr zum Training geht,seid ihr lustig. Als ich im Krankenhaus war, musste ich im Bett liegen. Wenn er gelernt hätte, müsste er jetzt nicht lernen.Wenn ich Zeit hätte,könnte ich lesen.

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Plusquamperfektum ich hatte + gelernt ich war + gegangen Jeden děj v minulosti probíhá před jiným dějem. plusquamperfektum + préteritum Nachdem ich aufgestanden war, ging ich ins Badezimmer. perfektum + přítomný čas Nachdem ich meine Hausaufgaben geschrieben habe, gehe ich ins Bett.

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Konjugieren Sie nach dem Muster vidět sehen – er sieht – er sah - er hat gesehen – er hatte gesehen spát doporučit číst pomáhat dívat se na tv dávat volat brát, vzít mluvit přinést potkat trávit /prázdniny/ nechat jet bavit se podnikat zapomenout prát nosit vstát

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Übersetzen Sie Nachdem ich aufgestanden war,duschte ich mich. vyčistit zuby/obléknout se snídat co/jít do školy začít hodina/psát test mluvit německy/překládat text skončit vyučování/jít do jídelny obědvat co/jít domů poslouchat hudbu/pomáhat mamince volat příteli/jít na trénink večeřet co/surfovat na internetu bavit se s rodiči/uklidit pokoj číst knížku/usnout

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Současný děj – während - zatímco Während ich unseren Hund ausführe, liegt er im Bett. Während ich unseren Hund ausgeführt habe, hat er im Bett gelegen. Oba děje probíhají současně. Děj může probíhat v přítomnosti nebo minulosti. ona / umývat nádobí / on / číst / noviny my / poslouchat rádio / oni / psát referát vy / dívat na televizi / on / vysávat prach já / žehlit/ doma / ona / venčit psa / v lese Peter / cvičit na kytaru / Petra / jít na trénink můj přítel / jet do Prahy / jeho žena / jít do kina tvůj syn / vzít housku / její muž / jít do obchodu

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Vedlejší věty časové seit(dem), bis, bevor Bevor - dříve než - uvozuje děj následný Bevor ich in die Schule gehe, dusche ich mich. Ich dusche mich, bevor ich in die Schule gehe. Seit(dem) – od té doby, co – uvozuje děj před- časný, může začít v minulosti a jít do přítomnosti Seit(dem)- ich in Prag war, bin ich glücklicher. - ich lerne, habe ich lauter Einsen. Ich habe lauter Einsen, seitdem ich lerne. Bis – než - uvozuje děj následný Wir warten, bis er kommt. Bis er kommt, dauert es lange.

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Předčasný děj - bevor Bevor du schlafen gehst, mach deine Hausauf- gaben. Jeden děj probíhá před druhým Poradˇkamarádovi, co má dělat, než: jde do školy / začne hodina / jde do školní jídel- ny / jde do hudební školy / jde na hřiště / jde do divadla / jde k babičče / dělá narozeninovou par- ty / než půjde nakupovat / pojede na dovolenou/ pojede do Německa / pojede na hory / poletí do Paříže / pojede na kurs lyžování / se začne učit

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Vedlejší věty vztažné Das ist der Mann, der eine schöne Freundin hat. dessen Frau nett ist. dem ich mein Auto leihe. mit dem sie tanzt. den ich fotografiert habe. Das ist die Frau, die sehr hübsch ist. deren Mann Lehrer ist. der er schöne Blumen schenkt. von der ich ein Buch bekam. die ich toll finde.

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Vedlejší věty vztažné Das ist das Kind, das in die Grundschule geht. dessen Eltern zu Hause sind. dem ich geholfen habe. das er fotografiert hat. ohne das er ins Kino geht. Das sind die Eltern, die viel Geld verdienen. deren Haus zu groß ist. denen er alles erzählt. die er besuchen will. für die ich einkaufe.

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Wer ist das? Ergänzen Sie! Das ist der Mann, … am in Osnabrück geboren ist. … Namen fast allen bekannt ist. über … man in der Schule gesprochen hat. … Romane gut in aller Welt bekannt sind. … im Juni 1917 an die Westfront gekommen ist. … nach dem Krieg das normale Leben Probleme hatte. … Redakteur in Hannover wurde und viel reiste. … Werke in Deutschland verboten waren. … Romane „Im Westen nichts Neues“ und „Drei Kameraden“ am meisten populär sind. dessen 4x, der 3x, dem 1x, den 1x,

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Wer ist das? Lösung Das ist der Mann, der am in Osnabrück geboren ist. dessen Namen fast allen bekannt ist. über den man in der Schule gesprochen hat. dessen Romane gut in aller Welt bekannt sind. der im Juni 1917 an die Westfront gekommen ist. dem nach dem Krieg das normale Leben robleme hatte. der Redakteur in Hannover wurde und viel reiste. dessen Werke in Deutschland verboten waren. dessen Romane „Im Westen nichts Neues“ und „Drei Kameraden“ am meisten populär sind. dessen 4x, der 3x, dem 1x, den 1x,

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Im Internet kann man auch üben Sätze mit „weil“, „dass“ Sätze mit „wenn“, „als“ Seit, bis oder als? Nachdem, während oder bevor? Relativsätze

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Quellen und verwendete Literatur 1.Kolektiv, DirektNeu 2. Praha: Klett, 2012, ISBN KOLEKTIV. Německo-český, česko-německý velký slovník. Praha: LIngea, 2006, ISBN KOPP, Gabriele a kol. PingPongNeu 3. Praha: Hueber, 2003, ISBN Veškeré hypertextové odkazy jsou platné ke dni vytvoření díla.