1 Biosystem člověka (1) - Úvod Petr Maršálek přednáška/ FBMI ČVUT Katedra Biomedicínské Techniky FBMI ČVUT LF UK Praha, Ústav patologické fyziologie Integrativní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Advertisements

1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. Year The measuring system1 Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_07_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_AJ_FT Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Tutorial: Physics Topic: Cooling engine system Prepared by : RNDr. Ondřej Jeřábek Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT – Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Makrofág a apoptotická buňka
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Educational program: Mechanic - electrician Title of program: Technical training II. class Bistable multivibrator Worked out: Bc. Chumchal Miroslav Projekt.
Tutorial: Engineering technology Topic: Volume forming Prepared by: Ing. Elena Nová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Tutorial: Physics Topic: Catalyst Prepared by : RNDr. Ondřej Jeřábek Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_AJ_FT Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_AJ_FT Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT – Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. year Measuring the capacity Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky.
Tutorial: Mechanik - elektrotechnik Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. year Measuring inductance Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky.
ČVUT FEL Praha – Katedra elektrických pohonů a trakce ESEM1/ 1 ELECTRIC CURRENT AND ITS EFFECTS ELECTRIC CHARGE AND CURRENT VOLTAGE, CURRENT, RESISTANCE.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_10_AJ_ACH Ročník:1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Cytoskelet.
Statistická analýza dat
 Piston pumps are a type of water pumps which cause the liquid to flow using one or more oscillating pistons.
ATMOSPHERE AND ITS PROTECTION Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Tvůrce anglické verze: Mgr. Miloslava Dorážková Projekt: S anglickým.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
E COSYSTEM Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
E COSYSTEMS Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. year Measurement of current and voltage Prepared by: Ing. Jiří Smílek.
2014 CELL DIVISION Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do dalších.
PEDOLOGY AND SOIL PROTECTION Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Tvůrce anglické verze: Mgr. Miloslava Dorážková Projekt: S anglickým.
Basic Ecological Concepts Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem.
LANDSCAPE AND ITS FUNCTION Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem.
COMMUNITIES Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Název SŠ: SŠ-COPt Uherský Brod Autor: Ing. Hana Kubišová, Ph.D. Název prezentace (DUMu): Metallic Materials Název sady: Technical English for students.
ORGANIC CHEMISTRY II –Organic chemistry of hydrocarbon derivatives. Analysis of functional groups structure and their reactivity, influence of the neighbouring.
Biological Chemistry České Budějovice & Linz
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ecosystems Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
V anglickém i českém znění (s trochou latiny) 
Somatologie zkoumá vlastnosti nejdokonalejšího a nejsložitějšího organismu, lidské bytosti zahrnuje mnoho vědních oborů.
Molecular Mechanics Molecular Dynamics.
Živá fáze.
The distribution of plants, where can plants grow
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Quantum Chemistry / Quantum Mechanics
Quantum Chemistry / Quantum Mechanics
Other Molecular Spectroscopic Properties: ROA, NMR, ECD
Seminář Ph.D. studentů a zaměstnanců VUT
(XI.) Digital model of aortic function (XVI.) Blood flow in veins
Transkript prezentace:

1 Biosystem člověka (1) - Úvod Petr Maršálek přednáška/ FBMI ČVUT Katedra Biomedicínské Techniky FBMI ČVUT LF UK Praha, Ústav patologické fyziologie Integrativní výklad fyziologie člověka s důrazem na biologické transporty (přednáška podle osnov a s využitím prezentací prof. MUDr. Pavla Kučery, PhD.) Toto je v jakékoliv formě (PPT, PDF, atd.) neoficiální výukový materiál

2 Cíle této části (1) 1.definovat živý systém v termodynamickém pojetí 2.definovat buňku a její hlavní funkce 3.vysvětlit koncept homeostásy na úrovni jednobuněčného a mnohobuněčného organismu 4.popsat složení a objemy základních elektrolytických oddílů lidského těla 5.definovat a klasifikovat (spřažené) transporty charakterizující živé organismy 6.vysvětlit, že základem buněčných funkcí jsou konformační změny proteinů 7.vysvětlit jak živočisné buňky generují a využívají energii

3 pochopit: -funkční organizaci živých organizmů -základní koncepty systémového přístupu k lidskému organismu -experimentální a vyšetřovací metody užívané ve fyziologii a medicíně -integrované funkce systémů skýtajících uplatnění pro biomedicínské techniky a inženýry být schopen: - definovat zajímavé problémy a navrhnout jejich řešení - využít získaných znalostí: v oblasti biomedicinského inženýrství v oblasti biotechnologie koncepce → vývoj→validace→ uplatnění nových technologií Obecné cíle

4 Plán přednášek/ Harmonogramy Obecná a speciální fyziologie/ Biofyzika ÚVOD OD BUŇKY KE TKÁNI A ORGÁNU DÝCHACÍ A OBĚHOVÝ SYSTÉM VYLUČOVACÍ SYSTÉM TRÁVICÍ SYSTÉM NERVOVÝ SYSTÉM SMYSLOVÉ SOUSTAVY POHYBOVÝ SYSTÉM SYSTÉM ŽLÁZ S VNITŘNÍ SEKRECÍ POHLAVNÍ/ ROZMNOŽOVACÍ SYSTÉM... DALŠÍ SYSTÉMY...

5 Studijní prameny [0] Především přednášky a cvičení [1] M. Vokurka a kol. Patofyziologie pro nelékařské směry. Kapitoly 2 a Apendix (=přívěsek, to jest poslední, 23. kapitola) Karolinum, Praha. První vydání Čtvrté vydání (plus e-book) [2] Mourek J., Učebnice pro studenty zdravotnických oborů.Grada, 2012 [3] S. Silbernagl a A. Despopoulos: Atlas fyziologie člověka, Grada, Praha, 1995; [4] S. Silbernagl a F. Lang: Atlas patofyziologie člověka, Grada, Praha, 2001 čerpáme buďto z českých, či z anglických verzí a reedicí. [5] S. Silbernagl a A. Despopoulos: Color atlas of physiology, 4th English ed., Georg Thieme Verlag, Stuttgart, 1991; [6] S. Silbernagl a F. Lang: Color atlas of pathophysiology, Georg Thieme Verlag, Stuttgart, 2000.

6 Co je fyziologie?/ Redukcionismus 1 (slabý :-) adaptation living systems Science thatstudies the normal functions of 1 What is PHYSIOLOGY, (Ř.: physis, logos )    2 aims to understand mechanisms of uses experimental approach 4 3 is interdisciplinary(biology, morphology, chemistry, physics, psychology...) Physiology represents the foundations of Systems biology... ? How do organisms function? Studied from molecular (microscopic) level, through intermediate (mesoscopic level) to macroscopic size level.

7 1 SYSTEM = a portion of universe delimited for consideration ° °existing or arbitrarily defined by our thought Characteristics: -energy & matter:open isolated closed meters do not vary:stationary periodic 3 EVOLUTION Initial state (U 1 )?final state (U 2 ) U 2 -U 1 = dU = Q + W* dU = TdS + PdV +µdn + edq + … 2 STATE -parameters do not vary: -means of para- stable 4 STRUCTURE  of forces = 0; net fluxes absent:equilibrium  of forces?0 net fluxes present:dissipative UNIVERSE SURROUNDINGS (environment) barrier(membrane) SYSTEM 1 EXCHANGES -no exchange: -energy only: internal energy U n V T° P q … * work done ON the system (bio) – systém, soustava výměny energií

8 Structure equilibrium: cold plate distribution of variables the most likely the most homogeneous the most stable sum of forces = 0; absence of net fluxes dissipative:distribution of variables unlikely inhomogeneous hot plate sum of forces?0 presence of net fluxes sum of fluxes = 0 state far from equilibrium maintained by the heat transfer temperature gradient?surface tension gradient?ejection of fluid from the hot to the cold region. To conserve mass, hot fluid ascends from the lower plane. Classical T°dynamics: Non-equilibrium T°dynamics: transfer of heat = generator of losses?CHAOS transfer of heat = generator of ORDER Johnjoe McFadden: The Quantum evolution, hot white and black chimneys, horké bílé (a černé) komíny

9 What is life? C. E. Folsome, The Origin of Life. The little warm pond (1979): Life is that property of matter that results from cycling of bioelements in aqueous solution, ultimately driven byradiant energyto attain maximal complexity. Simple bioelements: “CHNOPS” organic inorganic PHOSPHORUS organic inorganic OXYGEN organic inorganic NITROGEN organic inorganic CARBON organic inorganic SULPHUR organic inorganic HYDROGEN Radiant energy drives the phosphorus cycle to which the other cycles are chemically coupled according to their specific turn ratios:. Coupled bioelemental cycles (L. Onsager, Nobel in chemistry1968). Organic molecules: proteins carbohydrates lipids nucleic acids phosphorylated compounds … Ecology: Such a cycling takes place at planet scale and cannot exist without -primary producers -users -scavengers Život je koloběh látek, energie a informace Co je život?

10 Souhrn č. 1

11 Mikro- a makro- anatomie, stavba lidského těla

12 BUŇKA

13 Panta rei Vše plyne

14 Stabilita, adaptace v jednobuněčném organismu

15 Stabilita, adaptace v mnohobuněčném organismu

16 Experimenty

17 Termoregulace/ model

18 Modelování a systémový přístup

19 Human physiome project

20 Biological transports

21 Redukcionismus/ koncept homunkula/ mechanistické výklady/ vitalismus

22 Leitfaehigkeit = conductance = vodivost

23 2) Both reactions need acommon intermediate Example: protein synthesis = formation of peptide bonds Leu + Gly LeucylGlycine  G: +4.5 Kcal/mole CH 3 I III HO 2 HH II H 2 N-C-C-N- aa -C-N– n II O L ij =L ji ???? J i = L ij xF j andJ j = L ji xF i where COUPLED TRANSPORTS ?? If a transportJ i is also dependent on an additional forceF j then: coupling Example: In simultaneous presence of fluxes of heat and of matter, the heat flow per unit of pressure difference and the density (matter) flow per unit of temperature difference are equal (reciprocity relations of Onsager). CHEMICAL COUPLING OF FLUXES: N.B. Most biological transportsare coupled! 1) Reactions with high free energy (  G) drive reactions with lower freeenergy t-RNA ATPAMP+PP  G:-8 Kcal/mole Recall: for a chemical reaction A+B?C+D at equilibrium the corresponding  G =-RTln [C]. [D] / [A]. [B] Nota bene: most biological transports are coupled Spřažené transporty

24 Makro- a mikro- transporty

25 transport along the gradient [S] o - i out in 0 [S] i a 1cm 2 Diffusion is the transport of particles that -takes place in absence of convection (movement of milieu), -is a consequence of constant thermal motion of particles, -is due to an inhomogeneity in the milieu, -proceeds in the sense of decreasing concentration, -results in uniform distribution, -is an irreversible phenomenon. The flux of molecule S (J S ) across a membrane of thickness dx is proportional to the concentration gradient across the membrane d [S ] /dx which gives : Fick's First Law of Diffusion: J S ~ d[S] /dx or J S =-D S. d[S] /dx ? J S dx = -D S ? d[S] o out ain Rearranging gives: Integration with x varying between 0 anda(thickness of the membrane), and [A] from [A] 0 (out) to [A] i (in) gives: J S =-D S {[S] i -[S] o } = D S {[S] o -[S] i } or J S = (D S /x) {[S] o -[S] i } or J S = P S {[S] o -[S] i } A plot of J S versus {[S] 0 -[S] i } is linear, with a slope of P S. J S : initial flux (mol.cm -2. s -1, measured for a short time (concentrations of S on both sides of the membrane do not change significantly. D S : diffusion coefficient (cm -2 s -1 ), negative sign as concentration increases in the opposite direction of net flux. P S : permeability coefficient (cms -1 ). Difúze

26 Nernstova rovnice

27 Transport přes membránu

28 Stavba membrány

29 Energetika

30 Adenosin-tri-fosfát jako energetický ekvivalent v buňce

31 ATP-syntása je turbína !?...

32 Skladba tělesných tekutin a prostorů 1

33 Skladba tělesných tekutin a prostorů 2