Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Č ESKÉ ZEMĚ – SOUČÁST R AKOUSKA Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 5. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s dějinami Českých zemí v době příslušnosti.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Č ESKÉ ZEMĚ – SOUČÁST R AKOUSKA Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 5. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s dějinami Českých zemí v době příslušnosti."— Transkript prezentace:

1 Č ESKÉ ZEMĚ – SOUČÁST R AKOUSKA Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 5. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s dějinami Českých zemí v době příslušnosti k Rakousku. Učebnice: Obrazy z novějších Českých dějin.

2 Č ESKÉ ZEMĚ – SOUČÁST R AKOUSKA první polovina 18. století České země (Čechy, Morava, Slezsko) jsou součástí Rakouska obrovská mnohonárodnostní říše vládnoucí rod – Habsburkové náboženství – většinou katolíci společný úřední jazyk – němčina

3 ZÁPIS DO SEŠITU České země – součást Rakouska České země (Čechy, Morava, Slezsko) součástí Rakouska vládnoucí rod – Habsburkové náboženství – katolíci úřední jazyk – němčina

4 ŽIVOT PODANÝCH poddaní (nevolníci) – nemohli svobodně dělat co chtěli bez svolení vrchnosti (pána) obr. 1 videovideo – život prostých lidí

5 ŽIVOT PODANÝCH nevolníci nesměli: se ženit, stěhovat, dát děti do učení, prodat nebo koupit pole museli: odevzdávat část úrody, robotovat (pracovat na panském – až 6 dní v týdnu), sloužit ve vojsku (několik let až celý život) selská povstání (rebelie) proti vrchnosti byla nejednotná, potlačena, následovaly kruté tresty

6 ZÁPIS DO SEŠITU Život poddaných poddaní (nevolníci) – poddáni vrchnosti nesměli: se ženit, stěhovat, prodat pole museli: odevzdávat část úrody, robotovat, sloužit ve vojsku selská povstání (rebelie) – nejednotná, potlačena, kruté tresty

7 O SVÍCENSTVÍ nové myšlenky učenců z Francie – panovník se má starat o poddané, všichni lidé mají stejná práva doba těchto názorů = doba osvícenství obr. 2

8 R EFORMY M ARIE T EREZIE stálá armáda stavba pevností k obraně země (Terezín, Josefov, Olomouc) povinná školní docházka daně platí poddaní i vrchnost zkrácení roboty (na 3 dny v týdnu) úprava soudnictví (trestání podaných přísluší soudu)

9 ZÁPIS DO SEŠITU Osvícenství z Francie – panovník se má starat o poddané, všichni mají stejná práva doba těchto názorů = doba osvícenství

10 R EFORMY J OSEFA II. Josef II. – syn Marie Terezie („selský císař“) zrušil nevolnictví povolil i jiné vyznání než katolické – toleranční patent obr. 3

11 ZÁPIS DO SEŠITU Reformy Marie Terezie stálá armáda stavba pevností povinná školní docházka daně platí i vrchnost zkrácení roboty úprava soudnictví Reformy Josefa II. zrušil nevolnictví toleranční patent

12 O BROZENÍ ČESKÉHO JAZYKA pro silné Rakousko – nutný jednotný jazyk (němčina) čeština pouze na venkově učitelé a kněží proti poněmčování (vlastenci) vydávání knih na obranu češtiny Česká expedice – české knihkupectví a vydavatelství divadlo – Bouda, kočovní loutkáři (Kašpárek) obr. 4

13 ZÁPIS DO SEŠITU Obrození českého jazyka jednotný jazyk (němčina) čeština pouze na venkově vlastenci proti poněmčování knihy na obranu češtiny Česká expedice – české knihkupectví a vydavatelství divadlo – Bouda

14 B UDITELÉ národní buditelé – měli snahu o vzdělaný národ prosazování češtiny mezi lidmičeštiny vytváření spolků (měšťanské besedy) zakládání knihoven s českými knihami založení Národního muzea Josef DobrovskýJosef Dobrovský – Dějiny české řeči a literatury. Josef JungmannJosef Jungmann – Česko-německý slovník. František PalackýFrantišek Palacký – Dějiny národu českého v Čechách a v Moravě Josef Kajetán TylJosef Kajetán Tyl, František Škroup – Kde domov můj (Fidlovačka)František Škroup

15 ZÁPIS DO SEŠITU Buditelé měli snahu o vzdělaný národ vytváření spolků založení Národního muzea Josef Dobrovský – Dějiny české řeči a literatury. Josef Jungmann – Česko-německý slovník. František Palacký – Dějiny národu českého v Čechách a v Moravě Josef Kajetán Tyl, František Škroup – Kde domov můj

16 R EVOLUCE 1848 rakouská vláda cenzurovala a pronásledovala vlastence březen 1848 – Češi požadují rovnost, zrušení cenzury a poddanství, částečnou samostatnost bouře vypukly i ve Vídni, císař vyhlašuje ústavu v Praze se tvoří národní gardy na obranu svobod novinář Karel Havlíček Borovský se podílel na šíření informací lidemKarel Havlíček Borovský červen 1848 – Slovanský sjezd v Praze srážky mezi studenty a vojskem velké bouře, stavba barikád císařské vojsko potlačilo v Praze povstání proti císaři jediný výsledek revoluce: úplné zrušení poddanství, z lidí svobodní občané

17 ZÁPIS DO SEŠITU Revoluce 1848 cenzura, pronásledování vlastenců březen 1848 – Češi požadují rovnost, zrušení cenzury a poddanství, částečnou samostatnost bouře i ve Vídni, císař vyhlašuje ústavu v Praze tvorba národních gard zapojil se novinář Karel Havlíček BorovskýKarel Havlíček Borovský červen 1848 – Slovanský sjezd v Praze srážky mezi studenty a vojskem, stavba barikád císařské vojsko potlačilo povstání v Praze jediný výsledek revoluce: úplné zrušení poddanství

18 N ESPRAVEDLIVÉ R AKOUSKO na podzim 1848 císař František Josef I. začíná vládnout sám (absolutisticky) policejní dozor, pronásledování vlastenců (osud Karla Havlíčka Borovského) nespokojenost Maďarů – v roce 1867 vzniká Rakousko–Uhersko (dualismus) je vyhlášena nová ústava české požadavky odmítnuty obr. 5

19 ZÁPIS DO SEŠITU Nespravedlivé Rakousko podzim 1848 absolutistická vláda Františka Josefa I. policejní dozor, pronásledování vlastenců (K. H. Borovský) nespokojenost Maďarů –1867 vzniká Rakousko–Uhersko (dualismus) nová ústava české požadavky odmítnuty

20 K LASICISMUS A EMPÍR inspirovány antikou zjednodušení stylu klasicismusklasicismus se uplatnil ve stavitelství: dodal stavbám geometrické členění, trojúhelníkový štít a sloupové řady empírempír poté zapůsobil i na nábytek a módu obr. 6

21 ZÁPIS DO SEŠITU Klasicismus a empír inspirovány antikou klasicismus – stavitelství: geometrické členění, trojúhelníkový štít, sloupy empír – hlavně nábytek a móda

22 O PAKOVÁNÍ České země – součást Rakouska České země (Čechy, Morava, Slezsko) součástí Rakouska vládnoucí rod – Habsburkové náboženství – katolíci úřední jazyk – němčina Život poddaných poddaní (nevolníci) – poddáni vrchnosti nesměli: se ženit, stěhovat, prodat pole museli: odevzdávat část úrody, robotovat, sloužit ve vojsku selská povstání (rebelie) – nejednotná, potlačena, kruté tresty Osvícenství z Francie – panovník se má starat o poddané, všichni mají stejná práva doba těchto názorů = doba osvícenství Reformy Marie Terezie stálá armáda stavba pevností povinná školní docházka daně platí i vrchnost zkrácení roboty úprava soudnictví Reformy Josefa II. zrušil nevolnictví toleranční patent

23 O PAKOVÁNÍ Obrození českého jazyka jednotný jazyk (němčina) čeština pouze na venkově vlastenci proti poněmčování knihy na obranu češtiny Česká expedice – české knihkupectví a vydavatelství divadlo – Bouda Buditelé měli snahu o vzdělaný národ vytváření spolků založení Národního muzea Josef Dobrovský – Dějiny české řeči a literatury Josef Jungmann – Česko-německý slovník František Palacký – Dějiny národu českého v Čechách a v Moravě Josef Kajetán Tyl, František Škroup – Kde domov můj Revoluce 1848 cenzura, pronásledování vlastenců březen 1848 – Češi požadují rovnost, zrušení cenzury a poddanství, částečnou samostatnost bouře i ve Vídni, císař vyhlašuje ústavu v Praze tvorba národních gard zapojil se novinář Karel Havlíček BorovskýKarel Havlíček Borovský červen 1848 – Slovanský sjezd v Praze srážky mezi studenty a vojskem, stavba barikád císařské vojsko potlačilo povstání v Praze jediný výsledek revoluce: úplné zrušení poddanství

24 O PAKOVÁNÍ Nespravedlivé Rakousko podzim 1848 absolutistická vláda Františka Josefa I. policejní dozor, pronásledování vlastenců (K. H. Borovský) nespokojenost Maďarů –1867 vzniká Rakousko–Uhersko (dualismus) nová ústava české požadavky odmítnuty Klasicismus a empír inspirovány antikou klasicismus – stavitelství: geometrické členění, trojúhelníkový štít, sloupy empír – hlavně nábytek a móda

25 O TÁZKY A ÚKOLY Jaký byl úřední jazyk v Rakousku? Jaké náboženství zde převládalo? Vysvětli, proč se poddaným také říkalo nevolníci. Marie Terezie a Josef II. byli autory mnoha reforem. Vzpomeneš si na nějaké? Co bylo výsledkem revolučního roku 1848? Zkus vysvětlit, co znamená, když panovník vládne absolutisticky. Popiš, jak se liší klasicismus od baroka.

26 Z DROJE obr. 1 – nevolníci a%20k%20rolnikovi/Od%20lovca%20k%20roln%C3%ADkovi %20- %205_%20r_%20j%C3%BAn%202010_html_28ae1f55.png a%20k%20rolnikovi/Od%20lovca%20k%20roln%C3%ADkovi %20- %205_%20r_%20j%C3%BAn%202010_html_28ae1f55.png obr. 2 – Marie Terezie content/uploads/marie-terezie.jpghttp://www.svornost.com/wp- content/uploads/marie-terezie.jpg obr. 3 – Josef II. obr. 4 – obrození uni_ jpg?verze= uni_ jpg?verze= obr. 5 – František Josef I. gold.cz/fotky14659/Dukaty/Frantiek_Josef_I_-_450.jpghttp://www.silver- gold.cz/fotky14659/Dukaty/Frantiek_Josef_I_-_450.jpg obr. 6 – zámek Kačina content/uploads/2014/09/1028.jpghttp://historie.lusa.cz/wp- content/uploads/2014/09/1028.jpg


Stáhnout ppt "Č ESKÉ ZEMĚ – SOUČÁST R AKOUSKA Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 5. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s dějinami Českých zemí v době příslušnosti."

Podobné prezentace


Reklamy Google