Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

MEZINÁRODNÍ OBCHOD Prof. Ing. Jaroslav Jakš, DrSc.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "MEZINÁRODNÍ OBCHOD Prof. Ing. Jaroslav Jakš, DrSc."— Transkript prezentace:

1 MEZINÁRODNÍ OBCHOD Prof. Ing. Jaroslav Jakš, DrSc.

2 Základní požadavky Konzultace: doc. Ing. Petr Pirožek, Ph.D. nebo přímo Prof. Ing. Jaroslav Jakš, DrSc. Kancelář č Zápis do prezenční listiny není podmínkou POT zadání témat dle přílohy U testu lze použít zaslané podklady v ISu Zkouška poslední termín soustředění Esej formou 3 otázek Variantní testy

3 LITERATURA Kubišta V. a kol.: Mezinárodní ekonomické vztahy, Nakl. Aleš Čeněk Praha, 2009, ISBN Přednášky Prof. Ing. Jaroslav Jakš, DrSc. Statistická ročenka WTO v el. formě Statistická ročenka ČR Internet Podklady na konzultacích

4 POT Vypracovat seminární práci v rozsahu cca 10. stran s požadavkem na zapracování nejaktuálnější statistiky a komentáře. Využít materiálu WTO, dále informací z učebnice, které přednese Doc. Pirožek na konsultaci, dále statistická ročenka ČR a statistiky WTO (internet)

5 POT – návrhy prací 1/ V ývoj mezinárodního obchodu po roce 1990, jeho komoditní a teritoriální změny 2/ Role institucionálních faktorů v mezinárodním obchodu (GATT, WTO, MMF) 3/ Role WTO se zvláštním zřetelem kolem posledního jednacího kola (DOHA) 4/ Role Spojených států v mezinárodním obchodu po roce 2005 a v globální a finanční krizi 5 - 7/ Role Evropské unie v mezinárodním obchodu, hlavní partneři, zbožová struktura včetně statistik – variantní zadání je následovně: část 5. otázky: Změny ve struktuře vnitroevropského obchodu po roce část 6. otázky: EU versus Rozvojové země v oblasti obchodu – dlouhodobé trendy a současný stav část 7. otázky: Reakce EU na současnou globální a finanční krizi (včetně opatření komise z 29. září 2010.

6 POT – návrhy prací 8/ Role G20 ve stabilizaci mezinárodních vztahů a mezinárodním obchodu 9/ Role Japonska v mezinárodním obchodě po roce 2000 do současnosti, hlavní partneři; komoditní struktura 10/ Role Číny v současném mezinárodním obchodě (komoditní a teritoriální struktura) 11/ Postavení Číny v mezinárodně – měnových vztazích v kontextu aktuální mezinárodní finanční krize 12/ Role Indie v současném mezinárodním obchodě; dopady globální a finanční krize 13/ Komparace pozice Indie a Číny v mezinárodním obchodě a v mezinárodních ekonomických vztazích 14/ Role Ruska v současném mezinárodním obchodě; dopady globální a finanční krize 15/ Modernizační procesy a výzvy v ekonomice Ruska; problémy kolem struktury zahraničního obchodu Ruska v této souvislosti 16/ Role USA v kontextu současné mezinárodní finanční krize a její průměty do mezinárodního obchodu;

7 POT – návrhy prací 17/ Výhledy USA jako dominantní světové ekonomiky: oslabení pozic? 18/ Dopady globální, ekonomické a finanční krize na eurozónu a adaptace jejich členských států (Euro, dolar atd.) 19/ Fenomén ropy a zemního plynu v současném mezinárodním obchodě ; perspektivy světových cen těchto komodit. 20/ Role energetických surovin v mezinárodním obchodě včetně obnovitelných zdrojů 21/ Výhledy společné energetické politiky EU: mýtus nebo reálné východisko? 22/ Aktuální trendy mezinárodního obchodu v roce 2009 – 2010 a to jak z hlediska teritoriálního, tak i hlediska komoditního 23/ Regionální pohled na světový obchod se zpracovatelskými výrobky v roce 2010 s komentářem tabulky 24 / Vliv cenového faktoru v současném mezinárodním obchodě, zvláště v oblasti primárních produktů 25/ Světové exporty v roce podle regionů se zvláštním zřetelem na Afriku a Asii.

8 Harmonogram Základní etapy vývoje mezinárodního obchodu v kontextu světové ekonomiky Aktuální stav a trendy v SE a světového obchodu (s využitím analýz WTO) Některé teoretické aspekty MO a mezinárodní hospodářské politiky + instituce Evropská mise a mezinárodní obchod; společná obchodní politika Zahraniční obchod České republiky- dlouhodobý trend a aktuální stav, teritoriální a komoditní pohled


Stáhnout ppt "MEZINÁRODNÍ OBCHOD Prof. Ing. Jaroslav Jakš, DrSc."

Podobné prezentace


Reklamy Google