Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

SAMIZDATOVÉ A EXILOVÉ DRAMA Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "SAMIZDATOVÉ A EXILOVÉ DRAMA Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro."— Transkript prezentace:

1 SAMIZDATOVÉ A EXILOVÉ DRAMA Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMSamizdatové a exilové drama Označení DUMVY_32_INOVACE_01_2_18 Autor Mgr. Radek Šipula Datum Vzdělávací oblast Člověk a umění Vzdělávací obor Jazyk český Tematický okruh Divadlo Ročník 4. ročník, oktáva

2 SPOLEČENSKÝ KONTEXT:  kulturní rozmach, který je typický pro 60. léta, byl přerušen tzv. NORMALIZACÍ (označení pro období dvaceti let po srpnu 1968, tedy 70. a 80. léta)  komunistický režim opět využil kultury jako osvědčeného prostředku k manipulaci s lidmi a výchově společnosti  tentokrát úplně stačilo, aby kultura zajistila nezájem většiny lidí o okolní dění (televizní estrády a seriály)  tvůrci odmítající oficiální umění byli sice pronásledováni, ale režim si již nemohl dovolit tolik, jako v 50. letech  NORMALIZACE:  pojmenování pro represivní opatření po násilném potlačení tzv. PRAŽSKÉHO JARA v roce 1968 armádami VARŠAVSKÉ SMLOUVY  jednalo se o čistky v komunistické straně, propouštění ze zaměstnání, obnovení cenzury či zrušení mnoha zájmových a politických sdružení a organizací  režim byl nadále zcela nedemokratický, útlak byl však v 70. a 80. letech uplatňován mírnějšími nebo skrytějšími metodami než v 50. letech  po celou dobu normalizace byla na československém území umístěna sovětská okupační vojska

3 LITERATURA V DOBĚ NORMALIZACE  v souvislosti s tzv. NORMALIZACÍ zaznamenala česká literatura výrazné žánrové i ideové zjednodušení  běžní čtenáři se seznamovali pouze s literaturou, která mohla vycházet OFICIÁLNĚ  OFICIÁLNÍ LITERATURA:  většinou trpěla poplatností komunistickému režimu a marxisticko - leninské ideologii  literatura 70. a 80. let byla většinou podřízena programům stranických a spisovatelských sjezdů  jen málo autorů se snažilo i nadále psát díla nezávislá a kvalitní  proto celkově vznikala díla spíše podprůměrná, šedá a uniformovaná  to mělo za následek postupné snižování čtenářské i divácké náročnosti a vkusu  vedle oficiálně vydávané literatury se v 70. a 80. letech souběžně rozvíjely další dva proudy, jednalo se o literatury SAMIZDATOVOU a EXILOVOU

4 SAMIZDATOVÁ LITERATURA:  SAMIZDAT = ruské zkratkové slovo složené ze slov SAM = sám a IZDATĚL´STVO = vydavatelství  SAMIZDATOVÁ literatura vznikala (stejně jako oficiální literatura) v tehdejším socialistickém ČESKOSLOVENSKU  mimo oficiální scénu se v době tzv. NORMALIZACE ocitla v ČESKOSLOVENSKU velká část žijících spisovatelů  slovo SAMIZDAT se vžilo jako označení pro literární projevy, jimž byla z cenzurních či politických důvodů odepřena možnost vyjít tiskem a šířily se bez povolení cenzury opsané ručně nebo na psacím stroji mezi přáteli či podobně smýšlejícími milovníky písemnictví  díla se šířila pouze v strojopisných opisech, většinou se jednalo o EXEMPLÁŘŮ  pro jejich vydávání byly důležité samizdatové edice, které začaly vznikat na různých místech po roce 1970  k nejvýznamnějším patřily edice PETLICE (L. VACULÍK), EXPEDICE (manželé HAVLOVI) či KVART (J. VLADISLAV)

5 SAMIZDATOVÁ LITERATURA: 1]

6 EXILOVÁ LITERATURA:  latinsky EXILIUM = vyhnanství, nucený odchod  náboženské a politické důvody přiměly během posledních čtyř století k odchodu do exilu také řadu českých spisovatelů  stejné to bylo i po okupaci ČSSR vojsky VARŠAVSKÉ SMLOUVY a v době NORMALIZACE  mnozí z emigrantů - spisovatelů se snažili tvořit i v novém domově  důsledkem jejich činnosti byl vznik několika nakladatelství, ve kterých byla vydávána díla českých autorů, mluvíme o EXILOVÉ LITERATUŘE a EXILOVÝCH NAKLADATELSTVÍCH  ta vznikala na západ od našich hranic, zejména v západní Evropě, USA a Kanadě  podmínky exilové literatury byly lepší než podmínky některých autorů v tehdejším ČESKOSLOVENSKU  autoři v emigraci sice mohli tvořit svobodně a bez cenzury, chyběl jim však kontakt s českým čtenářským prostředím  zpět do Čech se dostávala jen malá část nákladu, a to ilegálně a pouze k omezené skupince příjemců  nejvýznamnějším exilovým vydavatelstvím bylo 68 - PUBLISHERS v TORONTU (založili ho J. ŠKVORECKÝ a Z. SALIVAROVÁ)J. ŠKVORECKÝ a Z. SALIVAROVÁ

7 SAMIZDATOVÉ A EXILOVÉ DRAMA  jeden z proudů dramatu v období NORMALIZACE (70. a 80. léta 20. století)  české dramatické umění bylo normalizací zasaženo opravdu velmi tvrdě  disidentské a exilové drama, s výjimkou světově proslulé a ceněné tvorby Pavla KOHOUTA a Václava HAVLA, nezaznamenalo výraznější rozkvět Pavla KOHOUTA Václava HAVLA  v zahraničí se hrály především hry Pavla KOHOUTA  z dalších známých autorů psali dramata v tomto období také Josef TOPOL, Milan UHDE, Ivan KLÍMA, Pavel LANDOVSKÝ či František PAVLÍČEKJosef TOPOL Milan UHDEIvan KLÍMAPavel LANDOVSKÝFrantišek PAVLÍČEK  většina dramat z tohoto období však zůstala pouze ve čtené podobě nebo byla inscenována v zahraničí  řada autorů uváděla své hry pod cizími jmény, ze strany oficiálně „přijatelných„ tvůrců šlo o tzv. POKRÝVAČSTVÍ

8 VÁCLAV HAVEL  dramatik, bývalý prezident ČR 2]  narodil se roku 1936 ve známé pražské podnikatelské a intelektuálské rodině  je vnukem diplomata a jednoho z čelních představitelů BAŤOVÝCH ZÁVODŮ Huga VAVREČKY  fotografie Václav HAVEL fotografie Václav HAVEL  fotografie Václav HAVEL a Hugo VAVREČKA 1 fotografie Václav HAVEL a Hugo VAVREČKA 1  fotografie Václav HAVEL a Hugo VAVREČKA 2 fotografie Václav HAVEL a Hugo VAVREČKA 2  fotografie Václav HAVEL u dědečka ve ZLÍNĚ fotografie Václav HAVEL u dědečka ve ZLÍNĚ

9 VÁCLAV HAVEL  po skončení základní vojenské služby pracoval jako jevištní technik v DIVADLE ABC a od počátku 60. let v DIVADLE NA ZÁBRADLÍ  vedle toho dálkově studoval divadelní fakultu AMU  v průběhu tzv. PRAŽSKÉHO JARA se stal jednou z důležitých postav nekomunistického křídla podporovatelů reforem  po potlačení PRAŽSKÉHO JARA musel opustit divadlo a jeho díla se v tehdejším ČESKOSLOVENSKU nesměla vydávat ani hrát  v té době již byl autorem, kterého uznávali i v zahraničí  roku 1974 pracoval devět měsíců jako dělník v trutnovském pivovaru  společně s Janem PATOČKOU a Jiřím HÁJKEM se stali prvními mluvčími CHARTY 77Janem PATOČKOU  následkem toho strávil pět měsíců ve vyšetřovací vazbě, v říjnu pak byl odsouzen za poškozování zájmů republiky v cizině, další vyšetřovací vazba ho čekala od ledna 1978

10 VÁCLAV HAVEL:  19. listopadu 1989 se účastnil založení OBČANSKÉHO FÓRA (OF), protitotalitního hnutí sdružujícího reformní a demokratické síly české části federace, a od počátku patřil k jeho nejvlivnějším představitelům  29. prosince 1989 byl ve VLADISLAVSKÉM sále PRAŽSKÉHO HRADU jednomyslně zvolen prvním mužem ČESKOSLOVENSKA  po 41 letech jsme tak opět měli nekomunistického prezidenta  Václav HAVEL zemřel v neděli 18. prosince 2011

11 VÁCLAV HAVEL - DÍLO:  až do roku 1969, kdy mu bylo v Československu zakázáno publikovat, uveřejňoval své texty v časopisech (DIVADELNÍ NOVINY, DIVADLO, HOST DO DOMU, LITERÁRNÍ NOVINY, SEŠITY PRO MLADOU LITERATURU či TVÁŘ)  později se světově proslavil svými dramaty v duchu ABSURDNÍHO DIVADLA, v nichž se mimo jiné zabývá tématy moci, byrokracie a jazyka  na začátku 60. let napsal hry ZAHRADNÍ SLAVNOST, VYROZUMĚNÍ a ZTÍŽENÁ MOŽNOST SOUSTŘEDĚNÍ  v polovině 70. let vznikla AUDIENCE (hlavním hrdinou je FERDINAND VANĚK)  dalšími hrami byly LARGO DESOLATO, POKOUŠENÍ a ASANACE  po dlouhé odmlce napsal ODCHÁZENÍ (2008), ve kterém ztvárnil odchod významného politika z funkce ( video: HAVEL O FILMU, 2:58)HAVEL O FILMU

12 VÁCLAV HAVEL - AUDIENCE  AUDIENCE (1:04:57) uvádí diváka do paradoxů podivného světa normalizace AUDIENCE  HAVLOVY hry se nesměly od začátku normalizace uvádět, ale člověk bez prokazatelného zdroje příjmů tehdy riskoval vězení, proto v roce 1974 sháněl Václav HAVEL povinné razítko do občanského průkazu, aby ho HUSÁKOVA STB nemohla obvinit z příživnictví  nakonec to vyřešil tím, že si našel zaměstnání jako pomocný dělník v trutnovském pivovaru  hru AUDIENCE tvoří dialog dvou zcela rozdílných lidských typů (sládka a dělníka v pivovaru)  sládek je postaven před problém, který není sám schopen zvládnout: má na svého dělníka Ferdinanda VAŇKA, bývalého autora divadelních her, nyní pronásledovaného režimem, podávat každý týden písemná hlášení STB  povolá si tedy VAŇKA k sobě a v bodrém rozhovoru mu nabídne přeřazení ze studeného sklepa, od válení sudů, na místo skladníka (pěkně do teploučka), kde by si mohl psát i „ty své hry“  VANĚK se změnou pochopitelně souhlasí, avšak ukáže se, že sládkova nabídka má háček  ukázky: UKÁZKA 1 (nabídka, 8:06), UKÁZKA 2 (6:33)UKÁZKA 1UKÁZKA 2

13 VÁCLAV HAVEL - AUDIENCE  protože sládek neví, co má neustále těm lidem od STB do hlášení o VAŇKOVI psát, žádá svého podřízeného, aby si psal hlášení na sebe sama on, neboť k tomu má (podle sládka) daleko lepší předpoklady (vzdělání, školy)  VANĚK nabídku namítá s odůvodněním, že přece nemůže donášet sám na sebe, a podílet se tak na praxi, se kterou sám nesouhlasí  sládek se rozčílí, vyčítá VAŇOVI sobectví a tvrdí mu, že je pro něho důležitější princip než člověk  a stejní jsou podle něho všichni inteligenti, flek by brali, ale kus svinstva k tomu ne  v průběhu dialogu sládek neustále popíjí pivo a občas odchází i na záchod  navíc soustavně sonduje, zda by byl VANĚK schopen k nim do pivovaru pozvat herečku BOHDALOVOU  po VAŇKOVĚ odmítnutí spolupráce mu sládek nabízí místo skladníka pouze za pozvání „BOHDALOVÉ„  než se mu dostane odpovědi, usne a po probuzení začíná rozhovor úplně od začátku  až VAŇKOVÝM konstatováním, že je to všechno na hovno, hra končí

14 PAVEL KOHOUT  jedna z nejdiskutovanějších osobností naší literatury 3]  patřil k nejoblíbenějším básníkům 50. let, ale jeho poezie byla plná frází a vyznačovala se zjednodušeným pohledem na svět  postupem času se z něho stal kritik a odpůrce komunistického režimu  před svou emigrací se podílel i na činnosti tzv. BYTOVÉHO DIVADLA Vlasty CHRAMOSTOVÉ  DRAMATICKÁ TVORBA:  v dramatické tvorbě dosáhl světového úspěchu  je nejhranějším dramatikem v dějinách českého divadla, jako jediný pronikl i na BROADWAY (hra UBOHÝ VRAH), na ZÁPADĚ se hrálo přes 500 inscenací jeho her, které ve 20 jazycích dosáhly okolo repríz  například SBOHEM, SMUTKU!, TAKOVÁ LÁSKA, TŘETÍ SESTRA či tragikomické podobenství z cirkusového prostředí AUGUST, AUGUST, AUGUST (video: UKÁZKA, 3:54)UKÁZKA  fotografie fotografie

15 JOSEF TOPOL  český dramatik, básník, esejista a překladatel  je považován za jednoho z nejvýznamnějších představitelů české dramatické tvorby vznikající v letech komunistického totalitního režimu  v letech působil jako režisér a dramaturg DIVADLA ZA BRANOU  když bylo divadlo zakázáno, stal se i on zakázaným autorem  zaměstnání v kulturní sféře se pro něj definitivně uzavřelo  po podpisu CHARTY 77 až do listopadu 1989 pracoval jako dělník, současně však (pod cizím jménem) spolupracoval s ČINOHERNÍM STUDIEM v ÚSTÍ nad LABEM jako překladatel a zároveň autor her, které se však jevištního uvedení dočkaly až po listopadu 1989  DRAMATICKÁ TVORBA JOSEFA TOPOLA:  ve svých hrách klade důraz na etický rozměr bytí a na zachycení pocitů osamění a životní úzkosti  prvotina PŮLNOČNÍ VÍTR, KONEC MASOPUSTU (1963), KOČKA NA KOLEJÍCH (1965, 1:39)KOČKA NA KOLEJÍCH  v samizdatu vyšla hra SBOHEM, SOKRATE! (1976)  fotografie fotografie

16 MILAN UHDE  dramatik, prozaik a polistopadový politik 4]  po roce 1968 ani on nesměl v tehdejší ČSSR publikovat  po roce 1989 se stal MINISTREM KULTURY a PŘEDSEDOU PARLAMENTU  těžiště jeho literární tvorby je v dramatu  v 60. letech spolupracoval s kultovním satirickým brněnským divadlem VEČERNÍ BRNO  UHDEHO DIVADELNÍ TVORBA:  velký úspěch mu přinesla absurdní satira KRÁL-VÁVRA  ve hře DĚVKA V MĚSTĚ THÉBY osobitě zpracoval příběh ANTIGONY  je také autorem černé komedie ZVĚSTOVÁNÍ, ANEB BEDŘICHU JSI ANDĚL  v letech NORMALIZACE napsal anonymně pro DIVADLO NA PROVÁZKU BALADU PRO BANDITU (společně se skladatelem Milošem ŠTĚDRONĚM)  ukázka: SESTŘIH (28:25), fotografie autoraSESTŘIHfotografie autora

17 NĚCO K ZAMYŠLENÍ:  Vysvětlete, jak se rozdělila česká literatura na počátku NORMALIZACE. Každý ze tří proudů stručně vysvětlete.  Uveďte název některé nově vzniklé EDICE a jednoho NAKLADATELSTVÍ a přidejte i jména organizátorů, se kterými byla spojena.  Stručně charakterizujte tvorbu VÁCLAVA HAVLA.  Přidejte i jména dalších dvou dramatiků, kteří patří do tohoto proudu dramatu.

18 ODPOVĚDI NA OTÁZKY:  1. OFICIÁLNÍ (prorežimní nebo neutrální) - 2. SAMIZDATOVÁ (tajně vydávaná v několika desítkách exemplářů v ČSR) - 3. EXILOVÁ (vydávaná v zahraničí našimi emigranty)  PETLICE (VACULÍK), EXPEDICE (HAVLOVI), KVART (VRATISLAV) exil: 68 - PUBLISHERS (ŠKVORECKÝ)  Dramatik evropského významu, autor absurdního dramatu, absurdní prvky, opakování frází, hra s jazykem...  V. HAVEL, M. UHDE, P. KOHOUT, J. TOPOL...

19 ZDROJE A POUŽITÁ LITERATURA:  1] - NEUVEDEN. 800px-ZDniaNaDzien commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  2] - NEUVEDEN. 561px-Vaclav_Havel_IMF commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  3] - NEUVEDEN _Pavel_Kohout_by_Kubik_04 commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: y_Kubik_04.JPG  4] - NEUVEDEN. 398px-Milan_Uhde_v_Desertu2009f commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: pg

20 ZDROJE A POUŽITÁ LITERATURA:  MACHALA, Lubomír: Česká a slovenská literatura v exilu a samizdatu. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého, s.  JUST, Vladimír: Divadlo v totalitním systému. 1. vydání. Praha: Academia, s. ISBN  ČERNÝ, František: Kapitoly z dějin českého divadla. 1. vydání. Praha: Academia, s. ISBN  KOLEKTIV, MENCLOVÁ, Věra a VANĚK, Václav: Slovník českých spisovatelů. 2., rozšířené vydání. Praha: Libri, s. ISBN  KARPATSKÝ, Dušan: Malý labyrint literatury. 4. vydání. Praha: Albatros, s. ISBN  JUST, Vladimír: Z dílny malých scén. 1. vydání. Praha: Mladá fronta, s. ISBN  HVÍŽĎALA, Karel: Vzpoury - Havel, Landovský, Suchý. 1. vydání. Praha: Galén, s. ISBN


Stáhnout ppt "SAMIZDATOVÉ A EXILOVÉ DRAMA Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro."

Podobné prezentace


Reklamy Google