Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/11.0162 Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/11.0162 Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního."— Transkript prezentace:

1 Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454, Frýdek-Místek TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník Využití elektromagnetických vln – II (9.15)

2 VYUŽITÍ ELEKTROMAGNETICKÝCH VLN - II 9.15 Učivo: Druhy elektromagnetických vln a jejich využití

3 VIDITELNÉ SVĚTLO je bílé, obsahuje barevné složky: červená, oranžová, žlutá, zelená, modrá, fialová vlnová délka 750 nm – 400 nm

4 INFRAČERVENÉ ZÁŘENÍ vlnová délka 0,3 mm – 750 nm je vysíláno každým tělesem, které má vyšší teplotu pro lidské oko je neviditelné, vnímáme tepelné záření infračervené kamery = zařízení pro noční vidění využití : pro záchranáře – hledání ztracených živých osob, lékařství

5 MIKROVLNY vlnová délka 1 m – 0,3 mm tyto vlny se odrážejí od kovových předmětů a vracejí se zpět využití: radiolokace ( RADAR – pokrok za 2. světové války) použití mikrovln: mikrovlnná trouba – ohřev pokrmů, navigace, měření rychlosti, mobilní telefony ( kmitočet asi 900 Hz, vlnová délka asi 30 cm), GPS

6 GPS – Global Positioning System je to síť 28 družic, které se pohybují koordinovaně kolem Země ve výšce km oběžná doba ½ dne vysílají kódované signály na frekvencích MHz a MHz pomocí malého přijímače umožní určit polohu objektu na zemském povrchu

7 RÁDIOVÉ VLNY dlouhé, střední, krátké, velmi krátké vlny DV, SV, KV, VKV = FM přenos informace – zprávy, hudba, obraz při rozhlasovém a televizním vysílání čím vyšší kmitočet vlny, tím více informací do ní můžeme zakódovat a přenášet

8 Příjem televizního obrazu na obrazovku dopadá svazek modulovaných elektronů, rozsvěcuje body ( 3 barvy: červená, zelená modrá) …..625 řádků 25krát za sekundu vysílač vysílá na velmi krátkých vlnách o vlnové délce asi 1 metr

9 SHRNUTÍ infračervená záření, mikrovlny, rádiové vlny mají vlnovou délku větší než červené složka viditelného světla

10 Opakování Jaké jsou barvy spektra ve správném pořadí? Vyjmenuj druhy záření, které mají vlnovou délku větší než červená barva světla. U jednotlivých druhů uveď jejich zdroj, vlastnosti, použití.

11 Zdroje informací Doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, doc. ing. Ivan Štoll, CSc., doc. RNDr. Miroslav Svoboda, CSc., doc. RNDr Marek Wolf, CSc. Fyzika pro 9. ročník základní školy. Praha: Prometheus, spol.s r. o., ISBN 80 – 7196 – 193 – 0. Doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, doc. ing. Ivan Štoll, CSc. Fyzika pro 9. ročník základní školy. Praha: Prometheus, ISBN 80 – Odborná skupina pro terminologii Fyzikální pedagogické sekce jednoty československých matematiků a fyziků – kolektiv autorů. Slovník školské fyziky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, – Dr. František Běloun, dr. Marta Chytilová, CSc., dr. Růžena Kolářová, CSc., dr. Milan Petera, ing. Jan Vojtík. Tabulky pro základní školu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, –

12


Stáhnout ppt "Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/11.0162 Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního."

Podobné prezentace


Reklamy Google