Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Globus Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Globus Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025."— Transkript prezentace:

1 Globus Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. Z_007_Vesmír, kartografie_Globus

2 Anotace:  Digitální učební materiál je určen pro seznámení žáků šestého ročníku s učivem o globu.  Materiál vysvětluje základní probíranou látku podle ŠVP a zároveň u žáků podporuje lepší uchopení učiva aktivnější formou  Je určen pro předmět zeměpis a ročník šestý  Tento materiál vznikl jako doplňující materiál k učebnici: Přírodní prostředí Země (Přírodní prostředí Země. třetí. Praha: České geografické společenství, ISBN )

3

4 Jaký je rozdíl mezi globusem a zeměkoulí? zmenšený a zjednodušený model Země (vystihuje i zakřivení zemského povrchu) neobsahuje žádné zkreslení (tvary nejsou deformovány) Pro vystihnutí krajiny je lepší glóbus nebo mapa? zobrazuje jak pevninu (světadíly a jejich části), tak i světový oceán

5 Barevnost a značky na glóbusu

6 Měřítko globusu měřítko globusu je číslo udávající poměr jeho zmenšení ke skutečnosti (zeměkouli) školní glóbus má obvykle měřítko 1: , to znamená: měřítkona glóbusuve skutečnosti odpovídá 1: cm cm = 200 km

7 Použití globusu (vyberte vše, k čemu se dá globus používat)

8 pomyslné čáry na glóbusu, rozdělují zeměkouli S J Z V

9 poledníky kružnice X polokružnice, které spojují severní a jižní pól Který poledník je nejdelší? všechny jsou stejně dlouhé pomocí poledníků určujeme zeměpisnou délku, která nabývá hodnoty 0° až 180 ° 0°0° hlavní, tzv. nultý poledník prochází londýnským městem Greenwich spojením nultého a 180. poledníku vznikne kružnice, která rozděluje Zemi na východní a západní polokouli

10 Úkol Pomocí Školního atlasu světa určete a zapište si do sešitu, zda uvedená místa mají východní, nebo západní zeměpisnou délku Brno Moskva Tunis Káhira New York Indie Sydney Grónsko Mongolsko Peru Antarktida

11 rovnoběžky pomyslné kružnice o různé velikosti, které jsou rovnoběžné s rovníkem rovník

12

13 Úkol Ve Školním atlase světa určete a zapište si do sešitu, zda uvedená místa mají severní, nebo jižní zeměpisnou šířku: Brno Moskva Tunis Káhira New York Arabský pol. Austrálie Grónsko Mongolsko Kanada Antarktida

14 vyber správnou odpověď

15 Globus je:

16 Jakou barvou bude na globu zaznamenána Amazonská nížina?

17 Jaká je skutečná vzdálenost mezi body A a B, když na mapě to je 4 cm v měřítku 1: ?

18 Na jaké polokouli se nachází Etiopie?

19 Na jaké polokouli se nachází Vietnam?

20 Na jaké polokouli se nachází Venezuela?

21 Na jaké polokouli se nachází Madagaskar?

22

23 Zdroj obrázků: Nerd Cartoon. [online] [cit ]. Dostupné z: Earthone. [online] [cit ]. Dostupné z: Profesor Earth. [online] [cit ]. Dostupné z: _Earth.svg.med.png _Earth.svg.med.png Biodegradable Symbol. [online] [cit ]. Dostupné z: svg.med.png svg.med.png Greenwich3. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2009 [cit ]. Dostupné z: Greenwich3.jpg Greenwich3.jpg Sad smiley. In: [online] [cit ]. Dostupné z:http://www.clker.com/clipart-sad-smiley.htmlhttp://www.clker.com/clipart-sad-smiley.html


Stáhnout ppt "Globus Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025."

Podobné prezentace


Reklamy Google